Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 23:24

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Op dit ogenblik zit ik in een situatie wat ik erg vervelend vind. Mijn direct collega's verdienen over het algemeen meer dan ik bij het bedrijf waar ik werk.

Zelf zit ik in de buitendienst bij een sales gestuurde organisatie en ben daar jong er relatief onervaren begonnen. Mijn directe collega's zijn allemaal met meer ervaring ingestroomd en daardoor met een hoger salaris.

Nu ben ik onderhand een senior rep en werk ik langer dan veel van direct collega's bij de onderneming maar verdienen velen wel meer dan ik doe. Daarnaast heb ik een uitstekend track record en bet dan velen qua sales.

Dit varieert tussen een paar honderd euro per maand tot wel duizend euro per maand maar exacte getallen heb ik niet aangezien het salaris van je collega's een soort van geheim is...

Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee en is hier wettelijk gezien iets geregeld. Tijdens mijn jaargesprek wil ik het wederom inbrengen maar mijn leidinggevende is nogal zuinig (staat hij intern ook bekend om). Ik wil dan ook graag beslagen ten ijs komen dus alle advies is welkom.

Dank tweakers :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is daar wettelijk niks over geregeld en is het een kwestie van onderhandelen. Het is nu eenmaal bekend dat af en toe van baan wisselen over het algemeen goed is voor je salaris. Je werkgever is nu verwend maar je zou hem eens voor kunnen houden dat je ontevreden bent geworden en hier graag samen uit wilt komen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bigg Balls schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:10:
is hier wettelijk gezien iets geregeld
Tenzij je valt onder één of andere CAO of er iets over in je contract staat: Nee.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Wettelijk nee.. maar doe je nick eer aan en laat ze zien, en mocht je geen reactie krijgen handel dan naar je ondertitel. Kortom, ga jezelf verkopen bij je baas (En volgens de topicstart kun je uitstekend verkopen dus dat is geen probleem)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 13:17
Heb ongeveer dezelfde situatie gehad. Onderhandelen met je baas is de enige oplossing, alleen ga het niet spelen op dat je collega's meer verdienen. Kom met argumenten waarom jij vindt dat je meer waar bent dan je nu krijgt. Dit kan je marktwaarde zijn (ga is ergens anders solliciteren, puur om te kijken wat een ander biedt), nieuwe certificering bijv of goed werk wat je geleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
Wat nou als je te weinig beloond wordt voor de geleverde werkzaamheden, inzet, instelling, flexibiliteit etc.. ?
Dat je merkt dat waardering achterblijft. De baas zich verschuilt achter salarispotjes, budgettering en kosten besparen? Jezelf verkopen en het benoemen van relevante argumenten heeft dan weinig nut als je baas nee blijft zeggen en zich blijft verschuilen?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Elm0wer: dan kun je eigenlijk maar 1 ding doen:buiten de deur gaan kijken. Ook 1 keer gedaan, en dat leverde me (bij mijn huidige baas) een salarisverhoging van ongeveer € 500 + een leaseauto naar keuze op.
Ik kon laten zien dat mijn marktwaarde flink gestegen was, en dat ik graag bij m'n huidige werkgever zou blijven, maar dat zo'n grote salarisverhoging ook wel lekker was, waardoor ik toch ben gaan twijfelen. Kennelijk zag mijn werkgever ook in dat mijn marktwaarde niet meer in overeenstemming was met mijn huidige salaris en daar is toen dus iets aan gedaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Sales? Alle salesmensen die ik ken hebben een laag basissalaris, en worden gecompenseerd met bonussen. Voor sales is het ook eenvoudig te meten: je kijkt ieder kwartaal of je targets zijn gehaald, bv. 80% van target is 10% bonus, 100% is 30% bonus, 120% is 50% bonus.

Je kan eenvoudig zo'n regeling voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zelf zit ik in de buitendienst bij een sales gestuurde organisatie en ben daar jong er relatief onervaren begonnen. Mijn directe collega's zijn allemaal met meer ervaring ingestroomd en daardoor met een hoger salaris.
Een laag startsalaris blijft je altijd achtervolgen. Overstappen naar een andere werkgever doet dan normaliter wonderen, je maakt dan een stap in salaris die je nooit zou hebben gekregen als je bleef zitten.

