Game pc voorbereiden op toekomst 4k triple monitor

Pagina: 1
Acties:

• Sentuary
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dag tweakers,

In het komende jaar zou ik wat componenten willen upgraden in mijn huidige game PC om deze voor te bereiden op een 4k (triple monitor) setup. De huidige videokaarten zijn niet niet echt geschikt hiervoor en laat deze in dit topic dan ook buiten beschouwing. Waar ik benieuwd naar ben is of het volgende moederbord inclusief processor en geheugen voldoende zou zijn om een toekomstige 4k triple monitor (ultra) setup te draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 154,95€ 154,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1G.Skill RipjawsX F3-1600C9D-16GXM€ 137,-€ 137,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,85

Het budget voor deze componenten zal om en nabij de prijzen liggen van deze setup. Verder zou ik met de volgende generatie videokaarten max in 2 way SLI/Crossfire willen werken. Enige voorkeur voor merken heb ik niet ook niet voor andere componenten. Ik zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Mijn huidige systeem bestaat uit het onderstaande. Als het verstandiger is om in andere componenten te investeren hoor ik dat graag. (PSU bestaat uit een 850W PSU naam en merk even onbekend)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2300 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock H61M/U3S3€ 0,-€ 0,-
1Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream€ 230,18€ 230,18
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,04€ 109,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,22

De PC wordt voornamelijk gebruikt voor games. De meest demanding die ik heb is waarschijnlijk BF4. Ook zal ik heel af en toe wat videobewerking (voornamelijk renderen) doen met GoPro footage. Hier hoeft niet specifiek rekening mee gehouden te worden.

Mijn PC zou ik in 1 tot anderhalf jaar gereed willen hebben voor een triple 4k setup. De reden dat ik nu al aan het kijken ben voor moederbord en processor is dat ik graag voor de hobby wat knutsel en wil gaan leren en oefenen met overklokken op mijn huidige GTX 760. Iets wat met mijn huidig moederbord niet mogelijk is. Dit ben ik straks ook bereid om te doen met de nieuwe generatie videokaarten. Daarnaast heb ik hoogstwaarschijnlijk de illusie dat verspreid investeren goed is voor mijn portemonnee :P

Waar ik dus specifiek naar opzoek ben is het volgende:
- Zouden deze componenten geschikt zijn voor triple 4k? Waarom wel/niet?
- Zijn er andere nu al beschikbare componenten die beter voor dit doeleinde geschikt zijn met een vergelijkbare prijs? Welke en waarom?
- Zou het de moeite waard zijn om te wachten op een nieuwe generatie moederborden en processors?
- Loont het om even door te sparen en voor een X99 setup te gaan?
- Zijn deze componenten geschikt om te (leren) overklokken van CPU en GPU?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Groetjes,
Brian

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:40
Als je via Eyefinity of Surround met 3x 4k gaat gamen, dan ga je per scherm een dikke GPU nodig hebben, denk aan 3x GTX 980 in SLI (kan dat?). Maar, zover is alles nog lang niet. Om alvast spullen te gaan kopen is imo vrij onzinnig. Koop wat je nu nodig hebt. En reken erop dat software hopeloos slecht geoptimaliseerd is voor dat soort werk.

En overklokken is geen rocketscience en ook niet eng. Wil je echt gaan klooien, dan kan je beter oefenen op een goedkope AMD. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 31-01-2015 14:29 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

+1 met Sjon.

• Sentuary
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:27:
Als je via Eyefinity of Surround met 3x 4k gaat gamen, dan ga je per scherm een dikke GPU nodig hebben, denk aan 3x GTX 980 in SLI (kan dat?). Maar, zover is alles nog lang niet. Om alvast spullen te gaan kopen is imo vrij onzinnig. Koop wat je nu nodig hebt. En reken erop dat software hopeloos slecht geoptimaliseerd is voor dat soort werk.

En overklokken is geen rocketscience en ook niet eng. Wil je echt gaan klooien, dan kan je beter oefenen op een goedkope AMD. ;)
Thanks. Dacht al dat zoiets mogelijk veel te vroeg zou zijn maar ja. Wat voor iets zou je aanraden voor mobo en cpu om aan te klooien met een gtx 760. Wil daar graag iets mee doen alleen mijn huidige mobo staat +10 gpu mhz niet eens toe. Dan krijg ik al artifacts.

