Office-internet PC extreem traag direct na opstarten.

Pagina: 1
Acties:

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 09:52
Beste Tweakers,
Voor mijn moeder heb ik met wat oude onderdelen een office/internet pctje in elkaar gezet. Bij opstarten is de pc ongeveer 10minuten compleet onbruikbaar. De PC is heftig aan het nadenken, RAM is voor bij 90% in gebruik en CPU geeft een raar pieken patroon. Het patroon wat te zien is in het screenshot is altijd vrijwel geheel hetzelfde al duurt het soms langer dan de versie van het screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpt.com/img/files/g6ntk3e8vtyff16kq50d_thumb.png

De computer heeft een verse installatie van Windows 7 x64 er op staan en draait behalve office 2013 geen enkele andere programma’s. Er zijn geen programma’s die starten bij het straten van de PC behalve NOD32 en ControlCenter4 voor een Brother printer.

Deze pc bestaat uit:
Intel E6550 @ 2.33Ghz CPU
AsRock ConRoe1333-D667
2x1GB PC2-5300 333MHz RAM
500GB HDD
500Watt OCZ voeding

Omdat het systeem geen GPU bevatte besloot ik een oude GPU die ik nog had liggen erbij te zetten. Dit is een Sapphire AMD 5830 Xtreme.
Dit in de hoop de CPU en het RAM wat te ontzien. Dit heeft niet geholpen.

De PC is dus tot 10minuten na opstarten onbruikbaar. Is het systeem eenmaal in een rustige fase terecht gekomen waarin zowel RAM als CPU gebruik stabiel zijn (resp. 701MB en 0-1%) dan functioneert de pc zoals te verwachten is van de hardware in het systeem. Om dit even te testen heb ik er zelfs een paar potjes CS:GO vloeiend kunnen spelen met acceptabele fps.
NOD32 deed eerst steeds een start-up scan. Na deze uitgeschakeld te hebben had ik hoop het probleem verholpen te hebben, maar helaas. Ook het verwijderen van het proces ekrn.exe uit het systeem heeft niet veel geholpen.

Uit de lijst met processen is nooit een proces te vinden wat verantwoordelijk is voor de pieken in CPU gebruik, alles blijft bij 0% en system idle process pakt de overige 90-99%. Het proces wat verantwoordelijk zou zijn voor het hoge RAM gebruik is een svchost.exe, zo lijkt het. Deze krijg ik (ook na flink googlen) niet verwijderd en het lijkt er dan ook op dat dit toch echt een systeem proces is.

Mijn vraag:
Wat maakt dit systeem zo traag in het eerste kwartier na opstarten? Is dit het gevolg van Windows 7 op een verouderd systeem? (moet ik er dus maar mee leren leven?) Of zijn er andere problemen die daadwerkelijk te verhelpen zijn?

Ik ben er dus al even mee bezig geweest om dit probleem te verhelpen maar krijg het niet voor elkaar. Wie weet de oplossing!?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als het een verse install is zou ik niet te veel moeite besteden aan het zoeken naar een oplossing voor het probleem, maar direct gaan voor een nieuwe verse install. Mogelijik is er ergens iets misgelopen bij het installeren.
Dat je een systeem pas na 10 minuten kunt gebruiken is natuurlijk niet normaal, ook niet voor een verouderd systeem.

Svchost is overigens een proces dat vaak gebruikt wordt om malware in te injecteren. De kans is natuurlijk klein omdat het een verse installatie betreft, maar het kan altijd.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

2 Gig geheugen is wel erg weinig tegenwoordig...

Is die control center echt nodig? En wellicht NOD32 eens vervangen door Microsoft Security Essentials.

Gebeurt het ook bij ontwaken uit slaapstand? Heb je alle updates voor Windows 7 geïnstalleerd? Windows 8.1 is sowieso al sneller en lichter, is wellicht ook een optie.

[ Voor 74% gewijzigd door Fiber op 31-01-2015 13:59 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Na een verse installatie is er erg veel tijd nodig voor alle Windows en Office updates.
Het zoeken, downloaden en installeren van al die updates kost veel RAM en tijd.
2GB RAM is voldoende voor licht gebruik, maar bij het updaten na een verse installatie zit dat snel vol waardoor het systeem onwerkbaar traag is.

Als alles up-to-date is zal het systeem na opstarten sneller bruikbaar zijn.
ControlCenter is naar mijn ervaring ook een programma dat voor veel vertraging zorgt.