Je kan buiten de deur gaan zoeken naar iets nieuws. Eventueel kun je met dat aanbod naar je baas toe gaan en kijken wat die over heeft om je te houden. Mogelijk krijg je dan niet het volledige bedrag, maar je hebt ook niet al het gedoe wat je hebt als je van baan wisselt. Let wel dat zo'n actie, afhankelijk van hoe je baas is, anders kan uitpakken. Je kan ook bot vangen en wie weet moet je dan ook maar besluiten om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 599264

Ik zat een tijdje geleden in een gelijkaardige situatie en heb daarom ook eens geinformeerd bij een van mijn vorige managers van de firma waar ik toen voor werkte en er werd mij duidelijk gemaakt dat zulke voorstellen van de employee uit niet echt welkom waren en uitdraaien op een "als je daar meer kan verdienen dan kan je beter van job switchen", alsook dat ik niet goed had onderhandelt bij de sollicitatie.

Wat Free rider zegt was ook het geval, collega's van het departement sales kregen een bonus naar gelang van hun prestaties die ze moesten halen, de keerzijde van de medaille was wel indien ze deze verwachtingen niet konden inlossen volgde er ontslag ...

Misschien eens informeren bij mensen die je kan vertrouwen binnen de onderneming wat de stand van zaken is hieromtrent voor je kwaad bloed zet bij je manager of dat eventueel in je nadeel gaat spelen als je effectief het alternatief van het beter betaalde job nog niet concreet op papier hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Free rider schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:04:
Sales? Alle salesmensen die ik ken hebben een laag basissalaris, en worden gecompenseerd met bonussen. Voor sales is het ook eenvoudig te meten: je kijkt ieder kwartaal of je targets zijn gehaald, bv. 80% van target is 10% bonus, 100% is 30% bonus, 120% is 50% bonus.

Je kan eenvoudig zo'n regeling voorstellen.
Een bonus als je je target niet haalt? Gaat zeker over het bankwezen ;)
Anoniem: 599264 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:10:
Ik zat een tijdje geleden in een gelijkaardige situatie en heb daarom ook eens geinformeerd bij een van mijn vorige managers van de firma waar ik toen voor werkte en er werd mij duidelijk gemaakt dat zulke voorstellen van de employee uit niet echt welkom waren en uitdraaien op een "als je daar meer kan verdienen dan kan je beter van job switchen", alsook dat ik niet goed had onderhandelt bij de sollicitatie.
Uiteraard vinden managers het not done als werkgevers om meer loon vragen. Net zo not done als werknemers het vinden als ze te weinig loon krijgen.

Ik doe het ook bij elke baan ik heb tot nu toe heb gehad, gewoon om meer salaris vragen. Natuurlijk met als reden dat ik mijn werk naar tevredenheid uitvoer etc. En niet met voor de zaak irrelevante redenen als een collega die meer verdient of omdat je bijv. een huis hebt gekocht. Tot nu toe ook altijd de verhoging gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-07 14:26
St@m schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:16:
Wettelijk nee.. maar doe je nick eer aan en laat ze zien, en mocht je geen reactie krijgen handel dan naar je ondertitel. Kortom, ga jezelf verkopen bij je baas (En volgens de topicstart kun je uitstekend verkopen dus dat is geen probleem)
Geweldige reactie! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 21:27

Barrycade

Through the...

Denk trouwens dat je niet naar je collega's moet kijken maar wat je zou kunnen verdienen buiten de deur.

Anders wordt het snel persoonlijk; maar Jantje gaat altijd roken,
Pietje heeft op vrijdag altijd vrij voor fysio.
En ik werk wel altijd mijn uren.
en dat is een pad waar je niet wijs wordt.

Dus zoek eens op internet naar openstaande vergelijkbare functies, ga eens in op een Linkedin request van een headhunter. Proef het water daar eens.

Dan weet je of je gewoon marktconform verdient of niet.

Dan zal je waarschijnlijk verkopen genoeg zijn om in te kunnen schatten of je kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Laatst online: 21:09
Toch wel raar dat een verkoper zichzelf niet zo goed weet te verkopen he.. maar kan lastig zijn dat begrijp ik.

Trouwens, hoe weet je zo zeker dat je honderden tot duizend euro's minder verdient, als het salaris geheim is? Je collega's willen je mogelijk ook niet wijzer maken dan je bent, of verdraaien hun eigen salaris een beetje. Dat terwijl je hetzelfde salaris kan hebben, zonder dat je het loonstrookje ziet kan je zoiets nooit zeker weten.

