HTPC aankoopadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 16:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben nu een aantal jaar al flink in de wirwar geweest met het programma XBMC (nu Kodi) en ben hier helemaal weg van. Ik vind het feit dat alles eraan te customizen is en dat je toch een gebruiksvriendelijke interface overhoud top! Ik ben nu dan ook zover dat ik een HTPC wil gaan bouwen. Ik heb al eerder computers geassembleerd en snap de werking ervan ook. Dit is geen probleem. Over de software ben ik er ook al uit: Dat word OpenELEC. Dit omdat deze volgens vele reviews het snelste boot (voor mij een van de belangrijkere dingen aan een HTPC) en deze uiteraard beschikt over Kodi als software. Ik ben ook kwa software zo ver dat ik een dreambox (800HD SE) heb en hiermee de kanalen via OpenWebif als backend al werkend zoals ik dit graag zou willen zien. Kwa software dus geen specifieke vragen van mijn kant.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is rond de 600 euro, mag wat minder, mag wat meer. Als ie dan maar redelijke future proof is

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel zoals ik al zei een Dreambox 800 HD SE en stuur de kanalen hiermee over mijn netwerk met OpenWebif als backend naar kodi met als frontend/PVR Enigma VU add-on in kodi. Verder heb ik een Synology NAS

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is nou voornamelijk hetgeen waar ik mijn vragen over heb. Ik denk een dual core i5 processor nodig te hebben, met een SSD met minimaal 300 mb p/s read/write. Verder zat ik te denken aan een BitFenix Prodigy als kast maar een andere stijlvolle kast zou ook voldoen. Verder zijn het moederbord en de power supply me om het even en 4 of 8 GB Ram lijkt me ook voldoende. Tips hierin zijn zeer welkom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk voorkeur heb ik niet echt. Zolang het een over het algemeen bekend merk is en binnen nederland te halen is voldoet het voor mij wel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een compacte kast, het liefst zo stil mogelijk en aangezien het een HTPC is hoeft het stroomverbruik niet heel hoog te liggen wat mij betreft.

Ga je overklokken?
hier kan ik kort in zijn. Nee, dat lijkt me niet echt nodig.

Bij deze een opzetje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 101,50€ 101,50
1Asus Z97I-PLUS€ 127,95€ 127,95
1BitFenix Prodigy Zwart€ 62,95€ 62,95
1Silverstone SFX 600W€ 132,-€ 132,-
1Crucial MX100 256GB€ 96,99€ 96,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,39

Elke vorm van hulp en meedenken word uiteraard gewaardeerd!

[ Voor 30% gewijzigd door rtownz251 op 30-01-2015 17:37 . Reden: Was RML lijst vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ondanks dat je hier wel alle vragen hebt beantwoord ben je nog steeds verplicht zelf met een opzet te komen.

Tevens, for future reference, je kan gewoon de post aanpassen met de knop wijzigen rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 23:59
Zoek een op Best Buy HTPC op google, dan vind je al erg leuke HTPCs. Een i5 is overkill, video afspelen leunt vooral op de GPU. Een AMD A4 is bijvoorbeeld al erg geschikt voor een HTPC. Mijn eigen draait zelf op een AMD Athlon 4600+ uit het stenen tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
Thanks luuk en Brooky,
Heb mijn eigen opzet toegevoegd en zal in het vervolg gewoon bewerken.

Verder had ik ook al een beetje zitten google'n en op youtube zitten kijken naar setups en best buy guides. Ik heb echter het idee met het feit dat ik mijn kanalen via de dreambox stuur en ik gelijktijdig de Aeon Nox skin op Kodi run ik de CPU kracht wel een heel eind nodig heb. Verder wil ik dat ie future proof is en alles smooth draait. Dit is grotendeels inderdaad afhankelijk van de GPU (mbt streamen) maar toch ook zeker van de CPU icm de skin.

[ Voor 20% gewijzigd door rtownz251 op 30-01-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03:41

Tribits

Onkruid vergaat niet

Lijkt me eigenlijk dat je aan een Pentium toch genoeg moet hebben, de populariteit van de quad cores de laatste tijd heeft vooral te maken met de recente gaming requirements. Goedkoper moederbordje, RAM geheugen (wil nog wel eens van pas komen), lichtere voeding. SSD kan nog naar 128GB aangezien je toch een NAS hebt? Gekozen voor enkele RAM module zodat je nog naar 8GB kan met 2 slots. Sure, 4460 kan maar dat wordt dan gelijk 100 euro duurder.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock H81M-ITX€ 61,90€ 61,90
1BitFenix Prodigy Zwart€ 62,95€ 62,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,99€ 96,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,74

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
Dank Tribits voor de info! Ik vraag me af of ik er in dat geval geen GPU bij zal nemen en welke ik dan het beste kan pakken. Verder nog tips voor een andere case of zou je deze dan ook aanraden? Ik zou inderdaad ook een kleinere SSD kunnen nemen inderdaad maar dat was dan ook slechts ter illustratie (excuus dat ik dat er niet bij had vermeld). Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door rtownz251 op 30-01-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:26
GPU zou ik mee wachten totdat 4K/HEVC een beetje ingeburgerd is. Huidige GPU's ondersteunen nog geen (volledig) hardwarematige HEVC decoding, waardoor je CPU meer belast word.

Waar ben je van plan de HTPC neer te zetten? De keuze van een HTPC kast hangt (imho) veel af van de locatie. (in/op/naast TV-meubel etc.)
Pagina: 1