Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• CoffeeJosk
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 12:51
Beste allemaal,

Sinds kort heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht :) .
Echter zijn wij beide niet in het bezit van een TV, oftewel de zoektocht is gestart!
Met alle nieuwe ontwikkelingen en modellen zie ik op het moment de bomen door het bos niet meer.
Ik heb al menig topic gelezen maar kom er maar niet uit..... gaan voor een full HD tv en afwachten tot het allemaal nog beter wordt? Gaan voor een OLED of ook wachten op nieuwe modellen (maar OLED is erg duur)? Gaan voor UHD (4K) TV (maar is weinig content, maar wel upscaling van full HD), of ook wachten op nieuwe modellen (quantum dot) ??

De plek waar we de TV willen neer zetten en er naar kijken is van kale muur tot kale muur 3m70. Dus de afstand tot de TV zal zo rond de 3 meter worden.

Nu ben ik al enige tijd aant kijken naar het Samsung UE55HU7500L model, nu is de vraag: Is dit het waard? (er is nu bij MM btw actie en een 400 euro samsung cashback actie en loopt nog tot zondag)

Graag advies! O-)

Met vriendelijke groet,

CoffeeJosk

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus ik verplaats je even naar CEA. Check daar eens wat topics. Erg veel info te vinden voor je zoektocht. Momenteel is er namelijk een stortvloed aan soortgelijke vragen.

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik neem aan dat je andere aankoopadviesdraadjes minstens globaal bekeken hebt.
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van
• de kijkafstand: met welke schermmaat en kijkafstand biedt UHD voordeel of niet;
• de technische beperkingen van de huidige generatie UHD-tv's.
• beperkt 4K aanbod

Eigenlijk maakt op dit moment alleen Netflix serieus werk van 4K aanbod. Netflix volgt hierbij haar 'eigen' standaarden omdat de huidige generatie tv's nog niet aan de toekomstige UHD standaard (kunnen) voldoen.
Omdat er nog geen bijvoorbeeld 12-bits kleurenpanelen zijn, de uitzendstandaard staat nog niet vast (dus de ingebouwde tuner is hiermee sowieso niet compatibel), beperkte HEVC-decoder (afgekapte framerate, wel/geen ondersteuning "Main 10 profile"), etc.
Modellen van 2015 zullen weer iets meer aan de toekomstige standaarden voldoen (meer gebruik van bijvoorbeeld 10-bits panelen [maar nog steeds geen 12-bits, zoals de standaard voorschrijft]).
Kortom: ben je bereid om diep in de buidel te tasten voor een UHD-tv die met of binnen 2-3 totaal verouderd is?
Vervolgens heb je ook nog de omschakeling van LED-LCD naar OLED en wat een velerlei voordelen biedt (maar ook dat is nog geheel uitgekristaliseerd; methode LG vs. methode Samsung vs. methode/varianten andere paneelfabrikanten).
Ik vraag me af of de tv over (ik houd het ruim aan) over 2-3 nog geschikt is voor de slaapkamer. Vermoedelijk alleen voor 'ouderwetse' FHD-beeldmateriaal en -apparatuur.

Zelf ben ik van mening dat de omschakeling van FHD naar UHD pas zin heeft als o.a. de hierboven genoemde aspecten grotendeels vaststaan en/of zijn gerealiseerd.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• CoffeeJosk
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 12:51
Bedankt voor de reactie,

Als ik het goed begrijp is een investering in uhd (4k) het op dit moment nog niet waard wegens het gebrek aan kwaliteit van deze techniek. Evenals het beschikbare aanbod aan 4k materiaal.

OLED is daarentegen op dit moment ook niet geschikt wegens de hoge aanschafkosten. (Wel uitstekende beeldkwaliteit)

Nu rest dus de vraag: welke FullHD LCD tv geeft een vergelijkbaar of het liefst een beter beeld kwaliteit dan de suggestie die ik als 4k tv gaf (samsung ue55hu7500L). Aangezien deze tv gebruik maakt van upscaling van hd content?