Enige tip waar je daadwerkelijk wat aan hebt, is al gegeven: buiten de deur kijken. Daarbij wordt vaak een salarisindicatie gevraagd, niet vertellen wat je nu verdient dus maar wat je graag wilt verdienen. Dan krijg je wel reactie op je getal. Oh ja.. die indicatie geldt natuurlijk voor die werkgever als bovengrens waar hij logischerwijs wel onder maar niet boven gaat zitten. Hou daar ook rekening mee

[ Voor 8% gewijzigd door DutX op 02-02-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 10:44
Mja.. het is bij elke werkgever wel hetzelfde. Tijdens de onderhandelingen voor je arbeidsvoorwaarden tijdens je sollicitatie is veel mogelijk. Het moment dat jij in dienst zit is niets meer mogelijk. Tip: solliciteer gewoon overal, doe ervaring op, je kan het goed gebruiken als je een top werkgever vindt waar je echt wil werken. Dan kan je een goed loon onderhandelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Aikon schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:08:
Een bonus als je je target niet haalt? Gaat zeker over het bankwezen ;)
Gezien bij sales van marketing, sales van software en sales van systeembeheer. De targets waren altijd optimistisch ingeschat, altijd minimaal 10% groei t.o.v. vorig jaar. Misschien kan je zeggen dat de echte targets op 80% liggen, maar dat dit psychologisch beter werkt.

@TS:
Nog één punt:
Als je niet goed over je eigen salaris kan onderhandelen, dan kan je waarschijnlijk ook niet zo goed met klanten onderhandelen. Salesdirecteuren, salesmanagers enz. verwachten juist dat je stevig onderhandelt!

[ Voor 20% gewijzigd door Free rider op 02-02-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Solliciteer ergens anders, doe een stuk of 2 of 3 contractaanbiedingen op bij een ander, en zie hoe je zelf in de markt ligt. Als jij ergens anders zomaar (bijvoorbeeld) 1500 Euro meer kan verdienen dan kan je twee dingen doen:
  1. Je onderhandelt met je huidige werkgever;
  2. Je accepteert de nieuwe baan.
De combinatie van deze 2 is ook niet uitgesloten natuurlijk, eerst onderhandelen, dan de nieuwe baan accepteren. Of nog zakelijker maar minder aardig: Nieuwe baan accepteren en dán pas gaan onderhandelen met je huidige werkgever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PupStar
  • Laatst online: 17-07 10:23
Solliciteer bij wat bedrijven om te kijken wat je waard bent. Mochten ze meer bieden kun je je werkgever daar mee confronteren. Bieden ze minder.. Lekker blijven zitten!
Het feit dat collega's meer krijgen wil niet zeggen dat je slecht betaald krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 13:22
Blue-eagle schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:03:
Solliciteer ergens anders, doe een stuk of 2 of 3 contractaanbiedingen op bij een ander, en zie hoe je zelf in de markt ligt. Als jij ergens anders zomaar (bijvoorbeeld) 1500 Euro meer kan verdienen dan kan je twee dingen doen:
  1. Je onderhandelt met je huidige werkgever;
  2. Je accepteert de nieuwe baan.
De combinatie van deze 2 is ook niet uitgesloten natuurlijk, eerst onderhandelen, dan de nieuwe baan accepteren. Of nog zakelijker maar minder aardig: Nieuwe baan accepteren en dán pas gaan onderhandelen met je huidige werkgever ;)
Dat laatste is soms tricky.
Huidige werkgever kan zich dan afvragen hoe lang TS nog gaat blijven.

Nu - een rondje solliciteren is op zich niet slecht, het geeft je op zijn minst een beeld van je marktwaarde.

Daarmee kan je dan gaan onderhandelen bij je huidige werkgever - dat je al hebt gesolliciteerd zou ik wel niet melden, maar hou dat in het achterhoofd.
Zie ook dat als je werkgever iets beloofd, hij dat op papier stelt - zeker als het een belofte is om je over x maanden wat bij te geven.

Mocht je bot vangen bij je werkgever - dan kan je vrij snel ergens anders iets tekenen natuurlijk.

Als je echt zeker bent van je marktwaarde, as in, er mag zeker wel een smak geld bij => dan kan je ook nu al direct naar je werkgever stappen.
Maar je staat dan mogelijk wel iets minder sterk in je schoenen als je werkgever met "redenen" afkomt waarom je toch wel genoeg verdiend - sommige managers zijn er nogal goed in om zo een redenen te verzinnen.
Bereid dat gesprek ook wat voor, met argumentatie waarom je vindt dat je meer moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 21:52
Nu ben ik onderhand een senior rep en werk ik langer dan veel van direct collega's bij de onderneming maar verdienen velen wel meer dan ik doe. Daarnaast heb ik een uitstekend track record en bet dan velen qua sales.
Ik wil niet heel lullig klinken, maar vind je jezelf een senior rep of komt dat ook naar voren in je functie-omschrijving? Als ik afga op je omschrijving en het werkgebied waar je inzit, komt je verhaal op mij niet heel "senior" over.

