Advies mbt nieuw systeem (desktop/notebook?)

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-03 19:32
Ik zou graag advies krijgen over het soort systeem dat we als vervanging voor de huidige HP notebook willen gaan kopen. Momenteel twijfel ik of ik een desktop of notebook moet nemen. Het systeem wat we nemen moet in ieder geval goed schoon te maken zijn, dus HP notebooks vallen wat mij betreft af.

Ik neem even bij gebrek aan eigen discipline ( :+ ) de topicstarttekst mee...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mailen, browsen, foto's bewerken, Skypen, HD-video bekijken(films) en misschien klein beetje bewerken, wat kleine games, Google Earth e.d., Office. Multitasken! Belangrijkste is dat het systeem redelijk lange levensduur heeft en klaar voor de toekomst is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet meer dan €300,00.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle netwerkapparatuur(maar die zijn in principe universeel), netwerkprinter, 2 DVD-drives(HP en Hitachi), maar ik verwacht geen problemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou, sowieso een moederbord, harddisk, voeding en kast. Wat betreft aansluitingen zou zowel VGA als HDMI wel goed uitkomen. Ook zijn Gigabit Lan, wat USB 2/3.0 poorten en cardreader wel erg handig. :+
Ik twijfel of ik een offboard videokaart moet nemen, vooral omdat vaker problemen heb gehad met onboard videochips. Mag ook allebei(schakelbaar).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben persoonlijk ASUS-gek maar sta open voor andere merken. Niet zo'n voorstander van HP, aangezien de laatste 2 HP notebooks allebei enorme koelingsproblemen hebben en hun support ronduit slecht en onbeschoft is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De behuizing zo eenvoudig mogelijk, maar wel stevig. Ik zie allerlei behuizingen met gekleurde LED's en ribbels, schubben, etc. maar op den duur gaat daar allemaal stof inzitten. Ook voldoende ruimte in de behuizing is wenselijk(voor evt. upgrades in de toekomst en schoonmaak).
Geluidsniveau maakt niet zoveel uit, zolang je er maar geen gehoorbeschadiging van krijgt als je er naast zit :9 Grootte zijn we nog niet over uit, aangezien er voor een desktop een vaste plaats moet worden gevonden. Qua energieverbruik ook niet zoveel eisen, gemiddeld energiegebruik zou wel fijn zijn(geen 1000-en watt).

Ga je overklokken?
Overklokken heb ik nog nooit gedaan/geleerd, maar ik zou het wel graag willen doen/leren in de toekomst.
Tot nu toe niet aangedurfd op mijn eigen notebook omdat ik deze ook voor mijn studie gebruik(al valt er volgens mij weinig te overklokken aan een notebook, of wel?)

EXTRA
Het mag om een kant-en-klaar systeem gaan, ik wil echter ook best zelf een systeem bouwen zolang iemand daar een beetje begeleiding bij geeft en het binnen het budget blijft. Ter informatie: zelf nog nooit een systeem gebouwd, maar ken wel alle onderdelen. OS die ik erop wil gaan draaien is sowieso Windows 7 en misschien een dual boot met Ubuntu(voor mezelf).

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 01-02-2015 12:43 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede openingspost, maar...
Wat we dus niet meer willen zien zijn:
  • Linkjes naar wenslijsten*
  • Linkjes naar boodschappenwagentjes bij winkels
  • Afbeeldingen met de genoemde onderdelen.

• timmie1
br00ky schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:41:
Goede openingspost, maar...

[...]
Excuses, zal het er even uithalen.

Edit: Done.

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 01-02-2015 12:48 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor €300 zou ik zeker weten een desktop aanschaffen, mits je al een monitor hebt. Een voorbeeld van een leuk systeempje zou dit kunnen zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 93,11€ 93,11
1Gigabyte GA-F2A58M-HD2€ 39,-€ 39,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 28,89€ 28,89
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/4€ 34,95€ 34,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,40

Het gaat hierbij om een AMD quadcore met vrij sterke integrated graphics waar ook een spelletje opgespeeld kan worden. 4GB snelle ram en 1TB HDD. Dit systeem verbruikt waarschijnlijk maximaal 100 watt.

• timmie1
Teun. schreef op zondag 01 februari 2015 @ 14:08:
Voor €300 zou ik zeker weten een desktop aanschaffen, mits je al een monitor hebt. Een voorbeeld van een leuk systeempje zou dit kunnen zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 93,11€ 93,11
1Gigabyte GA-F2A58M-HD2€ 39,-€ 39,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 28,89€ 28,89
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/4€ 34,95€ 34,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,40

Het gaat hierbij om een AMD quadcore met vrij sterke integrated graphics waar ook een spelletje opgespeeld kan worden. 4GB snelle ram en 1TB HDD. Dit systeem verbruikt waarschijnlijk maximaal 100 watt.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb inderdaad al zelf een scherm, OS e.d.

