Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hostname lookup thuis soho router

Pagina: 1
Acties:

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Beste allen,

Ik ben bezig met het organiseren van een LAN Party, en bedenk mij net een klein iets, waar ik straks niet tegenaan wil lopen, maar ik kan werkelijkwaar niet bedenken/uitvinden hoe het volgende werkt. Graag kan iemand mij het een en ander uitleggen.

Ik ben bezig met een server bouwen die ik server1 noem (hostname) maar ik wil die straks kunnen benaderen via de hostname en niet z'n IP. De LAN zal plaatsvinden achter een kleine soho router. De doorsnee soho router is goed voor DHCP, NAT en DNS (maar dan allen in een zeer eenvoudige vorm).

Naar mijn weten (en corrigeer mij als ik fout zit) doet de die eenvoudige DNS (op een soho router) enkel lookups naar internet toe (hier mijn 1e vraag, hoe heet zo een lookup in die richting?) en niet terug het LAN in (hier mijn 2e vraag, hoe heet zo een lookup?).

Ik kom hier allen op dmv. 'nslookup' te hebben gedraaid en zodoende een lookup te hebben geprobeert, deze faailt, maar de host wordt vanzelf uit eindelijk wel aan de hand van hostname vindtbaar... Hoe kan dat?

Ik zocht op inet naar hoe name resolution gaat in WinDOH!s, en vondt oa. dit: Microsoft TCP/IP Host Name Resolution Order

Hieruit maak ik op dat alles faalt, en dat het systeem dus overgaat op NetBios, een oud systeem dat een soort fallback is voor een netwerk zonder DNS of WINS server, (hier mijn 3e vraag namelijk: klopt dit?)

Straks wil ik bij het aansluiten voor iedereen er voor kunnen zorgen dat ze kort na uplink 'server1' kunnen vinden (dus dat min of meer DNS hostname resolving gaat werken on the fly) en dit zonder het bijbouwen van een extra DNS server.

4e vraag: Hoe beinvloed ik NetBios/WINS? Ik heb de commandos 'nbtstat' (en dmv. download 'nblookup') al een beetje doorzocht, maar heb nog niet echt veel duidelijkheid, enige opheldering zou zeer gewaardeerd worden. Waarschijnlijk mis ik nodige info over bijv. DNS (oa. suffixes).

Overigens ooit in het verleden geconstateerd dat linux hosts nooit vindtbaar worden, (5e vraag:) Komt dit door een gebrek aan NetBios?

Aan alle Tweakers, alvast ontzettende bedankt!

PS: Weet iemand al over meer vrijwilligers klusjes? Hoop jullie bijv. allemaal weer te mogen zien op volgende Build Fest :D

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met routers heb je twee mogelijkheden, bij een DHCP aanvraag geeft hij naast een IP adres zichzelf als DNS server mee, of hij geeft zijn upstream DNS server(s) mee. Meestal die van je ISP.

Als hij een upstream DNS meegeeft, kun je op deze manier natuurlijk nooit je LAN resolven. De clients spreken de buiten DNS direct aan. Als hij zichzelf meegeeft, kan hij een lijstje van statische toewijzingen resolven, en/of een lijst van DHCP clients. (Mits die een hostname meegeven bij de DHCP aanvraag). Dit hóéft overigens niet, hij kan ook slechts als cache functioneren.
Naar mijn weten doet de die eenvoudige DNSenkel lookups naar internet toe en niet terug het LAN in
Terug het lan in kan niet hè? Aan wie zou hij het moeten vragen? Er is verder toch geen DNS server binnen?

Hiernaast draaien Windows systemen nog een 2e DNS systeem, WINS, wat inderdaad met NETBIOS te maken heeft. Aan 'schone' Linux server doet daar inderdaad niet aan, dus als hij niet volgens het normale DNS systeem gevonden kan worden, is hij 'onzichtbaar'.
(Overigens is de Windows DNS implementatie een ramp. Ping gebruikt een andere volgorde dan Explorer, dus het feit dat je een server kunt pingen, wil nog niet zeggen dat je hem onder dezelfde naam in Explorer kunt benaderen.)

Apple weer een ander systeem, zeroconf.

Gelukkig ondersteunen zowel Windows als Apple het 'normale' DNS, dus als jij een goede router neerzet, en je clients gebruiken een hostname bij de DHCP aanvraag, is alles onder naam bereikbaar. (Maar popt niet noodzakelijkerwijs op in 'Mijn Netwerkomgeving' of hoe dat tegenwoordig ook heten mag.)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Mijzelf schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:27:
Gelukkig ondersteunen zowel Windows als Apple het 'normale' DNS, dus als jij een goede router neerzet, en je clients gebruiken een hostname bij de DHCP aanvraag, is alles onder naam bereikbaar. (Maar popt niet noodzakelijkerwijs op in 'Mijn Netwerkomgeving' of hoe dat tegenwoordig ook heten mag.)
Kleine aanvulling; sommige routers schieten niet direct alle hostnames de 'global' namespace in, maar gebruiken een tld als .home of .lan (in ieder geval wat modemrouters van KPN-achtige ISPs)

Als de handleiding van je router aangeeft dat deze bereikbaar is onder router.home of router.lan, geldt datzelfde waarschijnlijk voor de overige hosts op je netwerk (server1.home).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Als je toch al een server aan het inrichten bent lijkt het mij het makkelijkste om deze ook voor DHCP en DNS server te laten spelen. Ontlast je je router ook nog een beetje :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• michaelbar
Hey mensen,

Super thx voor de reacties!