Dus als je verhaal klopt en je senioriteit ook door de organisatie wordt erkend (dus niet door jou, door mensen die je persoonlijk kennen of door directe collega's) dan moet je inderdaad gewoon het advies aangaan zoals hierboven is aangegeven.

Enige aanvulling die ik daarbij kan geven is dat als jij bijv. 200 euro per maand zou willen verdienen en je manager geeft aan je dat niet zomaar te kunnen geven, dan is de onderhandeling nog niet voorbij: je kunt dan een aantal doelen geven die je wel tot dat bedrag kunnen laten komen. Het is aan jou om te bepalen of dat makkelijke doelen zijn ("ik schrijf elke maand een blog op het intranet over sales"), doelen zijn die laten zien dat je meer dan je best doet ("ik ga komende maanden 5% meer klanten binnenhalen") of doelen die je eenmalig kunt halen ("ik ga een cursus assertiviteit volgen"). Hoe meer je vooraf nadenkt over je investering en de bonus die je wilt (wees realistisch, meet je niet naar je collega's), hoe meer kans op succes.

Oh ja, zoek ook uit hoe de organisatie, jouw afdeling en jij het doet ten opzichte van de rest. Als iedereen moet bezuinigen, zul je moeilijk een paar honderd euro per maand kunnen vragen. Wees realistisch. Maar niet té bescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
chime schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:37:
[...]

Dat laatste is soms tricky.
Huidige werkgever kan zich dan afvragen hoe lang TS nog gaat blijven.

[..]
Dat kan hij zich nu ook afvragen. Door het bezwaar van een te laag salaris weg te halen voorkomt werkgever in ieder geval dat TS om die reden verder gaat kijken.

Zaken zijn zaken, een dure verkoper die niet functioneert krijgt ontslag. Een goedkope verkoper die overmatig goed presteert houdt men graag op een laag salaris voor zolang dat kan.

Als jouw beste verkoper (en tevens de goedkoopste) bij jou komt en zegt: "Ik wil een salaris wat in lijn ligt met mijn collega's" dan kan je moeilijk doen. Dat mag; zaken zijn zaken. Maar als het gevolg is dat diegene vervolgens verder gaat kijken dan raak jij je beste verkoper kwijt.

Tot zover ben ik Captain Obvious, denk ik.

TS moet zichzelf gewoon in een prettige positie werken. Eerst ander werk regelen (een contractaanbieding is genoeg), en dán onderhandelen.

Als jij in een gesprek met je werkgever aangeeft: "Volgende week kan ik een getekend contract inleveren bij BedrijfX waar ik netto flink op vooruit ga, ik wil alleen wel graag hier blijven werken als dat tot de mogelijkheden behoort. Kan je mij niet helpen, dan mag je deze brief openen. Daarin neem ik ontslag en mijn laatste werkdag zal dan 31-03-2015 zijn. Anders ontvang ik de envelop graag eind deze week ongeopend terug."

Hell, als je jezelf als verkoper niet kan verkopen doe je toch wat fout denk ik. Neem in zo'n gesprek alle complimenten mee die je hebt ontvangen, alle positieve beoordelingen, alle positieve resultaten, etc. Verkoop jezelf, maak de beslissing voor een manager makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 18:02
4 van de 5 keer is het toch ander werk zoeken om serieuze stappen in je salaris te maken. Je hebt hetzelfde werk jaren voor dit salaris gedaan.
Waarom zouden ze je nu ineens 500-1000 euro meer betalen voor hetzelfde werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:46

XanderDrake

Build the future!

Ardana schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:58:
@Elm0wer: dan kun je eigenlijk maar 1 ding doen:buiten de deur gaan kijken. Ook 1 keer gedaan, en dat leverde me (bij mijn huidige baas) een salarisverhoging van ongeveer € 500 + een leaseauto naar keuze op.
Ik kon laten zien dat mijn marktwaarde flink gestegen was, en dat ik graag bij m'n huidige werkgever zou blijven, maar dat zo'n grote salarisverhoging ook wel lekker was, waardoor ik toch ben gaan twijfelen. Kennelijk zag mijn werkgever ook in dat mijn marktwaarde niet meer in overeenstemming was met mijn huidige salaris en daar is toen dus iets aan gedaan.
Praktisch: betekende buiten de deur kijken in jou geval terug naar de werkgever gaan met een concreet loonaanbod (oftewel een bijna-afgeronde solicitatie), of gewoon een printje van een vacature?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Voor te gaan dreigen en je zelfs juridisch te orienteren... Waarom niet bij een functioneringsgesprek op de agenda zetten? Gewoon open aangeven dat je dat niet lekker zit, daar zijn die gesprekken voor.