Heb je Windows 7 x64 geïnstalleerd? Niet nodig met 2GB RAM.
x86 versie zal wellicht sneller zijn dan.

• PieterO
Bedankt voor de vlotte reacties.
Ik heb Windows 7 x64 er op staan omdat ik die toevallig beschikbaar had en geen moeite wou doen om een andere versie te regelen.
Alle updates zijn uitgevoerd, dit duurde eindeloos, maar ik had goede hoop dat na alle updates het systeem er beter van zou worden.
Eigenlijk wil ik geen geld meer stoppen in die oude systeem dus het vervangen van het ram voor 4GB (eventueel van een snellere versie) vind ik ook niet echt de moeite meer, of zou dat wel zo zijn?

De computer is ongeveer 2 maanden terug voorzien van een verse instal, omdat ik tijd had in de vakantie om dit te doen. Het probleem speelt echter al sinds het systeem is geïnstalleerd maar omdat ik eerst zelf oplossing wou zoeken voor het hier te vragen heeft het even geduurd.
Automatische update van windows heb ik uitgezet nadat deze helemaal compleet was omdat dit ook voor traagheid in het begin zorgde.

De problemen zijn minder groot wanneer ik druk op restart. dan is het syteem sneller gebruiksklaar dan waneer het systeem uit gaat en daarna weer aan wordt gezet.

Opnieuw een verse instal van windows heb ik niet echt zin in als het ook anders opgelost kan worden, dat koste ruim 3 dagen inclusief alle updates.

Verwijderd

Ik heb je moederbord even opgezocht en 4GB RAM heeft weinig nut ivm de chipset beperkingen.
Dualchannel wordt wel ondersteund, dus de 2X 1GB die je nu gebruikt is prima.
Stuurprogramma van de chipset is niet te downloaden, dus dat zal bij de installatie van Windows vanzelf goed gaan.
Zijn de overige stuurprogramma's (audio/video bv.) wel juist geïnstalleerd?

Je kan na het booten eens kijken in de Resource Monitor (via Task Manager) welk proces de meeste CPU belasting geeft, welk proces zo veel RAM gebruikt en waar de HDD het druk mee heeft.

• PieterO
Dank je voor de tips!
De stuurprogramma's van de GPU moest ik handmatig installeren anders werd deze niet herkend door het systeem.
Audio werkt naar behoren dus ga er vanuit dat daar geen problemen mee zijn.
Bij het opstarten is het een verzameling svchost.exe processes die mij RAM druk bezig houden, wat de CPU bezig houdt is niet terug te vinden.
Na een ronde scannen met malwarebytes, roguekiller en Emsisoft heb ik geen svchost.exe kunnen vinden die wordt aangemerkt als kwaadaardig.

Bedenk me net wel dat er ook AMD Catalyst control centre op de pc draait voor de GPU, maar dat is dus pas vanaf dat de GPU in het systeem zit. De problemen waren er eerder ook al.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09
Zoals Stinger Burns al zegt, gebruik de Resource Monitor.

Daar kun je precies zien welke service door een svchost-proces gehost wordt. Je claim dat de CPU 99% idle is komt in ieder geval ook niet overeen met de grafieken uit je task manager. Dus dan verwacht ik dat je met de Resource Monitor precies kunt zien welke service de boosdoener is.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11
Kan dit niet iets met een bios instelling te maken hebben voor de hdd's? AHCPI ofzo?

Search Indexer uitschakelen? Swapfile goed ingesteld?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:56:
Ik heb je moederbord even opgezocht en 4GB RAM heeft weinig nut ivm de chipset beperkingen.
Dualchannel wordt wel ondersteund, dus de 2X 1GB die je nu gebruikt is prima.
Stuurprogramma van de chipset is niet te downloaden, dus dat zal bij de installatie van Windows vanzelf goed gaan.
Zijn de overige stuurprogramma's (audio/video bv.) wel juist geïnstalleerd?

