Lease-auto shortlease/huur en eigen bijdrage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22
Hoi allemaal,

Afgelopen december ben ik bij mijn werkgever begonnen. Volgens contract heb ik recht op een B klasse lease auto. Hier komt, wanneer ik hem ook prive rij, nog een eigen bijdrage van €60 bij.
Echter, als ik vrijwillig voor een A klasse kies, dan vervalt die eigen bijdrage.

Nu heb ik zelf maar zeer beperkt prive een auto nodig, en wil geen gedoe met kilometers bijhouden enzo. Dus heb voor die A klasse gekozen.

Volgens de wagenparkbeheerder en leasemaatschappij (Athlon) zijn er geen A klassers beschikbaar en is de wachttijd grofweg een half jaar.

Voor in de tussentijd heb ik een huurauto gekregen (i10, waar ik ontzettend kut in zit, maar dat terzijde).

Nu wordt er van mijn loon €50 ingehouden. Navraag levert op dat dit is vanwege de lease-auto. Meer specifiek, omdat het een huurauto is, wat voor hun duurder is en ik dus wel die eigen bijdrage ineens moet betalen. Echter, dat was niet de afspraak en ik heb er ook geen boodschap aan dat zij een huurauto moeten inzetten eigenlijk. Voor een proefperiode termijn kan ik me dat wel voorstellen, maar 6 maanden?
Als ik nu naar de dealer toe stap heb ik over 2 maanden een nieuwe op de stoep staan.

Helaas loop ik vast bij het hoofdkantoor en heeft mijn afdelingsmanager het schreeuwend druk, mijn vraag hierover ligt al 2 weken bij hem zonder antwoord.

Herkent iemand dit, wat kan ik er aan doen?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je je auto prive gebruikt betaal je bijtelling op basis van CO2 uitstoot, niet of het A,B,C klasse is of huur of lease.

In jouw geval wil je geen kilometerregistratie bijhouden, anders had je kunnen kiezen voor de verklaring dat geen prive-gebruik hebt. Werkgever hoeft geen bijtelling te hanteren.

Maar nu betaal je dus boven op die lease-prijs (of huur), nog een eigen bijdrage. Raar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Die 50 euro is dus omdat je prive rijd in de auto, niet de bijtelling? Als dat inderdaad zo is, zijn die kosten wel aftrekbaar bij de belasting :) scheelt toch weer wat.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
smesjz schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:18:
Maar nu betaal je dus boven op die lease-prijs (of huur), nog een eigen bijdrage. Raar verhaal.
Situatie komt wel vaker voor dat je voor prive-gebruik, buiten het belastingtechnische plaats (bijtelling, een eigen bijdrage moet leveren. Enigszins verklaarbaar omdat je toch gebruik maakt van onder andere de brandstof die door de werkgever wordt betaald, de auto sneller afschrijft e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Die eigen bijdrage is inderdaad _niet_ de bijtelling. Wat overigens ook een reden is om voor een A klasse te kiezen, want de waarde is lager.
Widow schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:23:
Die 50 euro is dus omdat je prive rijd in de auto, niet de bijtelling? Als dat inderdaad zo is, zijn die kosten wel aftrekbaar bij de belasting :) scheelt toch weer wat.
Ah, vandaar de plek op mn loonstrookje. Dan is het netto verschil tussen A of B klasse rijden eigenlijk niet eens zo groot.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-10 08:56
Dat is wel een apart verhaal. Jij kiest voor de A-klasse omdat je geen extra kosten wil, dan geven zij aan dat er voorlopig nog geen A klasse beschikbaar is, en moet je bijna net zoveel bij betalen als je bij een B klasse zou moeten voor een A klasse (huur) auto?
Ook al is het een huurauto en hebben zij meer kosten, dat vind ik een redelijk vreemde gang van zaken. Jij kiest er niet voor om 6 maanden te wachten, waarom is het risico dan wel voor jou?