Misschien kan je manager het uitleggen en zijn de verhoudingen minder scheef dan jij denkt. Misschien kan hij het niet uitleggen en is hij bereid het verschil recht te trekken. De meest charmante manier lijkt mij, door de confrontatie te zoeken ga je niet snel meer pakken.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:27

LankHoar

Langharig tuig

Je hebt de volgende opties:
1. Aangeven tijdens je functioneringsgesprek dat je ontevreden bent over je salaris.
2. Zoeken naar een andere baan, en zodra je een goed aanbod hebt dit aankaarten bij je werkgever of;
3. De nieuwe baan accepteren.

Ben je actief op LinkedIn? Dat zou ju nu kunnen helpen namelijk. Als jij zo goed bent als je zegt, en daar enigzins actief bent/word, heb je best kans dat je benaderd word door een bedrijf.

Succes :)

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 02-02-2015 14:11 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:33:
[...]

Praktisch: betekende buiten de deur kijken in jou geval terug naar de werkgever gaan met een concreet loonaanbod (oftewel een bijna-afgeronde solicitatie), of gewoon een printje van een vacature?
Van dat laatste zal niemand onder de indruk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:46

XanderDrake

Build the future!

Aikon schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:24:
[...]

Van dat laatste zal niemand onder de indruk zijn.
Dat dacht ik ook. Punt is wel dan je door de hele sollicitatie procedure hobbelt en dan pas naar je werkgever gaat, ben je eigenlijk al bijna vertrokken. Vervolgens wordt je 'omgekocht' door je huidige werkgever.

Ik vraag me af of je dan niet een deuk slaat in de perceptie van je loyaliteit. Blijkbaar was je behoorlijk ontevreden met je werkgever, maar met wat geld erbij is die ontevredenheid weg?

Aan de andere kant is het natuurlijk een zakelijke transactie.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

XanderDrake schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:33:
[...]

Concreet loonaanbod idd.

Ik was enigszins ontevreden, en dat werd erg versterkt door het gevoel niet genoeg waardering te krijgen. Een hoger salaris is toch een vorm van waardering. Overigens ben ik er een jaar later alsnog weggegaan: de bedrijfsvoering veranderde, en wel dusdanig dat ik echt niet meer met hen door 1 deur kon.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 02-02-2015 14:39 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:37:
[...]

Dat dacht ik ook. Punt is wel dan je door de hele sollicitatie procedure hobbelt en dan pas naar je werkgever gaat, ben je eigenlijk al bijna vertrokken. Vervolgens wordt je 'omgekocht' door je huidige werkgever.
Perspectief van een andere kant: Je werkgever ziet een personeelslid vertrekken die liever blijft, maar ook meer geld wilt verdienen. De werkgever komt aan die wens tegemoet en beide partijen zijn happy.
Ik vraag me af of je dan niet een deuk slaat in de perceptie van je loyaliteit. Blijkbaar was je behoorlijk ontevreden met je werkgever, maar met wat geld erbij is die ontevredenheid weg?
Het gaat om geld, en indirect de waardering die jouw werkgever voor jou heeft. Loyaliteit gaat twee kanten op, en dat is inderdaad af te kopen met geld, maar ook dingen als werksfeer, educatie, innovatie, persoonlijke ontwikkeling, etc. etc. etc.
En daar komt het uiteindelijk gewoon op neer. We werken omdat we rekeningen te betalen hebben en leuke dingen willen kunnen betalen. Meer geld maakt die dingen makkelijker. Simpel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:22
Lijkt me logisch toch dat oudere collega's met meer ervaring meer verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:37:
[...]

Ik zou het ook niet snel doen hoor. Maar laten we eerlijk wezen, je werkt voor het geld en verder niet. Tuurlijk kan je werk leuk en bevredigend zijn, maar daarvoor ben je er niet mee begonnen. Dus je kan prima ontevreden zijn over je salaris en wel tevreden inhoudelijk over je werkzaamheden. Maar dan moeten we het niet over een paar tientjes hebben, maar echt over een flink bedrag wat je blijkbaar in je huidige functie misloopt. Een werkgever heeft jou immers ook niet in dienst wegens de gezelligheid, maar wegens je productiviteit en die gooit je er ook uit als die daalt.
Het Fantoom schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:37:
[...]

