Windows 8 op SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 21:18
Ik zie dat ik niet de enige ben die hier problemen mee heeft, maar ik heb volgens mij alle mogelijke oplossingen die ik hier kon vinden al geprobeerd.

Windows 8 draaide eerst op de HDD, maar ik wilde het op de SSD installeren. Dit heb ik gedaan:
  • De SSD aangesloten en gepartitioneerd.
  • De HDD losgekoppeld, de Windows dvd erin gedaan en opgestart.
  • De partities verwijderd (stap 1 bleek dus niet nuttig)
  • Toen kreeg ik de melding dat Windows er niet op geïnstalleerd kon worden omdat het een GPT-partitiestijl had
  • Via de opdrachtprompt omgezet naar MBR.
  • Nog steeds de melding dat Windows niet geïnstalleerd kon worden en dat de schijfcontroller ingeschakeld moest worden.
  • In de UEFI stond alles al op AHCI
  • Om te proberen maar op IDE gezet, zonder resultaat
  • Weer terug op AHCI en SATA boot ROM ingeschakeld, wederom zonder resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/fk1m6d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/8vuirq.jpg

Verder heb ik nog:
  • Instellingen UEFI op default gezet.
  • Geprobeerd de UEFI te updaten (ik heb nu 1.5) via de directie mogelijkheid via internet, dit lukte niet.
  • Vanaf een usb-stick, lukte ook niet.
Ik ben in ieder geval ten einde raad, dus ik hoop dat iemand hier een oplossing heeft.

Dit is in ieder geval m'n setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,95€ 54,95
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 184,90€ 184,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Antec Three Hundred Two€ 60,50€ 60,50
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 33,95€ 33,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 118,-€ 118,-
1Antec Neo HE550----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 17:06
Prik je SSD eens op een andere SATA port

Hoe / waarmee heb je de SSD gepartitioneerd ?

[ Voor 37% gewijzigd door HKLM_ op 01-02-2015 17:56 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Ik heb hem nu in een andere, maar ik krijg nog steeds dezelfde melding.

Eerst via schijfbeheer en later nog een keer in de Windows Setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 17:06

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit is waar het mis ging:

"De SSD aangesloten en gepartitioneerd."

Wat je waarschijnlijk dacht is: "oh, gewoon even formatteren toch?" en een MBR partitie tabel gemaakt. Dat gaat natuurlijk niet werken, want UEFI boot van GPT. Schijfbeheer en Windows setup veranderen je partitioneeringssyteem niet, DiskPart kan dat wel. Je kan het daar mee ook converteren.

Maar in plaats van dat je moeilijk gaat zitten doen kan je toch ook gewoon disk to disk clonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Ik heb hem via de opdrachtprompt met diskpart geconverteerd naar MBR. Maar ik wil liever een clean install dus niet clonen. Maar wat zou ik nu nog aan moeten passen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:27

TommieW

Numa numa.

Er een GPT partitietabel van maken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Misschien moet je gewoon even naar het boot menu van de bios en de boot volgorde instellen. Misschien zeurt windows gewoon omdat de schijf niet in dat lijstje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Ik heb hem weer omgezet naar GPT, maar nu krijg ik dezelfde melding als uit m'n eerste bericht.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/21qukg.jpg

De boot volgorde staat wel goed, hij herkent de SSD ook (zie foto eerste bericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DondersNL schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:39:
De boot volgorde staat wel goed, hij herkent de SSD ook (zie foto eerste bericht).
Voor de duidelijkheid, staat de SSD in UEFI mode in deze lijst?
(ik weet niet zeker of dat belangrijk is, maar misschien...)

Edit:
Het probleem is volgens mij dat je de DVD (of usb stick) in UEFI mode moet booten. Als je de installer in BIOS/AHCI mode boot, dan kan je ook niet installeren in UEFI mode.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/1yjmtc.jpg

Zie ook

[ Voor 33% gewijzigd door Ploink op 01-02-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Ja daar staat ie tussen.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zel5dc.jpg

Edit: Oke, dat ga ik nog even proberen!

