De ultieme budget game PC.

Pagina: 1
Acties:

• Roon123
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-09-2024
Hallo ik ben nieuw op het forum en help een goede vriend van mij om voor hem een goede game PC te kunnen verkrijgen mede door jullie. Waarom mijn vriend niet zelf een topic heeft aangemaakt? Hij is heel erg dyslectisch en heeft lichamelijke mankementen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, voornamelijk Counter Strike, Global Offensive. (op redelijk lage settings low/medium voor zeer hoge FPS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Toch zo goed en goedkoop mogelijk (300/400)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur/monitor

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon de basic dingen. Zoals videokaart, cpu (misschien een nieuw moederbord

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Met jullie kijken naar het goedkoopste en beste.

Ga je overklokken?
Indien mogelijk wel

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Hey Roon,

Zelf met een lijstje komen is wel een vereiste ;) je kan bijvoorbeeld de BBG's bekijken.

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Een handig artikel van tweakers zelf om mee te beginnen is reviews: Desktop Best Buy Guide: januari 2015

De bekende vragen voor een DAA topic heb je al gevonden :) Maar hier en daar zijn je antwoorden niet direct heel duidelijk. Wanneer je bijv. het moederbord meeneemt (je geeft aan "misschien een nieuw moederbord") maakt dat een behoorlijk verschil: het formaat daarvan is namelijk van invloed op de keuze van een kast. De socket op het bord bepaald de mogelijke processors. En maakt eventueel bepaalde videokaarten wel of niet mogelijk. Dus zoiets kan een behoorlijk verschil maken & moeten we duidelijk weten voordat we je goed kunnen helpen.

Als ik je een advies mag geven:
• probeer zowel voor jezelf als voor ons de antwoorden op de bekende vragen samen met de vriend waarvoor je dit doet iets verder uit te denken en zet dat hier neer. Het artikel van tweakers (de BBG) kan je een goed idee geven van wat er nu mogelijk is met het budget.
• kijk verder zeer precies naar welke typen onderdelen je al beschikbaar hebt en dus niet hoeven te worden aangeschaft voor de 300 tot 400 euro die je noemt. Een harde schijf, cd/dvd speler en vergelijkbare onderdelen mee kunnen nemen van het bestaande systeem scheelt namelijk heel wat geld op het totaal.
Een handige manier daarvoor is in de Pricewatch het type onderdeel opzoeken, de betreffende productpagina openen en de url hier plakken. Dan weten we precies welk onderdeel je bedoeld, er zijn immers nogal wat variaties ook binnen product-series :)
• een antwoord als "Randapparatuur/monitor" is veel te onduidelijk. Type het duidelijk en uitgebreid uit voor ons, we weten op een afstandje namelijk niet wat je precies wilt. In dit geval geeft je aan dat je in ieder geval een monitor hebt, maar betekent dat dat je nog een toetsenbord/muis nodig hebt? En moet dat binnen het budget passen of hebben jullie daar een apart budget voor?
• de wenslijsten op tweakers zijn een handig hulpmiddel, zowel voor het uitzoekwerk als voor het bestellen van de onderdelen. Lees daarvoor eens plan: Tweakers introduceert wenslijsten en inventarissen Een vrij oud artikel, maar nog steeds redelijk bruikbaar. Je klikt voor wenslijsten eerst op je profielnaam rechtsboven in het scherm, daarna kun je aan de nieuw gemaakte wenslijst artikelen toevoegen door in de Pricewatch de onderdelen op te zoeken en toe te voegen aan de wenslijst. Vervolgens kun je op de pagina met de wenslijsten een wenslijst openen > genereer rml klikken en dat in een reactie hier plaatsen.
• diverse webshops, o.a. Alternate en Azerty, bieden de optie aan om hen de pc te laten bouwen. Mocht je zelf nooit eerder aan een pc geknutseld hebben, dan kan dat zeker van pas komen.

Succes! :)

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• Roon123
Bedankt al voor jullie feedback, sorry het is de eerste keer dat ik iets post dus kon nog niet alles weten :p. Hoofdzaak is dat er qua de CPU, videokaart en geheugen hoge FPS word gehaald. Een lijstje wat ik al op het oog had is dit. Maar der is zo veel keus en ik begrijp het niet allemaal want ik ben best a-technisch qua computers. Want op internet veel research gedaan en kom dan ook niet uit de verf helaas.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 740 Boxed€ 56,95€ 56,95
1Sapphire R7 240 1GB GDDR5 Boost€ 67,-€ 67,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 190,90

Het lijstje tot nu toe. Dit zijn de hoofdzaken. Van zijn oude computer kunnen we nog alle onderdelen afnemen. Maar volgens mij zijn dit de 3 ingrediënten voor een game smooth met hoge FPS te spelen. Zo niet hoor ik het graag :)

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Voor CS:GO kun je beter een hoge single core performance hebben, en dus zou ik voor ongeveer hetzelfde geld een pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed erin zetten en die overklokken naar minimaal 4Ghz. Denk ook aan een moederbord waar deze in past. Dat kan al voor een paar tientjes, zoals pricewatch: ASRock H81M-HDS. Dan is 4GB RAM voor CS:GO an sich voldoende, maar zorg dan wel dat je een 64-bits OS draait, anders vreet je videokaart alle RAM address space op. Een goede videokaart voor weinig geld vind je het best tweedehands op V&A, bijvoorbeeld een HD7850, HD7870 of HD7950, of evt een R9 270/X. Al deze kaarten vragen wel om een redelijke voeding., zeker ook omdat je die Pentium op z'n staart gaat trappen. Dus reserveer daar ook een paar tientjes voor.

