T-mobile inflatiecorrectie abonnementen met % kortingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menalert
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:32
Naar aanmelding van mijn klacht en andere klachten bij het consumentenbond over onterechte inflatiecorrectie van T-mobile is het volgende nieuwsbericht verschenen:

nieuws: Consumentenbond: veel abonnees kunnen geld terugvragen bij T-Mobile

Twee maanden hiervoor heb ik dit aan de geschillencommissie telecommunicatie voorgelegd en zij geven inderdaad aan dat de inflatiecorrectie met procentuele kortingen verkeerd is toegepast en mensen dit geld horen terug te krijgen bij T-mobile. Omdat veel mensen via dit forum ook het betreffende abonnement (50% korting bij opening van een winkel) hebben genomen, vond ik het relevant om de uitspraak te posten hier. Ook heeft T-mobile aan de consumentenbond laten weten dat dit niet per terugwerkende kracht gaat plaats vinden maar wel wordt aangepast vanaf deze zomer! Voor de mensen die dit nog niet hebben teruggevraagd of geweigerd zijn is er nu ook een juridische basis.

Onderwerp van het geschil

Het geschil betreft de korting op het tarief.

De consument heeft de klacht tijdig aan de ondernemer voorgelegd.

Standpunt van de consument
De consument stelt in hoofdzaak dat de ondernemer een korting onjuist heeft vastgesteld. Er is een korting van 50% in het vooruitzicht gesteld met een looptijd van twee jaar. De ondernemer past vervolgens inflatiecorrectie op het tarief toe, zonder de korting te ontzien. Daardoor bedraagt de korting geen 50% meer.

De consument verlangt ontbinding van de overeenkomst.

Standpunt van de ondernemer
De ondernemer geeft in hoofdzaak aan dat hij –op basis van de geldende algemene voorwaarden- gerechtigd was tot het toepassen van de inflatiecorrectie. Verder is in dit geval voor de consument een tegemoetkoming geregeld voor de gehele looptijd van de overeenkomst. Eventueel wil de ondernemer wel tussentijds de overeenkomst ontbinden onder de enige voorwaarde dat het verstrekte toestel wordt geretourneerd of vergoed.

De ondernemer concludeert tot afwijzing.

Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.

De ondernemer kan worden toegegeven dat hij op basis van de algemene voorwaarden zijn tarieven mag aanpassen in verband met inflatie. Dat is hier ook niet het geschilpunt. Het gaat erom of de aangeboden korting van 50% overeind blijft na het toepassen van een dergelijke inflatiecorrectie.

De commissie concludeert dat dit niet het geval is en dat de klacht van de consument dus gegrond is. Het aanbod van de ondernemer tot het verstrekken van de korting wordt zonder voorbehoud gedaan en een consument mag er dus van uitgaan dat het aangeboden kortingspercentage niet wordt uitgehold door andere tariefmaatregelen.

In dit geval heeft de ondernemer door creditering van de consument de korting wel weer op 50% gebracht voor de gehele looptijd van de overeenkomst; deze regeling is echter uit coulance getroffen en doet dus aan het oordeel van de commissie niet af. De commissie is echter wel van oordeel dat daarmee de grond tot vernietiging van de overeenkomst hier is weggevallen.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door consument verlangde wordt in die zin toegewezen, dat de commissie oordeelt dat de korting zoals toegezegd door de ondernemer in eerste instantie niet is verstrekt. De ondernemer heeft een en ander echter de facto hersteld voor de gehele looptijd van de overeenkomst, zodat er geen reden tot ontbinding meer bestaat: uiteindelijk krijgt de consument wat hij mocht verwachten.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 50,-- aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36
Ik heb hetzelfde probleem. Ook abonnement afgesloten tijdens openingsactie met 50% korting. In januari 2014 ook geconfronteerd met verhoging van 5,8% inflatiecorrectie.

Ik heb destijds gemaild met klantenservice en toen werd aangegeven dat over dat over het normale tariefplan de inflatiekorting wordt toegepast. Was helaas niks aan te doen.

Nu heb ik gezien dat inflatiecorrectie 2015 weer dubbele is van wat eigenlijk zou moeten.

Ik twijfel alleen een beetje om nu een geschil te openen bij de geschillencommissie. Het gaat in totaal om € 19,-. Nu las ik dat klachtengeld alleen al € 50,00 is om geschil te openen.

Als ik zo lees wordt klacht waarschijnlijk wel wel toegewezen, Maar dat is niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Highfive95 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:18:
Nu heb ik gezien dat inflatiecorrectie 2015 weer dubbele is van wat eigenlijk zou moeten.
Volgens https://www.t-mobile.nl/k...acturen/inflatiecorrectie onder "Hoe wordt de prijsverhoging berekend?" gaan ze dit later weer automatisch terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Had ik toevallig gelezen nadat ik gereageerd had. Heb nu een mail gestuurd wat ze doen met de inflatiecorrectie 2014. Want deze klopt ook niet.