[ Voor 21% gewijzigd door DondersNL op 01-02-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wat een irritant filmpje, is die kerel bezopen?
Hij gebruikt dus diskpart om een "clean" commando uit te voeren op die disk. Dat is alles, die gast kon ook gewoon in regeltje text posten in dit forum ipv dat filmpje 8)7

Dus even clean doen en dan opletten dat je de stick in UEFI mode boot en dan denk ik dat het lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Haha inderdaad. De GPT melding is na de clean in ieder geval weg, maar ik hou nog wel de melding dat de schijfcontroller ingeschakeld moet worden. (Met de dvd in UEFI mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ben je alvast een stapje verder :P
Het helpt als je de engelstalige foutmelding achterhaalt en dan even googelt
windows cannot be installed to this disk this computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure
bijvoorbeeld deze draad bij tom's hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Oke dat ga ik komende week doen. Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Nog wel even een vraag over de sata aansluitingen. Links op het plaatje heb ik 1 sata3 en rechts 2. Nu heb ik ze beiden geprobeerd, maar op die link van toms hardware had de OP hem in de verkeerde sata poort. Zou dat bij mij nog invloed hebben?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/34nmm80.png

En moet de SATA Boot ROM aan of uit staan? (Ook altijd met beide geprobeerd, maar ik ben gewoon benieuwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hey!,

Ik zit met hetzelfde probleem, exact dezelfde meliding etc. ik zou graag willen weten hoe je het mekaar hebt gekregen...ik heb overigens de Asus VII Ranger. Ik baal echt enorm!
Succes ermee, ik heb al 1,5 dag zitten proberen, maar nee hoor, mn trukendoos is leeg.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DondersNL schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:57:
Oke dat ga ik komende week doen. Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Nog wel even een vraag over de sata aansluitingen. Links op het plaatje heb ik 1 sata3 en rechts 2. Nu heb ik ze beiden geprobeerd, maar op die link van toms hardware had de OP hem in de verkeerde sata poort. Zou dat bij mij nog invloed hebben?

[afbeelding]

En moet de SATA Boot ROM aan of uit staan? (Ook altijd met beide geprobeerd, maar ik ben gewoon benieuwd)
User manual blz.13 zegt dat de grijze connectoren sata3 zijn.

In de specs staat
SATA3
- 1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75, supports NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions
Dan gok ik dat die ene grijze connector de Intel sata3 is, die 5 zwarte intel sata2, die andere twee grijze rechts zijn van de ASmedia controller.

Intel wordt het beste ondersteund en is vaak het snelst.
De SATA boot rom moet aan staan om ondersteuning te bieden voor het booten van de ASmedia controller. Neem niet aan dat dit vlekkeloos werkt en stop hem maar lekker in dat ene grijze Intel poortje, dat moet SATA3_0 zijn.

Indien je andere sata3 schijven hebt waarvan je niet hoeft te booten, stop die in de twee grijze, de rest in de zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 15:49

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

De oplossing is heel simpel, je moet eerst die MBR/GPT van je schijf verwijderen. Dit gaat merkwaardig genoeg niet direct vanuit de installer. Zodra de vraag komt waar je Windows wil installeren druk je op Shift+F10 om een command prompt te voorschijn te halen. Daar geef je dan het commando diskpart, vervolgens list disk en dan select disk x waarbij je in de plaats van de x de juiste schijfletter typt uit de lijst die je zojuist kreeg. Vervolgens het commando clean en dan het commando exit om de command prompt interface te sluiten. Al je nu de installatieprocedure opnieuw start zal het wel werken.

shift F10 tijdens de setup.
daarna diskpart opstarten
in diskpart:
select disk 0
clean
exit

[ Voor 76% gewijzigd door sekeroglan op 01-02-2015 23:02 ]

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
sekeroglan schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:00:
De oplossing is heel simpel, je moet eerst die MBR/GPT van je schijf verwijderen. Dit gaat merkwaardig genoeg niet direct vanuit de installer. Zodra de vraag komt waar je Windows wil installeren druk je op Shift+F10 om een command prompt te voorschijn te halen. Daar geef je dan het commando diskpart, vervolgens list disk en dan select disk x waarbij je in de plaats van de x de juiste schijfletter typt uit de lijst die je zojuist kreeg. Vervolgens het commando clean en dan het commando exit om de command prompt interface te sluiten. Al je nu de installatieprocedure opnieuw start zal het wel werken.

