Ik heb al diverse topics in het forum doorgespit m.b.t vlan's en managed switches, maar nog geen antwoord kunnen vinden of het een probleem is of misschien helemaal niet.
Ik heb een VDSL2 abonnement met IPTV van xs4all en 2 decoders waarvan er 1 boven staat en 1 in de woonkamer.
Lanpoort 4 wordt door de fritzbox gebruikt voor iptv en het overige voor internet.
Door zo min mogelijk kabels te hoeven trekken heb ik 2 managed switches aangeschaft en vlan's gecreerd.
Configuratie ziet er als volgt uit.
Bij de Fritzbox 7360
•VLAN 1 "Default"
•VLAN 4 "XS4ALL-IPTV"
•UTP van FRITZ!Box port LAN4 naar TPLINK GS105E port g5
•UTP van FRITZ!Box port LAN2 naar TPLINK GS105E port g4
•UTP van TPLINK GS105E port g3 naarTPLINK GS105E port g3 (kabel met gebundelde VLAN's)
•VLAN 1 Default Membership: g1, g2, g3, g4,g5 = allemaal U
•VLAN 4 XS4ALL-IPTV Membership: g1, g2, g4 = allemaal <leeg>, g3 = T, g5 = U
•PVID: g1, g2, g3, g4=1, g5=4
Bij de Decoder en PC
•VLAN 1 "Default"
•VLAN 4 "XS4ALL-IPTV"
•UTP van TPLINK GS105E port g5 naar Decoder
•UTP van TPLINK GS105E port g4 naar PC
Dit werkt overigens prima, dat is mijn punt ook niet.
Poort 5 op de switch wordt gebruikt dus voor iptv, maar in de config tool van tplink wordt er default vlan (vlan 1)aangemaakt waar alle poorten van de switch member zijn en alle poorten untagged zijn.
Nu wilde ik poort 5 in dit default vlan op beide switches leeg laten ( dus niet tagged of untagged), zodat het verkeer in dit vlan niet over de iptv poorten ( poort 5) naar buiten kan.
Maar ik kan dit default vlan niet wijzigen via de tplink config tool.
Nu heb ik gezien dat een andere switch de netgear sg105e wel de mogelijkheid heeft om het default vlan aan te passen en poort 5 op beide switches leeg te laten.
kan deze switches nog omruilen en de netgears aanschaffen.
Is het zo dat het default vlan altijd wordt gebruikt of kan ik bijvoorbeeld ook een apart vlan maken voor internet verkeer op de overige poorten ,behalve natuurlijk poort 5 (tv) zodat internet verkeer altijd via die poorten gaat en wordt het default vlan dan niet gebruikt?
Ook IGMP snooping staat enabled, maar kan het niet instellen voor alleen vlan 4, volgens mij werkt het ook voor vlan 1.
zie in een multicast tabel daaronder dat vlan 4 wel gebruikt wordt overigens.
Kan het dus alleen maar enablen en niet specifiek op een vlan instellen ,wat bij de netgear wel mogelijk is.
Hoop dat mijn punt duidelijk is ,zoniet dan leg ik het nog beter uit.
Ik heb een VDSL2 abonnement met IPTV van xs4all en 2 decoders waarvan er 1 boven staat en 1 in de woonkamer.
Lanpoort 4 wordt door de fritzbox gebruikt voor iptv en het overige voor internet.
Door zo min mogelijk kabels te hoeven trekken heb ik 2 managed switches aangeschaft en vlan's gecreerd.
Configuratie ziet er als volgt uit.
Bij de Fritzbox 7360
•VLAN 1 "Default"
•VLAN 4 "XS4ALL-IPTV"
•UTP van FRITZ!Box port LAN4 naar TPLINK GS105E port g5
•UTP van FRITZ!Box port LAN2 naar TPLINK GS105E port g4
•UTP van TPLINK GS105E port g3 naarTPLINK GS105E port g3 (kabel met gebundelde VLAN's)
Bij de Decoder en PC
•VLAN 1 "Default"
•VLAN 4 "XS4ALL-IPTV"
•UTP van TPLINK GS105E port g5 naar Decoder
•UTP van TPLINK GS105E port g4 naar PC
Dit werkt overigens prima, dat is mijn punt ook niet.
Poort 5 op de switch wordt gebruikt dus voor iptv, maar in de config tool van tplink wordt er default vlan (vlan 1)aangemaakt waar alle poorten van de switch member zijn en alle poorten untagged zijn.
Nu wilde ik poort 5 in dit default vlan op beide switches leeg laten ( dus niet tagged of untagged), zodat het verkeer in dit vlan niet over de iptv poorten ( poort 5) naar buiten kan.
Maar ik kan dit default vlan niet wijzigen via de tplink config tool.
Nu heb ik gezien dat een andere switch de netgear sg105e wel de mogelijkheid heeft om het default vlan aan te passen en poort 5 op beide switches leeg te laten.
kan deze switches nog omruilen en de netgears aanschaffen.
Is het zo dat het default vlan altijd wordt gebruikt of kan ik bijvoorbeeld ook een apart vlan maken voor internet verkeer op de overige poorten ,behalve natuurlijk poort 5 (tv) zodat internet verkeer altijd via die poorten gaat en wordt het default vlan dan niet gebruikt?
Ook IGMP snooping staat enabled, maar kan het niet instellen voor alleen vlan 4, volgens mij werkt het ook voor vlan 1.
zie in een multicast tabel daaronder dat vlan 4 wel gebruikt wordt overigens.
Kan het dus alleen maar enablen en niet specifiek op een vlan instellen ,wat bij de netgear wel mogelijk is.
Hoop dat mijn punt duidelijk is ,zoniet dan leg ik het nog beter uit.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakoman op 31-01-2015 12:53 ]