Als ik hiermee toch niet 4k kan. Zou ik het liefst niet al te duur willen natuurlijk. Aangezien dat ik dit toch moet upgraden als ik 4k wil in de toekomst. Alvast bedankt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:40
Mobo heeft nauwelijks invloed op gpu overklok. Ook heeft de CPU relatief weinig invloed op je game performance, vrijwel elke i5 is al voldoende.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56
Ik zou even wachten op de aankomende AMD kaarten en wellicht daarop volgende GTX980Ti of nieuwe Titan kaarten kunnen bieden. Er staat een leuk topic op Overclock.net over triple 4K gaming. Daar gebruiken ze een s2011 Core i7 3970X setup met 4 Titan Black kaarten en zelfs daarmee halen ze vaak geen fatsoenlijk speelbare FPS op ultra, niet eens de beginnen over Anti Aliasing (wat wellicht niet snel nodig is met 4K schermen). Ook is het te hopen dat er dan 8GB VRAM versies van de nieuwe GPU's te krijgen zijn, want zoals je kunt zien loopt in de tests de 6GB van de Titan Blacks al helemaal vol. AMD heeft met de R9 290X al 8GB varianten, dus van hen verwacht ik dit ook wel weer bij de nieuwe R9 3xx reeks.

Afgaand op dat verhaal vrees ik dat je, zelfs met de aankomende generatie GPU's, minimaal 3 GPU's nodig gaat hebben wil je moderne highend games lekker kunnen spelen in surround. Dit tenzij de R9 390X ineens heel veel sneller is, minimaal 2 keer zo snel als een Titan Black. Deze kans acht ik echter klein.
In dat geval ontkom je zowat niet aan een s2011 setup, aangezien de meeste moederborden van s1150 triple SLI/Crossfire niet of slecht ondersteunen. Slecht als in alleen Crossfire, maar dan met 1 kaart in een slot met flink geknepen PCIe lanes of een rare oplossing met PLX chips. En ja, dan wordt het toch snel een duur geintje, zelfs met een vrij basale s2011 setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 386,95€ 386,95
1MSI X99S SLI PLUS€ 203,95€ 203,95
1Noctua NH-U14S€ 57,95€ 57,95
1Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA€ 217,95€ 217,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 866,80

Let in dat geval wel op met het moederbord. De i7 5820K heeft maar 28 PCIe lanes en veel moederborden weigeren in dat geval een triple SLI/Crossfire setup. Het gekozen MSI moederbord schijnt het met deze CPU wel te ondersteunen, zie ook deze Reddit post. In de meeste gevallen moet je voor een goede triple SLI/Crossfire setup een Core i7 5930K CPU nemen.

Mochten de nieuwe AMD en/of NVidia kaarten toch wonderbaarlijk veel sneller zijn dan de huidige kaarten, dan zou de door jouw gekozen 4790K setup prima volstaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
pricewatch: Crucial CT4K4G4DFS8213
En je kan er weer 30 vanaf halen.

NH-U14S kan je ook nog vervangen door de true spirit 140.

• Sentuary
  • Niet online
@Moi_in_actie:
Thanks voor je duidelijke uitleg. Toch zit ik nog in dubio wat ik het beste kan gaan doen. Nu is het ook nog eens zo dat mijn ethernet poort vandaag kapot is gegaan op mijn huidige moederbord. Ik heb wel een usb wifi dongel maar dat is toch niet zo stabiel om mee te gamen. Misschien moet ik me er overheen brengen en gewoon sparen en wanneer de tijd rijp is alles in een keer opnieuw aanschaffen.

Zit toch enorm te twijfelen om voor de setup te gaan zoals jij beschreven hebt alleen dan met het 4x geheugen wat Thomg voorstelde en de Scyte processorkoeler die ik voorstelde.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je hebt geen Quad channel nodig, insignificant.

• Sentuary
  • Niet online
Waarom niet? Ik had altijd in gedachte dat dit sneller is omdat je meer aansluiting/kanalen hebt.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Sentuary schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:24:
@Moi_in_actie:
Thanks voor je duidelijke uitleg. Toch zit ik nog in dubio wat ik het beste kan gaan doen. Nu is het ook nog eens zo dat mijn ethernet poort vandaag kapot is gegaan op mijn huidige moederbord. Ik heb wel een usb wifi dongel maar dat is toch niet zo stabiel om mee te gamen. Misschien moet ik me er overheen brengen en gewoon sparen en wanneer de tijd rijp is alles in een keer opnieuw aanschaffen.

