[Advies] Videobewerking PC Premiere pro €1000

Pagina: 1
Acties:

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:05

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb de opdracht gekregen een videobewerking systeem samen te stellen met een budget van om en nabij de 1000 euro. Het gaat in deze alleen om een goedgevulde kast, overige hardware is aanwezig zoals muis, tobo, en scherm.

De wensen waren:

-Intel proc
- 2 ssd's
-16GB Ram
- 1 4tb schijf
- Nvidia kaart
- Premiere Pro certified kaart
- Merk moederbord en grafische kaart moet hetzelfde zijn.

Ik heb in deze gekozen voor het s1150 platform, aangezien voor dit budget een s2011 platform net teveel van het goede is. Dus begonnen bij de proc, een i7 4790 (niet k) want-> HT. En dat schaalt volgens mij prima in Premiere Pro. 16GB lijkt mij ook duidelijk. Heb voor een redelijk z97 bordje gekozen, kan uiteraard nog een 10tje besparen met een b85 bordje ofzo?

Grafische kaart was een lastige, ik weet dat Premiere wel Cuda ondersteuning heeft, maar ook voor AMD hardwareversnelling ondersteund. Opdrachtgever wilde perse Nvidia, uiteindelijk gekozen voor de nieuwe GTX960. Verder overwogen: GTX770 (te duur), GTX760 (net iets langzamer dan 960). Nu weet ik niet of Vram van belang is voor Premiere? In dat geval beter opteren voor een 4GB kaart? Voor verdere lijst zie hieronder.

Ik hoor graag jullie advies verder.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 299,-€ 299,-
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 72,66€ 72,66
1Gigabyte GV-N960WF2OC-2GD€ 222,95€ 222,95
1Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 135,79€ 135,79
1Corsair Graphite 230T€ 57,95€ 57,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/16€ 128,95€ 128,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
2Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 122,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.095,22

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 29-01-2015 21:46 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
pak een xeon, goedkoper, en hyperthreading ;)
Maar waarom 2 ssd's?? Om in raid te draaien?? Anders kun je beter 1x 256gb nemen.
Waarom moeten het mobo en de gpu van dezelfde fabrikant zijn??
Neem als voeding de m12ii evo vanwege modulair, handig in die kast.
De 960 is m.i. te duur voor wat het bied, als je het voor cuda doet, waarom geen 750Ti??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-03 10:52
Neem een 256gb ssd: pricewatch: Crucial M550 2,5" 256GB
Neem een modulaire voeding: http://tweakers.net/categorie/664/voedingen/producten/
Dit ram is sneller en goedkoper: pricewatch: GeIL Evo Potenza GPB316GB1600C9DC
Neem een xeon: pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed
Koop een andere videokaart (aan jou de optie, ik weet niet hoe het schaalt in adobe premiere pro)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
pwillemske schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:53:
pak een xeon, goedkoper, en hyperthreading ;)
Lijkt mij een prima optie.
Maar waarom 2 ssd's?? Om in raid te draaien?? Anders kun je beter 1x 256gb nemen.
Wens van de klant ivm grote workfiles. Premiere zou daar beter mee omgaan als de workfiles op een aparte SSD los van OS schijf werken, heb echter zelf geen ervaring met Premiere in die zin.
Waarom moeten het mobo en de gpu van dezelfde fabrikant zijn??
Geen idee, vind ie stylish?
Neem als voeding de m12ii evo vanwege modulair, handig in die kast.
Heb deze kast zelf, prima kabel management mogelijk, en had ergens gelezen (geen bron) dat die evo niet de beste keus zou zijn?
De 960 is m.i. te duur voor wat het bied, als je het voor cuda doet, waarom geen 750Ti??
Tja, De 750Ti is 30% trager, maar ik probeer nog steeds uit te zoeken waar een snellere of langzamere kaart schaalt in Premiere Pro. Blijkbaar een groot geheim, want er zijn maar weinig reviews over te vinden (of zoek ik verkeert?) In ieder geval is juist de grafische kaart voor mij een grote onzekere en afhankelijk van dat onderzoek. Meer cudacores, of meer geheugen (-bandbreedte). Nog even verder zoeken..
Zie uitleg hierboven
Kan, maar zie uitleg
Dit ram is sneller en goedkoper: pricewatch: GeIL Evo Potenza GPB316GB1600C9DC
Gaan we meenemen.
Neem een xeon: pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed
Koop een andere videokaart (aan jou de optie, ik weet niet hoe het schaalt in adobe premiere pro)
Weet ik dus ook niet, maar in ieder geval, bedankt voor dit advies zover heren.