shift F10 tijdens de setup.
daarna diskpart opstarten
in diskpart:
select disk 0
clean
exit
Dit heb ik al gedaan, dit doet die vent ook in het filmpje dat Ploink had gepost. Daardoor ging alleen de GPT melding weg, maar de melding van de schijfcontroller blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kan het zijn dat het mobo twee controllers heeft? Vaak zit er een controller op wat vroeger de northbridge was en die kon gewoon direct gebruikt worden in Windows en dus ook om te installeren.
Daarnaast zijn er dan allerhande RAID controllers die NIET direct door Windows herkend en gebruikt kunnen worden.
Wat je dan moet doen is de driver voor die controller tijdens de set-up laden. De drivers hiervoor kun je vaak op een USB stickje zetten.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Zie onderstaande link hoe je je Bios moet updaten.
http://www.asrock.com/support/BIOSUI.asp?cat=BIOS7

Zie ook de laatste pagina van je Mobo handleiding of deze link
ftp://europe.asrock.com/manual/B75%20Pro3-M.pdf

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
r44 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:16:
Zie onderstaande link hoe je je Bios moet updaten.
http://www.asrock.com/support/BIOSUI.asp?cat=BIOS7

Zie ook de laatste pagina van je Mobo handleiding of deze link
ftp://europe.asrock.com/manual/B75%20Pro3-M.pdf
Bios updaten lukt dus ook niet. Ik had een usb-stick naar FAT32 geformatteerd en de laatste driver erop gezet. Als ik op instant flash klik komt heel even een schermpje in beeld met de naam van de driver en daarna zegt ie dat ie geen device kon vinden ofzo. Als ik het een paar keer opnieuw probeer wordt het scherm opeens zwart en doet ie niks meer. Ook via de internet flash doet ie het niet, hij zegt dat ie geen verbinding kan krijgen terwijl internet het gewoon doet.

Wat op het laatste blad van die handleiding staat heb ik ook al geprobeerd.
ElCondor schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:46:
Kan het zijn dat het mobo twee controllers heeft? Vaak zit er een controller op wat vroeger de northbridge was en die kon gewoon direct gebruikt worden in Windows en dus ook om te installeren.
Daarnaast zijn er dan allerhande RAID controllers die NIET direct door Windows herkend en gebruikt kunnen worden.
Wat je dan moet doen is de driver voor die controller tijdens de set-up laden. De drivers hiervoor kun je vaak op een USB stickje zetten.
Oke, daar ga ik nog even naar kijken. Maar hoe kun je die driver tijdens de setup (Windows setup neem ik aan) laden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Bij het aanmaken van de partities en het uitkiezen op welke partitie je hem wilt installeren krijg je ook de optie een driver laden. Ik kan je zo even niet de screenshot tonen, maar ik ga er even van uit dat je het punt in de installatie wel voor de geest kunt halen?

hier kun je trouwens de manual bekijken:
http://www.eightforums.co...load-windows-8-setup.html

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:57
Disclaimer: Heel vluchtig je topic doorgelezen.

Heb je geprobeerd te booten via het boot menu? Als het goed is zie je dan de optie UEFI: HL-DTbla-bla om van te booten.

Dan weet je zeker of je UEFI of BIOS boot kiest.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
The Lord schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:54:
Disclaimer: Heel vluchtig je topic doorgelezen.

Heb je geprobeerd te booten via het boot menu? Als het goed is zie je dan de optie UEFI: HL-DTbla-bla om van te booten.

Dan weet je zeker of je UEFI of BIOS boot kiest.
Dit heb ik al geprobeerd ja.
ElCondor schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:25:
Bij het aanmaken van de partities en het uitkiezen op welke partitie je hem wilt installeren krijg je ook de optie een driver laden. Ik kan je zo even niet de screenshot tonen, maar ik ga er even van uit dat je het punt in de installatie wel voor de geest kunt halen?

hier kun je trouwens de manual bekijken:
http://www.eightforums.co...load-windows-8-setup.html

Succes! :)
Nu de juiste driver nog vinden.. Via ASRock kon ik alleen een .exe downloaden en die pakt ie niet. Via de Intel website deze twee gevonden:

https://downloadcenter.in...px?DwnldID=20110&lang=eng
https://downloadcenter.in...px?DwnldID=22036&lang=eng

Ik kreeg bij beide deze driver, maar helaas wederom zonder resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1znohmt.jpg