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-03 15:58
Bedoel je met hoge fps dat je altijd 60+ wil, of is dat zo'n spel waarbij je voordeel hebt als je op 250 fps draait ofzo (Quake had daar ooit last van)?

Let op dat AMD processoren per kern niet echt snel zijn vergelijken met Intel processoren. Ze hebben vaak meer kernen voor hetzelfde budget vergeleken met Intel, maar dat heeft alleen maar zin als het spel echt baat heeft bij multicore.

• Pastapipo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 17:57
Zou tweedehands geen optie zijn hier? De meeste kant en klare PC's onder het Vraag & Aanbod kopje draaien die spellen met gemak. Als het echt super budget moet, zou ik het zeker overwegen.

• Roon123
Genoil schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:01:
Voor CS:GO kun je beter een hoge single core performance hebben, en dus zou ik voor ongeveer hetzelfde geld een pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed erin zetten en die overklokken naar minimaal 4Ghz. Denk ook aan een moederbord waar deze in past. Dat kan al voor een paar tientjes, zoals pricewatch: ASRock H81M-HDS. Dan is 4GB RAM voor CS:GO an sich voldoende, maar zorg dan wel dat je een 64-bits OS draait, anders vreet je videokaart alle RAM address space op. Een goede videokaart voor weinig geld vind je het best tweedehands op V&A, bijvoorbeeld een HD7850, HD7870 of HD7950, of evt een R9 270/X. Al deze kaarten vragen wel om een redelijke voeding., zeker ook omdat je die Pentium op z'n staart gaat trappen. Dus reserveer daar ook een paar tientjes voor.
Ik heb wel in een aantal forums gelezen dat hoe meer cores hoe beter of is dat gewoon uit de lucht gegrepen fabeltje? Momenteel heeft hij nog een andere CPU en videokaart erin zitten maar hij haalt maar tussen de 20/60 fps met heel veel drops. Hij wil 100+ zitten minimaal standaard. Ik zal straks even de specs opvragen van hem wat hij nu nog in zijn PC heeft zitten en wil upgraden.

• Roon123
A Lurker schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:06:
Bedoel je met hoge fps dat je altijd 60+ wil, of is dat zo'n spel waarbij je voordeel hebt als je op 250 fps draait ofzo (Quake had daar ooit last van)?

Let op dat AMD processoren per kern niet echt snel zijn vergelijken met Intel processoren. Ze hebben vaak meer kernen voor hetzelfde budget vergeleken met Intel, maar dat heeft alleen maar zin als het spel echt baat heeft bij multicore.
Jaa het is echt hoe hoger de FPS hoe smoother het spel loopt. Want anders heb je vaak last van lagg stoten als je snel met je muis tekeergaat. Momenteel zit er een AMD processor in.

• Roon123
Pastapipo schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:10:
Zou tweedehands geen optie zijn hier? De meeste kant en klare PC's onder het Vraag & Aanbod kopje draaien die spellen met gemak. Als het echt super budget moet, zou ik het zeker overwegen.
Jaa ik probeer zo een beetje alles in de gaten te houden bij het V&A.

• Roon123
Omdat het best wel moeilijk communiceren is met mijn vriend heb ik hem vrij slecht begrepen. Hij wil upgraden voor een hogere FPS daarvoor wil hij zijn processor en videokaart vervangen. Wellicht ook wat extra RAM erbij proppen want er zit nu maar slechts 3 GB Ram in, zal dat dan het grote probleem zijn?

De onderdelen die hij wil vervangen zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom X4 9550 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ongeveer 6 jaar geleden was deze game PC voor hem gemaakt bij MyCom dat was toen het nieuwste van het nieuwste. Opzich zijn het nog wel redelijke dingen maar hij snapt maar niet dat hij zo een lage FPS heb en zijn PC redelijk traag is.

Het moederbord wat in gebruik is deze en krijgt zelfs 4,5 ster beoordeling van de revieuws

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M2N-SLI Deluxe€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Enige tips of upgrades wat van pas kan komen?

Bij voorbaat onze dank dames en heren!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Het zou wel heel handig zijn als je even de gehele setup prijsgeeft. Zo kunnen we niks ;)

Socket AM2+...

Je zult je moederbord ook moeten upgraden als je je CPU upgrade, maar dat had je al in de gaten.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Genoil
Roon123 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:22:
[...]

