• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:23

Kwastie

Awesomeness

Topicstarter
Sinds een aantal weken reboot mijn computer random. Met een reboot bedoel ik dat de computer opeens weer POST en dan zie ik het BIOS-logo. Er is geen vertraging zichtbaar, er is niets in het log zichtbaar (de reboot is dus niet geregistreerd). Na iedere (eerste) random reboot lijkt de computer in een loop te zitten. Soms blijft de computer slechts een paar seconden aan staan, soms een paar minuten. Soms komt hij niet voorbij de BIOS, soms start hij volledig op. Voor mij lijkt het volledig willekeurig... (en NIET software gerelateerd?)

Een bios reset (c-mos batterij eruit halen) en default settings laden lijkt het probleem voor enige tijd te verhelpen. (Hij komt dus uit de reboot-loop). Soms werkt de computer weer prima voor een week, maar soms ook maar een dag. (Lijkt wederom willekeurig)

Wat heb ik geprobeerd:
-Geheugen getest met memtest:
- - Als de computer in de reboot-loop zit loopt hij vast, soms haalt hij 1 pass (maar soms ook niet).
- - Als de computer *niet* in de reboot-loop zit werkt memtest wel goed.
- Geheugen verplaatst naar ander slot: geen resultaat
- Draaien op 1 geheugen strip: geen resultaat:
- Stress-testen CPU/Geheugen (met linpack)
- - In de reboot loop crashed hij vrij snel (maar dat kan ook de reboot-loop zelf zijn)
- - Buiten de reboot loop: Geen resultaat
- GPU stress test; geen resultaat
- overbodige randapparatuur losgekoppeld; geen resultaat
- Temperatuur CPU en videokaart gevoeld; NIET WARM tijdens reboot-loop.

Wat denk ik dat het NIET is:
- SSD, In de reboot-loop start de computer goed op. (geen disk fouten in log, smart, etc..)
- Videokaart; Stresstest zorgde niet voor reboot
- Voeding; Stroom van de computer afhalen heeft geen invloed om uit de reboot-loop te komen. (heb 30 minuten gewacht) + stresstests werken ook prima
- Software / Drivers / OS: Soms komt hij niet voorbij de BIOS

Wat dan wel?:
- Moederbord; restten van de BIOS instellingen lijkt *iets* te doen, maar wat..
- Geheugen; memtest mislukt tijdens reboot-loop, maar kan ook moederbord zijn.
- CPU; Tja.. not likely
- Iets anders?!?

Computer specificaties:

Arch Linux, kernel 3.18.2-2-ARCH
Nvidia driver 346.35

Onderdeel
Intel Core i5 3570K Boxed
Gigabyte GA-Z77-DS3H
Asus GTX760-DCMOC-2GD5
Noctua NH-U12P SE2
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
Seasonic M12II Evo 620W
Crucial MX100 512GB

(zie volledige machine: inventaris: Sylar 2.0)

Kortom; Heeft iemand nog suggesties voor dingen die ik kan proberen ?

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
Ik zou toch zelf als eerste tijdelijk een andere voeding proberen. Dat het niet helpt om 'm uit het stopcontact te halen zegt niet alles en dit soort gedrag verwacht ik zelf als eerste van een defecte/slechte voeding.
(en ja: Seasonic is een goed merk, maar ik heb met een andere seasonic ook al eens vage reboot/hang problemen gehad)

Daarnaast overbodige dingen loshalen: optische drive en harde schijven, van wat ik zo snel zie. Gewoon eens kijken of je daarmee geen problemen hebt. Je hebt on-board video, dus sluit de GPU eens goed uit door hem een tijdje er uit te laten.

Verder: "Moederbord; restten van de BIOS instellingen lijkt *iets* te doen, maar wat.."...? Wat voor verschil merk je? En heb je al gekeken of er BIOS-updates zijn?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
-Voeding lenen, en testen of het hieraan ligt.

-Bios reclame scherm uitzetten, dan zie je waar je bios hangt, en misschien zie je welk hardware het is(of de hardware waar de bios naar toe wilt).
Quickboot uitzetten zodat je meer ziet.

-Zoek op je moederbord en/of ssd en/of je arch, of daar reboots voorkomen.

