Windows 8.1 OEM versie verboden?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-10 18:36
Hoi tweakers,

Ben van plan de windows 8.1 oem versie te kopen voor mijn eigen Build pc,
maar net las ik dit: http://www.google.nl/url?...INA&bvm=bv.85076809,d.ZWU
hierin staat dat de oem versie verboden is voor eigen gebruik!

ik weet dat bijna iedereen de OEM koopt...

Wat moet ik Doen?!
gewoon de retail versie kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Wordt dit ook daadwerkelijk gehandhaafd door Microsoft dan? Hebben ze een manier om een installatie (zelfbouw of niet) hierop te controleren?

Ik snap dat ze het liever niet willen, en het daarom 'verbieden', de OEM versie levert tenslotte minder op. Aanzienlijk nadeel van een OEM (wat ook de lagere prijs verantwoordt) in mijn ervaring van jaren terug is dat een OEM versie niet naar een andere PC is over te zetten als je ooit een nieuwe pc koopt of samenstelt, bij de Retail versie kan dat wel.

Bij mijn OEM van Windows Vista en de upgrade naar Windows 7 (en daarna 8 ) heb ik nooit problemen ervaren met activatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je zelf je systeem samenstelt, ben je je eigen leverancier en mag je gewoon de OEM aanschaffen. Het zou raar zijn als deze wel in de winkel te koop is, maar je 'm eigenlijk niet mag gebruiken. MS is allang blij dat je een officiële licentie aanschaft. Bij Windows 8 (dus niet 8.1) was 't niet eens mogelijk om een retail versie te krijgen. Daar was 't OEM System Builder waar je 2 verschillende voorwaarden had, afhankelijk van de manier van leveren/gebruik (ben jij de gebruiker, of ben je de leverancier).

Omdat dat laatste verwarring schiep, heeft MS bij 8.1 weer de oude vertrouwde retail versie uitgebracht. De retail versie is om een bestaand systeem te voorzien van een geldige licentie, zoals een PC dat met Vista is geleverd, of W7.

Dus, geen probleem als je 8.1 OEM neemt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Wij zijn het daar wel over eens :-), maar Microsoft denk daar dus wel degelijk anders over als ik het linkje van DukeBox volg:
Als u een pc voor eigen gebruik bouwt of een extra besturingssysteem in een virtuele machine installeert, moet u Windows 8 of een retailversie van Windows 8.1 aanschaffen. Windows 7- en Windows 8.1-systeembouwersoftware mag niet voor persoonlijk gebruik worden gebruikt en mag alleen vooraf worden geïnstalleerd op klantsystemen die aan eindgebruikers worden verkocht.
Niettemin denk ik echt niet dat hier bloed uit vloeit, MS kan dit nauwelijks controleren, en/of zullen hier geen energie in steken getuige dat zo'n beetje elke zelfbouwende Tweaker neem ik aan een OEM koopt, inclusief ikzelf, en ik hier nooit problemen over heb vernomen.

Let dus wel op dat een OEM licentie voor zover ik weet voor altijd vast zit aan die betreffende PC en dus niet kan worden overgezet naar een nieuwe pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
In mijn ervaring doe MS hier niet zo moeilijk over, ze zijn allang blij dat je als consument, die zelf iets kan met computers, het fatsoen hebt software legaal aan te schaffen (voor mij een princiepe kwestie, maar voor velen niet).

Formeel zit een OEM licentie idd vast aan de eerste PC waarop je het registreert. Maar als je eerste PC echt stuk gaat (uitgefikt in mijn geval) en je vraagt MS toestemming om de OEM versie te mogen activeren op een nieuwe PC, dan doen ze daar ook niet moeilijk over (kwestie van vriendelijk vragen).
Pagina: 1