Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raar probleem met netwerk buren

Pagina: 1
Acties:

• rbnl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 14:05
Er is iets heel vreemds aan de hand met het netwerkgedrag van mij en/of mijn buren. Wellicht dat jullie een idee hebben. Als ik verbinding maak met mijn wifi netwerk (UPC router) vanaf mijn desktop (win 8 ) pc dan kom ik op het netwerk van mijn buren. Dit is opgevallen omdat de buren mijn media shares in hun "mijn computer" overzicht terugzagen. Mij was het nog niet eens opgevallen.

Situatie is deze: Desktop pc maakt verbinding met mijn (UPC) router primair via een bekabelde verbinding (netgear via stroomkabel direct naar de router). Ik heb er ook een usb wifi adapter in zitten, alleen deze stond eigenlijk altijd uit, deze heb ik een paar dagen geleden aangezet. Blijkbaar ben ik toen verbonden met hun netwerk.

Maar dit is het rare; de verbinding die ik maak is met mijn eigen wifi netwerk. Hij vraagt netjes mijn wifi wachtwoord en maakt geen verbinding als ik een verkeerd wachtwoord invul. Vervolgens zit ik op het netwerk van mijn buren. De netwerknaam van de buren is een standaard KPN naam, die van had de naam 'netwerk'. Beiden zijn voorzien van wachtwoord beveiliging.

Wat heb ik geprobeerd:
- Alleen bedrade verbinding = alleen eigen netwerk pc's zichtbaar
- Bedrade en Wifi verbinding = beiden netwerken pc's zichtbaar
- Alleen wifi = alleen buren netwerk pc's zichtbaar (los van de eigen pc uiteraard)
- Zelfde wifi adapter in laptop = alleen eigen netwerk pc's zichtbaar
- Eigen wifi naam veranderen heeft geen effect, bovenstaande situaties blijven hetzelfde

Wat kan hier aan de hand zijn? Het is niet echt een probleem omdat ik de wifi adapter niet hoef te gebruiken, maar het lijkt me een behoorlijke security issue...

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:51

allure

Titaan fase 2/3

Maak je toevallig gebruik van powerline adapters?

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

lordsnow

I know nothing

Kan het niet zo zijn dat jij niet op het network van de buren zit, maar dat de buren op jouw netwerk zitten? Dan zien ze ook jouw shares. Zijn ze ooit op bezoek geweest en verbinding gehad met je UPC modem/router?

Verwijderd

allure schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:32:
Maak je toevallig gebruik van powerline adapters?
Dat!

• rbnl
Ja ik maak inderdaad gebruik van powerline adapters, alleen is het dan niet vreemd dat we elkaars netwerk alleen zie als ik ook verbinding maak via wifi?

• rbnl
lordsnow schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:33:
Kan het niet zo zijn dat jij niet op het network van de buren zit, maar dat de buren op jouw netwerk zitten? Dan zien ze ook jouw shares. Zijn ze ooit op bezoek geweest en verbinding gehad met je UPC modem/router?
Nee, ze hebben nooit verbinding gehad met mijn router.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
rbnl schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:42:
Ja ik maak inderdaad gebruik van powerline adapters, alleen is het dan niet vreemd dat we elkaars netwerk alleen zie als ik ook verbinding maak via wifi?
Maken hun ook gebruik van powerline adapters?

Want dan kan het wel zo zijn dat de netwerken aan elkaar geknoopt worden.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:51

allure

Titaan fase 2/3

Zonder de situatie helemaal te kennen zal het iets te maken hebben met overeenkomende ip-ranges.

• rbnl
Overigens maak ik maar gebruik van 1 powerline, deze gaat van de woonkamer naar de kamer waar de desktop pc staat. Als ik de netwerkkabel uit de powerline trek en alleen verbinding leg via wifi dan zit ik alsnog op het netwerk van de buren (en zie ik mijn overige devices niet).

• rbnl
geforce5_guy schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:47:
[...]

Maken hun ook gebruik van powerline adapters?

Want dan kan het wel zo zijn dat de netwerken aan elkaar geknoopt worden.
Ik zal dat morgen eens vragen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
rbnl schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:49:
Overigens maak ik maar gebruik van 1 powerline, deze gaat van de woonkamer naar de kamer waar de desktop pc staat. Als ik de netwerkkabel uit de powerline trek en alleen verbinding leg via wifi dan zit ik alsnog op het netwerk van de buren (en zie ik mijn overige devices niet).
Netwerk kabel die van router naar powerline adapter gaat?

Zit je niet toevallig op de wifi van de buren ipv je eigen wifi?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
rbnl schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:49:
Ongetwijfeld omdat je aan de kant van het modem alsnog het powerlinenetwerk van de buren aan je WiFi bridged via je eigen router.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Stel gewoon eens een andere key in je powerline adapters.. dan sluit je dat uit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
gebruiken je buren ook een paswoord op hun wifi?
staat enkel je eigen netwerk in voorkeursnetwerken?
(gooi die van de buren eruit, want als die beter ontvangen wordt dan kan je wel eens automatisch switchen)

Verwijder eventueel eens alle software en drivers van je wifi-adapter van je pc, herinstalleer het en configureer enkel je eigen wifi-netwerk erin.

't kan zijn dat je bv eens geprobeert hebt te connecteren met de buren hun netwerk, dat toen lukte en windows dat nu als een voorkeursnetwerk ziet dat beter ontvangen wordt dan je eigen wifi-netwerk ...
en waarheen die dus automatisch wisselt zodra die jouw eigen wifi wat minder ontvangt door een kleine storing.

en op powerlan-adapters inderdaad niet de default info gebruiken - zeker als je buren hetzelfde merk gebruiken...
Maar als je aan je pc zijde de connectie naar zijn powerlan-adapter al uitschakelt (bv lan-verbinding uitschakelen op pc, netwerkkabel aan pc-zijde eruithalen), en je alsnog de buren ziet en zij ook jou, dan heeft het niets te maken met je powerlan-adapters, en alles met je wifi.
(en dan zijn de meeste tips in de reacties voor mij nuttelos :+ )

ps: je maakt _altijd_ gebruik van minstens 2 powerlan-adapters... eentje moet het signaal op de stroomkabels zetten, de andere moet het er terug afhalen ...

[ Voor 18% gewijzigd door soulrider op 01-02-2015 22:02 ]

• rbnl
Ik heb nu de powerline aan de routerkant eruit getroken en nu zie ik netjes alleen nog mijn eigen devices! Zal de buren morgen ook even de tip geven om hun adapter key aan te passen. Thanks heren!
Pagina: 1