Je kan na het booten eens kijken in de Resource Monitor (via Task Manager) welk proces de meeste CPU belasting geeft, welk proces zo veel RAM gebruikt en waar de HDD het druk mee heeft.
hij kan er gewoon 4 gb is zetten,2gb per slot,als ik de specs goed lees.Dan is dat probleem gelijk opgelost.
Windows 64 bit en 2gb ram gaat niet samen :X ,met de 32 bit versie is het nog te doen.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:01:

Heb je Windows 7 x64 geïnstalleerd? Niet nodig met 2GB RAM.
x86 versie zal wellicht sneller zijn dan.
Juist, nu worden er teveel resources gebruikt terwijl daar de ruimte eigenlijk niet echt voor is. |:(
Eveneens zou ik die NOD not gebruiken >:) ..deïnstall :X

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Windows 7 moet je niet proberen op 2GB te laten lopen, dat gaat vreselijk traag, ik heb het eens geprobeerd, maar 4GB is imo echt het minimum.

Al zal een PC met een enkele [trage] HDD waar alles op staat nooit echt snappy aan voelen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Sorry jongens maar dat is echt een hoop wat er nu word verteld. x86 of x64 maakt verder geen bal uit.

2GB is sowieso te weinig eigenlijk. Prop daar eerst eens 2GB bij. Dat bord heeft verder geen beperkingen voor 4GB.

Man man wat word er tegenwoordig een hoop onduidelijkheid en foute aannames de wereld in geholpen. :'(

• freaky35
  • Nu online
Ik heb andere ervaringen daarmee, maar goed.
Het is in ieder duidelijk meer ram en het probleem zal weg zijn.
Indien mogelijk later nog een ssd erbij en dan heb je een snel systeem.

• Thralas
freaky35 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:11:
hij kan er gewoon 4 gb is zetten,2gb per slot,als ik de specs goed lees.Dan is dat probleem gelijk opgelost.
Windows 64 bit en 2gb ram gaat niet samen :X ,met de 32 bit versie is het nog te doen.
Ik snap niet helemaal waar jij (en anderen) heen willen. TS heeft een probleem met een service die z'n CPU time en geheugen opvreet. Dat oplossen door er blindelings meer RAM tegenaan te gooien is symptoombestrijding (als het al een oplossing is).

Bovendien draait Windows 7 x64 prima op 2 GB RAM, zie ook de systeemeisen van Microsoft. Dat lijkt ook het geval screenshot, er is 1300 MB available en meer dan een gigabyte gecached. Plenty of headroom. Het feit dat 4 GB gunstiger is dan 2 GB doet daar niets aan af.

Mocht er een service of proces zijn die net voor het screenshot die 1300 MB consumeerde, dan zou ik allereerst kritisch naar die service kijken alvorens conclusies te trekken over een gebrek aan RAM. 1300 MB is nogal veel, immers.

Als laatste, in de screenshots van de task manager zie je geen disk utilization terug. Dat is ook een zeer interessante factor voor 'traagheid', of dat nu is omdat er iets veel seeks veroorzaakt of de kernel als een bezetene loopt te pagen door een gebrek aan geheugen.
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:18:
Sorry jongens maar dat is echt een hoop wat er nu word verteld. x86 of x64 maakt verder geen bal uit.
Dat maakt wel degelijk uit. x64 gebruikt meer geheugen door de dubbele word size. Zie ook de system requirements van Microsoft (1 GB voor x86 vs 2 GB voor x86_64).
Man man wat word er tegenwoordig een hoop onduidelijkheid en foute aannames de wereld in geholpen. :'(
Nee, er wordt weer eens ongefundeerd gespeculeerd, ipv. eerst uit te zoeken wat het euvel nu werkelijk is (Resource Monitor!). Dat is wat Tweakers anno 2015 blijkbaar nog waard is. Er zijn nog best een aantal mensen met heel veel kennis, maar een aanzienlijk aandeel roept maar wat zonder enige onderbouwing. Jammer. :z

Verwijderd

Thralas schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:24:
[...]

.

[...]

Dat maakt wel degelijk uit. x64 gebruikt meer geheugen door de dubbele word size. Zie ook de system requirements van Microsoft (1 GB voor x86 vs 2 GB voor x86_64).

[...]

Nee, er wordt weer eens ongefundeerd gespeculeerd, ipv. eerst uit te zoeken wat het euvel nu werkelijk is (Resource Monitor!). Dat is wat Tweakers anno 2015 blijkbaar nog waard is. Er zijn nog best een aantal mensen met heel veel kennis, maar een aanzienlijk aandeel roept maar wat zonder enige onderbouwing. Jammer. :z
Dat zeg ik dus, maakt geen bal uit. :?

