Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak al jaren gebruik van dezelfde computer en heb totaal geen verstand van laptops (ook niet van computers trouwens). Voor mijn studie ben ik nu opzoek naar een laptop, maar ik heb geen idee of ik met de informatie die ik gevonden heb in de goede richting denk.

Wat ga je met je laptop doen?
Gebruik tijdens stage/studie. Vooral internet & word dus.

Wat is je budget?
Tussen de 500 en de 600 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, (bijna) dagelijks.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb een beetje rond gezocht en kwam tot de volgende conclusie:

i5 processor
4 GB aan werkgeheugen
500 Gb Opslag
Schermresolutie 1388 x 720
Afmeting scherm: 15.6 inch

Mijn vraag is: klopt dit een beetje met wat ik zoek (een laptop slechts voor studie) of sluit dit totaal niet aan?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:05

P_Tingen

omdat het KAN

Voor waar je hem voor wil gebruiken is een i5 ernstig overbemeten. Niet een beetje, maar ernstig :) Echt, aan een Celeron of Pentium heb je meer dan voldoende.

Als je hem dagelijks mee wil nemen, zou ik eens ernstig nadenken of je geen 14'' wil. Ik ben overgegaan van een 17'' naar een 14'' in verband met de draagbaarheid en heb nog geen seconde spijt gehad.

En als je een rappe laptop wil hebben, dan verlaag je je budget met 100 euro en koop je voor dat geld een SSD die je er zelf na aankoop van de laptop in zet. Dan heb je een retesnel apparaat dat ook nog eens zuiniger met de accu omgaat.

Geheugen is prima, resolutie zou hoger mogen maar is in dit prijssegment lastig. Ideaal zou 1600x900 zijn op 14 of 15 inch, maar is persoonlijk.

Als ik zo eens wat invul in de PW ziet deze er op het oog uit als een potentiele kandidaat: 14'', i3 processor, touchscreen, FullHD, < 2kg, cardreader. Alleen geen SSD maar voor een prijs van € 489 is dat nog aan te vullen binnen je budget.

Edit: denk eens goed na wat je gaat doen op je laptop. Zou bv (ik noem iets geks) een HP Stream ook voldoende kunnen zijn? Deze heeft een enorm pluspunt en dat pluspunt heet "prijs".

[ Voor 10% gewijzigd door P_Tingen op 30-01-2015 18:39 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
Wow super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben echt een nitwit, dus je helpt me echt enorm!

Ik heb alleen nog wel een paar vragen over wat je schrijft:

Je zegt dat ik die SSD er zelf in kan zetten. Is dat eenvoudig of moet je daar ook weer verstand van hebben? En is een laptop zonder SSD heel erg langzaam of ook nog normaal bruikbaar (aangezien ik hem slechts voor word, internet en dat soort dingen gebruik)

Zit er een heel groot verschil tussen een resolutie van 1388x720 en die van 1600x900

En die HP stream heeft 2 GB werkgeheugen en je kunt hem niet upgraden. Betekent dat deze maar een beperkte tijd mee zal gaan?

Nogmaals bedankt!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Hoi makap,

Die SSD erin zetten is een kwestie van:
- achterkantje (onderkantje) losschroeven
- harde schijf losschroeven en eruit halen
- ssd erin zetten en vast schroeven
- backplate weer vastschroeven.
Klaar :)

Een SSD helpt vooral heeel erg met opstarttijden, programma's laden, en noem maar op. Alles wat van de harde schijf/SSD af komt gaat sneller met een SSD.
Voor Word zal het dus wel handig zijn, internet iets minder (omdat je daar dan weer stabiel en snel internet voor nodig hebt).

