Elk NOS heeft zijn voor/nadelen.
Ikzelf werk als Netwerkbeheerder bij een groot bedrijf (PinkRoccade) en daar een dochter onderneming van. Binnen heel PinkRoccade maken we naar grote tevredenheid gebruik van Novell Netware voor File/Print en Novell GroupWise voor Mail.
Ik heb ook veel ervaring met WinNT4 en Win2K Servers. Linux heb ik minder kaas van gegeten, maar wat ik ervan gezien heb is indrukwekkend.
Nu dan mijn mening:
Als je een Netwerk hebt, van ongeveer 50-100 Clients, dan is WinNT4/Win2K een hele goede oplossing. Je kunt heel gemakkelijk op weinig Servers (zelfs op 1) alle functies draaien voor een schappelijk prijsje
Als je daarentegen een Netwerk hebt, zoals ik beheer, van tegen de 450 Clients, dan wordt het andere koek. Wij hebben voor Novell gekozen, omdat het stabieler, robuuster en sneller is in dat soort omgevingen. Het is alleen wel duurder. We gebruiken ook nog WinNT4 en Win2K Servers (we hebben veel Servers

), maar dan alleen voor die functies waar ze voor nodig zijn. Dan denk ik aan database (Oracle8), WebServer (IIS4/5), HelpDesk Applicatie (TopDesk), Beheer Server (Web JetAdmin, Axis StorPoint, etc.). We hebben ook Linux draaien, alleen wil het management er nog niet aan, dus mogen we het nog niet "fullscale" in gaan zetten

.
Linux is een "alleskunner", vindt ik. Je kunt hem inzetten in een Pure WinNT4 omgeving als PDC zelfs!! Dus als File/Print Server voldoet hij prima tot zeer goed. Ook als Mail, database, Web Server voldoet Linux heel goed. Linux is de goedkoopste oplossing, vooropgesteld dat je beheerders hebt die ook Linux kennis hebben.
DJ