• Thralas
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:32:
Dat zeg ik dus, maakt geen bal uit. :?
Ah, blijkbaar misinterpreteerde ik je statement. :)

Je doelde erop dat het feit dat TS x64 draait niet echt relevant is. Vooralsnog ben ik het daar helemaal mee eens. Een huis-tuin-en-keukenpc zou prima op 2 GB RAM moeten draaien als je geen gekke dingen doet.

Mocht het onverhoopt dan toch een service betreffen die een legitieme usecase heeft om al het geheugen op te slokken, dan kun je altijd nog bijprikken. Maar dan zou ik eerst vaststellen wat er aan het handje is ;)

Verwijderd

freaky35 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:11:
[...]

Nee, dan is het probleem van TS niet 'gelijk opgelost'.
Ik lees op de ASRock website over dit moederbord:
Due to the chipset limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP, Windows® XP 64-bit, Windows® Vista™ and Windows® Vista™ 64-bit.
Dat betekend dat de chipset op 32 bit draait. Een x86 versie van Windows zal beter draaien, x64 werkt ook maar zal enkel vertragen.

• Thralas
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:18:
Dat betekend dat de chipset op 32 bit draait. Een x86 versie van Windows zal beter draaien, x64 werkt ook maar zal enkel vertragen.
Nee, dat is enkel een verwijzing naar de welbekende 32-bits adresseringslimiet van 4 GB geheugen.

Je hebt altijd baat bij x64, maar dit uit zich met name als je 4 GB (of meer) RAM wil adresseren of rekenintensieve taken wilt uitvoeren (mits de algoritmes schalen naar een 64-bits woordbreedte en de executables voor x64 compiled zijn). De enige downside is een stukje meer geheugengebruik.

Enige 'maar' is dat men voor Windows nog steeds veel third party executables als 32-bits shipped. Linuxdistributies draaien daarentegen voor 99% in 64-bitsmodus.

• freaky35
  • Nu online
Thralas schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:24:
[...]

Ik snap niet helemaal waar jij (en anderen) heen willen. TS heeft een probleem met een service die z'n CPU time en geheugen opvreet. Dat oplossen door er blindelings meer

RAM tegenaan te gooien is symptoombestrijding (als het al een oplossing is).

Bovendien draait Windows 7 x64 prima op 2 GB RAM, zie ook de systeemeisen van Microsoft. Dat lijkt ook het geval screenshot, er is 1300 MB available en meer dan een gigabyte gecached. Plenty of headroom. Het feit dat 4 GB gunstiger is dan 2 GB doet daar niets aan af.

Mocht er een service of proces zijn die net voor het screenshot die 1300 MB consumeerde, dan zou ik allereerst kritisch naar die service kijken alvorens conclusies te trekken over een gebrek aan RAM. 1300 MB is nogal veel, immers.

Als laatste, in de screenshots van de task manager zie je geen disk utilization terug. Dat is ook een zeer interessante factor voor 'traagheid', of dat nu is omdat er iets veel seeks veroorzaakt of de kernel als een bezetene loopt te pagen door een gebrek aan geheugen.

[...]

[...]

Windows goed draaien op 2 gb.. Daar verschillen we dan van mening in. Windows werkt het meest vloeiend met 4 gb of meer. Bij minder gaat Windows veel meer swappen naar de hdd wat voor merkbare vertraging zorgt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Vooral uitzoeken wie met je hd bezig is, na opstarten.
Smart uitlezen van je hd, defecte sectoren, dan langere boot.
Heb je de moederbord drivers(chipset drivers) geinstalleerd, kijk of je die vind, dit zou vertraging op kunnen leveren.
https://www.schoonepc.nl/...rvices_optimaliseren.html
http://www.techrepublic.c...ys-to-speed-up-windows-7/

Als je misschien iets anders wilt proberen, bijv linux.
Xubuntu loopt goed op je pc.
Daar zit libre office in, als deze goed genoeg is voor je moeder.
En je hebt geen virusscanner nodig.
En is gratis.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 31-01-2015 22:31 ]

• PieterO
Beste Tweakers!
Heel erg bedankt voor all tips en hulp met het vinden van mijn problemen. Het heeft even geduurd maar ik heb de pc van mijn moeder rustig gekregen binnen 2 minuten na het opstarten. :D
De oplossing: Microsoft Office file uploader deed mee met opstarten. Dit heeft geen makkelijk optie om aan te klikken dat dat niet mag en is ook niet zichtbaar in de folder start-up, verstopt zich in de svchost.exe rommel maar was uit te schakelen via 'Task Scheduler'.

