Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 09:47
Mede-auteur:
  • Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Afbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g286/RobertGjaltema/microsoft-hololens-10_zpscmhqsriw.png

Introductie

De HoloLens gaat natuurlijk veel meer bieden dan alleen gaming, maar laat dat nu net hetgene zijn waar ik het meest in geïnterreseerd ben. En er zullen er meer zijn die alleen al van de beelden van Minecraft door de hele huiskamer onder de indruk waren.

Dit topic biedt ons de optie te speculeren wat er mogelijk gaat zijn, elkaar op de hoogte te houden van nieuws, aankondigingen en demonstraties rond het apparaat, en natuurlijk de mogelijkheid om te discusiëren en ervaringen te delen.

Afbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g286/RobertGjaltema/hololens%207_zpst9k9c3ml.png

Wat is HoloLens?

De HoloLens is een een augmented reality-headset met doorzichtige lenzen die kenmerken deelt met Google Glass. Op die lenzen projecteert het apparaat de holgrafische beelden. Ook hebben hologrammen geluid. Dat geluid kan ook van achter komen.

De headset werkt zonder smartphone, draad of pc en heeft dus vermoedelijk een eigen accu. De HoloLens heeft volgens Microsoft naast een high-end cpu en gpu ook een nieuw soort 'holografische processor' om alle informatie over de omgeving snel te verwerken.

Gebruikers kunnen eigen hologrammen maken met de software HoloStudio, zo zegt Microsoft. Hologrammen moeten onder meer instructies mogelijk maken voor werklui en architecten helpen te ontwerpen in 3d. Bovendien denkt Microsoft aan toepassingen om een hele kamer tot scherm te maken voor gaming, zoals in Illumiroom.

De headset draait op Windows 10. Volgens Microsoft zitten holografische api's al in builds van Windows 10, waardoor het makkelijk is om universele apps als holografische apps weer te geven. De Hololens komt op de markt rond de tijd dat Windows 10 uitkomt, vermoedelijk later dit jaar.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iu0gM0_vxIM]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=q0K3n0Gf8mA]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=C3rNIxMlKmI]

De hardware

Microsofts HoloLens zou een Atom-processor van de Cherry Trail-generatie bevatten. Intel heeft deze processor nog niet aangekondigd, maar de massaproductie van de Cherry Trail-Atoms zou wel begin 2015 starten.

Microsoft maakte tijdens de presentatie van de augmented realitybril bekend dat de HoloLens naast een cpu en grafische chip een holographic processing unit bevat. Details over de hardware gaf Microsoft niet, maar een bron van PC World claimt dat de cpu een nog onaangekondigde Cherry Trail-Atom is.

Cherry Trail is de opvolger van het huidige Bay Trail-platform. Cherry Trail-socs beschikken over Airmont- in plaats van Silvermont-cores en worden op 14nm in plaats van 22nm geproduceerd, waardoor ze zuiniger moeten opereren. Ook de gpu zou een flinke boost krijgen: Intel claimt dat de gpu van Cherry Trail dubbel zo krachtig is als die van Bay Trail.

Er zijn geen details bekend over de hpu, die Microsoft omschreef als een 'nieuw type' processor.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/65qphD6.gif

Wat kunnen we verwachten

Microsoft's CEO, Satya Nadella, zegt dat de games waar mensen vandaag de dag van houden zullen gaan veranderen in ''mind blowing'' ervaringen wannneer ze zijn ontworpen voor de gemixte realiteit die Windows 10 en de HoloLens brengen.

HoloLens en Xbox One

Ondanks dat Microsoft nog geen game projecten heeft aangekondigd voor HoloLens heeft Xbox baas Phill Spencer uitgesproken dat gaming een belangrijk onderdeel gaat zijn voor het nieuwe apparaat. "We denken over specifieke scenarios i.c.m. de Xbox, met dingen als content streaming, en de augmented reality-headset gebruiken als een display voor de Xbox''

De Hololens zou ook als companion voor de Xbox kunnen dienen voor het brengen van een levendige second screen ervaring. Microsoft biedt met Windows 10 de mogelijkheid games te streamen van je Xbox naar elk Windows 10 apparaat. En aangezien de HoloLens op eigen kracht Windows 10 draait zou je er Xbox One games op moeten kunnen streamen toch?

Update 10-03-2015

Microsoft heeft bekendgemaakt dat zijn augmented reality-bril HoloLens ondersteuning voor Xbox-games gaat krijgen. Microsoft werkt zelf al aan games voor de bril, maar gaat ook andere studio's toegang geven.

Volgens Xbox-topman Phil Spencer is gaming van groot belang voor alle platformen waar Microsoft actief is en de HoloLens hoort daar volgens het concern ook bij. Microsofts eigen studio's werken al aan nieuwe content voor de augmented reality-bril en derde partijen krijgen op termijn toegang tot de api, zo liet Spencer volgens The Verge doorschemeren.