Lijkt me logisch toch dat oudere collega's met meer ervaring meer verdienen?
Als je nou letterlijk één zin langer had volgehouden had je deze vraag niet hoeven te stellen. Als je dan bezig bent, lees dan de rest ook gelijk ff.

[ Voor 13% gewijzigd door Aikon op 02-02-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Was even afwezig, lange dag gehad en moet zo weer werken dus ik hou het kort.

Anyway ik zie aardig wat reacties en commentaar voorbij komen en laat ik een paar zaken nog even toelichten.

Zoals velen inzien is de oorzaak met name dat ik jong, en tegen een laag salaris, ingestroomd ben waardoor je altijd achter de feiten aanloopt.

De terugkoppeling naar mezelf die ik krijg van enkelen begrijp ik en laat ik zeggen dat ik intern collega's opleid en extra taken uitvoer ivm mijn ervaring en kwaliteiten (aldus management).

Afgelopen jaar was mij een loonsverhoging beloofd die ineens niet doorging ivm een budget freeze en de benchmark ging ook niet door om andere redenen.

Mijn werkgever uitspelen tegen een andere werkgever. Tijdens mijn jaargesprek ga ik het ook weer aankaarten en ik twijfel of ik het van te voren niet aan moet geven en uit moet werken en dan tijdens mijn gesprek gaan bespreken.

Ik wil mij intern laten benchmarken met 3 collega's en wil ook financieel de waardering die ik niet financieel wel krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Tenzij je echt poepgoed bent, is dreigen meestal niet direct de beste optie.
Wie weet vind je baas het jammer dat je weggaat, maar levert de markt genoeg vers vlees om in die behoefte te voorzien?

Ik zou eerst om mij heen kijken en daadwerkelijk een traject of twee ingaan, dat je echt een concreet aanbod hebt liggen (met salarisbod+toename in stappen bijv. na een bepaalde periode) en dan kort een bila-gesprekje aanvragen met je manager/HR-man(vrouw) om te verkennen inzake deze als referentie te mogen gebruiken, dan gaat er vanzelf een lampje branden natuurlijk. "Ga je ons verlaten?" is dan de vraag...je bent toe aan volgende stap en ondanks dat je het reuze naar je zin hebt, zijn je vaste lasten ook toegenomen, kleintje op komst, dure vrouw, huis wordt te krap etc. etc.- daarnaast vind je persoonlijk ook dat je achter de feiten aanloopt en dat je jezelf hoger waardeert qua salarisschaal. Je kunt jezelf vergissen, maar toch...dat gevoel blijft he?! Je doet meer dan je collega's lijkt het en hoort hen bedragen noemen die hoger liggen dan jouw katje iedere maand, dat zorgt voor een onbehagelijk gevoel enigszins.

Zomaar dreigen dat je weggaat, daar zijn de meeste mensen in een hierarchieke omgeving vaak niet van onder de indruk- dat wordt gezien als een soort chantage/onrijp gedrag. :/

Altijd positief blijven, jezelf overwaarderen (jij sleept de kar, traint de club- de zaak is niks zonder jou, wat je allemaal niet doet op de achtergrond, geen dag ziek geweest, overdrijf maar in dit geval.)

Roepen dat je puur op zoek bent naar een nieuwe uitdaging kan link zijn, dan ben je dus inhoudelijk niet happy met wat je doet- ook niet met een verhoging. Je wilt echter een hoger salaris en als het mogelijk is, meer verantwoordelijkheid (dus excelleren!) op het inhoudelijke verhaal. (Ook niet afwijzen, een hogere positie- wellicht is er wel een geschikte positie open, sla je twee vliegen in een klap- meestal gaan die dingen hand in hand, soms alleen theoretisch; je wordt 'senior' terwijl je hetzelfde werk blijft doen, jouw baas kan het dan in ieder geval verkopen naar zijn baas en de rest vd club om jou heen.)

Mocht men lucht krijgen van je gesnuf buiten de keuken, dan zeg je: "oh ja, dat wilde ik je/u nog vragen; mag ik jou/u als referentie vragen- een kennis wees mij op deze positie/functie en daagde mij uit om te solliciteren- ik was nieuwsgierig en nader inzien (gaanderweg het traject) lijkt die functie (goed bijbehorend salaris ook!) mij wel wat- met jouw/uw bekwaamheid, integriteit en onze geslaagde samenwerking lijk(t) jij/u mij meest geschikte leidinggevende om als referentie voor te dragen, mag ik jou/u voordragen c.q. opgeven a.u.b.?"

