Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 14:37
Ik heb een tijd geleden een upgrade gedaan, Intel 4790k & Asus Z97-K moederbord. Deze adverteerde zelfde CrossfireX (4 gpu's) ondersteuning.

Nu heb ik onlangs een tweede R9 290X bijgekocht en deze gisteren ingeprikt. Nu blijkt dat het bord op de tweede PCI-e maar 4x lanes (ver 2.0) ondersteund. De bovenste volledig 16x (ver. 3.0)

Hoe kan het dat een bedrijf adverteerd dat je 2x 295x2 kan plaatsen maar vervolgens alleen maar stutring en lag heb in games?

Tevens heb ik gelezen dat de eerste PCI-e 3.0 16x rechtstreeks met de CPU spreekt en de tweede 4x met de chipset. Dit verklaard ook mijn performance problemen.

Specs:
Intel 4790k
Asus Z97-K mobo
Windows 8.1 (SSD)
16GB geheugen
Asus 28inch uhd monitor

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

En wat is je vraag nou precies?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Wat staat er in je bios? Kan je dat daar niet enablen? Een 4790k heeft 16 pci-e lanes en kan je dus 4x4 hebben voor amd, en 2x8 voor nvidia. Dus normaal gezien zou dit niets mogen uitmaken, maar heb je echt al geprobeerd om met de twee kaarten er in te spelen?

[ Voor 30% gewijzigd door thibautb op 01-02-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
Wat zou een eventuele oplossing zijn voor mijn probleem buiten het opnieuw aanschaffen van een moederbord?

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
sjanssen15 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:29:
Wat zou een eventuele oplossing zijn voor mijn probleem buiten het opnieuw aanschaffen van een moederbord?
Zoals ik net boven zei heb je al geprobeerd om te spelen? Of is dat gewoon een verwachting dat je veel gestutter gaat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
@thibautb

In de bios moest ik hem al op "forced" 4x zetten want anders kun je crossfire niet aanzetten. Daar heb je enkel de keuze 2x of 4x.

Ik speel bijvoorbeeld BF4 op uhd. Op een enkele kaart loopt dit soepel. Wanneer ik de tweede bij plaats heb ik wel hoge fps maar constante frame drops en zeer fluctuerende frame-times

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
sjanssen15 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:31:
@thibautb

In de bios moest ik hem al op "forced" 4x zetten want anders kun je crossfire niet aanzetten. Daar heb je enkel de keuze 2x of 4x.

Ik speel bijvoorbeeld BF4 op uhd. Op een enkele kaart loopt dit soepel. Wanneer ik de tweede bij plaats heb ik wel hoge fps maar constante frame drops en zeer fluctuerende frame-times
En hoe zitten je kaarten er nu in? Kan je misschien een foto sturen? Wat zegt de handleiding van je mobo over hoe je crossfire moet doen. Meestal staat daar in waar je je kaarten in moet steken als je sli/cfx doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Stuttering heeft vooral met de games te maken en niet je moederbord. Dit is een bekend euvel van CFx en staat overal beschreven. De ene game heeft er meer mee te maken dan een ander trouwens.

Naast dat op dat bord, de 2e PCIe op x4 draait. /spuit11, wat hieronder gezegd wordt dus.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 01-02-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In de specs bij asus staat max 4x voor het 2de slot, dus veel kun je er niet aan doen qua pci-e snelheid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjanssen15
@maratropa

Daar was ik al bang voor. Maar ik vind de advertentie dan een beetje misleiden. Ik begrijp dat ik beter moet lezen (ook al geeft Tweakers.net aan: 2x 16x PCI-e) toch is het jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:15

Nemesizz

Untouchable

sjanssen15 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:49:
@maratropa

Daar was ik al bang voor. Maar ik vind de advertentie dan een beetje misleiden. Ik begrijp dat ik beter moet lezen (ook al geeft Tweakers.net aan: 2x 16x PCI-e) toch is het jammer.
Dit zie je vaker voorbij komen. Soms is het niet helemaal duidelijk, maar er staat dan bijv 2x PCI-e 16 slot en dan vaak tussen haakjes 8x of 4x mode. Het slot is dan wel de lengte van een 16x slot, maar qua contact pinnen 'slechts' 8x of 4x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nja niet heel duidelijk in de specs idd. En ook Asus doet lekker aan merketing want het prominent over crossfirex hebben slaat natuurlijk nergens op. Altijd maar goed de specs van de fabrikant lezen. Op zich is 16 lanes pci-e 3.0 zat maar dan moet je wel 8x 8x kunnen draaien.

specs

Pagina: 1