Waar moet je op letten bij kopen van RAM geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• MVogelezang
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2024
Hallo,

Ik heb een aantal jaar oude laptop van ASUS, de K72JT. http://www.asus.com/Noteb...oks/K72JT/specifications/

In principe prima apparaatje, maar sommige zaken gaan soms wat zwaar tegenwoordig. Vooral met meerdere dingen tegelijk, dus ik denk dan aan mijn werkgeheugen.

Dus, nu zat ik te denken, wellicht kan ik er meer RAM in gooien. Nu weet ik hoe dat werkt, maar ik het is alweer een tijd geleden dat ik hiermee mee knutselde.
Ik vroeg mij dus af, kan ik bijvoorbeeld het volgende kopen of moet ik een ander type hebben: http://www.mycom.nl/compo...air-sodimm-1600-4gb-1x4gb

Ik hoop dat iemand kan helpen. ;-)

[ Voor 86% gewijzigd door MVogelezang op 01-02-2015 19:47 . Reden: Per ongeluk enter geklikt... ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:28

Thomg

Aww yiss

Het gaat er vooral om dat het geheugen moet passen in de sloten, de rest is niet zo heel erg belangrijk ( dus DDR3 in DDR 3 en niet SO-DIMM DDR3 in DDR3 ).

Snelheid en timings zijn voor de gebruiker insignificant tenzij je het hard kan maken waarom jij een uitzondering bent.

Als je erg wantrouwig bent over comptabiliteit zou ik ook de QVL erbij houden, maar ervaring leert dat dit meer een luxe garantie is dan een vereiste.

Edit: Wat heb je er nú inzitten?

Ook al gecontroleerd of dit niet aan andere factoren ligt ( ~100% RAM ? ).

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 01-02-2015 19:52 ]

• MVogelezang
Het Thomg,

Oke thanks, dus als er "2 x SO-DIMM socket for expansion up to 8 G SDRAM" staat, moet ik SO-DIMM DDR3 ram hebben? Indien RAM mijn probleem is.

Wat er nu in zit is het standaard RAM, volgens mij is dat dit: DDR3 1066 MHz SDRAM
4GB RAM, weet ik uit mijn hoofd.

Ik durf nu niet met zekerheid te zeggen of RAM mijn probleem, want ik ben niet thuis. Vanavond kijk ik er hopelijk naar en dan laat ik het weten.

Gr, Marco

• MVogelezang
Hallo Thomg,

Zojuist gekeken maar mijn fysiek geheugen draait rond de 93%. Dat is het RAM toch? Mijn processorgebruik staat op 3%... :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan je zien welke processen dit zijn? Even de tabel sorteren op geheugen.

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 04-02-2015 15:48 ]

• MVogelezang
Hey,

Ja, dat zijn Chrome, Photoshop. Nu is vooral die laatste natuurlijk wel wat zwaarder dan het gemiddelde programma. Staat namelijk ook bovenaan. Als ik vervolgens Photoshop afsluit staat Chrome bovenaan en staat het op 63%.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Okay, niet iets opzienbarends dus. Wat bedoel je in je openingspost met dat zaken "tegenwoordig zwaar" gaan? Dat het traag gaat? Vastlopers? Iets anders? Een versie installatie wil dan ook al een hele hoop zaken oplossen, eventueel op een SSD, dan ben je helemaal spekkoper.

• MVogelezang
Vooral het opstarten gaat erg traag. Ik heb in september Windows 7 opnieuw geïnstalleerd. Kan natuurlijk nog wel even een sweep doen met ccleaner, maar vaak merk ik daar weinig verschil mee. Echt vastlopen heb ik volgens mij nog nooit meegemaakt. Het gaat vooral om het opstarten van het systeem en bij het opstarten van programma's voor de eerste keer.

Een SSD is natuurlijk een nieuwe soort schijf, heeft dat echt een groot effect op de snelheid?

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-11 15:07
een SSD brengt zeer grote snelheidsverhogingen meet op een pc/laptop.. zeker een aanrader.
Pagina: 1