Domein overnemen van failliet bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 08:55
Goedemiddag,

Het bedrijf van mijn vader is failliet gegaan zo'n 14 maanden geleden en het is verder al helemaal afgehandeld. De domeinnaam was www.'achternaam'.nl, en ik zou dit domein graag gebruiken voor mijn eigen email. Nu heb ik de voormalige webhoster gemaild of ik het domeinnaam kan overnemen, en hij wil dat alleen doen als ik het volledige openstaande bedrag van het failliete bedrijf (zo'n 700€) ga betalen.

Ik wil de webhoster best 50€ ofzo betalen voor het domein, maar 700€ vind ik véél te veel.
Als je een bedrijf hebt, kun je onder merkrecht een domeinnaam claimen, maar kan dat ook als particulier? Ik heb net een half uur allerlei websites gelezen, maar ik kom er maar niet goed achter wat ik in dit geval kan doen.

Alvast bedankt voor jullie tips/adviezen!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:55
Je kan altijd proberen te onderhandelen. Ze hebben nu 700 euro verlies en als het geen populaire achternaam is krijgen ze waarschijnlijk vrij weinig voor het domein. Je zou een aanbod kunnen doen om het over te nemen voor bijvoorbeeld 150 euro zo niet jammer en dan afwachten of ze het domein laten verlopen.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Die 700 euro is een uitnodiging tot onderhandelen.
Onderhandelen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Maar de webhoster is nu dus wel 'eigenaar' van het domein?
Het domein was natuurlijk eerst eigendom van de failliete BV en die bestaat niet meer. De curator heeft de domeinnaam niet verkocht, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

arjanpvt schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:36:
Het domein was natuurlijk eerst eigendom van de failliete BV
Wat is daar natuurlijk aan? Is vaak genoeg niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
downtime schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:43:
[...]

Wat is daar natuurlijk aan? Is vaak genoeg niet het geval.
Bij SIDN.nl staat de BV als eigenaar van het domein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 22:17
So what? Al zijn ze de eigenaar... Wat moet een webhoster met een domeinnaam van jullie familie... :P Voor hen heeft het 0,0 waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

Avalaxy schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:47:
So what? Al zijn ze de eigenaar... Wat moet een webhoster met een domeinnaam van jullie familie... :P Voor hen heeft het 0,0 waarde.
janssen
devries
etc

Zeer goed te verkopen domeinen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52
Misschien heb je hier iets aan: https://hostingrecht.nl/d...ment-en-overlijden-klant/
Zover ik kan zien, zou je inderdaad kunnen onderhandelen over het bedrag (de webhoster wil uiteraard proberen 100% vergoeding te krijgen). Maar hij weet ook dat een eventuele ándere geinteresseerde nooit dat bedrag gaat neerleggen (hooguit als het om een aantrekkelijke domeinnaam gaat en een eventueel groot bedrijf bereid is dat bedrag neer te leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Het is een erg weinig voorkomende achternaam en ik denk niet dat er andere geinteresseerden zijn. Ik had gehoopt dat ik via een procedure de domeinnaam gewoon kon opeisen, maar ik vrees dat ik dan toch maar weer in gesprek moet gaan met de webhoster.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33272

arjanpvt schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:52:
Het is een erg weinig voorkomende achternaam en ik denk niet dat er andere geinteresseerden zijn. Ik had gehoopt dat ik via een procedure de domeinnaam gewoon kon opeisen, maar ik vrees dat ik dan toch maar weer in gesprek moet gaan met de webhoster.

Bedankt!
Dat zou ook erg raar zijn dan zou iedereen met dezelfde achternaam dat domein kunnen opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt mij waarschijnlijker dat je dit via curator moet spelen, de domeinnaam valt immers onder de boedel van het failliette bedrijf. Ik zou het eerst eens daar proberen. Het domein via de hoster kopen kun je altijd nog proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Met TERW_DAN.
Dat DNS nu naar een IP van de hoster verwijst wil niet zeggen dat het hostingbedrijf ook eigenaar is van de domein naam.
Als de eigenaar van het domein het failliete bedrijf is, dan zal je bij de curator de domeinnaam kunnen overnemen. Zodra jij eigenaar bent van de domainnaam kan je een partij uitkiezen bij wie je DNS wilt regelen. Er zijn duidelijke richtlijnen hoe DNS overgedragen kan worden.
Wat je nog kan ondervinden is dat de hoster dwars gaat liggen met het vrijgeven, maar zodra jij eigenaar bent van de naam, hebben zij geen poot meer om op te staan. Jij hebt niets te maken met de 700 Euro achterstallige betalingen aan de hoster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als de failliete BV eigenaar is van het domein (dus is geregistreerd bij SIDN) zou ik met SIDN contact opnemen of je dit over kunt nemen. Zal denk ik niet veel kosten en zij passen dan de DNS-tabellen aan zodat www.[jouwachternaam].nl naar het nieuwe serveradres gaat verwijzen. Je hostingprovider heeft er dan niks mee te maken, hoewel die je waarschijnlijk niet als nieuwe klant zal willen met dat domein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
TERW_DAN schreef op zondag 01 februari 2015 @ 14:29:
Het lijkt mij waarschijnlijker dat je dit via curator moet spelen, de domeinnaam valt immers onder de boedel van het failliette bedrijf. Ik zou het eerst eens daar proberen.
Dit dus.

