Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptp, Chromebook of Ipad in de klas?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben een ICT coordinator op een middelbare school en wil graag jullie advies als experts.
Over een jaar wordt bij ons de keuze gemaakt tussen Ipads, Chromebooks of Windows laptops. Het gebruik vindt plaats in de klassen en tijdens de lessen. Veel software is online te gebruiken. Mailen, Youtube, twitter en facebook gaan veel gebruikt worden. Office achtige toepassingen worden ook gebruikt, met name tekstverwerken en presenteren.
Wie van jullie heeft er ervaring met één van deze devices in een onderwijssituatie en kan hier iets zinnigs over zeggen?

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Wouter

• MisterJack41
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08 14:53
Hallo! Ik doe op dit moment 4 Mavo en wij gebruiken daarbij een iPad.
Wat ik daarbij merk is dat iPads heel erg misbruik gevoelig zijn dmv andere dingen dan school en voor het tekst verwerken mis ik toch echt heel erg een laptop.
Ook merk ik dat veel mensen uit mijn klas (met mij) leren vanaf een scherm niet als fijn ervaren en er moeilijker door leren.
Een Chromebook is misschien een goed alternatief. er zijn niet heel veel spellen voor bijv, maar wel voldoende tekst verwerkers, en altijd een bepaalde snelheid.
Ik hoop hier mee een beetje te hebben geholpen, en als u nog vragen heeft kunt u mij altijd een pm sturen of gewoon stellen.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik zou op school altijd voor een toetsenbord gaan en dus kiezen voor een Chromebook of Windows laptop.
Ja er bestaan externe toetsenborden voor iPads en dergelijke, maar nee dat werkt allemaal niet optimaal. Bijvoorbeeld presenteren met een iPad... Daarvoor heb je weer (dure) convertertjes nodig, tevens is een hoesje wel weer handig, misschien een stylus, oftewel allemaal extra kosten, terwijl een iPad al aardig geprijsd is.

Tevens ligt het eraan of scholieren dit apparaat zelf moeten aanschaffen of dat deze op school blijven liggen naar mijn mening. Oftewel als het apparaat buiten school om nog voor van alles gebruikt kan worden lijkt een Windows laptop me een goed alternatief. Scholieren kunnen dit gebruiken voor muziek, films, downloaden, content bekijken, leerstof downloaden enzovoort enzovoort. Als het apparaten betreft die in een kluis achter- blijven en alleen worden gebruikt voor de taken die jij noemt, dan volstaat een Chromebook meer dan genoeg.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Schaft de school het aan en blijft het eigendom van de school?
Chromebooks

Moet de scholier het aanschaffen?
Windows notebooks

Reden:
Chromebooks voldoen perfect aan jullie eisen en zijn vele malen minder misbruikgevoelig dan tablets en windows-systemen. Ook een behoorlijk stuk veiliger (dan heb ik t over virussen etc). En als laatste bijkomende bonus: Vele malen goedkoper (staat natuurlijk mooi als school zijnde als jullie flink in ICT voorzien en dit ook nog eens toekomstbestendig, veilig en voor een redelijke prijs doen).

Als de studenten zelf hun systemen aanschaffen zal er dus ook veel privé-gebruik op plaatsvinden, dan is een windows-notebook naar mijn mening de betere keuze gezien ze er dan wat ruimer en makkelijker mee kunnen werken dan een tablet.

Daarbij werkt een wat groter scherm met toetsenbord/muis optie veel fijner voor zulke taken dan een tablet.

[ Voor 7% gewijzigd door Darkfreak op 30-01-2015 17:26 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-11 17:37
Ik doe zelf de opleiding Netwerkbeheerder en dit zou je niet kunnen doen zonder office pakket. Je ziet bij ons wel mensen met een tablet/iPad rondlopen maar dat is heel matig en altijd ondersteunend aan een windows laptop. Ik weet niet echt wat het budget kan en mag zijn. Dat is wel een belangrijk punt lijkt mij. Niet iedereen zal dure macbooks/ultrabooks kunnen aanschaffen. Wat een idee zou zijn is een laptop zoals deze pricewatch: Lenovo Flex 2 15-59431845 ideaal voor de prijs die je ervoor betaalt. Met intel core i5,full HD en 4gb ram meer dan voldoende voor school taken

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Wie zijn de gebruikers? Leraren of studenten?

