Toon posts:

2.1 audio upscalen naar 5.1 audio Pioneer MCS-737

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Hopelijk heb ik het onderwerp juist uitgekozen.

Na veel zoeken op diverse forums heb ik nog geen oplossing kunnen vinden, allicht is de specifieke combinatie van door mij gebruikte producten de oorzaak.

Het probleem is als volgt. Ik wil mijn 5.1 Pioneer MCS-737 optimaal gebruiken.
Dat wil zeggen dat ik graag de geluidsbronnen van zowel Netflix als Spotify wil upscalen van 2.1 naar 5.1.

Mijn pc is de bron van het geluid, en maakt gebruik van Windows 7. Die via mijn AMD Radeon HD 7700 verbonden word met mijn Pioneer.

Normaliter kies je daar bij geluid > afspeel apparaten je luidspreker uit en vinkt daar vervolgens speaker fill of luidspreker vullen aan bij eigenschappen > aanpassingen. Waarop het stereo geluid gekopieerd word naar je back speakers die een voller effect van geluid geven.

Bij mij zit het echter iets anders. Aangezien mijn Pioneer mijn speakers zijn, en deze herkend word als BD-HTS (AMD High Definition Audio Device) heb ik minder invloed op de een of andere manier om de speakers te configureren. Wanneer ik bij de configureren wizard mijn speakers deselecteer bij sattelietspeakers krijg ik wel wat meer opties bij eigenschappen > aanpassingen, maar geen luidspreker vullen.

Mijn AMD driver geeft mij nagenoeg geen configuratie opties, en verwijst door naar de windows configuratie.

Alle drivers zijn allemaal up to date.

Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog opties of mogelijkheden waardoor ik alsnog het geluid kan upscalen, desnoods via een apart audio programma?

Alvast bedankt voor jullie tijd, tips en aandacht!!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij moet je het niet zoeken in de settings van je pc. Wat jij wil,kun je realiseren met de DSP mogelijkheden van de audio set. Check de handleiding eens onder hoofdstuk 7, kopje Geluid (PDF blz. 456). Met de Sound toets op de afstandsbediening kun je het geluid uit meerdere speakers laten komen. Ik zou zoiets echter niet upscalen noemen want dan zou je misschien verwachten dat het beter wordt. Dat hoeft niet zo te zijn, het zou ook slechter kunnen gaan klinken.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Je zou het inderdaad in de settings van je DSP moeten zoeken, maar verwacht er niet teveel van. "Upscalen" ken ik alleen als term uit de video, waarin je een lagere resolutie met filters opschaalt naar een hogere resolutie. Met veel rekenkracht en slimme algoritmes kan je daar nog een eind mee komen. Het belangrijkste verschil is echter dat je daar de informatie voor de nieuwe pixels haalt uit de omliggende pixels. De informatie is er dus deels wel, maar er wordt een interpretatie overheen gegooid over wat de nieuwe pixel moet worden. Niet vergelijkbaar met een echte HD-video natuurlijk, maar zeker niet slecht.

Als je uit een stereo-signaal een 5.1-signaal wilt maken zou ik me niet kunnen voorstellen hoe je dat wilt doen. Het is niet ineens alsof de DSP weet dat de helicopter van voor naar achter vliegt. Die informatie zit op geen enkele manier in het signaal, dus hij kan ook niet interpoleren. Volgens mij wordt dat een heel rommelig geluid.

In caraudio zijn er nog wel sommigen die "rear fill" gebruiken om wat meer in de actie te zitten, maar dat is dan gewoon het signaal aan de voorkant wat ook door de achterspeakers wordt afgespeeld. Voor muziek kan ik me daar nog een klein beetje wat bij voorstellen, voor film wordt het raar.

Verwijderd

Topicstarter
Ah wat fijn dat er een reactie is.
Ik ga er mee aan de slag en zal het resultaat met jullie delen. Alleen is volgens mij zoals ook in de manual (pagina 72) staat de sound option niet beschikbaar bij de hdmi kanalen.

