Graag zeer kritische blik gevraagd over dual-boot systeem

Pagina: 1
Acties:

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Na een lange aanlooptijd (1,5 jaar) ben ik eindelijk zover om een nieuw systeem in elkaar te zetten. In eerste instantie wilde ik een dedicated DAW-PC (Digitial Audio Workstation) maar omdat mijn huidige PC ook aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen opteer ik voor een dual-boot.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alhoewel het een dual-boot wordt (1 OS puur voor DAW werk en de 1 OS voor gaming/regulier gebruik) light het accent op het DAW-OS. Dat houdt in dat het geluidsniveau (liefst onder 30 dB) en stabiliteit/durabiliteit voor mij de belangrijkste pijlers zijn. Qua games speel ik alleen FPS als COD AW, Far Cry en Crysis maar zolang ik 35-40 fps haal ben ik zeer tevreden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zonder beeldscherm (deze wil ik 2e hands kopen -1920x1080p 24") 2000-2200 euro. Eerlijk gezegd voelt dit bedrag als een enorme overkill maar ik realiseer mij dat dit een direct gevolg is van de kwaliteit en kwantiteit aan componenten die ik heb uitgekozen. Echter, als iemand een alternatief weet wat niet inboet op kwaliteit maar wel goedkoper is hoor ik dit graag!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien het vook een DAW-PC wordt heb ik een externe audiokaart, de Steinberg UR-44 (USB) en een 6-tal MIDI-controllers waarvan er 5 rechtstreeks via USB moeten worden aangesloten. USB 3.0 is leuk maar voor MIDI-overdracht eigenlijk niet nodig (USB 2.0 is snel genoeg) dus voldoende USB-aansluitingen op het moederbord zou leuk zijn maar uiteraard kan ik ook een hub gebruiken

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij heb ik een behoorlijk volledig systeem als ik zo kijk. Misschien dat ik in de toekomst nog 2x8GB RAM erbij wil prikken dus 2 sloten overhouden op het moederbord is wel fijn. Daarnaast heb ik nog een wifi-adapter nodig maar die kies ik later (ivm IRQ conflicts voor het DAW OS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goed research gedaan naar benchmarks en reviews en mijn componenten met zorg gekozen. Enige wat een beetje blijft 'naggen' is dat in mijn omgeving Gigabyte nogal eens negatief wordt geduid. Persoonlijk heb ik altijd Asus mobos gehad maar daarentegen dus ook geen negatieve ervaringen met Gigabyte en wil daar 'open' in staan. Daarbij krijgt dit mobo goede reviews dus...

Wél een punt van aandacht is de GPU. Ik heb deze gekozen omdat dit een goede en actuele middenklasser is die in eerder genoemde games 30-40 fps haalt op ultra 1920x1080 en hoger qua resolutie ga ik toch niet. Ook zijn de fans idle gewoons stil. Wel vind ik 'm prijzig (gezien het feit dat ik dus hooguit 3 games speel op mijn PC want (tot mijn verbazing) steeds meer naar mijn Xbox neig. Ook heb ik de meeste ervaring met ATI en heb sinds enkele weken geleden voor het eerst een simpel GT 730 Nvidia kaartje gehaald omdat mijn XFX 6870 na 1,5 jaar kapot ging. Ik heb het idee dat Nvidia Geforce meer background services heeft lopen dan ATI CCC maar cijfers heb ik niet kunnen vinden. Vraag is dan ook eigenlijk: klopt het dat Nvidia een zwaardere belasting geeft op de CPU?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte omdat ik soms in dezelfde kamer audio opneem als waar de PC staat (vandaar niet >30 dB)

Ga je overklokken?
Voorlopig niet. Ik twijfel zelfs om de niet oveclockbare 4790 te nemen om een paar tientjes te besparen. Aan de andere kant weet ik natuurlijk niet wat de toekomst brengt en is de optie om te overclocken (puur multiplier) wel leuk. Dat gezegd hebbende, mochten er nog andere componenten zijn waar ik ook een paar tientjes op kan besparen en cumulatief zou me dat +/- 200 euro schelen, kies is waarschijnlijk toch voor de gewone 4790