Een toetsenbord is een vereiste zoals eerder aangegeven dus ik zou zeker de ipad laten vallen.
Persoonlijk vind ik de online office pakketten van google en Microsoft beide goed online te gebruiken.

Chromebooks zijn ook centraal te beheren. Ik denk uiteindelijk dat het beheer van een chromebook eenvoudiger is dan een windows laptop. Maar dan is er nog de vraag of er net niet dat special stukje software is waar je windows voor moet gebruiken. Gezien tegenwoordig veel scholen al chromebooks aanbieden lijkt me dat niet tegenwoordig niet meer zo'n problem.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:32

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

marineII7 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:24:
Ik doe zelf de opleiding Netwerkbeheerder en dit zou je niet kunnen doen zonder office pakket. Je ziet bij ons wel mensen met een tablet/iPad rondlopen maar dat is heel matig en altijd ondersteunend aan een windows laptop. Ik weet niet echt wat het budget kan en mag zijn. Dat is wel een belangrijk punt lijkt mij. Niet iedereen zal dure macbooks/ultrabooks kunnen aanschaffen. Wat een idee zou zijn is een laptop zoals deze pricewatch: Lenovo Flex 2 15-59431845 ideaal voor de prijs die je ervoor betaalt. Met intel core i5,full HD en 4gb ram meer dan voldoende voor school taken
Klinkklare onzin :P. Niet zonder Office pakket kunnen werken bedoel ik dan.
Tijdens mijn niveau 4 opleiding had ik verschillende klasgenoten die geen Office hadden omdat ze er het geld niet voor over hadden en niet illegaal bezig wilden zijn. Een ervan gebruikte Google Docs voor alles en heeft er nooit problemen mee gehad.
Wat je mist bij opleidingen als netwerkbeheerder zijn die virtuele servers etc die je voor je studie nodig hebt als je geen windows/apple systeem hebt.

Maar als je nou eens de OP had gelezen wist je dat het hier om een Middelbare school gaat en dat het gebruik zich zal beperken tot web-applicaties, tekstverwerken en presentaties. Alles wat dus perfect te doen is met een Chromebook, en waar het onnodig voor is een Windows Notebook aan te schaffen die binnen 2 a 3 jaar volledig verouderd en vertraagd is. Dan hebben we het nog niet eens over veiligheid tov de overige systemen.

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 14:29
Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van een iPad in de klas en (grotendeels) hierdoor moeten afstromen.
Het is veelste makkelijk om andere dingen te doen.

De voordelen als makkelijker notities maken slaan ook nergens op want het typt voor geen meter, zet je de ipad schuin neer zie je wel de tekst maar typt het onmogelijk en leg je hem plat neer dan is het weer andersom.

Toevallig hadden we het er laatst nog over en kwamen we tot de conclusie dat onze school beter had kunnen kiezen voor een chromebook, aangezien deze goedkoper en handiger in gebruik zijn (wij gebruiken google drive voor de hele school).

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 08:03
Op mijn school (vmbo) werken we met laptops. De exacte redenen zijn mij onbekend want werk er pas sinds dit jaar maar ik kan wel een inschatting maken wat die zijn.
- werken met sprint (dyslexie)
- online rekenmateriaal
- kennis van de leerkracht (ze kennen Windows soms net...)
- stevigheid
- toekomst proof
Alleen al hiervoor zou per direct een ipad afvallen en ik vraag mij af of je leerkrachten met chromebooks overweg kunnen. In de klas ben je namelijk ook per direct de ICTer zodra je met laptops werkt, en ik zelf weet al niks van chromebooks af... Laat staan de 50 jarige docent.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Darkfreak schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:22:

Chromebooks [...] Vele malen goedkoper
Dat is natuurlijk onzin.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Voor €240 krijg je op windows-varient enkel en alleen netbooks. En dat wil je nou absoluut niet -_-.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 21:55
Ik zou Chromebooks aanraden. Ze zijn heel simpel en veilig, en bijna altijd is de accu ook uitstekend (dus niet "Maar meneer! M'n laptop is leeg!" halverwege de dag). Juist voor die oude atechnische leraren is een Chromebook ideaal. Het zal even duren voordat ze weten waar alles zit maar daarna is het heel handig. En voor de beheerder is het ook makkelijk doordat er veel minder onderhoud nodig is om het werkend te houden.