Of komt het omdat ik de verkeerde heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Heb je je ssd al bebruikt voordat je windows erop wilde zetten?? Ik ben vandaag naar paradigit geweest. Hun kenden het probleem niet. Ze hebben via usb rechtstreeks op de ssd gezet, nope, geen resultaat. Ze hebben toen hun eigen (nieuwe) 850 evo gepakt en daar windows op gezet via usb stick en werkte meteen. Ik had mijn 850 al eerder gebruikt. Ik ga hem terug sturen naar Alternate en vraag of koop een nieuwe.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Op de ASROCK site is een floppy image met sata driver te vinden. Die moet je op een memory stick zetten en laden bij de set-up.

Deze link zijn de drivers voor 8.1:
http://www.asrock.com/mb/...p?cat=Download&os=Win8a64

In de zip file vind je drivers voor zowel 32 bit windows als 64 bit. Copy de folder met de .cat en .inf bestanden voor jouw versie van Windows naar een usb stick en start dan de Windows set-up. Verwijs naar de stick als om een extra driver wordt gevraagd, zoals ik eerder aan had gegeven.

Succes maar weer! ;)

Ohw ja, in het verlengde van hierboven: is je SDD wel leeg? Kun je hem goed lezen/zien op een andere pc?
Leeg zou niet uit moeten maken, maar voor de zekerheid kun je het even checken.

[ Voor 14% gewijzigd door ElCondor op 03-02-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ElCondor schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 23:00:
Op de ASROCK site is een floppy image met sata driver te vinden. Die moet je op een memory stick zetten en laden bij de set-up.

In de zip file vind je drivers voor zowel 32 bit windows als 64 bit. Copy de folder met de .cat en .inf bestanden voor jouw versie van Windows naar een usb stick en start dan de Windows set-up. Verwijs naar de stick als om een extra driver wordt gevraagd, zoals ik eerder aan had gegeven.

Succes maar weer! ;)

Ohw ja, in het verlengde van hierboven: is je SDD wel leeg? Kun je hem goed lezen/zien op een andere pc?
Ja, helemaal leeg. Op een andere pc ziet ie m ook gewoon. Ik kan er op lezen, schrijven, bijna alles, behalve windows.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hey pwillemske,

mijn comment was meer bedoeld voor DondersNL, maar goed.Heb jij nu in de set-up van Win8.1 ook het probleem dat je controller niet gevonden wordt? Moet je dan niet voor jouw moederbord controller de drivers eerst downloaden? Dat is namelijk een andere dan de link die ik eerder gepost heb. Heb je ook moeite met het vinden van die driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ElCondor schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 09:40:
Hey pwillemske,

mijn comment was meer bedoeld voor DondersNL, maar goed.Heb jij nu in de set-up van Win8.1 ook het probleem dat je controller niet gevonden wordt? Moet je dan niet voor jouw moederbord controller de drivers eerst downloaden? Dat is namelijk een andere dan de link die ik eerder gepost heb. Heb je ook moeite met het vinden van die driver?
De drivers zijn up-to-date, hadden ze bij Paradigit gecontroleerd. Hun 850 Evo deed het meteen, dus aan de drivers ligt het niet. Ze verwachtten gewoon een foutje in de productiereeks. |:(

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ah, ok, dus het is een heel ander probleem dan dat van DondersNL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
ElCondor schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 23:00:

Succes maar weer! ;)

Deze driver werkt ook niet.. De moed begint me wel een beetje in de schoenen te zakken zo. Ik heb Windows al wel weer op m'n HDD gezet en toen zag ik de SSD wel gewoon staan.

Misschien dat ik hem ook maar terug ga sturen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hij zit toch wel in dat ene grijze poortje nu?
En controleer dan ook nog even de boot sequence, UEFI boot, niet AHCI.
Dus niet zoals je eerder had in dit plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zel5dc.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Ploink op 04-02-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

-EDIT- Wacht ff, je ziet de SSD tijdens de install wel, maar je mag er niet op installeren omdat hij gezien wordt als GTP? Dan moet je de set-up zover zien te krijgen dat hij in UEFI modus boot. De windows set-up heeft de vervelende eigenschap standaard te booten naar een normale boot die dus alleen installatie op MBR ondersteund. Je moet je set-up in een andere modus zien te draaien. Dat kostte mij ook HEEL veel moeite om voor elkaar te krijgen. Je kunt namelijk ook niet goed zien of de set-up in de juiste modus draait. Het best is inderdaad om eerst alle andere opslag (exlcusief je CD-Drive) af te koppelen. Wellicht moet je in je BIOS ook nog wat settings aanpassen om de set-up in UEFI modus te laten booten. Welke, dat zou wel eens af kunnen hangen van je moederbord.

