freenas,nas4free,OpenMediaVault welke is het beste?

Pagina: 1
Acties:

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-01 15:11
Beste medetweakers,

ik ben mijn eigen high performance NAS aan het bouwen, en ik dacht eerst wellicht aan freenas maar er blijken genoeg alternatieven te zijn.
Wie heeft er ervaring met een van deze producten en kan me wat "echte" ervaringen vertellen?
doel:
ik draai een aantal webservers met veel kleine (en ook grote) bestanden voor video websites, ik heb een R510 met dell H700 en 6x RE4 (4TB) disks en zat te denken indien nodig aan 2x 500GB SSD voor caching (ZFS kan daar goed mee omgaan las ik).
Dus voordat ik alles ga installeren hoop ik dat iemand me hun ervaring kan vertellen lees veel verschillende verhalen :(

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:05

JT

VETAK y0

Voor FreeNAS wil je wel ECC geheugen hebben: https://forums.freenas.or...on-ecc-ram-and-zfs.15449/

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MrHarry
ja heb 32gb ecc ram in de server zitten. performance is voor mij het belangrijkste eigenlijk :)
en stabiliteit natuurlijk :p

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 15:33
Ja het is en blijft lastig.

FreeNAS heeft natuurlijk als voordeel dat er een bedrijf achter zit.
NAS4Free heeft volgens mij ook weer een redelijk momentum te pakken qua ontwikkeling.
ZfsGuru zou je ook nog kunnen proberen net als openMediaVault.

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je je thuis voelt op het OS. Als je een echte linux man bent dan is OpenMediaVault waarschijnlijk de optie. Ben je echter niet echt OS gebonden dan zou ik persoonlijk gaan voor een FreeBSD gebaseerd OS.

Als het echt een NAS is met een NFS share voor je webservers, dan zou ik gewoon gaan voor een baremetal FreeBSD install. Op de command prompt je pools aanmaken en een NFS share maken.
Waarschijnlijk gaat dat ding aan en kijk je er niet vaak meer naar om.
Geen poespas met GUI's enz.
In geval van problemen zit je gewoon wat dichter op het OS zonder GUI.

• MrHarry
Linux kennis is het probleem niet iig (Debian/ubuntu/centos) werk ik heel veel mee, enkel geen zin om NFS van scratch op te bouwen en te tunen etc... vandaar een wat meer out of the box oplossing.
en idd wil hem aanzetten en niet meer naar kijken een webgui kan makkelijk zijn maar geen must.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:05

JT

VETAK y0

Je zou ook nog Xpenology kunnen overwegen, DSM versie voor andere apparaten dan Synology's.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:18
Persoonlijk zou ik freenas nemen. Wordt goed door ontwikkeld, werkt gemakkelijk. En vooral het werkt...... En geen gexperimeteer ellende.

Als je websites host op je nas, kan je ook jails gebruiken om de websites veilig te hosten. Een groot voordeel.

Ik zou alleen de perc controller niet direct gebruiken. Maar er voor zorgen dat je voor zfs direct de disken kan aanspreken. Ik weet niet of je deze terug kan zetten op it mode.

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-12-2025

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik draai nu zelf 2 jaar NAS4Free (gevirtualiseerd) en ben zeer tevreden. Uptime werd zover beïnvloed door het host apparaat, dan was er een reboot nodig bijvoorbeeld. Ik heb naar FreeNAS gekeken maar die vond ik persoonlijk niet zo gebruikersvriendelijk en eigelijk teveel mogelijkheden hebben voor een NAS, bijvoorbeeld Torrents downloaden etc.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• MrHarry
ben voor nu met openmediavault gegaan, vooral vanwege wat syl765 zei ik hou ervan om volledige controle van mijn OS te hebben en heb nooit met freebsd gewerkt. Freenas ziet er leuk uit enkel heeft rare dingen zo is de load in idle ook 0.65 (lijkt een bug te zijn) en ik kan geen dell openmanage erop zetten (server staat in DC) en met mediavault kan dat wel. Ze lijken erg op elkaar ook maar werkt tot nu toe top!
bedankt voor alle reacties!!
Pagina: 1