[Lapmod] Koeling vervangen / verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 09:33

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb van medetweaker laptop overgenomen met defecte scharnieren en ook nog wat andere ongemakken, met idee daar HTPC van te bouwen.

Is een MSI laptop met i5 processor en nVidia 310 graphics. Dit is foto van de specifieke laptop:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/985919.jpg

Inmiddels helemaal gestript, moederbordje is redelijk compact en aardig vierkant van vorm. De fan met heatpipes erafgehaald en me verbaasd over de hoeveelheid koelpasta die de fabrikant er op heeft gesmeerd. Boel netjes schoongemaakt en van nieuwe koelpasta voorzien. Maar na het opnieuw bevestigingen van het het koelspul, valt me de herrie nog ernstig tegen. Ik heb het idee dat de fan zelf niet zo lawaaiig is, maar dat deze toch te hard aangestuurd wordt.

Aangezein het een knutselproject is, wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Ik heb paar dingen bedacht waarvan ik benieuwd ben naar jullie mening.

Als ik de huidige heatpipe laat zitten, kan ik natuurlijk de fan er af halen en een grotere fan aansluiten om de boel te koelen, bijvoorbeeld een fan van een boxed Intel of AMD koeler. Nu was ik benieuwd of de connector op het laptopmoederbord wel voldoende spanning levert om een grotere fan aan te sturen. Indien dit niet werkt, misschien een fan via USB aansluiten. Nadeel is dan wel dat de fan niet meer regelbaar is door het mainboard en dus misschien wel te weinig koelt, met alle gevolgen van dien.

Andere optie is de huidige koeling compleet te vervangen en andere heatsinks op maat te maken. Optie is dan van een defecte videokaart de heatsink te hergebruiken, misschien zelfs wel inclusief de koeling die daar eventueel op zat. Tenzij deze ook heel luidrchtig is.

Iemand nog andere ideeen?

Mainboard:

Afbeeldingslocatie: http://plytyglowne.pl/p/2014/07/plyta-glowna-z-cpu-msi-cx623-ms-168a-stan-bdb-gwar-4363986686.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:00
In vind het een leuk idee om een laptop om te bouwen naar een weer bruikbare PC.

Met betrekking tot de koeling:
Gezien de bevestigingspunten van de originele heatsink betwijfel ik of je gemakkelijk een standaard koelblok kunt monteren.

Ik heb zelf een koelblok liggen van een passief gekoelde graka (is te koop, dus als je interesse hebt.....) en als ik naar de bevestigingspunten kijk die daar op zitten weet ik niet of je zoiets passend kunt krijgen op een laptop mobo. Zie onderstaande foto's ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g370/PatrickPR/Public/20141108_142353_zps42e6d8cb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1098.photobucket.com/albums/g370/PatrickPR/Public/5b1dd841-bf53-4dc5-9c6f-df28bf3538d5_zps176446f3.jpg

Dit koelblok komt van een relatief oude GeForce 8600 af, ik weet echter niet hoe koelblokken van nieuwere graka's gemonteerd zijn. Maar wat is het probleem om de originele heatsink en fan te gebruiken? Die zijn immers ontworpen voor de thermische belasting van de CPU en GPU. Kun je het geheel ook lekker plat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Wat heb je gedaan met dat koperen stuk waar het directe contact met de GPU was? Deze zal eerst flink geschuurd en gepolijst moeten worden eer deze weer bruikbaar is.

Als je naar de voetjes van jouw koeler kijkt, zie je dat deze vastgeschroefd zitten en dus er af kunnen. Dat betekent twee stukjes metaal van dezelfde dikte vinden en heel secuur de gaatjes boren zodat deze corresponderen met de bestaande gaatjes op de koeler en mobo. Dus dat zou een optie zijn. Alleen is dan de GPU op het mobo nog niet voorzien.

Praktischer is waarschijnlijk een koelblok zonder heatpipes, die dus rechtstreeks op het mobo geplaatst moet worden. Deze zan dan waarschijnlijk wel wat verzaagd moeten worden om geen andere naar boven uitstekende delen te raken.

Zoiets als een oude slot A koeler

Afbeeldingslocatie: http://www.xsfans.com/images/medium/0643_MED.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xsfans.com/images/large/0643_03_LRG.jpg

Maar mijn herinnering zegt dat die wel altijd heel zwaar waren. Wat ik nodig heb, zal aluminium moeten zijn of van heel dunne plakjes.

Of een koelblok van een oudere videokaart met een zeer groot oppervalk aan de onderzijde.