Zit toch enorm te twijfelen om voor de setup te gaan zoals jij beschreven hebt alleen dan met het 4x geheugen wat Thomg voorstelde en de Scyte processorkoeler die ik voorstelde.
Hoe weet je dat je poort kapot is / hoe heb je dat voor elkaar gekregen ? :p

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
als je onboard netwerk kaart het niet meer doet waarom neem je dan niet bv. pricewatch: ICIDU Gigabit PCI Card

kost geen drol. en werkt prima als tijdelijk oplossing.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hardware.info had wat geleden een goed artikel over hoe een socket 1150 systeem met plx chip zich algemeen prima kon meten met 2011 in triple en quad sli.

specs

• Sentuary
  • Niet online
loki504 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:48:
als je onboard netwerk kaart het niet meer doet waarom neem je dan niet bv. pricewatch: ICIDU Gigabit PCI Card

kost geen drol. en werkt prima als tijdelijk oplossing.
Past helaas niet meer in mijn moederbord.:( Voorlopig werkt USB wifi ook.

maratropa in "Game pc voorbereiden op toekomst 4k trip..."
maratropa schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:43:
[...]

Hardware.info had wat geleden een goed artikel over hoe een socket 1150 systeem met plx chip zich algemeen prima kon meten met 2011 in triple en quad sli.
Volgens mij had ik dit ook gelezen. Daarom had ik in eerste instantie een z97 systeem samengesteld.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Sentuary schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:06:
Waarom niet? Ik had altijd in gedachte dat dit sneller is omdat je meer aansluiting/kanalen hebt.
Egh, zoek maar eens op op het internet.
De consensus is dat dual channel het over het algemeen wel waard is over single channel, maar niet quad over dual channel.

Zelfs als dual channel en quad channel even duur zijn zou ik voor dual channel gaan wegens GB/stick ( zoals ik dus gedaan heb ).

Beetje idioot dat het zo lastig is om er benchmarks over te vinden, maar je kan me op mijn woord nemen.

• Sentuary
  • Niet online
legendareN schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:50:
[...]

Hoe weet je dat je poort kapot is / hoe heb je dat voor elkaar gekregen ? :p
Sorry had over je bericht heen gelezen. Mijn poort deed het niet meer waarop ik opnieuw drivers heb proberen te installeren zonder effect. Een upgrade van mijn bios icm een clean windows install had het tijdelijk opgelost. Na een dag of 3 werkte deze weer niet meer. Eerlijk gezegd is het ook een verkoop praatje voor richting mijn vriendin zodat ik wat nieuws aan kan schaffen:p

de windows install was benodigd vanwege een malware infectie. De malware had mijn windows boot files verwijderd/corrupt gemaakt. De bios flash ter preventie voorals het was uitgebreid. Mijn harddisks zijn allemaal geformat middels windows installer. De kans is zeer klein dat het uitvallen van de lan poort alsnog met malware te maken heeft.

Als daar nog suggesties op zijn hoor ik dat ook graag echter valt dit ver buiten het topic.

• Sentuary
  • Niet online
Thomg schreef op maandag 02 februari 2015 @ 23:44:
[...]

Egh, zoek maar eens op op het internet.
De consensus is dat dual channel het over het algemeen wel waard is over single channel, maar niet quad over dual channel.

Zelfs als dual channel en quad channel even duur zijn zou ik voor dual channel gaan wegens GB/stick ( zoals ik dus gedaan heb ).

Beetje idioot dat het zo lastig is om er benchmarks over te vinden, maar je kan me op mijn woord nemen.
Het klinkt nog steeds logischer dat 4 meer snelheid winst heeft voor mij :p maar ik zal je advies zeker meenemen. Het is natuurlijk wel zo dat je met 2x 4gb meer uitbreidmogelijkheden hebt dan 4x 2gb.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
Daarnaast is het voor de controller makkelijker met 2 sticks wat wellicht betere latency geeft, dat is doorgaans belangrijker dan een hogere doorvoer (mb/s).
Pagina: 1