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1Gigabyte GA-Z87M-D3H€ 86,41€ 86,41
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 221,-€ 221,-
2Seagate Barracuda STBD2000201, 2TB€ 91,90€ 183,80
1Seagate Barracuda STBD3000200, 3TB€ 112,87€ 112,87
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Thermalright Macho Rev.A (BW)€ 43,95€ 43,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9€ 138,67€ 138,67
1Samsung SH-224BB Zwart€ 12,54€ 12,54
1Seasonic G-series 650 watt€ 99,95€ 99,95
1Crucial MX100 512GB€ 184,25€ 184,25
1Samsung 850 EVO 250GB€ 118,89€ 118,89
1Samsung 850 Pro 256GB€ 152,47€ 152,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.785,70

Mijn configuratie en onderbouwing is als volgt:

De Samsung 850 Pro is de boot van mijn DAW OS (5 jaar garantie en MLC Nand). De 850 EVO voor mijn mainstream OS (goedkoper en minder critical). Waarom 2 verschillende? Curiositeit ;)

De pricewatch: Seagate Barracuda STBD3000200, 3TB wil ik in 3 partities delen en voor mijn mainstream OS gebruiken. Daarmee is mijn mainstream opslag 'klaar'.

Dan de DAW configuratie:]

De pricewatch: Crucial MX100 512GB voor samples. Ik heb nu +/300 GB aan samples dus 256GB is te weinig en de Crucial is op dit moment de best 'bang for the buck' in de 512GB categorie.

Dan heb ik nog 2 pricewatch: Seagate Barracuda STBD2000201, 2TB.
1 Ervan is bedoeld voor soundbanks, libraries naslagwerk e.d. en de ander is voor muziekprojecten.

De case en CPU-koeler zijn puur gekozen voor stilheid en de RAM voor low-profile omdat ik vermoed dat er door de koeler weinig ruimte overblijft.

Qua PSU wil ik tevens kwaliteit en headroom, vandaar 80+ Gold en 650W. Rekening houdend met 15-20% procent verlies in een paar jaar denk ik hier een goede keus mee te doen.

De DVD-brander... Hetmeest bekeken in de Pricewatch. Zal hem zelden gebruiken dus is redelijk irrelevant. Wel noodzakelijk dat ik dual-layer kan branden vandaar deze keus.

Toetsenbord en muis koop ik later. Deze moet ik voelen dus even wat winkels langs.

Additionele info/vragen:

Het is mijn bedoeling om de systemen volledig gescheiden te houden. in het DAW-systeem wil ik bijv. alleen de onboard GPU van Intel te gebruiken. Ik wil de Geforce dus uitschakelen. Hoe minder componenten, hoe minder belasting/geluid/kans op IRQs en latency. Ook wil ik de wifi-adapter kunnen ontkoppelen en respectievelijke de betreffende SSD/HDD's 'onzichtbaar' maken voor beide systemen. Ik moet nog even kijken hoe ik dit het beste kan doen.

Qua fans twijfel ik nog of ik de stocks van de R5 gebruik of toch op zoek moet naar betere. De benchmarks zien er goed uit maar 5dB meer of minder kan al hinderlijk zijn bij een audio opname. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Laatste vraag over het OS. Ik zit met de licentie kwestie van een dual-boot. Er zijn verschillende interpretaties over de definitie van 'machine'. Ik wil eigenlijk naar Win 8.1 maar deze moet ik nog kopen. Uiteraard heb ik geen zin om 2x te betalen maar aangezien ik totaal onbekend ben met dual-boots:

Mag je maar vooral kun je 1 licentie installeren op 1 machine (mijn definitie) met een dual-boot op 2 verschillende SSD's? (PS. Ik hoop niet dat ik hier forumregels overtreed. Dat is nadrukkelijk niet mijn bedoeling, ik ben alleen op zoek naar feedback).

Verder dus graag feedback op mijn systeem. Wat kan goedkoper zonder in te leveren op stilte, kwaliteit en duurzaamheid? Enige waar ik aan vasthoud zijn de Samsung SSD's en de i7.

B.v.d.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-03 06:29

Tribits

Onkruid vergaat niet

Dat mag dus kennelijk niet met dezelfde licentie wat ik ook hier uit opmaak:
It's running twice or you formatted and installed it all alone?
The former is a no-go. The latter should be fine.
It has always been 1 license, 1 computer, this is nothing new.
...
You will have to purchase a separate license.
Opnieuw installeren mag dus maar twee keer naast elkaar draaien niet.

