Sythe mugen 4 beide fans aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blobstra
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-07 21:02
Beste tweakers!

Misschien een domme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden of ik zoek verkeerd... Ik heb een Mugen 4 PCGH gekocht en 1 fan geïnstalleerd. Ik heb slechts 1 aansluiting voor een cpu-fan op het moederbord (Sniper B5).

Nu is mijn vraag: kan ik de tweede nog ergens op aansluiten? Zou ik die op een case-fan aansluiting kunnen aansluiten of krijg ik dan verschillen in RPM in beide fans waardoor ze sneller slijten/elkaar in de weg zitten?

De cpu-temperaturen met 1 fan zijn 30-35C idle en 68C load (Prime95).

Alvast dank voor jullie advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:16

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij het aansluiten op een sysfan (casefan) header zal hij waarschijnlijk op een andere snelheid draaien omdat de bios niet snapt dat beide fans voor de CPU bedoeld zijn.

Ik zou een splittertje halen die je CPU header opslit: http://www.highflow.nl/fa...pwm-splitter-y-kabel.html

Kost geen drol en kan verzonden worden per enveloppe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blobstra
stin00 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:45:
Bij het aansluiten op een sysfan (casefan) header zal hij waarschijnlijk op een andere snelheid draaien omdat de bios niet snapt dat beide fans voor de CPU bedoeld zijn.

Ik zou een splittertje halen die je CPU header opslit: http://www.highflow.nl/fa...pwm-splitter-y-kabel.html

Kost geen drol en kan verzonden worden per enveloppe :)
Top! Goed advies! :)
Wel nog een follow-up vraagje: krijgen beide fans wel genoeg prik als ze beide op een aansluiting zitten? Of is dat geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Zolang de 'push' fan maar op de cpu header zit zodat die nog wel controle mbt de cpu temperatuur heeft, dan kan je de 'pull' fan prima op een casefan aansluiting zetten, dat er verschil in snelheid van draaien zit is niet zo van belang.

Ook geen probleem met genoeg voeding... ik heb de Mugen nu zelf ook met een splitter in de kast zitten. Zo'n fannetje vraagt bijna niets, daar kan je er best wat van in aan elkaar knopen voordat het problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja hoor, dat komt helemaal goed! Ik heb hier zelfs 3 casefans op 1 aansluiting zitten, geen enkel probleem. Pas vanaf 4 fans zijn er kabels met een extra molex connector :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blobstra
Allen super bedankt voor de heldere info! Vraag beantwoord, ik bestel een splittertje.

Topic kan gesloten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Scythe Mugen 4 PCGH Edition.
Gewoon maar 1 fan aansluiten: nl. de push.
Verschil in cpu temperatuur is maar zo'n 2 a 3 graden.
Maar de geluidsproductie wordt dan wel merkbaar lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Als je in de achterkant van je kast ook een exhaust fan hebt zitten die redelijk in lijn ligt met de luchtstroom van je CPU koeler, dan kun je ook alleen de fan monteren die de lucht door je koeler blaast. De exhaust fan zal de lucht die er aan de andere kant van je heatsink uit komt afvoeren.

De eerder genoemde splitter is overigens ook prima. Geluidsproductie is altijd lager met minder fans...

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07
Ik zou die fans gewoon altijd op 800rpm laten lopen, je hoort ze toch niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Zijn inderdaad onhoorbaar op 800rpm, wat de maximale snelheid is.

www.ping-win.nl

Pagina: 1