Misschien dat er in een oude xbox360 iets bruikbaars te vinden is

Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/u1vnX65emOImnSvW.large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:00
Dat koelblok kwam van een GPU waarvan de helft van de chip nog aan het koelblok vast zat, de chip zelf was door midden gebroken. Ik heb met een schroevendraaier de restanten van de chip van het koper moeten bikken. Heel fraai ziet het er inderdaad niet uit en vergt de nodige DIY om het mooi glad te krijgen.

Dat koelblok van die xbox heeft ongeveer dezelfde voetjes als menig ander CPU koelblok.Een snelle Google search laat zien dat laptop-fans vaak op 5V werken, een normale fan hier op aansluiten zal dus denk ik niet gaan werken. Een Slot A koelblok kan wel eens werken als je wat extra gaten boort om deze op de bestaande bevestigingspunten te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Ik herinner me net dat de s478 koelers een vrij licht aluminium koelblok hadden met een zeer groot vlak oppervlak.

Afbeeldingslocatie: http://pcpartdatabase.com/wp-content/uploads/2014/08/Cables-Unlimited-Evercool-FAN-P4-S478-2-Pentium-4-Socket-478-CPU-Cooler-0-1.jpg

Ga vanavond eens in de kast kijken wat ik daar kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:16
En wat als je een groot aluminium koelblok neemt en daar dan de vorm uit haalt wat je nodig hebt? Je kan altijd er nog 1 of 2 5V fannetjes erop plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
kalekat schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:09:
En wat als je een groot aluminium koelblok neemt en daar dan de vorm uit haalt wat je nodig hebt? Je kan altijd er nog 1 of 2 5V fannetjes erop plaatsen.
Dacht ik ook al aan, maar waar haal ik dat? Zou natuurlijk ideaal zijn om deze gewoon op maat te kunnen zagen/slijpen of zelfs zo groot mogelijk, aangezien het mobo verder vrij plat is.

Ik zag dat er in audio versterkers ook vaak grote koelblokken zitten, maar ik heb geen kapotte versterker om er 1 uit te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelichtje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-09 16:15
Ik heb een oude radio waar ik ooit een keer een pc in wilde bouwen, het t bord met de heatsink nog wel ergens liggen... Als ik thuis ben zal ik eens even kijken hoe en wat, als je het iets vind kun je m wel tegen verzendkosten van me overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Theelichtje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:55:
Ik heb een oude radio waar ik ooit een keer een pc in wilde bouwen, het t bord met de heatsink nog wel ergens liggen... Als ik thuis ben zal ik eens even kijken hoe en wat, als je het iets vind kun je m wel tegen verzendkosten van me overnemen :)
Stuur maar kiekje als je hem vindt Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/14.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theelichtje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-09 16:15
Helaas, in mijn gedachten dacht ik altijd dat hij wat groter was :P

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/pushbullet-uploads/ujwyCOFxgWq-y2bqgxG157oacmQVuO3YPjuU30BXgV36/IMG_20150129_193502.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:44
Heb hier een leuk alu blokje.
Komt van een jbl sub.
Deze mag je overnemen tegen de verzend kosten.

12 cm lang
7 cm breed
2.5 cm hoog

Afbeeldingslocatie: http://i1381.photobucket.com/albums/ah209/marktmail/2015-01-29195749_zpsb249a939.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1381.photobucket.com/albums/ah209/marktmail/2015-01-29195802_zps83822d39.jpg

[ Voor 109% gewijzigd door palme50 op 29-01-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb die 3 punts nogal gezien op een veel "ouder" mobo.

Edit jup, op een 1ste gen i5 intel desktop mobo. 42mm x 69mm

En ja loop er weer in, is van het metalen cpu socket frame. 8)7 |:(

[ Voor 63% gewijzigd door Damic op 29-01-2015 20:40 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
palme50 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:01:
Heb hier een leuk alu blokje.
Komt van een jbl sub.
Deze mag je overnemen tegen de verzend kosten.

12 cm lang
7 cm breed
2.5 cm hoog

[afbeelding]
[afbeelding]
Bedankt voor je aanbod. Maar zou deze dik genoeg zijn om de cpu en gpu te kunnen koelen? (icm met fan uiteraard)
Damic schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 20:35:
Heb die 3 punts nogal gezien op een veel "ouder" mobo.

Edit jup, op een 1ste gen i5 intel desktop mobo. 42mm x 69mm

En ja loop er weer in, is van het metalen cpu socket frame. 8)7 |:(
3 punts?

Ik snap helemaal niks van je verhaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Meet even welke maten je zou willen hebben. En dan Google shopping op "Aluminium Koellichaam"

Daar krijg je een aantal hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
kalekat schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:26:
Meet even welke maten je zou willen hebben. En dan Google shopping op "Aluminium Koellichaam"

Daar krijg je een aantal hits.
Bedankt voor de tip.

