Betrouwbaarheid ScanCircle tooling? Of ervaring hiermee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654083

Topicstarter
De Consumentenbond raadt, in zijn februarinummer van het blad Consumentengids, aan regelmating de tool ScanCircle te gebruiken om een healtcheck van je PC te doen. ScanCircle zou malware etc detecteren.

Nu vraag ik mij af wat de betrouwbaarheid van dit tool is. Heeft iemand ervaring met dit tool?

Er is betreft ScanCirle maar weinig informatie te vinden op internet, behalve dat het door Computer Idee en door de consumentenbond aangeraden wordt.
Wat gegoogle leert dat dit product geen internationale bekendheid heeft, en er zijn geen reviews te vinden van authoriteiten op het gebied van anti-virus software reviews.

Dit geeft bij mij ernstige bedenkingen betreft de betrouwbaarheid van dit product. Zelf ben ik niet erg onder de indruk. No offence, maar Consumentengids en Computer Idee als referentie... dat moet beter kunnen.

Ik heb door bovengenoemde erg mijn bedenkingen bij de betrouwbaarheid van dit product.
En vind het erg onterecht dat de consumentengids dit product aanprijst (of is het verkapte reclame)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Niemand verplicht je om ScanCircle te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Consumentenbond en CI staan voor mij persoonlijk eerlijk gezegd (vanwege eerdere reviews) vrij laag in achting. ScanCircle ken ik niet. Zou ik vooralsnog niet aanraden, laat staan (in plaats van) een fatsoenlijke scanner zoals Kaspersky (als je Russen nog vertrouwt :+ ), Antivir, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
Ik heb deze tool getest en ik moet zeggen op het eerste oog prima en duidelijk. Hij laat supersnel de lokale software(versies) zien en geeft aan welke ge-update moeten worden.
Na het scannen, wat enkele seconden duurt bij mij (SSD) wordt het overzicht verzonden naar de scancircle.nl server waar je het later nogmaals kunt opvragen.

Malware heb ik niet op mijn systeem staan dus of deze tool dit kan detecteren kan ik niet zeggen. Lijkt me sterk want hij scanned niet je gehele filesysteem. Mijn OS staat op een 120GB SSD en deze is ongeveer 80GB gevuld. Dat mag wel enkele minuten duren lijkt mij.

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:47
Dat staat ook in de FAQ, ze kijken alleen naar running processes en wat predefined zaken. Geen filesystem scan dus.

Afgaande op het screenshot zie ik het nut wel, mensen vertellen dat ze hun OS/browser/plugins moeten updaten is altijd nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-07 17:02
Het "bedrijf" zit in een woonhuis. Adres (van website): Clara de Vriesstraat 44, 3069 ZG Rotterdam

Zal wel een soort vriendjespolitiek zijn tussen deze persoon die het programma runt en de consumentenbond/ computertotaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:19
Klinkt mij alsof ze Secunia PSI bedoelen ☺

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Anoniem: 654083 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:22:
De Consumentenbond raadt, in zijn februarinummer van het blad Consumentengids, aan regelmating de tool ScanCircle te gebruiken om een healtcheck van je PC te doen. ScanCircle zou malware etc detecteren.

Nu vraag ik mij af wat de betrouwbaarheid van dit tool is. Heeft iemand ervaring met dit tool?

Er is betreft ScanCirle maar weinig informatie te vinden op internet, behalve dat het door Computer Idee en door de consumentenbond aangeraden wordt.
Wat gegoogle leert dat dit product geen internationale bekendheid heeft, en er zijn geen reviews te vinden van authoriteiten op het gebied van anti-virus software reviews.

Dit geeft bij mij ernstige bedenkingen betreft de betrouwbaarheid van dit product. Zelf ben ik niet erg onder de indruk. No offence, maar Consumentengids en Computer Idee als referentie... dat moet beter kunnen.