[ Voor 30% gewijzigd door millman op 30-01-2015 00:09 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De videokaart/gpu wordt in Pr Pro vooral gebruikt voor het renderen van veel effecten / transities, het resizen/adjusten van frames, het wisselen tussen framerates, kleurbewerkingen etc.

Het is dus soms heel relevant wat er precies op gedaan word:

- Wat voor formaten importeert hij? Op welke resolutie en framerate? Veranderd hij die veel? Of is het allemaal dezelfde res en framerate?
- Veel gebruik van effecten?
- Waar exporteert hij naar?

specs

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
@ Maratropa, ik zal een en ander nogeens navragen. Ik geloof dat hij wel mee leest in dit topic.

Voor nu heb ik de volgende lijst, waar alleen de juiste grafische kaart nog gekozen moet worden. De rest staat wel redelijk vast?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 243,29€ 243,29
1Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 137,25€ 137,25
1GeIL Evo Potenza GPB316GB1600C9DC€ 125,01€ 125,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.037,03

• maratropa
  • Niet online
Ik snap die xeon niet zo, het is een cpu die al best oud is, en de v4's staan dit jaar voor de deur. Daarbij is er op dit moment geen betere koop dan de 4790K, die heeft ook veel meer turbo dan die xeon en zal wat langer mee gaan en ook nog wat sneller zijn. Aangezien cpu snelheid hier (juist hier) altijd nuttig is, is hij z'n geld dubbel en dwars waard. Neem nou geen genoegen met minder.

Qua gpu heb je in dit budget ook weer niet heel veel opties, je wilt ook weer niet op je CPU bezuinigen. Welke premiere pro versie gebruikt hij eigenlijk? Als hij CS6 nog gebruikt zit hij aan Nvidia vast, met latere versies of als hij op Creative Cloud zit zou een AMD ook werken.

Op zich kom je nog een heel eind met een 2GB kaart, maar ga er van uit dat meer VRAM interessant wordt als je bijv. op 4K gaat werken en dan met veel effecten enzo. Maar het blijft lastig want het is erg gebruiker/workflow afhankelijk.

En die 2 losse SSD's lijkt me ook niet nuttig. De accestijd is bijna 0 dus je hoeft data niet te spreiden zoals bij HDD's, ik zou gaan voor 1 256GB SSD. Die zijn vaak nog sneller ook.

specs

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
millman schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:16:
@ Maratropa, ik zal een en ander nogeens navragen. Ik geloof dat hij wel mee leest in dit topic.

Voor nu heb ik de volgende lijst, waar alleen de juiste grafische kaart nog gekozen moet worden. De rest staat wel redelijk vast?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 243,29€ 243,29
1Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 137,25€ 137,25
1GeIL Evo Potenza GPB316GB1600C9DC€ 125,01€ 125,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.037,03
Waarom dat moederbord? Is een moederbord met M.2-slot geen optie?

Dat RAM wat je eerst had zou ik gewoon pakken i.p.v. dit. Dit setje is niet echt goed leverbaar en waar het wel leverbaar is het duurder.

pricewatch: Seasonic S12G 450W zou ik als voeding nemen, van betere kwalitiet, en zuiniger. 450W is genoeg ja.

Waarom 2x een 128GB SSD? Waarom geen 1x 256GB?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
maratropa schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:25:
Ik snap die xeon niet zo, het is een cpu die al best oud is, en de v4's staan dit jaar voor de deur. Daarbij is er op dit moment geen betere koop dan de 4790K, die heeft ook veel meer turbo dan die xeon en zal wat langer mee gaan en ook nog wat sneller zijn. Aangezien cpu snelheid hier (juist hier) altijd nuttig is, is hij z'n geld dubbel en dwars waard. Neem nou geen genoegen met minder.