Ik kan je nu natuurlijk allerlei twijfelachtige tips gaan geven maar dat wordt vast niet op prijs gesteld 8)

Laat maar even weten of je dual boot plannen doorgaan met deze wetenschap.

[ Voor 11% gewijzigd door Tribits op 30-01-2015 20:56 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Maakt de interne interferentie nog veel uit als je een externe geluidskaart hebt?

Ik weet niet in hoeverre je met linux overweg kan maar er bestaat sinds een tijdje Ubuntu Studio dat volledig gefocust is op audio productie incl. Low-latency kernel en optioneel software als Ardour etc. Misschien dat dat een alternatief kan zijn voor een 2e Windows OS?

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb van DAW nu ook weer niet zoveel verstand maar gezien je wensen en eisen ziet het er toch redelijk gebalanceerd uit. Wel zou ik eens op zoek gaan of je het aantal schijven niet kan verminderen.
- Wat dacht je van 1 SSD met 2 partities en op beide een OS? Dan kan je die 850 EVO weglaten, 2x 120 GB is toch genoeg voor 2x windows + een paar flinke programma's. Of desnoods doe je ipv een 850 pro 256 gb een 512GB
- En waarom niet 1x 4TB HDD? Ook hier geldt dat je die eventueel weer in 2 partities kan verdelen. Het scheelt in de kosten en in stroomverbruik.

Het uitschakelen van de GPU is niet mogelijk, dat moet namelijk in het bios. Sowieso zal je dan ook 2 kabels vanaf je monitor naar de diverse GPU's moeten laten lopen dus het is erg omslachtig en biedt precies 0% prestatiewinst of andere voordelen. Een moderne GPU kan ook prima heel zuinig draaien; dus dat zijn de kosten ook niet. Ik zou dus gewoon geen IGP nemen of als die wel op het mobo zit, die disablen in het BIOS (dan ziet windows ook niks) en de dedicated GPU onder beide gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-01-2015 22:21 ]

youtube.com/@hisrep

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Al die SSD's snap ik ook niet helemaal. Netjes houden heeft weinig te maken met hoeveel schijven je hebt, dat is toch echt je eigen management.

En al die opslagschijven netjes in een NAS verwerken? Wat back-up erbij etc. Lijkt me geen overbodige luxe.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Iets over budget maar wel inclusief een NAS systeem. Drie schijven voor de NAS om RAID5 te kunnen draaien (effectieve capaciteit 6GB). En onthoud: RAID is geen backup dus daar zal je alsnog voor moeten zorgen, maar je data is in ieder geval wat veiliger. 2GB lokale opslag en 2x512GB SSD. Op zich heb je geen twee schijven nodig voor dual boot maar het maakt het installatie misschien wat makkelijker. Voeding naar beneden geschroefd, videokaart omhoog. Om binnen budget te blijven kan je alsnog een goedkopere videokaart overwegen of de DS415play in plaats van de plus nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 332,95€ 332,95
1Gigabyte GA-Z87M-D3H€ 86,41€ 86,41
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 73,67€ 73,67
3WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 115,43€ 346,29
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 124,95€ 124,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
2Crucial MX100 512GB€ 184,25€ 368,50
1Synology DiskStation DS415+€ 520,15€ 520,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.310,82

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Een NAS gebruiken voor het opslaan van soundlibraries, geluidsbanken en muziekprojecten lijkt mij dan weer niet erg praktisch. Kost behoorlijk wat inlaad, export en bewerkingstijd volgens mij maar nogmaals ik ben in DAW niet heel erg thuis.

youtube.com/@hisrep

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:31

we_are_borg

You will Comply

Als je met een nas gaat werken zou ik wel gaan voor de geluids samples over een dedicated 1000Mbit lijn te doen. Kijk naar een moederboard met twee netwerkkaarten erin of een losse die goed is. De rest van je normale documenten kan je via de andere netwerkkaart doen zodoende heb je altijd genoeg snelheid.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik ben er even vanuit gegaan dat die 3TB lokale opslag voldoende is voor de projecten waar aan gewerkt wordt op een dagelijkse basis, en die 6TB voor archiveringsdoeleinden. Als je op dagelijkse basis meer dan 3TB data bewerkt heb ik ergens het gevoel dat je een heel ander probleem hebt, dat soort hoeveelheden trek je nu eenmaal ook niet even soepel over een SATA 600 connectie.

