Toon posts:

Macbook Pro 13" HW problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De Macbook van mijn zusje liep veel vaak vast. Standballetje, reageerde niet meer. OSX 10.10 installatie gestart vanaf SD kaartje en daar de hardeschijf geformatteerd om een herinstallatie te doen. Dit leek te werken maar na een uur was hij nauwelijks verder gekomen met de installatie.

Ik trok daaruit de conclusie dat de hardeschijf versleten moest zijn. In plaats daarvan heb ik gelijk maar een Samsung EVO 840 erin gezet. Iets dat ik al een paar keer voor vrienden heb gedaan.

De Macbook zag de SSD bij de installatie in schijfhulpprogramma. Ik kon hem echter niet formatteren en kreeg een nogal mistige foutmelding:

"Het wissen van de schijf is mislukt met de fout: Wissen van volumegegevens om onbedoelde detectie in de toekomst te voorkomen is mislukt"

Direct daarna verdween de SSD uit schijfhulpprogramma.

Misschien is de SSD niet goed. Ik sluit hem aan op mijn Macbook Pro d.m.v. sata2usb. Kon hem daar gewoon formatteren en om te testen gelijk wat GB's weggeschreven. Werkte gewoon.

SSD weer teruggeschroefd in de Macbook 13". Zelfde probleem.

Originele harddisk teruggeschroefd. Deze kon ik wel formatteren, echter duurde dit langer dan normaal. De her-installatie op de harddisk duurde wederom veel te lang.

Wat ik heb geprobeerd:

PRAM reset
Geheugen verwisseld
SD-kaartje geformatteerd en opnieuw Yosemite erop gezet. Dit heb ik op deze manier gedaan en daarmee ook mijn eigen Macbook onlangs mee opnieuw geïnstalleerd.

Hoe is het nu mogelijk dat de SSD niet te formatteren valt op de 13" Macbook met bovenstaande foutmelding, maar wel op mijn Macbook? En dat een her-installatie op de originele harddisk verschrikkelijk lang duurt waardoor je denkt dat de harddisk niet deugt.

Ergens las ik dat de harddisk-cabe in de Macbook niet goed is. Maar daar zie ik ook niets vreemds aan.

Ik ben benieuwd of jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen.

Thnx, Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Is het een MBP 13" 2012?
zo ja dan is de kans erg groot dat de HDD Kabel defect is.
Hier hoef je qua uiterlijk niets aan te zien want deze gaan kapot door druk van buitenaf op de kabel, hier kan je als gebruiker weinig aan doen.

Veel succes.

[ Voor 13% gewijzigd door joon op 09-02-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe die SATA2USB maar eens aan de MacBook Pro die stuk is. Start dan eens op vanaf de installatie die je op de SSD hebt gedaan via je andere MacBook Pro (natuurlijk ga je dit even doen...) Of haal je eigen schijf even uit je MacBook en hang die aan de USB van de defecte MacBook.

Wanneer de defecte MacBook Pro dan netjes op wil starten en werken vanaf de USB-schijf weet je dat het niet de aan de verdere hardware ligt. Het zal dan aan de hdd-kabel liggen. Deze is voor een paar tientjes op eBay te koop en in 10 minuten te verwisselen, dit is prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 15:31
Ik heb zelf ook veel (rare) problemen gehad met de HDD van een 13" macbook pro uit 2010. Uiteindelijk is het vervangen van de hdd kabel de oplossing geweest. Aangezien de SSD wel werkt via USB kan het aan de kabel liggen. Het vervangen is prima zelf te doen. Part nummers zijn te vinden op ifixit die bij het model horen. Hier staat ook meteen een handleiding hoe de kabel moet worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Harddiskkabel is defect. Even ook loshalen aan de logic-board kant als je gaat testen. Veel Macbooks starten niet eens meer door als die kabel aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus toch..

Idd een 13" MBP alu.

Weet iemand een stek waar je deze kabels kunt kopen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

iFixit, maar is erg duur (wel kwaliteit!). AliExpress/Ebay kun je proberen maar duurt lang met verzenden.

[ Voor 8% gewijzigd door sebastius op 31-01-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En als je er mee naar de Genius bar gaat? Repareren zij het niet tegen vergoeding?

//edit: Apple gebeld. Ga hem denk daar inleveren en zie het dan wel.

Harddisk nog even nagekeken via sata2usb op mijn laptop, werkt ook gewoon prima. Blijft het kabeltje over.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:31:
En als je er mee naar de Genius bar gaat? Repareren zij het niet tegen vergoeding?
Dat zal geen malse prijs zijn...
En als je zelf al de SSD vervangt, waarom dan niet het kabeltje? Je trekt em toch al los.
https://www.ifixit.com/Gu...e+Cable+Replacement/10379

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dat kabeltje is zo vervangen! Kun je zelf of anders kan ik het voor je doen, voor veel minder dan de Genius Bar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:13:
[...]

Dat zal geen malse prijs zijn...
En als je zelf al de SSD vervangt, waarom dan niet het kabeltje? Je trekt em toch al los.
https://www.ifixit.com/Gu...e+Cable+Replacement/10379
Zelf vervangen is appeltje eitje maar dan moet ik wel lang wachten tot het binnen is. En gelijk even kijken of de service van Apple ook premium is.. Kostprijs van zo'n kabeltje lijkt mij niet enorm en montagekosten? Zal toch onder de €100 blijven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:16:
[...]

Zelf vervangen is appeltje eitje maar dan moet ik wel lang wachten tot het binnen is. En gelijk even kijken of de service van Apple ook premium is.. Kostprijs van zo'n kabeltje lijkt mij niet enorm en montagekosten? Zal toch onder de €100 blijven :o
Ik weet niet welk model 13" MBP je hebt, maar voor het 2011 model bijv. hier hebben ze het onderdeel gewoon op voorraad. Dat kan niet meer dan 2 of 3 dagen duren.

Edit: als je even het model type (Axxxx, staat onder op de laptop) doorgeeft en van welk jaar hij is (staat bij "about this Mac" --> i.e. Late 2010, Mid 2011, etc) dan kan ik je precies aangeven welk kabeltje je moet hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 31-01-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:21:
[...]

Ik weet niet welk model 13" MBP je hebt, maar voor het 2011 model bijv. hier hebben ze het onderdeel gewoon op voorraad. Dat kan niet meer dan 2 of 3 dagen duren.

Edit: als je even het model type (Axxxx, staat onder op de laptop) doorgeeft en van welk jaar hij is (staat bij "about this Mac" --> i.e. Late 2010, Mid 2011, etc) dan kan ik je precies aangeven welk kabeltje je moet hebben.
Dit is het serienummer: C02HPW.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het serienummer kan ik niets mee, je moet even naar het model-type kijken en de periode wanneer hij gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was dus de harddisk-cable. Bij Genius vervangen voor €50

Prima geregeld :)
JackBol schreef op zondag 01 februari 2015 @ 00:05:
Het serienummer kan ik niets mee, je moet even naar het model-type kijken en de periode wanneer hij gemaakt is.
En nog bedankt _/-\o_

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 16:10 ]

Pagina: 1