Qua gpu heb je in dit budget ook weer niet heel veel opties, je wilt ook weer niet op je CPU bezuinigen. Welke premiere pro versie gebruikt hij eigenlijk? Als hij CS6 nog gebruikt zit hij aan Nvidia vast, met latere versies of als hij op Creative Cloud zit zou een AMD ook werken.

Op zich kom je nog een heel eind met een 2GB kaart, maar ga er van uit dat meer VRAM interessant wordt als je bijv. op 4K gaat werken en dan met veel effecten enzo. Maar het blijft lastig want het is erg gebruiker/workflow afhankelijk.

En die 2 losse SSD's lijkt me ook niet nuttig. De accestijd is bijna 0 dus je hoeft data niet te spreiden zoals bij HDD's, ik zou gaan voor 1 256GB SSD. Die zijn vaak nog sneller ook.
Als ik het zo lees ben jij een Premiere gebruiker met ervaring in ieder geval. Die Xeon is clock voor clock net zo snel als die 4790, alleen boost de i7 hoger, maar besparen we 50 euro. Vind het niet zo'n verkeerde keuze eigenlijk, zeker gezien we iets te ver boven budget zaten. Zal deze overweging nog eens maken.

Als jij zeker bent dat in premiere 1 of 2 ssd's en swappen van files niet uitmaakt, dan zou ik ook voor een enkele SSD opteren. Ik zal proberen de klant te overtuigen van de onzin van 2 SSD's.

Tja, de GPU is een lastige. De klant wil per definitie nVidia, dus zal daar niet aan tornen, tevens valt de 960 prima binnen budget.. Sneller is niet mogelijk en langzamer en dus goedkoper is ook niet echt nodig, lijkt mij uiteindelijk een prima keuze? meer vRam zal ik naar moeten kijken.
jorisvdelsen schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:27:
[...]

Waarom dat moederbord? Is een moederbord met M.2-slot geen optie?

Dat RAM wat je eerst had zou ik gewoon pakken i.p.v. dit. Dit setje is niet echt goed leverbaar en waar het wel leverbaar is het duurder.

pricewatch: Seasonic S12G 450W zou ik als voeding nemen, van betere kwalitiet, en zuiniger. 450W is genoeg ja.

Waarom 2x een 128GB SSD? Waarom geen 1x 256GB?
Dat Mobo is in principe prima, M2 storage gaan we toch niet gebruiken. (jij al wel?) Ram is dus nog een overweging, veel scheelt het niet geloof ik. Die voeding is een goeie, zal die swap nog maken denk ik..

• maratropa
  • Niet online
Dedicated SSD's voor bijv. footage en exports wordt vooral pas interessant als je echt veel met RAW video werkt en dus zeer hoge datarates op je storage genereert. Van en naar sterk gecomprimeerde bestanden werken is natuurlijk veel minder zwaar op de opslag. Vandaar dat standaard voor meer SSD's gaan niet nuttig hoeft te zijn. Ook weer user en project afhankelijk :)

specs

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Ik hoop dat de klant ook even meeleest en antwoord kan geven op de user specifieke vragen die jullie stellen. Tot die tijd heeft het weinig zin verder te speculeren. Globaal zitten we wel goed met dit systeem dacht ik zo..

Thnx sofar.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 30-01-2015 12:56 ]

• WeNeedToCheat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-01-2022
hallo Beste alle,

ik ben "de klant"

mijn laatste Computer is er mee opgehouden en geen beter excuus voor wat nieuws,
vandaar mijn vraag aan Millman.

ik heb nog een Kast, DVD en Blu-ray drivers en Voeding. maar wil de rest graag vervangen.
helaas ben ik niet meer zo up-to-date met systemspecs en component-compatiblity
(afgehaakt na Pentium 3 ;) )

wat ik vooral doen met mijn PC is videos bewerken van mijn Sony Action Cam. die neem ik mee tijdens het duiken en skien e.d.
hiervoor gebruik ik nu Adobe Premiere Pro CS3, of gebruikte moet ik zeggen want mijn huidige systeem is hemelen.het komt dan naar op 2 tot 4 files van 4GB *.MP4

ik wil graag overstappen naar CS6 iets meer mogelijkheden en meer youtube-how-to's

