Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik probeer mijn kabelmodem (Motorola SBG901) en router (Cisco WRT120N) zo in te stellen dat al het netwerkverkeer alleen nog maar via de router kan lopen en geen enkel ander MAC adres nog verbinding kan maken naar de kabelmodem. We willen OpenDNS gebruiken met wat filteropties en degene die dat wil omzeilen moet daar in ieder geval wat moeite voor gaan doen voordat dat lukt en wat dingen gaan resetten die we vroeg of laat opmerken, dat is het idee er achter. Ook kunnen we dan wireless wat centraler zetten dan de plek waar de modem staat.

Ik heb in de Motorola daarom "RG Passthrough" ingesteld en daarbij ook aangegeven welke MAC adressen er connectie mochten maken. Daar heb ik het MAC adres van mijn router en voor de test ook die van mijn laptop ingesteld. Eerst dacht ik dat het niet werkte maar toen ik direct inplugde met mijn laptop werkte het wel. Proef op de som met andere laptop die niet in de white list stond, die deed het weer niet. Dus het idee met die MAC-adressen dat werkt op zich wel. Ook een aantal keer gecontroleerd of het nummer wel klopte maar zowel op de sticker op de wireless router als in het configuratiescherm van de router staat het precies zoals ik het ingevuld heb.

Ik heb de router naar internet toe gewoon met alleen DHCP ingesteld, dat werkte ook op mijn laptop. Echter alles blijft 0.0.0.0. De boel al een paar keer gereset, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Waarom krijgt mijn laptop wel een DHCP lease via de kabelmodem en mijn router niet? :?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Kabelmodem al een keer een tijdje van de spanning gehaald?

Ik ben niet bekend met het modem, kan je zelf die MAC adressen instellen?
Kan je het MAC filter erafhalen en dan nog een keer met de WRT120N testen? Of de WRT120N (tijdelijk!) het MAC adres van je laptop geven?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Zijn Wan en Lan wel dezelfde mac adressen in die router ? Hoe is het modem aangesloten op de router, op de Wan of Lan poort ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
lier schreef op zondag 01 februari 2015 @ 08:43:
Kabelmodem al een keer een tijdje van de spanning gehaald?

Ik ben niet bekend met het modem, kan je zelf die MAC adressen instellen?
Kan je het MAC filter erafhalen en dan nog een keer met de WRT120N testen? Of de WRT120N (tijdelijk!) het MAC adres van je laptop geven?
Ik weet niet of hij naar alle MAC adressen doorstuurt als ik er helemaal geen instel, dat kan ik nog wel proberen. Tijdelijk het adres van mijn laptop geven kon en dat hielp in ieder geval niet.
EverLast2002 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:09:
Zijn Wan en Lan wel dezelfde mac adressen in die router ? Hoe is het modem aangesloten op de router, op de Wan of Lan poort ?
WAN en LAN hebben het zelfde MAC adres. De modem zit aangesloten op de "Internet" poort van de Wi-Fi router. Heb ook poort 1 geprobeerd just to be sure.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BikkelZ schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 23:28:
Ik probeer mijn kabelmodem (Motorola SBG901) en router (Cisco WRT120N) zo in te stellen dat al het netwerkverkeer alleen nog maar via de router kan lopen en geen enkel ander MAC adres nog verbinding kan maken naar de kabelmodem...
Kwenie, maar normaal gesproken los je dat fysiek op door de uitgang van je modem met de WAN port van je router te verbinden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Edit 2:

Ik heb het nog een keer geprobeerd door de modem een langere tijd uit te zetten en daarna direct de UTP kabel in de router te pluggen en weer op te starten. Succes! 8)

De eerste keer te kort gereset of zoiets dergelijks. En dubbel raar dat ook de MAC clone niet werkte. Maar we zijn er uit!

Edit:

Als ik alle MAC-adressen verwijder uit de lijst en de hele boel verder weer helemaal instel krijgt deze MacBook wel een IP-adres via DHCP en mijn andere MacBook niet. Kan het zo zijn dat de DHCP server van de kabelboer gewoon koppelt aan het eerste MAC-adres wat hij ziet en daarna weigert nog iets uit te delen? Moet ik het IP adres eerst releasen voordat een andere netwerk interface hem kan gebruiken?

====================
Brahiewahiewa schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:05:
[...]

Kwenie, maar normaal gesproken los je dat fysiek op door de uitgang van je modem met de WAN port van je router te verbinden
Klopt maar ik wil dus niet dat iemand even zijn laptop of wat dan ook in kan prikken en alles kan omzeilen. Als iemand fysieke toegang tot een apparaat heeft houd je die persoon natuurlijk nooit tegen omdat alles gewoon te resetten is maar je merkt wel dat er gerommeld is omdat bepaalde passwords en settings zijn veranderd na een reset.

Overigens is die MAC limitatie stap twee, stap één is dat hij überhaupt gaat werken en daarna kijken we weer verder. Ik heb deze stappen gevolgd, wellicht dat jullie daar iets tussen zien staan wat niet strikt noodzakelijk is (de configuratie is precies zoals de mijne, ondanks dat het type licht verschilt):
  1. Unplug coax cable from Motorola
  2. Hold down the white reset button on the back panel with a pen for 30s. This resets all settings to factory defaults. The modem will be auto-reconfigured once you plug in the coax cable.
  3. When modem is back on plug in a computer with an Ethernet cable into the modem.
  4. Connect to http://192.168.0.1 and login with “admin” / “motorola”
  5. Now you will make some changes:

• Wireless -> Primary Network -> Disabled
    • Basic -> Setup -> NAPT Mode -> Disabled
    • Basic -> DHCP -> No
    • Advanced -> Options -> Rg Passthrough -> Enable
    • Advanced -> Options -> Passthrough Mac Addresses -> Add WAN MAC address of your router 6. Connect port 1 on the Motorola modem to the WAN port of your router.
  6. Plug the coaxial cable back into the modem and power cycle it.

[ Voor 16% gewijzigd door BikkelZ op 01-02-2015 17:14 ]

iOS developer

Pagina: 1