Bij ons is het heel anders geregeld: als je een nieuwe leaseauto bestelt heb je recht op een voorloopauto (als je niet al een oude leaseauto hebt), dit is normaal gesproken een poolauto die dan beschikbaar is. Maar in mijn geval was die niet beschikbaar, dus kreeg ik een huurauto. Voor die huurauto werd dezelfde prijs gerekend als dat ik voor m'n bestelde leaseauto zou moeten betalen. Of dit nou een duurdere (in mijn geval wel) was of niet, je betaalt gewoon dezelfde prijs. Dat vind ik ook veel logischer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
DropjesLover schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:05:
Afgelopen december ben ik bij mijn werkgever begonnen. Volgens contract heb ik recht op een B klasse lease auto. Hier komt, wanneer ik hem ook prive rij, nog een eigen bijdrage van €60 bij.
Echter, als ik vrijwillig voor een A klasse kies, dan vervalt die eigen bijdrage.
Dat zullen de tarieven zijn voor een "gewone" (langdurige) auto van de zaak.
Voor in de tussentijd heb ik een huurauto gekregen (i10, waar ik ontzettend kut in zit, maar dat terzijde).

Nu wordt er van mijn loon €50 ingehouden. Navraag levert op dat dit is vanwege de lease-auto.
Soms heeft een leaseregeling andere tarieven / eigen bijdragen voor een huurauto of voorloopauto (korte termijn auto). Ik kan me herineren dat ik bij LogicaCMG indertijd een eigen bijdrage betaalde voor mijn voorloopauto, terwijl hetzelfde examplaar als leaseauto net binnen budget zou vallen.

Kijk er je leaseregeling op na. Misschien staat er wel iets over een eigen bijdrage voor een tijdelijke auto / huurauto / voorloopauto, Zo niet, dan zou de eigen bijdrage gebaseerd moeten zijn op de klasse die je rijdt. A-klasse, 0 euro.
Volgens de wagenparkbeheerder en leasemaatschappij (Athlon) zijn er geen A klassers beschikbaar en is de wachttijd grofweg een half jaar.
Als je uit je proeftijd bent, bestel je toch gewoon een nieuwe auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
t_captain schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:13:
[...]

Dat zullen de tarieven zijn voor een "gewone" (langdurige) auto van de zaak.
Ja, inderdaad. Al werkt mijn bedrijf met een wagenparkbeheerder en zitten er gewoon wagens in de poule. Dus ook bij uit dienst treden is er dan geen gedoe, de wagen gaat gewoon weer de poule in, in plaats van de horrorverhalen dat je hem mee moet nemen of af moet kopen oid.
[...]

Soms heeft een leaseregeling andere tarieven / eigen bijdragen voor een huurauto of voorloopauto (korte termijn auto). Ik kan me herineren dat ik bij LogicaCMG indertijd een eigen bijdrage betaalde voor mijn voorloopauto, terwijl hetzelfde examplaar als leaseauto net binnen budget zou vallen.

Kijk er je leaseregeling op na. Misschien staat er wel iets over een eigen bijdrage voor een tijdelijke auto / huurauto / voorloopauto, Zo niet, dan zou de eigen bijdrage gebaseerd moeten zijn op de klasse die je rijdt. A-klasse, 0 euro.
Dat is het een beetje, ik heb geen leaseregeling gezien. In ieder geval niet waar de bedragen gespecificeerd staan, noch hoeveel dat de huidige kost.
[...]

Als je uit je proeftijd bent, bestel je toch gewoon een nieuwe auto?
We werken met een wagenparkbeheerder. Wat er beschikbaar is, is wat je krijgt.
Dit leid zelfs tot bij hoger management tot frustratie dat ze nauwelijks keus hebben in auto en uitrusting, dat velen gewoon zelf een wagen gekocht hebben en de 19ct/km er bij nemen...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wagenparkbeheer en pouleauto's zijn twee verschillende zaken.

Ieder bedrijf met een flinke vloot aan leaseauto's heeft wel een wagenparkbeheerder (en soms meer dan 1 FTE). Die afdeling onderhoudt bijbvoorbeeld de contacten met leaserijders en leasemaatschappij(en). Toezien dat de auto's op tijd hun onderhoud krijgen, dan mensen naar het einde van het leasecontract op tijd een nieuwe auto bestellen, eventueel onderhandelen met de leasemaatschappij over verlenging / verkorting van contracten etc.