Ik heb door bovengenoemde erg mijn bedenkingen bij de betrouwbaarheid van dit product.
En vind het erg onterecht dat de consumentengids dit product aanprijst (of is het verkapte reclame)?
Kwam dit toevallig tegen via Google :) (was opzoek naar iets anders)

M.b.t. malware? Is de tool weinig betrouwbaar en de verste verte geen vervanging van b.v. adwcleaner. Maar dan ook niet als zodanig bedoeld. Ik gebruik de tool binnen mijn bedrijf al vanaf het begin, en de ontwikkelaar is zeer getalenteerd en geeft veel ondersteuning voor haar partners.

Je bent niet onder de indruk? Hmm ik wel; gebruik en beveel al aan sinds juli 2011. Destijds was er niets wat er ook maar in de buurt van kwam.

Waar ik niet van onder de indruk ben is dat er nogsteeds reparateurs zijn die een 'computer apk/controle' aanbieden voor 25-50 euro. En scancircle doet dat alles voor nop. Top tool voor de klant. En wat consumenten bladen erover schrijven? Boeiend. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb het getest, maar denk niet dat ik het ga gebruiken.

Wat de doelgroep is weet ik niet: de eenvoud suggereert simpele users maar die kunnen niets met de resultaten. Die wordt meteen gepusht naar een van de partnerbedrijven.

Wat het doet / lijkt te doen is een opsomming te geven van alle hardware, software en processen (incl. versienummers, hashes waarvan ik vermoed dat het van de primaire executable is) en overige info erover te sturen naar de maker. Daar wordt het volgens de site vergeleken met een DB bestaande uit de info van eerdere uploads: 'wisdom of the crowd'. Wat op zich best lekker werkt (tot mensen het gaan vern#*ken door onbestaande versies te uploaden, maar ook daar is over nagedacht). Van alle applicaties wordt gezegd of/dat er een nieuwe versie is, zonder onderscheid tussen applicaties (1 lange lijst). De hoeveelheid info suggereert dus vooral dat wij tweakers de doelgroep zijn. Het lijkt een volledige lijst van missende updates te geven (al waren de meesten voor mij geen reden om te updaten).

Geeft voor mij persoonlijk geen grote meerwaarde, maar werkt wel lekker handig & snel.

Vervelender vind ik de voorwaarden:
Door het uitvoeren van een scan, staat de gebruiker ScanCircle toe om de scangegevens te gebruiken voor o.a. adviezen, statistische en demografische informatie;
De gebruiker zal niet proberen om het scanprogramma, het scanbestand of de website te reverse-engineeren, wijzigen of manipuleren;
Iets te breed geformuleerd. Ik wil geen adviezen (daar valt obv de scan gepersonaliseerde reclame ook onder) maar enkel direct antwoord en daarna vernietiging van alle persoonsgegevens (dus inclusief de geuploade XML, alle usernames etc, en de samenhang tussen alle applicaties: de verzameling hard- en software is samen een persoonsgegeven want uniek en te herleiden naar mij).
Misbruik zal wel meevallen, het lijkt er op dat de persoon er achter er wel over heeft nagedacht om het netjes te doen en het is geen partij van Facebook-grootte. Maar ik lees helaas dus niet dat gegevens onherleidbaar worden gemaakt.
En dat we de XML niet mogen wijzigen (dus wat hen betreft mag ik het niet ontdoen van persoonsgegevens) vind ik jammer en niet-nodig. Bijvoorbeeld de usernames (Voor- en achternaam) die worden gestuurd naar de server zou ik graag niet alleen willen editten maar dat ook mogen doen zonder meteen de AV ter schenden. Dat behoeft nog wat aandacht :)

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 28-04-2015 10:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

F_J_K schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:54:

..

En dat we de XML niet mogen wijzigen (dus wat hen betreft mag ik het niet ontdoen van persoonsgegevens) vind ik jammer en niet-nodig. Bijvoorbeeld de usernames (Voor- en achternaam) die worden gestuurd naar de server zou ik graag niet alleen willen editten maar dat ook mogen doen zonder meteen de AV ter schenden.
Dat terwijl de site er mee schermt dat het gebruik anoniem is.