Ik zal eens kijken wat ik kan vinden.

Ff denken,

dus je HD wordt wel direct opgepikt als je hem op dezelfde SATA kabel aansluit als de SSD?

Maar als je de HD er af haalt, de SSD aan dezelfde kabel hangt, dan ziet de controller hem niet. Althans, in de set-up.

De SSD wordt wel gezien in de BIOS? Als je de set-up laat doorlopen op je HD dan wordt in Windows de SSD wel herkend??

Dat is écht vreemd. Moet je bij het installeren van Windows op je HD wel de additionele driver opgeven?

[ Voor 47% gewijzigd door ElCondor op 04-02-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:09

Speedmaster

Make my day...

Als je installatie wel op de HD is gelukt, dan hang je toch je evo aan een usb kabel en laat je met de samsung software (http://www.samsung.com/nl...ive/850-evo/MZ-75E120B/EU) een image maken naar je SSD, daarna ssd in je systeem hangen en opstarten. Werkt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Ploink schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:10:
Hij zit toch wel in dat ene grijze poortje nu?
En controleer dan ook nog even de boot sequence, UEFI boot, niet AHCI.
Dus niet zoals je eerder had in dit plaatje.
[afbeelding]
Ja hij zit in de grijze Intel poort en ik boot hem in UEFI mode (er staat dan ook het ASRock logo ipv het Windows logo als ie de setup laad).
ElCondor schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:11:
Ff denken,

dus je HD wordt wel direct opgepikt als je hem op dezelfde SATA kabel aansluit als de SSD?

Maar als je de HD er af haalt, de SSD aan dezelfde kabel hangt, dan ziet de controller hem niet. Althans, in de set-up.

De SSD wordt wel gezien in de BIOS? Als je de set-up laat doorlopen op je HD dan wordt in Windows de SSD wel herkend??

Dat is écht vreemd. Moet je bij het installeren van Windows op je HD wel de additionele driver opgeven?
Ik heb net de SATA kabel van de HDD en de SSD omgewisseld (niet op het moederbord maar op de apparaten zelf) en hij start zonder problemen op. De SSD wordt herkend in schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik denk dat je toch nog steeds je set-up laad in non-UEFI modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Speedmaster schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:18:
Als je installatie wel op de HD is gelukt, dan hang je toch je evo aan een usb kabel en laat je met de samsung software (http://www.samsung.com/nl...ive/850-evo/MZ-75E120B/EU) een image maken naar je SSD, daarna ssd in je systeem hangen en opstarten. Werkt het dan wel?
Ik heb geen sata naar usb kabel, misschien moet ik die maar bestellen dan.

Edit: Ik heb alle boot opties op disabled gezet behalve de UEFI cd-rom. En het feit dat het ASRock logo er staat tijdens laden zegt ook wel iets toch?

[ Voor 13% gewijzigd door DondersNL op 04-02-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:09

Speedmaster

Make my day...

Hier bij eerste aanschaf van een EVO erbij gehad, inmiddels 4x een EVO in gebouwd in diverse systemen, werkt perfect als je dit doet in samenhang met de software, je zou kunnen kijken of je de EVO aan een vrije aansluiting kan hangen in je systeem, mogelijk dat het werkt maar dat heb ik zelf nooit getest aangezien ik die USB2SSD heb liggen. Wordt je EVO herkent door de software als je deze geïnstalleerd hebt en de EVO in je systeem hebt hangen dan heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Overigens,

heb je de aanwijzingen opgevolgd vanuit je handleiding op pagina 73 (als ik het goed heb)?
Installing an OS on a HD larger than 2TB (In hoofdstuk 4). Welliswaar installeer je niet op een HD groter dan 2TB, maar dit is, zo lijkt het, wel de manier om je set-up in UEFI mode te starten. Kies je dan ook voor je UEFI:xxx device als boot device in je BIOS?