Het beheer van een poule kan onderdeel zijn van hun werk, maar dat hoeft niet. LogicaCMG had ook wagenparkbeheerders, maar geen pouleauto's.

Ook bij een poule moet het toch mogelijk zijn om een nieuwe auto te leasen? Kennelijk is er een tekort aan A-klasse auto's. Indien er niet gelijktijdig een overschot in de B-klasse is, wordt het gewoon tijd om een auto aan de poule toe te voegen.

Op een ander onderwerp: de i10 is tegenwoordig echt niet meer de bodem van de automarkt zoals de Matiz dat ooit was. Binnen zijn directe concurrenten (108/Aygo/C1, Up/Citigo etc) staat de i10 bekend als een autootje wat best aardig meekomt. Als je in een i10 "ontzettend ***" zit, moet je dan toch niet een B-klasse overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
t_captain schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:02:
Op een ander onderwerp: de i10 is tegenwoordig echt niet meer de bodem van de automarkt zoals de Matiz dat ooit was. Binnen zijn directe concurrenten (108/Aygo/C1, Up/Citigo etc) staat de i10 bekend als een autootje wat best aardig meekomt. Als je in een i10 "ontzettend ***" zit, moet je dan toch niet een B-klasse overwegen?
Inderdaad. Zie link.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Ik heb een i10 uit juni 2013 en heb ook gereden in een 2012 Up en 107. De Up vond ik veruit het beste mee komen met verkeer en de beste stoelen hebben. Heb ook in een nieuwe Twingo gezeten (niet gereden) en dat ding heeft ook ernstig prima ondersteunende stoelen.

Geen grapje, tot 70km/u is het een aardig ding, daarboven echt niet meer. Nauwelijks verschil tussen doortrekken in z'n 4 of 5, vanaf een tankstation meer dan de invoegstrook nodig hebben om op 120km/u te komen, etc...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het is toch een huurauto? Dan is hij binnen dagen of weken wel om te ruilen voor een andere. Even de wagenparkbeheerder mailen. Er zitten genoeg Ups in de verhuur.

Of je moet toch overwegen om dat tientje extra te lappen en een B-segment auto te kiezen. Wel wegblijven van de Polo Bluemotion want die is niet sneller dan een i10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
t_captain schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:14:
Het is toch een huurauto? Dan is hij binnen dagen of weken wel om te ruilen voor een andere. Even de wagenparkbeheerder mailen. Er zitten genoeg Ups in de verhuur.

Of je moet toch overwegen om dat tientje extra te lappen en een B-segment auto te kiezen. Wel wegblijven van de Polo Bluemotion want die is niet sneller dan een i10.
De oude Bluemotions waren traag, tegenwoordig valt dat best mee, 0-100 in net geen 11 seconden is prima in Nederland :) ik had zo'n ding een keer als voorloop auto, en ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik vermogen tekort had iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
t_captain schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:14:

Zit ik nu eigenlijk ook naar te neigen ja... Al zak ik ook nog eens €100 bruto (A klasse is -€150, B klasse is -€250 bruto), dus dan wordt het ineens €100 per maand netto duurder. Dat vind ik best veel worden.

Daarstraks gebeld met mijn contactpersoon, blijkbaar doen ze niet aan leasebedragen. Gewoon in klasses ingedeeld en "deze krijg je, veel plezier de komende jaren". Is wel ernstig matig... Maar goed, wel goedkoper dan zelf kopen/rijden.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Widow schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:33:
[...]

De oude Bluemotions waren traag, tegenwoordig valt dat best mee, 0-100 in net geen 11 seconden is prima in Nederland :) ik had zo'n ding een keer als voorloop auto, en ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik vermogen tekort had iig.
Volgens autoweek doet de Polo BM nog steeds 12.9 seconden over de sprint (75 pk TDI BM). Heb je het misschien over de Golf 1.6 TDI BM?
DropjesLover schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:51:
[...]

