Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp voor vriendin

Pagina: 1
Acties:

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:33
Hallo allemaal,

Een vriendin van me wil graag een Macbook Pro gaan kopen. Ze gaat hier naast standaard zaken als office en browsen ook video's op editten. Dit doet ze op amateurniveau en hier gebruikt ze alleen iMovie voor, het betreft dan ook alleen knippen van vakantievideo's en dergelijken.

Ik denk dat zij aan 8gb RAM genoeg heeft maar zij twijfelt hier nog aan en ik heb haar dus belooft dat ik het even na zou vragen. De upgrade van 8gb RAM naar 16gb kost bij Apple al gauw 150,- en ik denk dus dat dat zonde van het geld is. Wat denken jullie? Gaat ze laggs ervaren wanneer ze deze simpele taken met 8gb RAM gaat uitvoeren en is het dus de moeite waard om de meerprijs voor 16gb te betalen? Of heeft ze aan 8gb ruim voldoende?

Zelf gebruik ik trouwens een Macbook pro 2014 met 8gb RAM en heb nog nooit laggs ervaren, maar ik gebruik dan ook geen iMovie. Wel gebruik ik regelmatig Photoshop en draai ik regelmatig Windows 8 in VMWare Fusion 7, allemaal zonder problemen.

Alvast bedankt!

Job

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 13:46
"Ik denk dat zij aan 8gb RAM genoeg heeft maar zij twijfelt hier nog aan en ik heb haar dus belooft dat ik het even na zou vragen. De upgrade van 8gb RAM naar 16gb kost bij Apple al gauw 150,- en ik denk dus dat dat zonde van het geld is. Wat denken jullie?"

Dat verschil gaat ze echt niet merken, zeker niet als je met amateurbeelden werkt die niet al te groot zijn en hier geen enorme bewerkingen op uit voert. Ook is €150 abnormaal voor 8GB extra, maar dat is Apple. Mocht het alsnog te weinig blijken, kun je altijd alsnog een paar ramstickjes halen.

Verwijderd

-Bas schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:06:
"Ik denk dat zij aan 8gb RAM genoeg heeft maar zij twijfelt hier nog aan en ik heb haar dus belooft dat ik het even na zou vragen. De upgrade van 8gb RAM naar 16gb kost bij Apple al gauw 150,- en ik denk dus dat dat zonde van het geld is. Wat denken jullie?"

Dat verschil gaat ze echt niet merken, zeker niet als je met amateurbeelden werkt die niet al te groot zijn en hier geen enorme bewerkingen op uit voert. Ook is €150 abnormaal voor 8GB extra, maar dat is Apple. Mocht het alsnog te weinig blijken, kun je altijd alsnog een paar ramstickjes halen.
Volgens mij zit het ram geheugen vast gesoldeerd en is dit niet user replaceable bij de nieuwe macbooks.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zelfs 2GB RAM is voldoende voor amateurvideobewerking, mits je een SSD hebt. Aangezien alle Macbooks gewoon een SSD hebben kun je met 8 GB prima werken.

Echter, voor 150 euro zou ik gewoon voor de 16 GB optie gaan. Dat is, er vanuit gaande dat je hem na 2 jaar weggooit, 6,25 euro per maand. Dat is peanuts vergeleken met de betere user experience die je er door krijgt, want het is hoe dan ook wel een beetje sneller. RAM is nog altijd sneller dan een SSD, ook bij paging.

[ Voor 29% gewijzigd door Trommelrem op 30-01-2015 12:09 ]

• -Bas
Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:07:
[...]

Volgens mij zit het ram geheugen vast gesoldeerd en is dit niet user replaceable bij de nieuwe macbooks.
Oeps, dat klopt ja. Toch heb je aan 8GB meer dan genoeg naar mijn mening. :+

@Trommelrem
"Zelfs 2GB RAM is voldoende voor amateurvideobewerking, mits je een SSD hebt." Als je amateurbeelden gebruikt heb je echt geen snelle hdd nodig hoor. Ligt eerder aan de kracht van de CPU-GPU.

[ Voor 25% gewijzigd door -Bas op 30-01-2015 12:10 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

De vraag is niet of 8GB genoeg is voor wat ze er nu mee wil doen. De vraag is of 8GB genoeg gaat zijn voor de volledige levensduur van het apparaat!

De MacBook is niet achteraf te upgraden. Wat je nu koopt is wat je zult blijven gebruiken gedurende de gehele levensduur. En als ik kijk naar mijn ervaring met Apples dan is geheugen nagenoeg het enige wat op den duur een beperking gaat vormen.

Ik zou haar sterk aanraden die 16GB er in te laten zetten. Ik verwacht dat je daarmee de levensduur van het apparaat met 1 of 2 jaar verlengd. En dan is € 150 plotseling een schijntje.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09

nexhil

BAM!

Ik zou altijd die 16 gb optie nemen. helemaal omdat je het in dit geval niet kunt upgraden en ten tweede omdat je mac meer waard blijft.
Een macbook koop je niet voor 2 jaar maar voor een jaar of 4/5

Just my 2 cents

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
-Bas schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:09:
[...]

Oeps, dat klopt ja. Toch heb je aan 8GB meer dan genoeg naar mijn mening. :+

@Trommelrem
"Zelfs 2GB RAM is voldoende voor amateurvideobewerking, mits je een SSD hebt." Als je amateurbeelden gebruikt heb je echt geen snelle hdd nodig hoor. Ligt eerder aan de kracht van de CPU-GPU.
Een vierde-/vijfdegeneratie i3 is daar al snel genoeg voor. HDD/SSD is tot nu toe nog altijd de bottleneck.

Zoals hierboven gezegd: Het is gewoon zonde om niet 16 GB te nemen voor slechts 150 euro. Let er alleen wel op dat sommige CTO modellen een langere levertijd hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 30-01-2015 12:15 ]

• -Bas
nexhil schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:12:
Ik zou altijd die 16 gb optie nemen. helemaal omdat je het in dit geval niet kunt upgraden en ten tweede omdat je mac meer waard blijft.
Een macbook koop je niet voor 2 jaar maar voor een jaar of 4/5

Just my 2 cents
Het ligt er nogal aan wanneer de vriendin van de TS weer een nieuwe wilt. Ik ken namelijk genoeg mensen die een 2012 model omwisselen voor een 2014 model. Als het een laptop is, waar je van tevoren al van weet dat je er lang mee gaat doen dan misstaat 16GB niet. ;)

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Persoonlijk heb ik bij de aanschaf van een MacBook dat je het beter gelijk goed kan doen, juist omdat je het niet meer aan kan passen. Dus gewoon 16Gb erin doen. Je weet nooit of je het wel of niet nodig gaat hebben in de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door Ultimation op 30-01-2015 12:32 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Pagina: 1