Ook leuk dat ze dit halverwege 2015 gaan corrigeren. Contract loopt over een maandje af en weet nog niet of ik bij tmobile blijf. Ben benieuwd naar de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Bedankt voor het melden. Exact dezelfde klacht had ik ook, ik was het op zich eens met inflatiecorrectie maar vond dat ik dan nog steeds 50% korting hoor te krijgen ( staat overigens tekstueel nog steeds zo op de factuur). Ondanks aandringen op het 't mobile forum hebben ze er nix mee gedaan. Ik ga het denk ik nog 1 keer proberen, ondanks dat het om tientjeswerk gaat. Overigens hebben ze me dankzij hun houding sowieso weggejaagd, wat voor persoonlijke aanbieding ze ook maar gaan doen, na afloop contract ben ik weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Naast het feit dat ze dus niet 50% korting voor twee jaar bieden staat er in mijn algemene voorwaarden niets over verhogen van tarieven. Dat stond op een apart tarievenblad. Ik heb het contract voor me liggen en in de kleine lettertjes staat alleen dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden.

Ik zie op klachtenkompas dat ze niet toegeven maar alle consumenten die klagen wel uit coulance willen helpen. Ik denk dat ze dit doen om te voorkomen dat ze iedereen moeten compenseren (als ze deze fout toegeven). Of zie ik dit verkeerd?

Een paar voorbeelden (bij allemaal wil T-Mobile persoonlijk contact via telefoon):
http://www.klachtenkompas...alde-inflatiecorrectie-19

http://www.klachtenkompas...echte-inflatiecorrectie-0

http://www.klachtenkompas...flatiecorrectie-toegepast

http://www.klachtenkompas...erechte-inflatiecorrectie

http://www.klachtenkompas...etaalde-inflatiecorrectie

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Inmiddels reactie op mijn klacht bij t-mobile. Ze blijven beweren dat ze juist handelen en dat inflatiecorrectie correct berekend is ondanks de 50% korting op het abonnement.

Echter heb nu na enig aandringen wel compensatie ontvangen. Dit komt ongeveer overeen met het bedrag dat onjuist als inflatiecorrectie is berekend. Ik ben hiermee akkoord gegaan. Heb voor die paar centen geen zin om geschillenprocedure te starten. Mede ook omdat mijn abonnement binnenkort afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij doet iedere provider dit, blijven geldwolven.
Bij KPN hetzelfde, op contract staat dat het abonnement EN bundels verhoogd worden met inflatiecorrectie. En op dat zelfde contract staat je korting als bundel aangeduid. Dus in principe zou die ook verhoogd moeten worden. Heb dus maar eens een mail gestuurd waarom alleen de bundels in mij nadeel verhoogd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Toch wel ernstig dat zo'n groot bedrijf een fout toegeeft maar klanten alleen 'uit coulance' tegemoet komt. Als ze netjes waren zouden ze bij alle klanten waar dit speelt automatisch over het hele contract de inflatiecorrectie goed berekenen.

https://www.t-mobile.nl/k...acturen/inflatiecorrectie
Hoe wordt de prijsverhoging berekend?
De prijsverhoging geldt voor het maandbedrag van je abonnement. Aanvullende bundels, kortingen en kosten buiten je bundel worden niet meegerekend. Het kan dus zijn dat de verhoging in jouw geval hoger is dan 0,9%.

In 2015 gaan wij inflatiecorrectie toepassen ná aftrek van korting. Dit doen wij naar aanleiding van reacties in 2014. Dit zullen wij halverwege 2015 automatisch corrigeren met terugwerkende kracht. Eerder is dit technisch helaas niet mogelijk. Vanaf 2016 zal een prijsverhoging meteen goed worden berekend.
Ze geven dus aan dat de inflatiecorrectie te hoog kan zijn. En dat ze in 2015 automatisch met terugwerkende kracht gaan corrigeren. Maar dat doen ze dus alléén voor 2015 is mij aan de telefoon verteld (zoals menalert en Highfive95 ook aangeven). Ik heb heel 2014 ook 5,8% betaald ipv 2,9%.

Erg slecht van T-Mobile. 1 klant minder na afloop van mijn huidige contract. En dat voor een paar euro..

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-10 09:49
Zojuist ook gebeld en de persoon vond dat ik wel een punt had.

Op de pagina met informatie hebben ze het over een kortingsbedrag, maar dat is in mijn geval niet aan de orde, daar ik een contract heb afgesloten van 50% korting op mijn maandbedrag. Feitelijk heb ik daarmee geen kortingsbedrag. Als ze het abonnement verhogen met 50%, dient daar ook de 50% over berekend te worden.

Niks vast kortingsbedrag, gewoon percentage aanhouden. Dat is het gene dat is overeengekomen.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-10 09:49
Ben zojuist gebeld naar aanleiding van mn klacht.
Krijg aankomende maand 5,- tegemoetkoming, dit is ook voor mijn vrouw geregeld (gelijk tijdig afgesloten)
mijn prijsverschil was ongeveer 6 ct per maand

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Ik vind de tegemoetkomingen toch wel erg verschillen. Ik kreeg eerst een tientje aangeboden. Één mailtje extra erachteraan en toen ineens €25. Met een beetje doorzeuren krijg je dus meer geld terug.

Pagina: 1