@Mijzelf: Ik zie vrijwel altijd het IP van de soho router als 'primary DNS server' in clients, dus kan ik er in zulke situaties vanuit gaan dat (zoals @Thralas zegt) (mits er een LAN suffix is -- eg. .lan .home) de server bereikbaar zal zijn op server1.home of server1.lan? Ik neem aan dat de DNS in de soho dan wel afhankelijk is van ietwat meer, nietwaar? Zo ja, waar dan van? Of is dit dan altijd standaard functionaliteit van DNS/DHCP soho routers?

@lier, als ik inderdaad nu al wist of ik DHCP/DNS kon uitzetten op die router dan maak ik idd wel gewoon eigen DHCP/DNS, tenslotte zat leuke opties om mee te geven bij DHCP leases (denk aan PXE, routes etc...) :D Maarja, als een soho routertje er uit klapt vanwege adressen uitdelen van ca 15 devices.... schrijf ik een brief aan die ISP :P

Thx u very mucho. :D

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
michaelbar schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:46:
Ik neem aan dat de DNS in de soho dan wel afhankelijk is van ietwat meer, nietwaar? Zo ja, waar dan van?
Hoe bedoel je? Je router zal op zijn beurt weer een DNS query uitvoeren bij de servers die hij van je ISP heeft gekregen via DHCP (tenzij je handmatig andere servers hebt geconfigureeerd), enzovoorts, tot de query uitkomt bij een DNS server welke het antwoord in z'n cache heeft staan of authorative is voor de desbetreffende query. Zo werkt DNS.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Het is leuk als je op naam kan connecten hoor, maar in deze tijd had je ook al het ip adres 7 keer op kunnen schrijven en die uitdelen :P

Tenzij je een groote lanparty maakt, maar dan is die router toch al niet genoeg en moet je toch echt naar dhcp/dns servers gaan kijken.

• michaelbar
Hi Thralas,

Thx, maar zo bedoelde ik het niet, ik heb het natuurlijk over "de 'lookup' richting LAN". Is een goed werkende LAN afhankelijk van zo een DNS suffix als .lan of .home, or werkt een hostname lookup op een LAN daar ook zonder mee mits DNS natuurlijk goed ingesteld is. Dus in die zin, bedoel ik, is "de 'lookup' richting LAN" afhankelijk van enkel die suffix of is je soho als DNS instellen al voeldoende?

Overigens begirjp ik nu nog steeds niet waarom na een paar minuten WinDOH!s hostnames wel blijken te resolven terwijl ik dus geen werkend DNS heb (ik installeer de server nu thuis en nslookup fails...). Kan niet anders dan dan dat NetBios/WINS is, nietwaar? Dus ook daar dan de vraag over, hoe werkt NetBios, oftewel, hoe kan ik een commando geven aan een WinDOH!s bakkie om te zeggen van 'he, ga jij eens om je heen kijken (X.X.X.255) op zoek naar buren en hun hostnames'?

Thx.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 15:48

eagle00789

Est. November 2005

Welk merk en type soho router heb je? Dan kunnen we je een nog beter antwoord geven wat wel en niet kan.

• michaelbar
Thuis heb ik een Huawei standard issue van Online.nl

Op locatie van LAN denk ik een standard issue Ziggo.

:D

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 15:48

eagle00789

Est. November 2005

michaelbar schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:40:
Op locatie van LAN denk ik een standard issue Ziggo.
Dit zegt dus nog steeds heel weinig, daar ziggo verschillende modems uitlevert. Maar ik weet dat de modem van ziggo de dns van ziggo doorgeeft aan de clients. Je zult dus hierachter je eigen router moeten plaatsen waarin je dit kunt afhandelen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gewoon de DHCP server van je router configureren om in de lease de DNS server op het (statische) IP van je server mee te geven en dan op je server DNS installeren, simpele resolver instellen en een lokale zone maken met daarin je server (bijv. server.local).

Fixing things to the breaking point...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
michaelbar schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:34:
Dus ook daar dan de vraag over, hoe werkt NetBios, oftewel, hoe kan ik een commando geven aan een WinDOH!s bakkie om te zeggen van 'he, ga jij eens om je heen kijken (X.X.X.255) op zoek naar buren en hun hostnames'?
'Vroeger' werkte het andersom. Elk apparaat dat op het netwerk kwam meldde zich met een broadcast, en één apparaat nam de rol van 'master browser' op zich, die hield een database bij van aangesloten apparaten, en gaf die aan elke 'nieuweling'. Die master browser werd automatisch gekozen, en als je die uitzette, duurde het dus weer even voor je weer een 'omgeving' had.

Met Vista is er iets veranderd, maar ik weet niet wat. Als je in XP of ouder een netwerklijst bekeek, stond die er direct. Met Vista en later begint die pas te populeren als je hem opent, en duurt het even voor je het hele netwerk ziet. Maar misschien is dat gewoon bloat, dat hij vroeger gewoon zijn database dumpte, en dat hij nu eerst alle clients nog even gaat benaderen voor hij ze laat zien, of zo.
Pagina: 1