Windows 8.1 'bevriest' zeer vaak op mijn desktop PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fANAT1C
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 19:38
Zoals de titel aangeeft zit ik verveeld met een probleem.

Ik heb via een kennis een legale kopie van Windows 8 gratis gekregen. Deze heb ik ondertussen helemaal geüpdatet naar Windows 8.1. Helaas bevriest mijn Windows nu wel heel erg vaak. Meer dan 2 keer op een uur tijd.

Wat er gebeurd tijdens de crash weet ik niet, het pictogram van mijn muis cursor wordt een bewegende blauwe cirkel net alsof er iets aan het bufferen is maar doet dan verder niets meer (het cirkeltje blijft draaien, zelfs na een half uur). CTRL+ALT+DELETE reageert niet en ik ben dus genoodzaakt elke keer mijn systeem te herstarten. Daarna gaat alles weer goed tot een bepaald moment en dan is het weer hetzelfde liedje. Iemand enig idee of dit een gekende bug is, zoniet een hardware probleem?

Het komt voor tijdens de meest willekeurige taken zoals browsen (Firefox), gewoon door de Windows verkenner bladeren, enzovoort.

Specs:

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz
GPU: Asus GeForce GTX 760 DirectCU II OC 2GB
Moederbord: Asus Sabertooth z77
SSD: Crucial M4 128 GB
HDD: Western Digital Caviar Black 1 TB
RAM: herinner me het type nummer niet meer maar het gaat om Corsair Vengeance geheugen van 8 GB

[ Voor 5% gewijzigd door fANAT1C op 30-01-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als ik dit zo door dan lijkt het mij een issue met de SSD te zijn. Dit is geen standaardgedrag van Windows 8, 7, Vista, XP, ME, 98, 95, 3.11 etc :P

Hij kan vol zitten of defect aan het gaan zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door sebastius op 30-01-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 23:18
Is die SSD wel geupdate? Ivm. de firmwarebug die de boel na een uur liet crashen.

Al was dat exact na een uur en dan zou je een BSOD verwachten, maar toch aardig om te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Staat er iets in de event viewer bij systeembeheer? (Loglijsten hardware fouten enz.) Zou daar eerst eens gaan kijken.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fANAT1C
sebastius schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:53:
Als ik dit zo door dan lijkt het mij een issue met de SSD te zijn. Dit is geen standaardgedrag van Windows 8, 7, Vista, XP, ME, 98, 95, 3.11 etc :P

Hij kan vol zitten of defect aan het gaan zijn.
Hier zit ik niet meteen op te wachten dus ik hoop van niet.
Thralas schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:54:
Is die SSD wel geupdate? Ivm. de firmwarebug die de boel na een uur liet crashen.

Al was dat exact na een uur en dan zou je een BSOD verwachten, maar toch aardig om te checken?
Nee deze SSD bevat nog de standaard firmware van bij de aankoop (december 2011). Had er inderdaad wel al van gehoord dat deze firmware die bug bevat. Overigens ook geen bluescreens gezien tot dusver
keur0000 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:55:
Staat er iets in de event viewer bij systeembeheer? (Loglijsten hardware fouten enz.) Zou daar eerst eens gaan kijken.
Komt voor mekaar. Als ik meer weet post ik het even in een nieuwe post zodat men waarneemt dat er een nieuwe reactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 23:18
fANAT1C schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:20:
[...]
Nee deze SSD bevat nog de standaard firmware van bij de aankoop (december 2011). Had er inderdaad wel al van gehoord dat deze firmware die bug bevat. Overigens ook geen bluescreens gezien tot dusver
Dan zou ik die allereerst updaten. Mogelijk is het probleem dan verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fANAT1C
Thralas schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:06:
[...]

Dan zou ik die allereerst updaten. Mogelijk is het probleem dan verholpen.
Een uur geleden bleef mijn systeem opnieuw vast lopen, dus maar de firmware update gedaan. Ik zat nog op firmware versie 0009. Hopelijk is het slechts de firmware die mijn systeem deed vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fANAT1C
UPDATE: mijn systeem heeft na de firmware update geen hangups meer gehad. Staat nu zo'n anderhalf uurtje nonstop te draaien.

Ik ga hoe dan ook niet te voorbarig zijn met neer te pennen dat mijn probleem opgelost is.

EDIT: mijn probleem lijkt na een weekje wel degelijk te zijn opgelost, hier kan een slotje op.

[ Voor 18% gewijzigd door fANAT1C op 07-02-2015 11:09 ]

Pagina: 1