Krijg je geen verhoging, kun je prettig de toko verlaten (op je joboffers ingaan, up-or-out, excelleren zorgt voor meer poen, dus uit je (veilige) comfortzone stappen) met kans op evt. terugkeer met je behoud van huidig salaris (kun je ook nog meenemen in een prettige onderhandeling, crisis kan toch nog steeds rare dingen doen met bedrijven -spreek uit ervaring-, wie weet is het bij je nieuwe baan wel "last in, first out" bijv.)- mocht die andere job niks zijn, en wellicht kom je gelijk tot zaken met je manager/HR en ben jij degene die mag kiezen- een nieuwe uitdaging met een hoger salaris, of je huidige stek met een hoger salaris/betere voorwaarden onderaan de streep. ;)
(Edit typofix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

Ik kan het niet helemaal rijmen, je bent een senior sales rep, maar kan ergens niet over zijn salaris onderhandelen? Het voelt heel tegenstrijdig. De seniors sales reps die ik heb gekend verdienden stuk voor stuk erg goed en konden op basis van hun onderhandelingsskills meer verdienen dan de introverte programmeurs (generaliserend) die belangrijker waren. En het feit dat je niet goed weet hoe je dit aan moet pakken en het op een forum vraagt komt wat mij betreft ook niet over als een zelfverzekerde senior die zijn mannetje staat maar als een medewerker die ergens lang werkt en daardoor in staat is anderen in te werken en zich daarom meer waard vind.

Niet om je aan te vallen, ik ken jou en de situatie absoluut niet, maar zo komt het bij mij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Anoniem: 132566 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:08:
Tenzij je echt poepgoed bent, is dreigen meestal niet direct de beste optie.
Wie weet vind je baas het jammer dat je weggaat, maar levert de markt genoeg vers vlees om in die behoefte te voorzien?

Zomaar dreigen dat je weggaat, daar zijn de meeste mensen in een hierarchieke omgeving vaak niet van onder de indruk- dat wordt gezien als een soort chantage/onrijp gedrag. :/

Mocht men lucht krijgen van je gesnuf buiten de keuken, dan zeg je: "oh ja, dat wilde ik je/u nog vragen; mag ik jou/u als referentie vragen- een kennis wees mij op deze positie/functie en daagde mij uit om te solliciteren
Als ik je reactie lees, dan denk ik dat je de stukjes wel ziet, maar het geheel niet. Ik ben het helemaal met je eens dat bot dreigen niet effectief is, en ook met je observatie dat subtiliteit wel werkt.

In het algemeen is de baas zelfs niet blij met gemiddelde medewerkers die weggaan. Kijk, als hij moet krimpen dan komt het goed uit. Anders is het een rotklus om een vervanger te vinden, in te werken, klussen opnieuw te verdelen, etcetera. En wat is de kans dat HR een slechtere vervanger aanneemt?

Om die reden is een subtiel "dreigement" wel effectief. Meld dat je een middag vrijneemt (in plaats van het te vragen - sollicitaties mogen niet geweigerd worden) zonder de reden expliciet te noemen. Kom 's ochtends in pak. Ontken dat het voor een bruiloft of begrafenis is, maar laat in het midden waarvoor het dan wel is. De vraag om referenties is misschien niet subtiel genoeg. Wees iets terughoudend als je baas klussen voorstelt die meerdere maanden zouden duren.

Dat laatste is overigens een ideale opening om de discussie te beginnen. Goede kans namelijk dat je baas vraagt waarom je twijfelt. Dan kun jij aangeven dat je verbaast bent omdat "jij er niet vanuit ging dat het bedrijf je zo lang wilde houden", want (geen loonsverhoging/bonusregeling/promotie/...). En dat je "niet echt actief op zoek bent" maar wel de "hint hebt opgepikt om m'n ogen open te houden". Dat vind je natuurlijk "jammer" want je was liever gebleven, maar je snapt dat in het huidige ecomische klimaat "niet elk bedrijf een winnaar kan zijn" en dat "sommige bedrijven dus helaas moeten inkrimpen". Je bent evengoed "blij dat er geen gedwongen ontslagen zijn", en je ziet de situatie positief in "want gelukkig is het niet overal crisis".

