• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Beste,
Ik heb hier een tijdje een computer. De eerste paar maanden deed hij het goed.

Specs:
Moederbord: MSI H87-G43
CPU: i7-4770
GPU: Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X
RAM: 8GB DDr3-1600 Kingston Hyper-X KHX1600C9D3B1K2/8GX
SSD: Crucial M500 240GB
Voeding: Corsair GS700

Als ik een tijdje op de computer zit dan krijg ik een BSOD (voornamelijk met gamen maar het hoeft niet perse!).
Soms krijg ik een groen schermpje met allemaal soort artifacts erin. Zie imgur link.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/toGM7vT.jpg

Ik krijg de volgende BSOD's: ntoskernel, 0xf4. Ik denk dat het een falende SSD is omdat hij soms freezed maar je kan wel dingen aanklikken etc in windows maar kan geen bestanden meer opzoeken.

Alvast bedankt!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:18
Mijn ervaring hiermee is altijd video kaart defect geweest.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 20:00
of koeling video kaart verstopt.

• r6turboextreme
Dat zou inderdaad best kunnen. Ik heb dan maar een RMA aangevraagd, misschien dat het de problemen oplost. :-)
Zou het verder nog iets anders kunnen zijn?
@SpiriTNL wat bedoel je precies? De ventilatoren draaien goed.

• SpiriTNL
De ventilator kan wel goed draaien maar zijn de koolribben ook schoon.
Meestal wil daar het stof in gaan zitten en dan koelt hij niet goed meer.

Maar dat merk je als je ventilator steeds harder gaat blazen.

Wat zijn de temps van de kaart ?

• r6turboextreme
De gpu is 45 graden idle. Tijdens het gamen wordt hij 80 graden.
De ventilator blaast niet zo hard bij idle, bij gamen ietsje harder maar dat valt nog erg mee.

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Draai even een benchmark zonder je videokaart in het systeem (gewoon op de IGP), en laat hem een paar dagen zonder grafische kaart draaien. Als je dan geen crashes hebt, weet je vrij zeker dat het probleem de grafische kaart was.

Als ik even een review erbij pak, zie ik dat deze kaart normaal ~65 graden bij belasting wordt. 80 is dan wel stevig wat warmer (maar moet hij in principe wel aankunnen). Nu kan je kast wat slechter gekoeld zijn, maar toch. Zoals gezegd, even schoonmaken dus (of RMA voldoet ook).

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Als je de foutcode googled kom je inderdaad op falende SSD's uit. Je hebt toch wel TRIM aanstaan en je defragmenteert de schijf toch niet? Welke Windows heb je? 8.1 Zou dit namelijk automatisch moeten doen...

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• r6turboextreme
Het is denk ik inderdaad niet de GPU. Want namelijk ik draai 2 dagen een stresstest op deze gpu en hij is nog niet gecrasht! Ik ga even kijken naar de TRIM.
Groeten,
R6

• SpiriTNL
Wat geeft de smart waarde aan van de ssd ?

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld CrystalDiskInfo (gratis)
Kan je ook zien of TRIM en NCQ aanstaat.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:54
Post eens een overzicht van de bluescreens (BlueScreenView) en/of de Minidumps.

• r6turboextreme
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f4HgEVI.png

Hier de smart waarden!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bmXavhG.png

Hier de BluescreenView!

• Thralas
Thanks.

Ik zie 3 dingen gebeuren:
- Je Killer™ E2200 netwerkcontroller heeft z'n naam waargemaakt en je systeem omgelegd. Eenmaal. Waarschijnlijk een driver bug en verder unrelated..
- Kernel memory paging failure met errorcode STATUS_DEVICE_NOT_CONNECTED
- CRITICAL_OBJECT_TERMINATION (0xF4)

Die laatste wijst inderdaad eng vaak naar storage, de paging BSOD ondersteunt dat feit. Meer info is in de minidumps zelf te vinden; als je er een paar uploadt wil ik er wel even naar kijken.

Ik vermoed echter dat de achterliggende oorzaak daarvan ook een paging fault door een I/O error is, dus ik zou eens naar je SSD kijken.

Draait je SSD de meest recente firmware? If not, update 'm en check of de release notes iets relevants vermelden.

Edit: ik ben blind, MU05, dat is de meest recente versie. Hmmf. Welke storage driver gebruik je? Intel RAID, AHCI?

Hier een mooi topic over verschillende Intel storage drivers.

[ Voor 13% gewijzigd door Thralas op 04-02-2015 20:30 ]

• r6turboextreme
Hi,

Jep, recente firmware. As far as I know AHCI, zo had ik hem net ingesteld iig.
http://www.filedropper.com/110714-6536-01
Hier de dump files!

Ik vertrouw mijn SSD inderdaad ook niet helemaal. Als u mijn dump files nakijkt kunt u ook daar de procedure van vertellen? Zelf wil ik er heel graag van leren, zodat ik hiermee ook andere mensen kan helpen in de toekomst!

Erg bedankt,
R6

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:08

Zorian

What the fox?

Heb je een KillerNIC netwerkkaart op je moederbord? Zo ja, dan kan ik je adviseren deze in de BIOS/UEFI uit te zetten en er een insteekkaartje in te stoppen. Ik had zelf ook heel vaak last van vage problemen, vastlopende computers, blauwe schermen, internetproblemen en dergelijke. Na lang zoeken bleek het dus allemaal door de KillerNIC te komen. De drivers ervoor zijn van zeer erbarmelijke kwaliteit.

• Thralas
Dat is een keer voorgekomen. Die andere BSODs hebben er niets mee te maken, dus met vervangen ervan schiet je weinig op ben ik bang.
Ik vertrouw mijn SSD inderdaad ook niet helemaal. Als u mijn dump files nakijkt kunt u ook daar de procedure van vertellen? Zelf wil ik er heel graag van leren, zodat ik hiermee ook andere mensen kan helpen in de toekomst!
Met Windbg, maar er is sowieso maar beperkt extra info te halen. De CRITICAL_PROCESS_TERMINATEDs betreffen inderdaad I/O errors, allemaal afkomstig vanaf crss.exe.

Verder zie ik dat MSAHCI geladen is, dus daar lijkt me verder opzich niets mis mee.

Misschien een BIOS update? SATA-kabeltje vervangen (je hebt 1 UDMA CRC error)?

• r6turboextreme
Hi,
Ik ga eens kijken naar BIOS updates. Ik heb het sata kabeltje inderdaad een keer vervangen.
Hopelijk is het probleem dan weg :)
Pagina: 1