Maar goed, het lijkt me verstandig om even de reactie van TS af te wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Tribits op 30-01-2015 23:18 ]

• Spiritos
Een NAS is voor mij inderdaad geen optie ivm laadtijden en latency. Wat @we_are_borg zegt kan idd werken maar ik heb momenteel al 11(!) externe HDD's en zou eerder daar een NAS voor overwegen ;)

Ik begrijp de vragen over de noodzaak voor zoveel HDD/SSD's
Een DAW zoals ik hem wil bouwen en configuren is echt finetunen. Het liefst zou ik er zelfs nog een aparte scratchdisk bij nemen voor optimalisatie maar dan kom ik echt in de ´freak zone´.

Punt is dat ik mijn DAW zo perfect mogelijk wil inrichten.

Daarom ook geen 1 SSD met 2 OS partities. Risico blijft altijd dat de ene OS de andere raakt (zeker met backups, restores en paging file). Daarnaast werkt een SSD minder efficiënt door het volume te verkleinen.

@niektb: Ik werk met Sonar en Ableton Live die beiden rond de 5ms latency zitten dus dat zit wel goed.

@DeNachtwacht en @br00kie: Voor een optimale DAW-config is de consensus 1 schijf voor OS/VSTs, 1 voor je projecten en 1 voor je samples. Dat ik 2 schijven (1 SSD en 1 HDD) voor samples in mijn config heb komt omdat 2 VST's (Omnisphere en Kontakt) echt baat hebben bij een SSD maar mijn samplecollectie groter is dan 500 GB. Alternatief is dan een SSD van 1 TB maar dat is duurder.

Kun je de PCI-e GPU niet gewoon uitschakelen in de EFI? Vroeger kon je in de BIOS een profiel aanmaken. En als dat niet lukt moet je de drivers toch kunnen verwijderen en tevens in Windows apparaatbeheer instellen dat deze niet meer wordt gevonden (en gebruikt) bij een reboot?

Reden dat ik de GPU niet actief in mijn DAW OS wil, is dat ik denk dat een externe kaart minder directe bandbreedte heeft en druk kan geven op de PCI en PCI-e busses door de manier waarop nieuwere mobos de bandbreedte 'beperken'.

@Tribits: Dank voor de lijst. Ik zie een paar goede (goedkopere) suggesties en zal me morgen wat inlezen
Btw. de 3TB disk is voor mijn mainstream OS. Ik heb bijna 1,5 TB aan muziek gedigitaliseerd. Daarnaast wil ik 1 partitie voor foto's (ik fotografeer ook graag) en dan nog 1 partitie voor downloads e.d.
PS. Voorlopig hou ik nog vast aan een dual-boot.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier verder nog over kan of moet zeggen. Aan de ene kant weet je zelf duidelijk het beste wat je allemaal gebruikt en hoe maar als ik het hele opslag verhaal lees bekruipt me toch de angst dat het een keer verkeerd gaat lopen. Sowieso is me nog steeds niet duidelijk hoe je nu de backups hebt geregeld en of raid je zinvol lijkt voor je data, en aangezien ik uit je verhaal concludeer dat je data je heel wat waard is lijkt me dat een niet te verwaarlozen aspect. Gezien de hoeveelheid data lijkt het me zinvol om onderscheid te maken in data die je absoluut niet kwijt wilt (eigen composities, foto's en dergelijke), en één of twee categorieën met een lagere prioriteit. Dat maakt backups al wat beter haalbaar en betaalbaar.

Qua dualboot werken meerdere systemen op 1 schijf ook wel, dat bijt elkaar niet, zeker als het allemaal Windows systemen zijn. Het voordeel van meerdere schijven is dat je alle andere schijven los kan trekken als je een extra os installeert maar je zal daarna nog steeds de bootloader moeten configureren. Het blijft sowieso een kwestie van goed opletten. Maar goed, als je twee systemen gelijktijdig installeert op een nieuwe schijf loop je eigenlijk ook geen risico dat er data verloren gaat.