Zonder SSD is een laptop wel degelijk bruikbaar (er vanuit gaande dat je er een harde schijf in laat of zet), maar het laden duurt gewoon iets langzamer, plus een SSD is stil; een harde schijf niet.
Ik zou gewoon aanraden een SSD te kopen voor 50 tot 100 euro en die er zelf even in te schroeven.
ik heb zelf een SSD van 120 GB gekocht, 67 euro. En vooral voor een chromebook (waar je in principe altijd wifi voor nodig hebt en alles online doet) is een beetje lokale opslagcapaciteit niet ongewenst)

Wat de resolutie betreft, nouja tel het aantal pixels maar :P
720p is een HD scherm, 900p komt iets dichter in de buurt van een 1080p FullHD scherm.
Ik zou altijd aanraden: koop eentje met een grotere resolutie.

De HP Stream heeft 2 GB RAM, maar het is ook een chromebook, wat betekent dat je standaard Chrome OS draait. Voor Chrome OS is 2 GB meer dan genoeg, het is in principe een OS gebouwd om de Chrome browser die je 90% van de tijd gebruikt.
Stel dat je er een ander OS op gaat zetten kun je wel eens in de problemen komen qua RAM benodigdheden, maar als je gewoon Chrome OS erop zet zul je prima met 2 GB RAM kunnen doen.

Als het niet upgradebaar is, zal het inderdaad niet tientallen jaren meegaan denk ik zelf, aangezien de ontwikkelingen vrij rap gaan. Maar de HP Stream kost nu rond de 300 euro, en volgensmij haal je dat er wel uit na 2 jaar. En de SSD kun je er dan weer uit schroeven en in je nieuwe laptop/chromebook/watvoorsysteemdanook stoppen!

Sources: AI student, nauwe samenwerking met Informatica studenten; eigen PC gebouwd afgelopen zomer, laptop geupgrade, en momenteel zelf ook op zoek naar een chromebook :)

Groeten

[ Voor 5% gewijzigd door Diamundo op 30-01-2015 22:35 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Verwijderd

Topicstarter
Ook jij bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord!

Ik heb nu de volgende gevonden:

http://www.mediamarkt.nl/...3,1477847.html?langId=-11

http://www.mediamarkt.nl/...3,1357973.html?langId=-11

Kan iemand mij vertellen waarom het prijsverschil zo groot is. Behalve de processor verschillen ze toch bijna niets? Kan ik met de eerste ook voldoende uit de voeten?

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:51
Een i5 is wel paar stappen sneller dan de andere.

Probeer eens bij media markt binnen te lopen en naar een paar schermen te kijken misschien vindt je het de moeite om een full hd beeldscherm te kiezen ( asus model kost rond de 650 met de actie)

[ Voor 12% gewijzigd door ppatrick op 31-01-2015 19:06 ]

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Wat ppatrick zegt:

een intel Celeron is veeeeele malen lichter dan een intel i5.
Een i5 is supersterk, een celeron is een prima processor maar die wil je niet in bijvoorbeeld je gaming machine. Een i5 daarentegen wel ;)

Plus, je vergelijkt twee merken he? Als je merk A en merk B exact dezelfde laptop laat maken, zul je altijd prijsverschillen houden.

Ook zie ik in de tweede laptop een grafische kaart zitten, maar zie ik niet staan bij de eerste. Dit telt ook mee in de prijs.

Om het samen te vatten:
- die eerste (goedkopere) laptop is prima voor wat internetten, word, lichte spelletjes spelen enzo
- die tweede (duurdere) gaat meer richting de gaming laptop.

Ook wil ik je even snel waarschuwen voor Acer, hun laptops staan erom berucht (dat is dus slecht :P) om het feit dat ze niet zo goed koelen als concurenten.
En ik kan het weten, ik heb zes jaar een Acer laptop gehad :P (heeft me een harde schijf gekost)

Dus als je een laptop kunt vinden die qua componenten gelijk is aan de goedkopere, maar van een ander merk dan Acer is, is dat een prima keuze denkik :) (tenzij je zware spellen wilt spelen, denk aan shooters als Call of Duty, Far Cry, Borderlands, en weetikveelwat :P )

[ Voor 12% gewijzigd door Diamundo op 31-01-2015 22:17 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Pagina: 1