Dit is misschien wel interessant; http://link.marktplaats.nl/m867758794

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
neanderthaler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:04:
[...]

Bedankt voor de tip.

Dit is misschien wel interessant; http://link.marktplaats.nl/m867758794
Inderdaad zoiets bedoel ik. Als je daar de vorm uit kan zagen/slijpen/snijden die je nodig hebt dan heb je volgens mij de ideale koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
kalekat schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:47:
[...]

Inderdaad zoiets bedoel ik. Als je daar de vorm uit kan zagen/slijpen/snijden die je nodig hebt dan heb je volgens mij de ideale koeling.
Gaaf idd.

Wat is een goed programma om de cpu / gpu temperaturen te monitoren en indien nodig het systeem uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
neanderthaler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:26:
[...]

Gaaf idd.

Wat is een goed programma om de cpu / gpu temperaturen te monitoren en indien nodig het systeem uit te schakelen?
Dat zou iemand anders je waarschijnlijk wel kunnen vertellen. Ik gebruik HWmonitor om mijn temperaturen te controleren. Maar die schakelt niets uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
neanderthaler schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:26:
[...]

Gaaf idd.

Core temp heeft de optie om iig de CPU te monitoren en bij een in te stellen niveau een command uit te voeren of de pc in slaapstand/uit te zetten, probleem hierin kan zijn dat dit soort programma's niet altijd even accuraat zijn, verder zou de CPU als die te heet wordt er zelf al mee moeten kappen, dat zit er al sinds de Pentium 4's in als het niet eerder was :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
RGAT schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:49:
[...]

Core temp heeft de optie om iig de CPU te monitoren en bij een in te stellen niveau een command uit te voeren of de pc in slaapstand/uit te zetten, probleem hierin kan zijn dat dit soort programma's niet altijd even accuraat zijn, verder zou de CPU als die te heet wordt er zelf al mee moeten kappen, dat zit er al sinds de Pentium 4's in als het niet eerder was :)
Ook de GPU? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Nog niet echt tijd kunnen besteden aan verder aan het mobo te werken.

Wel vast nagedacht over welk OS en programmatuur ik wil gaan gebruiken als HTPC. Ik denk dat Windows te veel onnodige processen heeft draaien. Ook om de koelventilator wat minder te laten blazen.

Misschien lichtgewicht linux install en deze visueel aanpassen voor download en afspelen van media-files. Dacht zelf aan LXDE, Deepin, Evolve OS of Elementary OS en daar een torrent client, XBMC/Kodi, popcorntime etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dan eens kijken naar OpenELEC, is erg licht en kan ook bv een torrentcliënt draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:41:
Ik zou dan eens kijken naar OpenELEC, is erg licht en kan ook bv een torrentcliënt draaien
Ken ik van mijn Pi en ATV1, maar liever iets completer OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien dat je hier iets mee kan. https://www.youtube.com/watch?v=PzYv7rX1r4Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Gezien, is mooie mod.

Ik zit naast het koelingsaspect nog met een aan/uit knop. Het printje waar de knopjes op zitten is heel dun en het kabeltje is flinterdun. Zijn er mensen die goed zijn in precisiesolderen?

Andere optie is zo weinig mogelijk echt aan/uit zetten en hem vooral in de slaapstand zetten. Iemand enig idee wat het energieverbruik van een moderne laptop is, als er geen accu gelijktijdig opgelaad dient te worden? Als dat verwaarloosbaar is, kan ik hem dus net zo goed gewoon in de slaapstand laten en alleen als ik op vakantie ga hem echt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb van het weekend heel even tijd gehad om er naar te kijken. De schroefgaten voor de huidige koeling zitten iets hoger dan de raakvlakken van cpu en gpu. Ik dacht er aan oude alu heatsinks van oude cpu koelers te gebruiken, maar dan zal ik gaten door het aluminium moeten boren en ook rekening moeten houden met die risers die dus iets hoger uitkomen. Andere optie zou kunnen zijn om het mobo op een onderplaat te schoeven en de eventuele koelblokken dan met klemmen vast te zetten op de onderplaat, niet gebruikmakend van de bestaande schroefgaten van de heatpipes.

Best lastig om een OS te installeren, op extern scherm is de BIOS slecht leesbaar en tijdens installatie wordt veel weergegeven op het laptopscherm en niet op een extern scherm. Je bent dus echt blind bezig. Windows 10 installeren is best problematisch op deze manier. Ga het maar eens met Ubuntu proberen.

Afbeeldingslocatie: http://plytyglowne.pl/p/2014/07/plyta-glowna-z-cpu-msi-cx623-ms-168a-stan-bdb-gwar-4363986686.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door neanderthaler op 15-06-2015 11:04 ]

Pagina: 1