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 23:20
Ik denk dat je eerder moet gaan kijken naar Dolby Digital Live om de audio te kunnen upscalen dmv een losse geluidskaart. Dit werkt echter wel alleen via optisch SPDIF voor zover ik weet. De asus Xonar DX en D2X kaarten kunnen dit sowieso, ik gebruik de functie echter weinig. Dus als je alles nu via HDMI aangesloten hebt, zul je de audio in dat geval anders moeten laten lopen.

• mavano
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09-2025
Als ik zo vrij mag zijn... Je hebt de klokken horen luiden, maar die klepel... ;)

Netflix zendt in 5.1 Dolby Digital (+)/DTS of 2.0 stereo uit. Spotify doet alleen standaard stereo: 2.0.

Ik neem aan dat wanneer jij een filmpje/serie zit te kijken via Netflix dat je het originele 5.1 geluid wil hebben? Dat een helikopter die van voor naar achter door het beeld vliegt ook van voor naar achter door de kamer beweegt? Ook de Subwoofer en het center (voor verstaanbaarheid mega belangrijk) kanaal krijgen dan hun eigen audiostream. Dat is heel wat anders dan het stereo geluid naar de achterste/center speakers kopiëren en de bassen naar de subwoofer filteren.

Als ik vlug naar de spes kijk herkenen zowel de Radeon als je Pioneer gewoon netjes de standaard Dolby protocollen. Zowel aan je videokaart als in windows moet je niks aanpassen. Je bepaalt de bron in Netflix en, indien nodig, pas je aan het einde van de reeks, je surround set, de uitvoer naar de speakers aan.

Daarom kan jouw Radeon kaart sommige settings ook niet veranderen. HDMI kan 2 kanten op praten en jouw videokaart krijgt van je surroundset te horen. "geef maar gewoon door, ik handel het hier wel af."

Als je Netflix kijkt en selecteert (in Netflix dus) de 5.1 audiostream. Zouden zowel je videokaart en surroundset automatisch (als je bij je geklooi met de windows/Radeon settings niks raars heb gedaan) de dolby stream moeten herkennen en pakt jouw Pioneer het netjes uit naar alle 6 je speakers. Op het schermpje van de Pioneer zal automatisch een tekst of icoontje gaan branden met "Dolby D", "AC-3", "DTS" oid.

Spotify is van zichzelf gewoon stereo. Als je daar meer van wil maken kan dat via de surroundset.
Ik heb even de handleiding van de pioneer set bekeken Op Pagina 72 onder het kopje surround staat alles wat je eventueel nodig zou hebben. Ik zie nergens dat dat niet voor hdmi ingangen geldt. Zou ook redelijk bezopen zijn als dat zo zou zijn... :?

Ben er zelf (muv feestjes) geen fan van, maar je kan bij Spotify bijvoorbeeld de "Extra Power Mode" mode kiezen als je het geluid ook uit de achter speakers wil hebben. Bij Netflix uitzendingen die geen 5.1 hebben zou ik eventueel de Dolby PL II Movie modus kiezen. Dat is nog enigszins beredeneerde nepgeluid. Bij alle overige Virtual surround crap zou ik persoonlijk ver vandaan blijven...

Maar als er dus een echte 5.1 beschikbaar is zou ik van alle settings afblijven als ik jouw was.

[ Voor 8% gewijzigd door mavano op 09-02-2015 15:51 ]

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-01 21:25
Sorry voor het kapen van dit topic maar zit met volgende probleem , ik kijk netflix via een een I5 intel nuc aangesloten op een vsx-923 receiver van pioneer !
Nu zit ik met het volgende probleem wanneer ik een serie start waarbij geen 5.1 geluid beschikbaar is heb ik geen geluid ! Bij het starten van iets met 5.1 schakelt de reciever onmiddelijk naar digital plus en perfect geluid. Iemand suggesties hoe ik dit oplos?
Pagina: 1