De uitdaging voor de TS als verkoper is natuurlijk om dat verhaal subtiel te houden. :+

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:11

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Subtiel? Ik ben een groot voorstander van helder communicatie, van spelletjes spelen wordt je niet wijzer. Leg je dilemma maar voor, dat je echt vind dat je meer zou moeten verdienen maar liever niet naar een ander bedrijf wilt. Stel bijvoorbeeld voor om 20% bij je salaris op te doen, het is voor een manager een stuk makkelijker reageren op een concreet voorstel dan dat je de bal bij hem neerlegt. En vergeet niet, de brutalen hebben de halve wereld. Maar als salestijger weet je dat natuurlijk al lang. :)

Dreigen met opzeggen moet je alleen doen als je daar ook echt toe bereid bent. En daarover gesproken, als je echt een stap in salaris wilt maken dan moet je van baan wisselen en misschien over een paar jaar nog een keer.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Met beiden eens hierboven. Helder of subtiel hangt een beetje van de werkomgeving/sfeer af imo. Wees opportuun in die context, denk ik dan. Goed stukje van dat in pak verschijnen, maar als sales rep loop je toch meestal in pak, lijkt mij? Valt niet echt op? Maar voor een omgeving waar casual de noot is, een mooie tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
André schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:36:
Ik kan het niet helemaal rijmen, je bent een senior sales rep, maar kan ergens niet over zijn salaris onderhandelen? Het voelt heel tegenstrijdig. De seniors sales reps die ik heb gekend verdienden stuk voor stuk erg goed en konden op basis van hun onderhandelingsskills meer verdienen dan de introverte programmeurs (generaliserend) die belangrijker waren. En het feit dat je niet goed weet hoe je dit aan moet pakken en het op een forum vraagt komt wat mij betreft ook niet over als een zelfverzekerde senior die zijn mannetje staat maar als een medewerker die ergens lang werkt en daardoor in staat is anderen in te werken en zich daarom meer waard vind.

Niet om je aan te vallen, ik ken jou en de situatie absoluut niet, maar zo komt het bij mij over.
Dank voor de reactie al zie ik de bijdrage niet echt. Ik ben het echter met je oneens, je aannames zijn aller eerste fout en met name het feit dat je denkt dat ik niet weet hoe ik het aan moet pakken. Natuurlijk heb ik een idee wat de beste manier is.

Het feit dat ik het op het forum vraag betekent niet dat ik geen idee heb... Het betekent dat ik benieuwd ben hoe anderen het aanpakken en met laten informeren. Ik zit in de luxe positie dat ik weet waar ik het over wil hebben en daarom me uitstekend voor kan bereiden, iets wat ik op verschillende manieren doe.

Ik ben het wel met je eens dat een goede vertegenwoordiger niet bang moet zijn, iets dat ik veel zie in mijn werk. Velen zijn bang voor een afwijzing en durven daarom niet om de verkoop te vragen (of behoud) maar dat is mijn geval niet aan de orde, ook niet intern.

Dus ja ik vond dat ik mij lichtelijk moet verdedigen omdat je conclusies trok uit verkeerdere veronderstellingen naar mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Toch heeft André een punt: je presenteert je als een top sales rep met fantastische resultaten en kwaliteiten maar jezelf verkopen is niet gelukt. Daar mag je het mee oneens zijn, het is het plaatje dat jij ons presenteert.

Verder denk ik dat je bij de 'velen' hoort die bang zijn voor afwijzing; anders had je t jaren geleden al wel geregeld. Zet m op en don't shoot the messenger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Bij salarisonderhandeling is 1 punt het allerbelangrijkste; weet wat jij waard bent! Overschat jezelf niet, kijk kritisch naar jezelf en benoem je eigen verbeterpunten. Daarna kun je je afvragen, hoe moeilijk is het om jou te vervangen? Heb hierbij zeker geen groot ego want in de saleswereld zijn er dertien in een dozijn.

Ik hoor vaak genoeg dat mensen zichzelf benoemen als uitstekende verkoper, maar als het erop aankomt bakken ze er niets van. Kijk niet naar collega's, maar kijk naar wat jij waard bent en stel daar je eisen op in, leg deze eisen bij je werkgever voor alvorens je gaat kijken of er andere partijen zijn die wel bereid zijn om jou eisen tegemoet te komen.

Let wel, er zijn veel organisaties die hogere salarissen aanbieden, maar waar je het vervolgens geen 2 jaar vol zal houden! Dus een hoger salaris zegt lang niet alles. Besef je ook dat als jij goede en stabiele arbeidsomstandigheden hebt dat die ten goede komen van de onderhandelingspositie van je werkgever.
Pagina: 1