Ik heb wel in een aantal forums gelezen dat hoe meer cores hoe beter of is dat gewoon uit de lucht gegrepen fabeltje? Momenteel heeft hij nog een andere CPU en videokaart erin zitten maar hij haalt maar tussen de 20/60 fps met heel veel drops. Hij wil 100+ zitten minimaal standaard. Ik zal straks even de specs opvragen van hem wat hij nu nog in zijn PC heeft zitten en wil upgraden.
Je hebt gelijk, sorry. Kennelijk is de Source engine wel geoptimaliseerd voor multi-core. Dus dan zou je met een AMD quad core wellicht toch beter uit zijn. Bovendien heeft ie dan ook betere ondersteuning in nieuwere games die quadcore vereisen.

Ben alleen bang dat ook het moederbord zal moeten worden vervangen. RAM wellicht ook maar dat weet ikff niet.

• Roon123
jorisvdelsen schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:49:
Het zou wel heel handig zijn als je even de gehele setup prijsgeeft. Zo kunnen we niks ;)

Socket AM2+...

Je zult je moederbord ook moeten upgraden als je je CPU upgrade, maar dat had je al in de gaten.
Misschien de domste reactie van vandaag maar met de gehele setup bedoel je de hele computer?

• Roon123
Genoil schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:50:
[...]

Je hebt gelijk, sorry. Kennelijk is de Source engine wel geoptimaliseerd voor multi-core. Dus dan zou je met een AMD quad core wellicht toch beter uit zijn. Bovendien heeft ie dan ook betere ondersteuning in nieuwere games die quadcore vereisen.

Ben alleen bang dat ook het moederbord zal moeten worden vervangen. RAM wellicht ook maar dat weet ikff niet.
Haha geen probleem, ik ben al blij dat je me al zo ver op weg helpt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste Roon, welkom op het forum. Graag wijs ik je op de mogelijkheid je post aan te passen doormiddel van het knopje "wijzig" rechtsboven aan je post. Het is niet de bedoeling veelvuldig achter elkaar te posten zonder dat iemand tussendoor reageert (kicken).

Pas in het vervolg je post aan in plaats van een nieuwe post aan te maken. Dit houdt het overzichtelijk. Dit geldt ook voor het reageren op verschillende quotes. Ook dit kan prima in 1 post.

Alvast hartelijk dank voor je medewerking.
.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 68,95€ 68,95
1ASRock FM2A88M-HD+€ 48,39€ 48,39
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 49,47€ 49,47
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,61

En als videokaart een tweedehands HD 7770 voor €50; V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5

Dan zit je binnen de €400 met verzendkosten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Roon123
NitroX infinity schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:35:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 68,95€ 68,95
1ASRock FM2A88M-HD+€ 48,39€ 48,39
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 49,47€ 49,47
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,61

En als videokaart een tweedehands HD 7770 voor €50; V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5

Dan zit je binnen de €400 met verzendkosten.
Dat ziet er al top uit, bedankt voor de feedback!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Die voeding kan ook goedkoper.

pricewatch: be quiet! System Power 7 400W

Bijvoorbeeld.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
En als je dan die voeding van joris neemt dan hou je wat meer budget over om voor 2 10tjes meer dan de 7770 videokaart een 7850 of zelfs 7870 te scoren.
Niet perse nodig voor counterstrike, maar die kaartjes zijn stukken krachtiger dan de 7770 en geven je de mogelijkheid om ook uitstapjes te maken naar andere games en deze op leuke settings te spelen.

• Genoil
En met 4GB ipv 8GB RAM zal het spel er ook niet langzamer om draaien. Weer paar tientjes winst. Ook zou het handig zijn of het genoemde mATX moederbord ook in de oude (ATX) kast past. Zoja weer paar tientjes winst :)

• NitroX infinity
@Baloes; Die HD 7770 presteerd al minimaal twee tot drie keer beter dan de HD 3870 dus een nog krachtigere GPU is eigenlijk niet nodig.

@Genoil; Elk µATX moederbord past in elke ATX behuizing. De ATX standaard en afgeleiden daarvan is al sinds eind jaren negentig hetzelfde.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
@NitroX infinity;

True. Het blijft ook maar een suggestie natuurlijk.
Maar er stond in de openingspost : voornamelijk CS GO. Mocht TS toch wat anders willen spelen dan is de 7770 een beetje mager. En de prijzen van de 7850 liggen maar net wat hoger.

Ik heb zelf de 7770 gehad...en het is echt een instappertje.

Afweging die TS even kan maken..

• Roon123
Hartstikke bedankt heren een stuk wijzer geworden! De oude videokaart en CPU waren gewoon crap of zijn ze gewoon zo oud dat ze niet meer zo snel werken?

• NitroX infinity
Spul uit 2008 is gewoon oud en in de meeste gevallen onvoldoende.

• Roon123
NitroX infinity schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 23:17:
Spul uit 2008 is gewoon oud en in de meeste gevallen onvoldoende.
Top dat is wel logisch eigenlijk bedankt voor je schitterende lijstje daar hebben we zeker wat aan!
Pagina: 1