Zit ik nu eigenlijk ook naar te neigen ja... Al zak ik ook nog eens €100 bruto (A klasse is -€150, B klasse is -€250 bruto), dus dan wordt het ineens €100 per maand netto duurder. Dat vind ik best veel worden.
Waar komen die bedragen ineens vandaan?

Het was toch 0 euro eigen bijdrage (A-klasse) of 60 euro (B-klasse), met eventueel 50 euro extra als het een huurauto is? Een B-klasse uit de pool zou dus een tientje meer moeten kosten als een A-klasse huurauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
t_captain schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:59:
[...]

Volgens autoweek doet de Polo BM nog steeds 12.9 seconden over de sprint (75 pk TDI BM). Heb je het misschien over de Golf 1.6 TDI BM?
Dat zijn de TDI's, maar de TSI's (benzine) zijn een stuk rapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
t_captain schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:59:
[...]

Waar komen die bedragen ineens vandaan?

Het was toch 0 euro eigen bijdrage (A-klasse) of 60 euro (B-klasse), met eventueel 50 euro extra als het een huurauto is? Een B-klasse uit de pool zou dus een tientje meer moeten kosten als een A-klasse huurauto.
Dan ben ik niet compleet geweest in mijn OP, excuses.

Salaris: [x] bruto
Lease-auto B klasse: x - €250 - €60 (eigen bijdrage) - bijtelling (bruto)
Lease-auto vrijwillig A klasse: x - €150 - bijtelling (bruto)
Lease-auto vrijwillig A klasse huurauto: x - €150 - bijtelling - €50 (eigen bijdrage)

Met mijn kilometers zou ik een benzine krijgen. Diesel krijg je alleen als je over de 35k km/jaar heen gaat dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 30-01-2015 12:14 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:13:
[...]

Dan ben ik niet compleet geweest in mijn OP, excuses.

Salaris: [x] bruto
Lease-auto B klasse: x - €250 - €60 (eigen bijdrage) - bijtelling (bruto)
Lease-auto vrijwillig A klasse: x - €150 - bijtelling (bruto)
Lease-auto vrijwillig A klasse huurauto: x - €150 - bijtelling - €50 (eigen bijdrage)

Met mijn kilometers zou ik een benzine krijgen. Diesel krijg je alleen als je over de 35k km/jaar heen gaat dacht ik.
Waar komen die berekeningen vandaan?

Je bijtelling (cataloguswaarde x bijtellingspercentage op basis van co2 uitstoot) tel je bij je brutoloon op. Over dat geheel betaal je loonheffing. Waarom gaat er 250 van je bruto af en trek je vervolgens je bijtelling er weer af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Dat zijn de berekeningen uit de regels van mijn arbeidsovereenkomst / algemene voorwaarden / huishoudelijk reglement.

Voor de leaseauto wordt ook een bedrag (A €150, B €250) ingehouden op je bruto loon. Daarna komt gaat er nog, bij prive-gebruik, bijtelling en een eigen bijdrage van af.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een Polo (die je niet eens zelf mag configureren) kost je dus een eigen bijdrage van 310 euro. Dat is min of meer evenveel als de bijtelling; die valt dan nagenoeg weg uit de vergelijking. De netto kosten bedragen dus ook rond de 300 euro per maand.

In mijn ogen is die leaseauto dan maar weinig waard. Als je de kosten van de leaseauto vergelijkt met een eigen auto + kilometervergoeding voor de zakelijke ritten, dan scheelt het niet eens zoveel. Kun je er iets van salaris bij krijgen als je afziet van de leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Nouja, dan krijg ik dus gewoon mn bruto salaris.
Maar ik heb het geld niet om zelf een nieuwe te kopen, en dan zit je nog met het onderhoud, brandstof en afschrijving.
Terwijl ik voor die €200 die het me nu voor een A klasse kost, incl privé onbeperkt rijden, of de €300 voor een B klasse... Dan weet ik het wel, ik wil gewoon geen gezeik en geen onverwachte kosten. Misschien later, als ik financieel ruimer zit :p

BThGvNeOA

Pagina: 1