Maar je moet wel even kijken of je er alles mee kan doen wat nodig is. Je schrijft "Veel software is online te gebruiken.", maar wat doe je met de software die niet online te gebruiken is? En internet is erg belangrijk, is de infrastructuur daar wel voor geschikt?

• Mindpower
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03 23:25
Wat je ook kan doen is gewoon een school bezoeken die chromebooks gebruikt. De meeste scholen die chromebooks gebruiken zijn enthousiast. Als dat een optie is kan ik je wel aan een school voorstellen. Je mag mij altijd een DM sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mindpower op 31-01-2015 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe alvast bedankt voor jullie input. Heel zinnig en verhelderend. Jullie neigen naar Chromebooks. Ikzelf ook, maar schoolleiding neigt naar Ipad (pr verhaal ben ik bang). Hoe meer argumenten ik hier lees pro-chromebook, hoe sterker mijn punt naar de directie toe.
Nog een aanvulling: wij werken nu met w7 laptops, maar die zijn zeer gevoelig voor storingen door onzorgvuldig afsluiten. Ik werk op een praktijkschool, het niveau van de leerlingen is beperkt. Dus hoe meer 'hufterproof' hoe beter 😏. Blijf input geven dus alsjeblieft.
Wouter

Verwijderd

Topicstarter
@Mindpower: ik heb vorig jaar het Corlaerlyceum bezocht, zij werken met chromebooks. Ik was verkocht.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het werken met een chromebook middels een virtualisatie programma als Virtualbox te simuleren zijn eigenlijk? Zodat iedereen kan ervaren dat het lekker werkt?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 15:49:
Zou het werken met een chromebook middels een virtualisatie programma als Virtualbox te simuleren zijn eigenlijk? Zodat iedereen kan ervaren dat het lekker werkt?
chrome zelf heeft een chromebook modus. Mocht je dat willen uittesten.

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 15:45:
Tot nu toe alvast bedankt voor jullie input. Heel zinnig en verhelderend. Jullie neigen naar Chromebooks. Ikzelf ook, maar schoolleiding neigt naar Ipad (pr verhaal ben ik bang).
Duidelijk maken dat wanneer een hele school volledig overstapt op gebruik van managed Chromebooks dat net zo goed een groot PR verhaal is. Groter zelfs dan iPad imo. Je ziet wel vaker hier en daar dat (vooral basis-)scholen overstappen op iPad gebruik. Een school die geheel overstapt op Chromebooks is in Nederland ietswat specialer nieuws (vooral omdat Chromebooks hier nog niet zo groot zijn als in de VS).

Los van alle eerder genoemde voordelen van Chromebooks tov Windows Notebooks en iPads kun je dus ook een PR-voordelige draai geven waarom ze juist Chromebooks ipv iPads moeten pakken.

Wat ik verder nog kan toevoegen is dat Google heel supportive is aan de educatieve sector (extra prijsvoordeel en ondersteuning) met hun Chromebook project:
Chromebooks voor uw klaslokaal
Chromebooks for Education

[ Voor 4% gewijzigd door Darkfreak op 02-02-2015 10:52 ]

• Mindpower
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03 23:25
Wat je ook nog kan doen is het bezoeken van een school die Ipads gebruikt. Hoorde laatst dat er middelbare school was die ze gebruikte. Deze waren er in het begin enthousiast over, maar nu toch wat minder. Vooral doordat ze als school slecht te beheren zijn en er geen mogelijkheid is om nou te controleren wat leerlingen doen. Toetsen er op geven werkt eigenlijk niet.

En wanneer je school per se tablets wil kan je altijd nog wachten op Google Play for Education...

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Dank voor jullie reacties. Ik kan hier mee verder naar de directie.
Ik denk dat het toch Chromebooks gaan worden ;)

Tot een volgend topic ;)

Wouter

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:27

StrongArmLance

Endless flow

Mijn broertje gebruikt een iPad op zijn school, en ondanks dat zijn resultaten goed zijn heb ik mijn bedenkingen over het systeem. Als hij aan mij vraagt of hij een stukje goed geschreven heeft dan is het hem niet eens kwalijk te nemen dat zijn interpunctie een drama is, dat is gewoon bijna niet te managen op een iPad, dan typt een iphone nog veel fijner.