Daarnaast sowieso even de opmerking dat je in de huidige configuratie alle zes SATA poorten in gebruik hebt. Mocht die scratchdisk er dus nog een keer komen of mocht je externe schijven met een eSATA verloopje aan willen sluiten dan moet je dus al naar een extra insteek kaartje.

Al die externe schijven zou je eventueel kunnen consolideren in een enkel zelfbouw NAS systeem als het allemaal SATA schijven zijn. Pak een moederbord (eventueel in combinatie met een insteekkaartje) met tien poorten, een budget processor en een kast met voldoende ruimte. Het lijkt misschien veiliger om archief schijven op de plank te laten liggen maar daar kunnen ze na verloop van tijd ook schade van ondervinden.

Verschillende partities voor verschillende data vind ik sowieso een achterhaald idee. Daarnaast vraag ik me een beetje af of het gebruiken van diverse verschillende schijven voor de genoemde toepassingen niet iets is dat uit het harddisk tijdperk komt. Conventionele harddisks zakken enorm in qua prestatie als ze meerdere bestanden gelijk moeten lezen/schrijven waar SSDs daar een stuk minder last van hebben. Spul als foto's en dergelijke zou ik daarnaast sowieso op een NAS zetten.

• Spiritos
Je hebt gelijk dat de backup een punt is waar ik nog goed over na moet denken. Momenteel doe ik dit handmatig naar een externe HDD maar het wordt tijd om daar eens serieuzer naar te kijken.

Een NAS is financieel gezien (nog) geen optie maar wie weet wat de toekomst brengt.

Partities hebben voor mij idd ook weinig toegevoegde waarde. Uitgangspunt is 3 TB opslag en met de pricewatch: Seagate Barracuda STBD3000200, 3TB ben ik volgens mij het goedkoopst uit. Alternatief (en voorkeur!) zou zijn 2 x 1,5 TB HDDs maar dat wordt zoals gezegd duurder (en idd geen plek meer voor).

De pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB die je aanraad (en die ook in de best buy guide staat) heeft tot mijn verbazing veel negatieve recensies qua geluid en betrouwbaarheid en voelt dus wat onzeker.

Wat ik over het hoofd heb gezien is dat ik een Z87 mobo ipv een Z97 heb gekozen. Ik weet dat je met een BIOS upgrade eventuele problemen met de i7-4790 kan verhelpen maar eerlijk gezegd lijkt me dat toch niet zo handig. Alternatief waar ik aan denk is: pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3

Dan heb ik ook een extra SATA Express poort.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Spiritos schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:58:
@DeNachtwacht en @br00kie: Voor een optimale DAW-config is de consensus 1 schijf voor OS/VSTs, 1 voor je projecten en 1 voor je samples. Dat ik 2 schijven (1 SSD en 1 HDD) voor samples in mijn config heb komt omdat 2 VST's (Omnisphere en Kontakt) echt baat hebben bij een SSD maar mijn samplecollectie groter is dan 500 GB. Alternatief is dan een SSD van 1 TB maar dat is duurder.

Kun je de PCI-e GPU niet gewoon uitschakelen in de EFI? Vroeger kon je in de BIOS een profiel aanmaken. En als dat niet lukt moet je de drivers toch kunnen verwijderen en tevens in Windows apparaatbeheer instellen dat deze niet meer wordt gevonden (en gebruikt) bij een reboot?

Reden dat ik de GPU niet actief in mijn DAW OS wil, is dat ik denk dat een externe kaart minder directe bandbreedte heeft en druk kan geven op de PCI en PCI-e busses door de manier waarop nieuwere mobos de bandbreedte 'beperken'.
Dat van die SSD/HDD snap ik, maar ik begrijp de logica van 2 SSD's en 2HDD's gewoon niet. Zeker je besturingssystemen kan je prima op 2 partities van 1 (grotere) SSD kwijt. In je schijfbeheer laat je de partitie van de niet-actieve windows onzichtbaar maken en 't werkt als een zonnetje. Hetzelfde zou je in principe ook met die HDD's kunnen doen. Het levert niet zozeer voordelen op (hoewel IRQ problemen voorkomen zouden kunnen worden en er minder stroom wordt verbruikt) maar het is vooral een heel stuk logischer en fijner als jij straks je kast weer eens open maakt om er iets bij te moeten zetten of te vervangen. Het systeem zoals jij het schetst gaat een warboel van kabels en connectoren worden.