Als je het betreffende hoofdstuk niet unt vinden, dan heb ik wel een PDF voor je waar het in beschreven wordt.
Edit: Ik heb alle boot opties op disabled gezet behalve de UEFI cd-rom. En het feit dat het ASRock logo er staat tijdens laden zegt ook wel iets toch?
Dat heb je dus gedaan. Maar in dit geval ziet hij de SSD niet? Of geeft hij dan een foutmelding? Als hij de SSD niet ziet, dan moet je de SSD wellicht in GPT modus zetten. Als je nu trouwens je HD bekijkt in disk management, zie je dan wel dat de partitie een GPT partitie is? Als dat niet zo is, heb je dus gewoon een MBR install gedaan. Back to the drawing board. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door ElCondor op 04-02-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 16:16
Ook even vluchtig het topic gelezen. Gister dit probleem nog gehad met een ssd (en daarvoor ook al meerdere malen, gezeik is het), vervolgens ssd aan andere pc gehangen (direct op moederbord) windows geïnstalleerd en weer terug --> Dat werkte. Wellicht een optie als je een andere pc hebt staan, óf een kennis ofzo in de buurt. Windows even op usb stickje en je bent zo klaar.. althans dat is altijd maar te hopen met windows..Succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
ElCondor schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:38:
Overigens,

heb je de aanwijzingen opgevolgd vanuit je handleiding op pagina 73 (als ik het goed heb)?
Installing an OS on a HD larger than 2TB (In hoofdstuk 4). Welliswaar installeer je niet op een HD groter dan 2TB, maar dit is, zo lijkt het, wel de manier om je set-up in UEFI mode te starten. Kies je dan ook voor je UEFI:xxx device als boot device in je BIOS?

Als je het betreffende hoofdstuk niet unt vinden, dan heb ik wel een PDF voor je waar het in beschreven wordt.

[...]

Dat heb je dus gedaan. Maar in dit geval ziet hij de SSD niet? Of geeft hij dan een foutmelding? Als hij de SSD niet ziet, dan moet je de SSD wellicht in GPT modus zetten. Als je nu trouwens je HD bekijkt in disk management, zie je dan wel dat de partitie een GPT partitie is? Als dat niet zo is, heb je dus gewoon een MBR install gedaan. Back to the drawing board. ;)
Hij ziet de SSD wel nog steeds, en hij stond nog in GPT. De HD is geen GPT, maar maakt dat uit t.o.v. de SSD dan?
Speedmaster schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:32:
Hier bij eerste aanschaf van een EVO erbij gehad, inmiddels 4x een EVO in gebouwd in diverse systemen, werkt perfect als je dit doet in samenhang met de software, je zou kunnen kijken of je de EVO aan een vrije aansluiting kan hangen in je systeem, mogelijk dat het werkt maar dat heb ik zelf nooit getest aangezien ik die USB2SSD heb liggen. Wordt je EVO herkent door de software als je deze geïnstalleerd hebt en de EVO in je systeem hebt hangen dan heb je geluk.
Hij vind hem wel met de migration software. Maar ik krijg de melding 301400[049958], schijnt te zijn omdat de bronschijf groter is dan de doelschijf.
danielrene schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:41:
Ook even vluchtig het topic gelezen. Gister dit probleem nog gehad met een ssd (en daarvoor ook al meerdere malen, gezeik is het), vervolgens ssd aan andere pc gehangen (direct op moederbord) windows geïnstalleerd en weer terug --> Dat werkte. Wellicht een optie als je een andere pc hebt staan, óf een kennis ofzo in de buurt. Windows even op usb stickje en je bent zo klaar.. althans dat is altijd maar te hopen met windows..Succes iig!
Dit zou nog wel kunnen, dan doe ik het via m'n laptop (Dell XPS 15 l502x). Dat zal ik vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ja, het maakt uit dat jouw huidige installatie geen GPT is, want dan heb je dus nog steeds geen gebruik gemaakt van de UEFI installatie modus van Windows. Als je installatie namelijk in UEFI modus voltooid wordt, dan is de partitie op je boot schijf (SSD of HD) van het type GPT.

