domotica voor alleen (LED)licht verwarming ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:22
Ik ben me aan het verdiepen in domotica voor aansturing van de grootste drie energie verbruikers in huis:
  • verwarming
  • verlichting
  • ventilatie
Met de volgende eisen
  • bedraad
  • geen batterijen
  • verwarming per zone
En de volgende wensen
  • lage hardware en licentie kosten
  • systeem met bus-leiding, zodat er minder bekabeling nodig is.
  • geen koppeling met internet vereist voor dagelijks gebruik. Geen big-brother effect. Geen kans op hacken
Op mijn shortlist staan:
Velbus
+ zeer mooie drukknoppen met standaard ingebouwde thermostaat
+ door busleiding lage montage kosten
- dure module voor smartphone
- alleen via windows computer te programmeren

Loxone
+ gratis app en super slimmere software
+ maakt gebruik van standaard wipschakelaars
- busleiding optie vereist dure KNX hardware en licentie
- arbeidsintensieve montage > veel bedrading allemaal naar meterkast

Een pure KNX oplossing is te duur. Verder sta ik open voor andere bedrade betaalbare alternatieven in dezelfde prijsklasse.

Ik heb hiervoor een case studie gedaan voor een woning met de volgende specs:
  • 8 CV zones met eigen thermostaat
  • 16 lichtgroepen vanaf 9 plekken te bedienen met drukknop paneel.
  • ventilatiestand te regelen in keuken en badkamer
Ik ben begonnen met Velbus omdat de tastsensors hier relatief goedkoop zijn. Ik kom voor alle modules uit op €1966 exclusief btw en ook heb ik de 11 thermostatische 230V voor de cv verdeler niet meegerekend. zie het volgende schema
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9001771/domotica_klein.png

Heeft iemand verbeter punten op dit schema?

Ik was benieuwd of er iemand ervaring had met de Velbus software en weet wat de beperkingen zijn.

Ik wil het schema nog uitbreiden met een dimbare LED plafond spots. Waarbij ik nu denk aan 1 grote 12v trafo en 0-10V aangestuurde DIN dimmer. Maar welke merk en type trafo, dimmmer en LED ben ik nog niet uit. Ik heb de voorkeur voor 12volt ivm met goedkopere bekabeling naar de lichtpunten. Echter of ik 12v wisselspaning of gelijkstroom moet kiezen weet ik niet. En een fasedimmer of PWM weet ik ook niet? Kan ik me hierbij helpen?

Als ik het complete schema af heb wil ik hetzelfde doen voor Loxone, zodat ik beide systemen goed kan vergelijken. Misschien dat iemand zich al in Loxone heeft verdiept en me hierbij wat tips kan geven?

Daarnaast zoek ik nog goedkope 230V luchtklep voor een rond 160mm ventilatie kanaal. Zodat ik ook de ventilatie per zone kan regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door tjib op 01-02-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-07 17:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zou ook kunnen kijken naar plc's, bijvoorbeeld de Wago 750-serie. Dit is een modulair systeem bestaande uit een controller waar je naar behoefte uitbreidingsklemmen met digitale of analoge in- en uitgangen kunt aansluiten. De controller kost even wat (ca. 500 euro voor een Wago 750-881 starterkit met programmeersoftware) maar digitale uitbreidingsklemmen zijn spotgoedkoop. Een viervoudige digitale uitgang heb je nieuw voor zo'n 40 euro en gebruikt al vanaf 15 euro. Een 16 ampère relais kost me 7,50 euro per stuk. De bovengenoemde controller heeft een ethernet interface en kan via modbus/tcp uitgelezen worden. Ik gebruik IP Symcom (kost geld) om mijn plc aan te sturen. OpenHab (open source) heeft er ook een binding voor. Je kunt ook al je logica in de plc stoppen als je zin hebt om een plc-programmeertaal te leren.

De bekabeling is stervormig, dat betekent veel kabels maar wel een goed overzicht als je een nette install doet. Vanuit de wandschakelaars (waarvoor je willekeurig schakelmateriaal kunt gebruiken) trek je simpele signaalkabel naar een digitaal ingang op de plc.

Ik heb al mijn ledverlichting centraal gevoed. Ik gebruik EldoLED LinearDrive (constante spanning) en PowerDrive/EcoDrive (constante stroomsterkte) drivers om de leds aan te sturen. Dit zijn rgbw-drivers, dus je hebt vier kanalen voor RGBW of vier keer wit. De EldoLED-drivers kunnen via DMX aangestuurd worden (en ook via 0-10V maar hoe je dan de vier kanalen op een driver moet aansturen is me niet duidelijk). Hiervoor heb ik een Enttec ODE ArtNet-interface (implementatie van DMX over ethernet). Check RS Online voor de laagste prijzen van die EldoLed-drivers.

De drivers worden gevoed met 24V passief gekoelde voedingen van Meanwell. De led-strips werken op 24V constante stroomsterkte, dit vanwege het lagere spanningsverlies. Voor de bekabeling tussen de drivers en leds gebruik ik UTP met twee aders per kleur of vieraderige kabel met aders van 1,5mm^2.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 02-02-2015 16:02 ]