De GPU kan je prima doen, maar nogmaals er moeten dan 2 kabels van je monitor naar je pc lopen: 1 naar de iGPU en 1 naar de gaming GPU. Totaal niet efficiënt dus. Bovendien is het volgens mij op geen enkel EFI/BIOS mogelijk de PCI-e GPU te disablen (maar hier kan ik naast zitten).

youtube.com/@hisrep

• Spiritos
Ik ben met je eens dat het een volle bak is maar de Fractal R5 heb ik mede gekozen voor de grootte, de uitgebreide drivebays en goede geleiders voor efficiënt cablemanagement.

Vast uitgangspunt voor mij is dat je voor een DAW echt minimaal 3 fysieke schijven moet hebben. Iedere (semi-)professionele studio werkt met een dergelijke setup. 2 OS op 1 SSD met gescheiden partities voelt niet goed voor mij omdat je op diverse fora nog te vaak problemen leest door eerder genoemde backups, restores en paging files. In theorie kan zelfs met mijn setup de MBR nog corrupt raken door een bootloader virus. Ik realiseer me dat er verschillende gedachtescholen zijn maar op de meeste DAW fora is de consensus echt dat 2 OS op 1 SSD een no-go is.

Dan dus nog 1 SSD voor de mainstream OS en1 HDD voor opslag.. Enige wat ik zou kunnen doen is de 500GB SSD weg laten en deze samples gewoon op de 7200 RPM HDD sampledisk zetten (maar dit doet wel een beetje pijn als ik een 10+GB Kontakt Library wil laden :( )

Je punt m.b.t. de GPU heeft me wel aan het denken gezet. Ik moet nu al 2 en in de toekomst misschien 3 monitors aansluiten (alleen om te switchen van werkplek in mijn studio) dus ik neem je raad waarschijnlijk ter harte. De GPU heb ik immers ook uitgekozen omdat de fans idle blijven dus mijn enige zorg zou dan IRQ zijn en moet ik goed kijken hoe het mobo omgaat met PCI/PCI-e bridging t.o.v. mijn audiointerface.

Heeft er iemand nog ervaring met de pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 ? Is er een beter/goedkoper alternatief? Misschien een Asus (meeste ervaring mee)?

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Het mag dan wel de consensus zijn, maar het lijkt mij nuttig (en eigenlijk ook belangrijk) om de gedachte erachter te weten voordat je een paar honderd euro aan (achteraf misschien toch niet zo handig blijkende) onderdelen.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Spiritos
Je hebt gelijk maar ik vond dat een beetje te ver voeren voor dit topic. Anders wordt het zo'n uitvoerig verhaal en een polemiek vol links en benchmarks ;) Ik snap en onderschrijf iig de gedachte. Als je geïnteresseerd bent kun je eens op DAW fora kijken (maar uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze).

Prangende vraag blijft mijn moederbord. Volgens PCpartpicker mis ik een SATA 3 G Gb/s compatible poort met de keuze van pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3

Ik zie echter niet waarom? 6 SSD/HDD's, 1 GPU vs. 6 SATA poorten + 1 SATA Express. Is Express niet backwards compatible?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Spiritos schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:44:
Ik realiseer me dat er verschillende gedachtescholen zijn maar op de meeste DAW fora is de consensus echt dat 2 OS op 1 SSD een no-go is.
Met alle respect maar de logica op DAW fora zou misschien weleens te dicht komen bij die van "audiofielen" die allerlei voorkeuren hebben voor gold plated audiokabels & videokabels enz. Bij hoog en laag blijven ze volhouden écht verschil te horen of te zien, totdat een pc magazine of consumentenprogramma ze de kans geeft de verschillen aan te wijzen in een "blind experiment" (zonder dat je de kabel ziet, vertellen waar het geluid of beeld beter aan doet). Dan blijkt ineens geen enkel mens het verschil tussen een hdmi kabel van de action (€2) en die van een poepduur merk (€75) te kunnen aanwijzen.