Nog een paar vragen:

-Zit er hier koeling/fan bij inbegrepen? En aansluitkabels?
-Is 4GB ram genoeg voor de werkzaamheden waarvoor hij bedoelt is? Het lijkt wat weinig...
-Ik zie een MoBo van Gygabyte en een voeding van Be Quiet. Ik heb zelf gehoord dat je beter Asrock voor MoBo en Coolermaster voor voeding kan gebruiken omdat Gigabyte MoBo's vaker problemen schijnen te hebben/sneller kapot gaan. Is dat waar?
-Kan ik in deze behuizing zelf een cardreader bijzetten? Die is nl. redelijk belangrijk

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
- Ja, bij de boxed CPU-variant zit een koeler, en bij de kast zit 1 fan. pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0 heeft wel USB3.0
- Waarom zou hij meer dan 4GB nodig hebben? Je kunt er later, als je merkt dat 4 te weinig is, altijd nog 4GB bijzetten.
- Onzin, van wie je dat ook gehoord mag hebben, luister niet meer naar zijn/haar advies. Gigabyte maakt over het algemeen zelfs kwalitatief betere moederborden dan ASRock. Coolermaster voedingen zijn ook over het algemeen van mindere kwalititeit dan Be Quiet!'s.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Teun.
  • Niet online
timmie1 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:15:
-Zit er hier koeling/fan bij inbegrepen? En aansluitkabels?
Aansluitkabels zijn te vinden bij het moederbord (SATA), de kast (front headers) en de voeding (stroomkabels). Er is 1 fan inbegrepen.
-Is 4GB ram genoeg voor de werkzaamheden waarvoor hij bedoelt is? Het lijkt wat weinig...
4GB RAM is genoeg voor de meeste taken, tenzij je heel veel multitasking doet en tegelijkertijd games speelt, hoeft het niet.
-Ik zie een MoBo van Gygabyte en een voeding van Be Quiet. Ik heb zelf gehoord dat je beter Asrock voor MoBo en Coolermaster voor voeding kan gebruiken omdat Gigabyte MoBo's vaker problemen schijnen te hebben/sneller kapot gaan. Is dat waar?
Veel mensen hebben verschillende ervaringen met producten, uiteindelijk is er zeer weinig verschil tussen al deze merken.
-Kan ik in deze behuizing zelf een cardreader bijzetten? Die is nl. redelijk belangrijk
Ja, een cardreader kan in de vorm van een 5,25 inch bay worden toegevoegd of in 3,5 inch met adapter naar 5,25 inch. Eventueel kun je inderdaad de USB 3.0 behuizing nemen: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0

[ Voor 5% gewijzigd door Teun. op 01-02-2015 15:55 ]

• timmie1
jorisvdelsen schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:21:
- Ja, bij de boxed CPU-variant zit een koeler, en bij de kast zit 1 fan. pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0 heeft wel USB3.0
- Waarom zou hij meer dan 4GB nodig hebben? Je kunt er later, als je merkt dat 4 te weinig is, altijd nog 4GB bijzetten.
- Onzin, van wie je dat ook gehoord mag hebben, luister niet meer naar zijn/haar advies. Gigabyte maakt over het algemeen zelfs kwalitatief betere moederborden dan ASRock. Coolermaster voedingen zijn ook over het algemeen van mindere kwalititeit dan Be Quiet!'s.
De reden waarom ik dat even wilde weten, is omdat je waarschijnlijk zelf bij de hardwarefabrikant moet zijn voor garantie en support. Het is dus 'onveiliger' dan een merkdesktop in de winkel kopen, want je moet zelf uitzoeken welk component slecht werkt en met de fabrikant over garantie onderhandelen. Hoeveel garantie heb je eigenlijk op losse hardware zoals bijv. dit MoBo, ook 2 jaar?

Dank voor de tip van die USB 3.0 kast, heeft deze kast ook voldoende ruimte over voor uitbreidingen/upgrades? Ik denk eraan om misschien bij deze lijst een SSD toe te voegen, om het OS op te draaien.

Wat betreft die 4GB RAM, ik vraag het me gewoon af omdat er veel app's tegelijk zullen draaien.
Teun. schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:54:
4GB RAM is genoeg voor de meeste taken, tenzij je heel veel multitasking doet en tegelijkertijd games speelt, hoeft het niet.
Inderdaad, ik denk dat er veel aan multitasking zal worden gedaan.
[...]

Ja, een cardreader kan in de vorm van een 5,25 inch bay worden toegevoegd of in 3,5 inch met adapter naar 5,25 inch. Eventueel kun je inderdaad de USB 3.0 behuizing nemen: pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0
Die USB 3.0 gaat zeker in het lijstje. Ik heb hier nog een cardreader van een andere pc liggen (HP Pavilion uit 2006), kan ik deze hier evt voor hergebruiken?