De curator moet wettelijk het beste voor de schuldeisers nastreven. Een bod op een restant van de boedel moet hij dus in overweging nemen. Helaas voor de schuldeisers zal een bod van 100 euro geheel aan de vergoeding voor de curator opgaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:57
Waarom via de curator? TS staat toch los van het bedrijf, en wil als normale consument de domeinnaam kopen. Dat de hoster de overige kosten ook wil zien valt te begrijpen, maar eigenlijk staat TS daar los van.
Ik zou inderdaad kijken of je kunt onderhandelen met de webhoster.

Via de curator ben je duurder uit naar mijn idee, die ruikt dan ook dat er geld valt te verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225757

Waarom via de curator? Omdat de curator er over gaat. Als de domeinnaam 'eigendom' is van de boedel, is de curator als enige beschikkingsbevoegd. Niet de hoster of registrar.

/edit
Tenzij het faillissement al volledig is afgewikkeld, dan is de curator niet meer bevoegd (en is hij de domeinnaam kennelijk vergeten).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 225757 op 01-02-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:57
Anoniem: 225757 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:05:
Waarom via de curator? Omdat de curator er over gaat. Als de domeinnaam 'eigendom' is van de boedel, is de curator als enige beschikkingsbevoegd. Niet de hoster of registrar.

/edit
Tenzij het faillissement al volledig is afgewikkeld, dan is de curator niet meer bevoegd (en is hij de domeinnaam kennelijk vergeten).
Daar heb ik inderdaad overheen gelezen, als de domeinnaam nog op naam van de BV staat zul je inderdaad bij de curator moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In de TS staat:
Het bedrijf van mijn vader is failliet gegaan zo'n 14 maanden geleden en het is verder al helemaal afgehandeld.
Maar ook daar gaat inderdaad op: aannames zijn niet zoveel waard. De TS moet gewoon navragen bij de curator of dit zo is. En anders afwegen wat de naam hem echt waard is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb ik gezien, maar ik ben er niet zeker van dat 'afgehandeld' in het normale-mensen-taalgebruik hetzelfde betekent als 'afgewikkeld' in het juridisch jargon.
Het zou zomaar kunnen dat de curator langer bezig is met de boedel dan de periode dat hij contact heeft met de gefailleerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
Om eerlijk te zijn twijfel ik wel of het faillissement helemaal 100% afgehandeld is. Dit heb ik net bij de curator nagevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het feit dat het domein nog staat op naam van een faillietbedrijf is dan wel een beetje raar, al kan het ook prima zijn dat de curator hier niet verder naar gekeken heeft, omdat hij er gewoon niets van snapt of wist dat er een domeinnaam was.

Info inwinnen kan imho nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arjanpvt schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:30:
Om eerlijk te zijn twijfel ik wel of het faillissement helemaal 100% afgehandeld is. Dit heb ik net bij de curator nagevraagd.
Wellicht is het Centraal Insolventieregister een alternatieve bron?
Het Centraal Insolventieregister op Rechtspraak.nl bevat de gegevens van faillissementen, surséances van betaling en schuldsaneringen natuurlijke personen die in de lokale registers bij de verschillende rechtbanken worden bijgehouden. Alle insolventiegegevens gepubliceerd ná 1 januari 2005 zijn raadpleegbaar tot zes maanden na beëindiging van de insolventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 14:21
Inderdaad erg vervelend als u op deze manier uw domeinnaam bent kwijtgeraakt. Het is jammer dat het domein niet op uw eigen naam geregistreerd is in plaats van het bedrijf. Als u namelijk zelf houder was dan kon u het domein zonder problemen claimen. Daarom is het ook zo belangrijk dat de domeinnaam altijd op uw eigen naam wordt geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Normaal gesproken zou een domeinnaam inderdaad onder de boedel vallen, zoals hierboven al is aangegeven. De curator zou dan het eigendom hiervan kunnen overdragen naar iemand anders. Als dit inderdaad een .nl domein betreft dan moet de huidige registrar dan gewoon aan meewerken..

Het kan zijn dat hier kosten voor gerekend worden, maar het aanspreekpunt in deze is de curator. Heel mooi dat de huidige registrar nog geld van de gefaillisseerde wil zien, maar dat mag die toch echt met de curator afhandelen ;)

[bron: ik werk zelf voor een registrar, en kom derhalve wel eens dit soort zaken tegen]

blub

Pagina: 1