Na alles checken in resource manager:
De svchost.exe processes die ik had waren verantwoordelijk voor alle activiteiten van RAM CPU en HDD en waren allemaal legitieme processen (geen virussen of malware)
Windows update stond nog op ''checken op updates maar mij vragen wanneer te installeren''. Deze optie veranderen naar ''nooit checken voor updates'' heeft ook geholpen.

Dan nog de vraag:
x86 of x64 op een dusdanig verouderd systeem met maar 2GB ram. Aangezien dit een groot discussie punt was hier.

Naar mijn mening moet een systeem met 2GB RAM prima kunnen werken op windows 7, x86 of x64 zou hierbij niet uit moeten maken. Ik ben mij geheel bewust van het feit dat x64 niks toevoegt tegenover een x86 versie in deze configuratie, maar ik had nu eenmaal niet anders beschikbaar op moment.

Dat gezegd te hebben: De PC draait (en draaide al, weliswaar na de 10-minuten ellende) stabiel en zeer prima met de 2GB RAM en voert alle functies die ik van dit systeem verwacht zonder problemen uit. Het is een oud systeem en de taken die het moet volbrengen zijn niet heftig maar deze taken doet het systeem inmiddels helemaal zoals je er van zou mogen verwachten.

Nogmaals grote dank voor het aantal reacties en de betrokkenheid bij dit probleem!
Zelden post ik iets op het forum van tweakers maar lees al jaren rustig mee in vele delen van de community. Het is goed om te zien dat wanneer ik met een probleem zit er zoveel mensen zijn die mij hierbij tot hulp willen zijn!

TL;DR
Alle activiteit in het systeem werd veroorzaakt door legitieme svchost.exe processes
Probleem is opgelost door het uitschakelen van Microsoft office upload centre en het beperken van Windows updates.
Mijn dank is groot! _o_ d:)b

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

PieterO schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:41:
[...]

TL;DR
Alle activiteit in het systeem werd veroorzaakt door legitieme svchost.exe processes
Probleem is opgelost door het uitschakelen van Microsoft office upload centre en het beperken van Windows updates.
Mijn dank is groot! _o_ d:)b
Zou iedereen die Office 2013 installeert hier nou last van hebben...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• PieterO
Fiber schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:50:
[...]

Zou iedereen die Office 2013 installeert hier nou last van hebben...? O-)
Geen idee.. Ik weet in ieder geval dat het bij mij een hoop scheelt wat betreft snelheid van het systeem vlak na opstarten. Nu is het systeem er natuurlijk wel 1 die op het randje zit van nog werkbaar met deze software. Snellere systemen zullen er veel minder last van hebben denk ik. Maar gezien de hoeveelheid informatie die te vinden in op het internet over hoe dit process uit te schakelen ben ik zeker niet de eerste.

Ben er nog niet 100% zeker van dat dit echt alles problemen voor het systeem veroorzaakte, maar ben komende week pas weer terug bij de pc van mijn moeder dus zal dan nog eens goed kijken hoe die er dan aan toe is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
x86 of x64 op een dusdanig verouderd systeem met maar 2GB ram. Aangezien dit een groot discussie punt was hier.
Klopt, functioneel maakt het niet uit. Echter heeft x64 een grotere kernel waardoor er minder fysiek geheugen overblijft voor andere processen. Tevens hebben die andere processen, mits gecompileerd voor x64, ook weer een grotere image. Het is nadelig, maar geen catastrofe. Het "traag zijn" zit in het feit dat Windows het fysiek geheugen uitbreid op de vaste schijf. Met 2 GB zal er veel meer gebruik worden gemaakt van deze pagefile, zoals de uitbreiding heet.

Op een harde schijf is dit een probleem. Wat normaal gesproken geheugen met snelle toegang had moeten zijn, is dan ineens geheugen met vertraging van millisecondes. En dan wordt Windows heel erg langzaam.

Steek je een SSD in deze pc, dan gaat het al veel soepeler. En zul je merken dat de CPU zich ook aardig vaak verzadigd begeeft.

Laatst is nog een hopeloos langzame pc (i5, hdd, 2GB ddr3) van 4 GB ddr3 voorzien en dat ding is weer bruikbaar. Het is geen high-end geworden, maar moet nog zeker 4 jaar mee. (na 2 gebruiksjaren)

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 01-02-2015 20:10 ]

Pagina: 1