Er is mijns inziens totaal geen hardwarematige reden om voor 2 losse SSD's te gaan. Maar kwaad kan het natuurlijk ook niet, als je het per sé wil.

youtube.com/@hisrep

• Spiritos
Wat betreft de audiofiele kant ga ik een eind met je mee maar vindt dat toch een iets andere discussie. Ik hoor bijv. verschil tussen 5 ms en 10 ms latency en weiger MP3 te spelen (alleen lossless) op mijn hi-fi set van 5000+ euro want ik hoor duidelijk het verschil en zelf samplerates boven de 44.1 kHz (CD kwaliteit) kunnen een verschil maken bij jazz of klassiek op 96 kHz (denk maar aan japanse CD re-issues).

Wel beschouwd geldt datzelfde principe natuurlijk ook hier op GoT. 50% van de topics gaat volledig langs me heen omdat je dan idd in de 'freak zone' komt.

Maar ik respecteer je mening. Ook hier op GoT vind je verschillende en goed onderbouwde ideeën met pro vs contra dual-boots op 1 SSD. Mijn keus is echter 2 ;)

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

DeNachtwacht schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:53:
Er is mijns inziens totaal geen hardwarematige reden om voor 2 losse SSD's te gaan. Maar kwaad kan het natuurlijk ook niet, als je het per sé wil.
Ik had er eigenlijk ook mijn bedenking bij, maar als ik deze tests op Tom's Hardware zie waar ze wat SSDs (tot zes stuks) in een JBOD, raid 0 en raid 5 opstelling hebben gezet lijken de prestatieverschillen in de verschillende opstellingen toch aanzienlijk. En als ik zo de omschrijving van Spiritos lees komt zijn toepassing nog het dichtst in de buurt van RAID 0. Maar goed, compleet andere hardware dus weet niet of dit representatief is.
Spiritos schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:17:
Prangende vraag blijft mijn moederbord. Volgens PCpartpicker mis ik een SATA 3 G Gb/s compatible poort met de keuze van pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3

Ik zie echter niet waarom? 6 SSD/HDD's, 1 GPU vs. 6 SATA poorten + 1 SATA Express. Is Express niet backwards compatible?
Volgens mij is het probleem gewoon dat PC-Partpicker bij dat board heeft staan dat er 6 SATA poorten opzitten en niet dat er ook nog een SATA express poort opzit. Maar er zit een knopje om onterechte waarschuwingen te melden, dus ik zou zeggen probeer dat eens. Misschien hebben ze een andere verklaring of misschien zitten ze er inderdaad naast. Ik krijg ook gewoon die melding als ik een extra SSD toevoeg dus aan de DvD ligt het niet.

• Spiritos
De prestatieverschillen tellen voor mij 30-40% mee. Het belangrijkste voor mij is veiligheid:
Eerst 1 OS op 1 SSD installeren, dan loskoppelen en 2e OS op andere SSD en de additionele volumes via diskmanagement onzichtbaar maken voor elkaar. Aangezien ik op mijn mainstream OS dagelijks wel wat tweak of nieuws probeer (en dat zo wil houden) blijf ik toch risico lopen met mijn DAW OS.

Voor de zekerheid qua mobo maar de pricewatch: ASRock Z97 Extreme4 gekozen. Iets duurder maar 8 SATA en meer USB 3.0 en best buy op de meeste sites.

• Spiritos
Om het topic af te sluiten: Dit is mijn systeem uiteindelijk geworden. Geweldig blij mee!
Wel nog even bezig de puntjes op de i te zetten maar dat hoort er nu eenmaal ook bij. Tnx voor de feedback!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 335,-€ 335,-
1Asus Z97-PRO€ 174,85€ 174,85
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 215,95€ 215,95
2Seagate Barracuda STBD2000201, 2TB€ 97,01€ 194,02
1Seagate Barracuda STBD3000200, 3TB€ 117,90€ 117,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,90€ 104,90
1Noctua NH-C12P SE14€ 51,95€ 51,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9€ 136,63€ 136,63
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 74,-€ 74,-
1Crucial MX100 512GB€ 182,95€ 182,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 114,-€ 114,-
1Samsung 850 Pro 256GB€ 150,95€ 150,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.868,05

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Waarom een topflow koeler?

Waarom een GTX960?

Waarom die Samsung SSD's?

Waarom 620w?

Voor de rest een leuke setup ;)

[ Voor 66% gewijzigd door jorisvdelsen op 08-03-2015 11:41 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Pagina: 1