mij "eisen" aan het systeem:
budget 1000,-
Intel (vind ik gewoon een prettiger iedee)
Nvidea (idem, ook met PP CS6 in het achterhoofd)
2x SSD (bij mij huidige systeem was het sneller om de bron op HDD-1 te zetten en het resultaat op HDD-2)
16Gb ram (lekker snel renderen)
1x HDD 4TB (gewoon opslag)
het beetje gamen wat ik verder doe moet eigenlijk dus wel lukken op de pc die hieruit voortvloeit (no prio)

jullie verklaring over de ssd (beter 1 grote dan 2) neem ik direct over. ik heb geen ervaring met ssd's

wat ik doe met die video;? FullHD@60Hz MP4, samenvoegen, veel fades, ondertitels, kleur-reparaties en transities. het renderen van een uur film kosten mij altijd heel veel tijd daar wil ik een flinke slag slaan

hartelijk dank voor jullie feedback

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topicstarter
Hoi man,

Welke voeding heb je nog over als ik vragen mag? Welke kast, past alles daar in? Vul je post even aan..

• maratropa
  • Niet online
CS3 heeft helemaal geen gpu versnelling; laat die gpu voor nu weg en neem een 4790k en kijk hoe het gaat met de onboard igpu in de i7. Als je een redelijke voeding neemt kun je er later altijd nog iets bijzetten.. Dan heb je voor nu de snelste optie, en zit je niet met een systeem wat een compromis is.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 30-01-2015 18:41 ]

specs

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:08

Tribits

Onkruid vergaat niet

Lijkt me een goed advies van maratropa, ik stel zelf de Xeon nog wel eens voor maar dan voor builds waar gaming de prioriteit heeft naast andere werkzaamheden en het budget te beperkt is voor een 4790k. Ik had wel het idee dat de videokaart onevenredig duur was maar aangezien ik verder weinig verstand heb van videokaarten voor dit soort toepassingen heb ik me er maar even buitengehouden tot nu toe.
WeNeedToCheat schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:35:
2x SSD (bij mij huidige systeem was het sneller om de bron op HDD-1 te zetten en het resultaat op HDD-2)
Een HDD zakt vooral in qua seek times als je gelijk gaat lezen en schrijven of meerdere bestanden leest die op dezelfde schijf staan. Een SSD heeft geen koppen en dus ook geen seek tijden. Ik geloof dat er voor high end systemen wel prestatiewinst te halen is door meerdere SSD's parallel te zetten maar dan praat je toch over een andere prijscategorie.

[ Voor 42% gewijzigd door Tribits op 30-01-2015 18:47 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• WeNeedToCheat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-01-2022
maratropa schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:40:
CS3 heeft helemaal geen gpu versnelling; laat die gpu voor nu weg en neem een 4790k en kijk hoe het gaat met de onboard igpu in de i7. Als je een redelijke voeding neemt kun je er later altijd nog iets bijzetten.. Dan heb je voor nu de snelste optie, en zit je niet met een systeem wat een compromis is.
klopt als een bus, vandaar ook dat ik naar CS6 wil, die draait niet op mijn huidige systeem
Tribits schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:43:
Een HDD zakt vooral in qua seek times als je gelijk gaat lezen en schrijven of meerdere bestanden leest die op dezelfde schijf staan. Een SSD heeft geen koppen en dus ook geen seek tijden. Ik geloof dat er voor high end systemen wel prestatiewinst te halen is door meerdere SSD's parallel te zetten maar dan praat je toch over een andere prijscategorie.
Dat verklaart het e.e.a. Ik was al over ;-) om er 1 van te maken

• maratropa
  • Niet online
Ok als je nu meteen naar cs6 wilt dan is een gpu wel redelijk een must ja..

Alleen, een gpu nieuw kopen hiervoor is binnen dit budget helemaal niet zo slim. Een gtx 670 is 2dehands rond de 100 euro te krijgen. Daar heb je nieuw geen kaart voor met die vram bandbreedte. Als je met 1080p materiaal werkt zie ik niet zo snel problemen ontstaan met 2GB vram.

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 30-01-2015 21:42 ]

specs

Pagina: 1