-Om reboot op te lossen, probeer,
pc stroom stekker lostrekken, dan pc starten voor 5 seconde,
dan weer proberen te starten.
Idee van dit is dat hardware, toch kan vastlopen, door bijv driver, of stroom niet goed, dan door stroom te verwijderen, dan komt de hardware los.

-Misschien andere linux naast je arch installeren, om te testen dat het niet aan je arch ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 31-01-2015 10:25 ]

• Kwastie

Kwastie

Awesomeness

Topicstarter
Kleine aanvulling:

Als de computer in de reboot-loop gaat ziet de tijdslijn er ongeveer zo uit. (dit verschilt per keer);
- Start computer op (cold boot), computer werkt normaal
- Na een random tijd, reboot de computer. (dit kan na een paar minuten gebeuren, maar soms ook na aan paar uur pas).

Een van de volgende dingen kan gebeuren (en dit blijft zich herhalen);
- Computer start volledig op, na een paar minuten reboot de computer weer.
- Computer start op, maar reboot bij bijv. het inlogscherm
- Computer start op, maar komt nu niet eens bij de bootloader. (reboot tijdens POST?)

Deze bovenstaande situaties blijft hij doen totdat ik de stroom van de computer afhaal en de BIOS reset.

Nadat de computer uit de reboot-loop gehaald is werkt hij weer prima voor een aantal dagen.

@vanaalten
- Ik zal kijken of ik van iemand een voeding kan lenen
- Alle overbodige apparatuur heb ik reeds losgekoppeld.
- Er is een bios update beschikbaar, kan vast geen kwaad om het te proberen.

@Jan99999:
- Hij blijft nooit hangen in de BIOS, hij gaat er of langs of hij reboot, helaas geen extra informatie langs zien komen.
- Reeds gezocht op de verschillende hardware, maar niets gevonden :(
- Geprobeerd, ook 30 minuten wachten heeft niet geholpen

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
Kwastie schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 12:12:
- Er is een bios update beschikbaar, kan vast geen kwaad om het te proberen.
Er zit dus wel een zeker risico aan: als je PC in een reboot-loop komt tijdens het updaten, dan heb je kans dat het moederbord daarna niet meer bruikbaar is.

Ik kan niet zeggen hoe groot die kans is, maar het is dus *niet* risicovrij.

• Kwastie

Kwastie

Awesomeness

Topicstarter
vanaalten schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 12:23:
[...]

Er zit dus wel een zeker risico aan: als je PC in een reboot-loop komt tijdens het updaten, dan heb je kans dat het moederbord daarna niet meer bruikbaar is.

Ik kan niet zeggen hoe groot die kans is, maar het is dus *niet* risicovrij.
Klopt, maar dit moederbord heeft gelukkig een backup bios. http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4147#ov

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Dat klinkt bijna alsof je board ergens statische energie opwekt. >:)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Wissel de ssd eens uit met een gewone hd.

En de rest van de hardware 1 voor 1 gaan verwijderen.
Videokaart bijv,
vergeet ook niet je muis en toetsenbord ook uit te wisselen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:54
Heb je de voltages van de PSU bekeken? Vrees echter dat je daar niet zoveel aan hebt.

Komt er ongetwijfeld op neer dat je het moederbord of voeding zult moeten swappen in de hoop de boosdoener te achterhalen.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Kwastie schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 00:08:
- Temperatuur CPU en videokaart gevoeld; NIET WARM tijdens reboot-loop.
Ik denk dat je de heatsink temperatuur hebt gevoeld, niet de CPU zelf. Als de koeler slecht thermisch contact maakt, dan kan de CPU alsnog te heet zijn.
Het beste kun je temperaturen controleren in BIOS. Controleer ook de chipset temperatuur, deze staat misschien vermeld in bios, maar voel ook even voor de zekerheid

Hoewel de Seasonic een hele goede voeding is, adviseer ik ook om een andere te proberen. Soms krijg je deze symptomen als er veel stof in de voeding zit, dus check dat ook even. Als de voeding vrij warme lucht uitblaast kan dat ook een teken zijn dat hij niet ok is.
Pagina: 1