Als hij een stuk op de pc typt is het dan ook veel beter, helaas is dat niet heel goed mogelijk, want dat heen en weer mailen van iPad naar pc en andersom is erg onhandig natuurlijk.

Ik zou chromebooks + googledrive doen, absoluut.

We hebben ook wat MacBook klassen hier, maar dat is ook niet fantastisch. Áls het moet met techniek, dan laptops, of surface pro's met covers. Chromebooks zijn dan goedkoop.
Laptops zijn gewoon een stuk productiever.

Voor mij en vele anderen is de tekstverwerking groter op een laptop dan met pen en daar ver onder zit typen op een tablet.

• AliP
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-07 14:37
Ik heb toch een argument tegen een Chromebook. Momenteel is er sprake van een enorme bug in ChromeOS. Veel mensen geven aan dat hun wifi-verbinding zeer frequent wegvalt (meerdere keren per uur) en je niet opnieuw kunt verbinden zonder een herstart. Daarmee worden de Chromebooks betrekkelijk waardeloos. Dit speelt al sinds eind januari en op de hulp-forums van Chrome is nog geen sprake van een oplossing op korte termijn.

Het geldt misschien niet voor alle types Chromebooks, maar het treft behoorlijk veel gebruikers (mij inclusief). Ik ben zelfs speciaal hiervoor even naar tweakers gegaan om te kijken of er op het forum hier ook gewag van wordt gemaakt, waarna ik dit topic tegenkwam.

Tegen de tijd dat de school toe is aan de aankoop zal het allicht verholpen zijn, maar ik wil maar aangeven dat de support voor een feature die absoluut cruciaal is voor fatsoenlijk gebruik op zijn zachtst gezegd matig is.

Ik zit op een Samsung 303C (relatief oud model, hoor, dus je zult inmiddels andere varianten aantreffen waarbij het probleem mogelijk niet speelt).

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:36
@wdyksman

Weet niet of je dit nog leest (topic is al een beetje droog...), maar ik raad jou (en je school) aan nog een mogelijkheid serieus te overwegen: Géén iPad of chromebook of windows laptop!!

Zoals je in een aantal eerdere reacties al kunt lezen (en zoals je zelf ook al een beetje aangeeft) wordt er door veel scholen eerder uit PR overwegingen besloten om hierop over te stappen, dan dat het voor de studieresultaten nou zo goed is.

Dat laatste is namelijk niet zo... Tenminste...het is nog nooit onderzocht. Mijn dochter zit sinds dit jaar ook in een iPad klas, en ik (en zijzelf) vinden het verschrikkelijk. Haar resultaten lijden enorm onder het gebruik van het apparaat. Hiervoor zijn een tweetal hoofdoorzaken.

De eerste oorzaak is het feit dat de iPad ook gebruikt kan worden voor spelletjes en sociale media. En met alle beste wil van de wereld, het in onmenselijk om van een puber te verlangen dat hij of zij zich daar maar voor afsluit. "Vroeger" was het zo dat je eerst moest studeren voordat je tv mocht kijken of op de PC mocht. Nu is dat gedwongen focussen op enkel de schoolboeken niet meer mogelijk omdat het lesmateriaal juist de bron van alle onrust is.

Tweede oorzaak is de toch wel heel gebrekkige UI van een iPad/Chrombook/whatever ten opzichte van een 'normaal' leerboek en schriften. De leerlingen in de klas van mijn kind krijgen nota bene het advies om als ze echt iets goed moeten leren, ze het 'maar even af moeten drukken'. Dit is toch wel het paard achter de wagen spannen.

Heb me een beetje verdiept in deze problematiek. Er zijn begin jaren 80 al onderzoeken gedaan naar de efficiëntie bij het lezen van een boek versus een scherm. Vanaf een scherm lees je langzamer, je bent de draad sneller kwijt én je vergeet het sneller. Grosso mode is de efficiency bij het lezen vanaf een scherm 30% lager dan bij het lezen vanaf papier. En dat is dan nog exclusief alle afleidingen genoemd bij de eerste oorzaak.

Persoonlijk vind ik het invoeren van deze apparaten extreem kortzichtig. iPad's bestaan nog maar 5 jaar, en er is geen enkel onderzoek gedaan naar het gebruik van die apparaten in de klas.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Pagina: 1