Je krijgt je installatie dus niet goed in UEFI modus. Daar zul je achteraan moeten. Overigens, dit hoeft alleen als je per sé van de UEFI modus gebruik wilt maken. Het zou boot tijd moeten schelen. Ik heb er destijds een avond over gedaan om het goed voor elkaar te krijgen. Waar woon je? Wellicht dat we er samen eens naar kunnen kijken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Ik heb de installatie op de HD ook niet UEFI modus gedaan. Dat zou ik wel nog kunnen proberen om te kijken of ie dan wel in UEFI kan installeren.

Ik zat er al aan te denken om te proberen hem op de ASmedia controller te zetten en die drivers te installeren. Maar het zou toch gewoon via de Intel poort moeten kunnen.

Ik woon in Enkhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Via die ASMedia gaat je niet lukken denk ik, vaak zijn dit non-bootable devices, maar ik kan me vergissen.
Die intel is je primary controller en ja, dat zou moeten werken.

Hmm, woon zelf in Utrecht. Kan wel, maar beetje ver om naar Enkhuizen te komen. Moet ik er een dagje van maken ;)

Ik zou inderdaad eens in UEFI modus op je HD proberen te installen, maar ook daar geldt voor: je partitietable moet in GPT modus staan. Anders kun je niet vanuit UEFI booten.

En dit kan wellicht nog interessant voor je zijn:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn336946.aspx

En deze:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825112.aspx

Zo, en nu ga ik eerst naar huis. Wellicht tot later :D

[ Voor 21% gewijzigd door ElCondor op 04-02-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Nou, ik post dit vanaf m'n pc dus het is gelukt! Ik heb de SSD in m'n laptop gedaan en Windows erop gezet. Het is nu geen GPT maar het werkt en wat mij betreft snel genoeg. Misschien dat ik hem in de toekomst ooit nog eens probeer te installeren zoals het hoort.

Ik wil iedereen in ieder geval bedanken voor de hulp en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DondersNL schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:21:
[...]

Ja hij zit in de grijze Intel poort en ik boot hem in UEFI mode (er staat dan ook het ASRock logo ipv het Windows logo als ie de setup laad).
Nee ik bedoel de SSD in UEFI mode in je boot priority menu. Die staat volgens de afbeelding nog steeds niet goed. Zet op #1 de usb stick, op #2 de SSD, beiden in UEFI mode.
De Windows installer kan de boot priority lijst opvragen en misschien dat hij daarom protesteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Ploink schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:03:
[...]

Nee ik bedoel de SSD in UEFI mode in je boot priority menu. Die staat volgens de afbeelding nog steeds niet goed. Zet op #1 de usb stick, op #2 de SSD, beiden in UEFI mode.
De Windows installer kan de boot priority lijst opvragen en misschien dat hij daarom protesteert.
Ik kon de SSD niet kiezen als UEFI, misschien dat daar het probleem wel zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
DondersNL schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:05:
[...]

Ik kon de SSD niet kiezen als UEFI, misschien dat daar het probleem wel zat?
Ik weet het niet..... misschien kan dat pas als er een boot partitie op staat.
Jammer dat je er niet achter kwam wat het probleem was, maar mooi dat het gelukt is via een omweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zekers, ga je hier ooit nog eens mee stoeien, dan weet je waar we te vinden zijn! ;) Even samenvattend, zowel je storage device, als je installation media device moeten beide UEFI ondersteunen om te kunnen installeren. Je storage device moet een GPT partitie tabel bevatten, anders gaat het niet werken. Ik ben het met TS eens dat dit in de BIOS en behorende handleidingen niet altijd even duidelijk aangegeven wordt en het is vanuit de install niet goed duidelijk of je de juiste modus te pakken hebt en waar dan de fout zit als dat niet zo is. Vaak kom je er pas achter als je install klaar is, maar je een MBR partitie gebruikt in plaats van een GPT. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Nice! Die van mij heeft een enkele reis naar Alternate. Een nieuwe komt eraan...toch fijn om te horen dat het zo gelukt is!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondersNL
Oke, mooi dat je hem kon ruilen! Ben benieuwd of ie het straks wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
DondersNL schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:26:
Oke, mooi dat je hem kon ruilen! Ben benieuwd of ie het straks wel doet.
Ik ook...als die het niet doet stuur ik hem terug, vraag ik mn geld terug en koop ik er een bij paradigit en zetten hun windows er op...niet leuk :(

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1