• Teun.
  • Niet online
timmie1 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:03:
[...]

De reden waarom ik dat even wilde weten, is omdat je waarschijnlijk zelf bij de hardwarefabrikant moet zijn voor garantie en support. Het is dus 'onveiliger' dan een merkdesktop in de winkel kopen, want je moet zelf uitzoeken welk component slecht werkt en met de fabrikant over garantie onderhandelen. Hoeveel garantie heb je eigenlijk op losse hardware zoals bijv. dit MoBo, ook 2 jaar?

Dank voor de tip van die USB 3.0 kast, heeft deze kast ook voldoende ruimte over voor uitbreidingen/upgrades? Ik denk eraan om misschien bij deze lijst een SSD toe te voegen, om het OS op te draaien.

Wat betreft die 4GB RAM, ik vraag het me gewoon af omdat er veel app's tegelijk zullen draaien.

[...]

Inderdaad, ik denk dat er veel aan multitasking zal worden gedaan.

[...]

Die USB 3.0 gaat zeker in het lijstje. Ik heb hier nog een cardreader van een andere pc liggen (HP Pavilion uit 2006), kan ik deze hier evt voor hergebruiken?
Je zult even moeten kijken wat voor aansluting de cardreader heeft, en of deze in een 5,25 inch bay past. Als je voelt dat 4GB ram niet genoeg is kun je altijd nog uitbreiden naar 8GB. Een ssd zou gewoon moeten passen.

Volgens de site
Drive bay capacity: 2 - 3.5" HDD or 3 - 2.5" SSD or 1 - 3.5" HDD + 1 - 2.5" SSD
moet een SSD en HDD bij elkaar kunnen.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-03 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

timmie1 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:03:
[...]
Dat is een beetje ingewikkeld verhaal maar de verkoper is altijd afhankelijk voor de garantieafhandeling. Ze mogen daar een derde partij voor inschakelen zoals de fabrikant of een reparatiebedrijf maar als er onenigheid ontstaat met dat bedrijf is de verkoper verplicht dat probleem op te lossen. Dat is de wet, dat er in de praktijk nog wel eens de hand mee wordt gelicht verandert daar verder niets aan.

Wat in de praktijk een garantie van 2 jaar heet is eigenlijk de non-conformiteit regeling die vanuit de EU overeen is gekomen en als gevolg daarvan in de Nederlandse wet vast is gelegd. Ook daar mag geen enkele verkoper vanaf wijken. In de praktijk komt het inderdaad gewoon op twee jaar garantie neer maar er zitten wat bepalingen en beperkingen aan.

Bedenk trouwens wel dat bij gebogen pennetjes of een beschadigde socket de verkoper in principe het bewijs in handen heeft dat jij ondeskundig met het artikel om bent gesprongen en je dan ook garantie mag weigeren. In dat geval is de wet koop op afstand ook niet meer van toepassing omdat die volgens mij toelaat eventuele schade aan het artikel af te trekken van het retourbedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door Tribits op 01-02-2015 16:27 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• timmie1
Tribits schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:21:
Bedenk trouwens wel dat bij gebogen pennetjes of een beschadigde socket de verkoper in principe het bewijs in handen heeft dat jij ondeskundig met het artikel om bent gesprongen en je dan ook garantie mag weigeren. In dat geval is de wet koop op afstand ook niet meer van toepassing omdat die volgens mij toelaat eventuele schade aan het artikel af te trekken van het retourbedrag.
Wat ik hieruit dus concludeer, is dat je wel garantie hebt maar ze kijken wel erg nauwkeurig of ze de schuld niet op jou af kunnen schuiven? >:) Dan zou het wel gevaarlijk worden om de eerste keer bouwen gelijk met nieuw spul te gaan werken. Of maak ik me onterecht zorgen? :P

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-03 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Voorzichtigheid is geboden en begin niet met al te dure onderdelen. Eventueel video's op youtube opzoeken, instructies nauwkeurig opvolgen, uitkijken met kracht zetten, dat is meestal niet nodig. Neem er rustig de tijd voor en zorg voor ESD bescherming. In geval van twijfel of problemen kan je altijd op 1 van de hard waren fora hier terecht met je vragen, eventueel in combinatie met foto's. Het mooiste is als je een meer ervaren persoon in je omgeving hebt die je in geval van problemen verder kan helpen. Eventueel kan je op V&A zoeken naar computerhulp.

Verder bij ontvangst controleren of er geen zichtbare schade is aan de componenten. Het is wel gebeurd dat mensen er tijdens het bouwen achter kwamen dat de CPU of socket beschadigd was maar niet zeker wisten of dat al was bij ontvangst. Je zal waarschijnlijk nog steeds discussie houden maar dan weet je in ieder geval zeker dat het niet jouw schuld was.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Pagina: 1