Wat mij opvalt op een testmachine is dat je wel heel snel doorverwezen wordt naar een partner. Ook als er niets aan de hand is. Op een testsysteem geeft de tool aan dat er een issue is met het netwerksysteem; er staat een netwerkkaart uitgeschakeld. Dat is geen issue maar een keuze (tweede onboard kaart op het moederbord).

Verder worden er bij mij updates weergegeven die niet beschikbaar zijn / bestaan en worden bestandversies regelmatig verkeerd gedetecteerd. Zo is er volgens de tool bijvoorbeeld een nieuwere versie quickpar beschikbaar waarbij de nieuwere aangegeven versie exact de versie is die op het testsysteem draait.

Wat ook voorkomt is dat je word gelinkt naar niet (meer) werkende websites waar een update te vinden zou zijn (bijvoorbeeld in het geval van Spotnet).

Andere issues met versie nummers is het gewoon verkeerd uitlezen of weergeven zoals hieronder:
Dead Space™ (1.0.0.222) => 1.0.222.0
Het gaat in dit geval om dezelfde versie.

Bij werkgeheugen krijg ik een "tip" icoon terwijl er geen tip beschikbaar lijkt.

Al met al zijn de resultaten nog vrij slordig en onbetrouwbaar vind ik. Het idee is interessant maar de uitwerking / betrouwbaarheid kan nog een stuk beter. Besef je ook dat het gebruik van dit systeem erg veel informatie over jouw systeem prijsgeeft en je niet zo anoniem bent als de website doet geloven.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

F_J_K schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:54:
Wat de doelgroep is weet ik niet: de eenvoud suggereert simpele users maar die kunnen niets met de resultaten. Die wordt meteen gepusht naar een van de partnerbedrijven.

[..] De hoeveelheid info suggereert dus vooral dat wij tweakers de doelgroep zijn. Het lijkt een volledige lijst van missende updates te geven (al waren de meesten voor mij geen reden om te updaten).
Ik gebruik 't als partner al sinds 2011. Voor de eindgebruiker is de scan gratis en geeft 't in 1 oogopslag duidelijk weer hoe de computer er aan toe is.

De 'simpele user' trekt bij problemen direct aan de bel, de doorgewinterde gebruiker kan heel veel zelf doen, en door de scan meerdere malen uit te voeren kan je een hoger 'rapportcijfer' scoren. De berekening daarvan is af-en-toe wat creatief. Als tweaker heb je aan dat cijfer niet heel veel, wel aan de uitvoerige overige informatie.

Een partnerbedrijf betaald een licentie fee, waarmee de tool o.a. volledig te personaliseren is (d.m.v. subdomein en partner IDs) en het dus een verkoop verhogend effect creëert. En doordat de problemen duidelijker op voorhand in kaart kunnen worden gebracht is er ook een betere offerte of prijsindicatie te maken, zodat de klant beduidend minder betaald dan elders. En de scan is gratis. Ik ken concullega service bedrijven die alleen voor zgn. computer apk / controle alleen al 20-40 euro rekenen.

Ik heb al 25 jaar een hele bak aan software, tools, apps, enz. Maar dit is absoluut 1 van de betere. En wat mij -- als 'diehard' tweaker -- aangenaam verast is de actieve doorontwikkeling; o.a. WordPress plugin, eigen scanpagina's kunnen maken. Top tool!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Interessant programma. :)

Het principe erachter is natuurlijk ook goed uitgedacht:
Laat elke computer op software scannen, en upload deze data naar de website. Zo weten ze precies welke softwareversies je gebruikt.
Als een ander gegevens upload met een oudere softwareversie, herkent die website dat direct. :)
En dit principe werkt zeer goed, want er is altijd wel een bij die weer een nieuwste versie van een stukje software heeft geïnstalleerd.

Over hardwarechecks kan ik niet zoveel zeggen, maar die score was een 9,9. :)

Ondanks dat ze je meteen een .exe geven als download lijkt het mij wel betrouwbaar.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1