Toon posts:

Windows op de verkeerde schijf geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik mijn oude laptop er maar weer eens bij gepakt en heb besloten om windows er opnieuw op te zetten.

Tijdens de installatie drukte ik per ongelijk op de C schijf waar hij vervolgens windows op gezet heeft.

Ik had toen op dat moment 2 besturingssystemen waarbij ik (toen ik de pc opstartte) elke keer gevraagd werd welk besturingssysteem ik wou gaan draaien.

Ik heb daarna opnieuw windows op mijn D schijf geinstalleerd die 134 GB bevat (tegenover mijn C schijf van 14,6 GB).

De installatie van windows is verder prima gegaan, het werkt en de pc is weer lekker snel.

Ik heb toen alleen windows verwijderd via systeembeheer->systeemcomfiguratie. Toen had ik het probleem bij het booten dus opgelost.
Het probleem is nu alleen dat de bestanden van de verkeerd geinstalleerde windows nog op mijn c schijf staan. Dit neemt ongeveer 14GB in beslag dus die zit nu vol.

Als ik deze bestanden wil verwijderen geeft hij aan dat ik niet gemachtigd ben om die handeling uit te voeren. Ook nadat ik een beetje heb zitten klooien met de eigenschappen (eigenaar, machtigingen etc)

Kan iemand mij helpen mijn C schijf weer te krijgen zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoek op take ownership.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijzelf eigenaar maak van het bestand dan komt er te staan dat ik gemachtigd moet worden door mijzelf. dus wie ik ook eigenaar maak van het bestand, op het moment dat ik op verwijderen druk komt er te staan dat ik niet gemachtigd ben door '' '' (tussen de tekens de naam van degene die ik op dat moment eigenaar heb gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Niet dat het uitmaakt, maar eh...waarom zou je Windows niet op de C schijf installeren enneh..waarom is die partitie (of is het een disk) maar 14GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een disk. Hij heet ook recovery. Verder staat alles op de D schijf. Waarom die maar 14 GB is? Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het was ooit een recovery partitie met de originele installatie van je laptop erop gok ik zo? En die originele installatie zal 14 GB geweest zijn, en waarschijnlijk was de partitie verborgen zodat je hem niet per ongeluk gebruikt..

Als je hem leeg wil hebben, lijkt het mij het handigst om rechts erop te klikken en voor format te kiezen. Quick Format is zeer snel gebeurd.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg ik de foutmelding:

Kan het formatteren niet voltooien.

Heb het ook al in computerbeheer geprobeert. Dus met een omweg. Hele partitie verwijderen of formatteren was niet mogenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Even 'Disk Management' starten, C partitie verwijderen, en zo mogelijk mergen met D partitie.

..oeps, tegelijk..

je kan ook even een live-cd van Ubuntu branden en opstarten, vanuit daar de partitie formatteren

[ Voor 39% gewijzigd door jodeltje op 01-02-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook dan kan ik hem niet verwijderen aangezien hij, net als de D partitie, de C partitie ziet als primaire partitie

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Primary in disk management is normaal voor de meeste partities. Boot, Page File, Crash Dump en de opstartpartitie kun je niet formatteren volgens mij, Primary kan gewoon. Wat staat er in het event log hierover?
Ik zou ook checken met iets als Speedfan of de SMART waardes van je harde schijf wel goed zijn, of dat de schijf fouten bevat waardoor je niet kan formatteren.
Alternatief is opstarten van boot usb/cd, maar er zal vast een reden zijn dat Windows er niet aan wil.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je toch niets belangrijks op 't systeem hebt, kan je die recovery partitie net zo goed verwijderen en helemaal opnieuw beginnen. Start de installatie opnieuw op, verwijder alle partities en maak ze aan zoals jij dat wilt, bijvoorbeeld C: van 60 GB en de rest voor data (waar je dan documenten e.d. opzet) ofzo. Je zal toch geen herstel gaan uitvoeren naar het OS wat met die laptop was meegeleverd. Als 't echt een oudje is zoals je zegt, is 't XP of Vista, beide wil je echt niet meer gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Inderdaad wil je het netjes doen....even data van D partitie veilig stellen. Booten van Windows bootable usb stuck en dan alle partities verwijderen en vervolgens gewoon Windows op die lege ruimte laten installeren. Hij maakt dan zelf de nodige partities aan en installeert Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp! Ga er vanavond mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Is die 14,6 GB een partitie of een disk?
Gebruik DISKPART om een Partitie te verwijderen
1. Open een opdrachtprompt.
2. Typ het volgende: diskpart

3. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: list disk
Noteer het nummer van de schijf waarvan u de partitie wilt verwijderen.

4. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: select disk nr
Selecteer de schijf nr waarvan u de partitie wilt verwijderen.

5. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: list partition
Noteer het nummer van de partitie die u wilt verwijderen.

6. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: select partition nr
Selecteer de partitie, nr, die u wilt verwijderen.

7. Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: delete partition

Las het een disk is:
Klik op start en type CMD in het zoek vak
Klik met rechts op het gevonden programma cmd.exe kies voor als administrator uitvoeren.

Type
C:\> Diskpart
list disk (controleer of de schijf erbij staat)

Als de schijf erbij staat zou ik deze formateren met DISKPART

select disk (nummer van de schijf uit de lijst van diskpart)
online disk (als de disk niet online is)
clean

44

Pagina: 1