Update 12-10-2015

Op het Microsoft Devices event op 6 oktober in New York was weer een demo te zien van de Hololens en de aankondiging dat vanaf het voorjaar van 2016 de developers SDK met Hololens te koop is voor, schrik niet, $3000,-

Halverwege deze topicstart zijn 3 extra demonstratiefilms toegevoegd, waarbij de laatste toch wel erg cool is...

[ Voor 112% gewijzigd door Swerfer op 12-10-2015 18:21 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Het concept is cool, maar MS heeft al aangegeven dat gaming geen focus heeft, dus op dat vlak verwacht ik er de komende jaren heel weinig van.

Ook denk ik niet dat het dezelfde impact als VR zal hebben, maar ik laat me verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Wat ik er van begrijp is dat gaming wel degelijk een belangrijk onderdeel is voor Microsoft en de HoloLens. Lees ook de uitspraken van Microsoft in mijn openingspost. Kan je een artikel linken waarin Microsoft zegt dat gaming geen focus heeft? Van Gamespot: Gaming will be an important category for HoloLens, says Phil Spencer, but device must work standalone too.

Persoonlijk lijkt het mij veel toffer dan VR. Ik denk dan bijv. aan een potje Mortal Kombat of Tekken met de vechters levensgroot in je huiskamer, of een 3D platform game. Bij VR vraag ik mij af hoe lang ik het volhoudt zonder dat ik er zeeziek van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Sorry, geen prio: http://www.pu.nl/artikele...prioriteit-voor-hololens/

Een fighting game kan ik me voorstellen vanwege het statische karakter, maar hoe zie je een 3D platformer precies voor je? Die moet het juist van omgevingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Ze kunnen in ieder geval een basisfunctionaliteit als remote play implementeren. Dan zit je met je controller op de bank en toont de hololens het scherm wat anders op je tv wordt getoond. Vergelijkbaar met het kijken van films op je Oculus VR bril. Niet spectaculair, wel een bruikbare functie die de ervaring vergroot t.o.v. het gebruik van je tv.

VR en actief bewegen tijdens een game lijkt een leuke gimmick, het grootste deel van de tijd wil ik gewoon lekker op de bank gamen. Als dat kan met een persoonlijk apparaat wat de illusie van een groot display wekt, is dat weer een vooruitgang t.o.v. van een telefoon in een houder op je controller.

Om deze apparaten fatsoenlijk te kunnen verkopen zullen ze basisfunctionaliteit moeten hebben die werkt voor een groot aantal games en begrijpbaar is voor de consument. Vanaf daar kunnen ze verder ontwikkelen naar augmented reality en VR toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
VR werkt ook gewoon als je op de bank zit met een controller in je hand. Het projecteren van een holografische TV is leuk als je anderen niet tot laat wilt zijn, maar niet minder gimmicky dan VR imho. Je zit in beide gevallen nog steeds met een ding op je harses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Het is natuurlijk wel zo dat de HoloLens het scherm zo groot kan maken als jij zelf wil. Dat is een hele mooie feature en kan meerwaarde bieden t.o.v. gamen op de TV. Ja, je zit in beide gevallen met een bril op je hoofd maar met de HoloLens ben je niet totaal afgesloten van de wereld om je heen. Dat lijkt mij veel aangenamer. En je zal er ook geen last van motion sickness van krijgen. Het zal idd wel even tijd nodig hebben voordat het gamen in Augmented Reality een beetje op stoom is maar als de HoloLens een beetje een succes wordt zal dat geen jaren gaan duren. Ik denk dat ook veel zal afhangen van het prijs van het apparaat.

Bij een 3D platform game zouden ze de levels (Met omgevingen) in een kamer kunnen projecteren. Een beetje zoals de Minecraft demo. Kan bijv. ook op een vlakke oppervlakte van twee bij twee meter of kleiner. Als ik denk aan Super Mario 3D World dan zijn er een heleboel levels die daar geschikt voor zijn, ook al is Mario natuurlijk van Nintendo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel veel interesse in de hololens vooral als het blijkt dat je een interface kan bedienen met de bril op, want daar zit ik al een tijdje op te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Hololens hands on:

http://www.wired.com/2015/01/microsoft-hands-on/

That said, there are no misfires during three other demos. I play a game in which a character jumps around a real room, collecting coins sprinkled atop a sofa and bouncing off springs placed on the floor.

Was dus nog niet zo verkeerd gedacht van mij, een platform game op de HoloLens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben meer geinteresserd in de HoloLens als in VR.
VR voor de huiskamer vind ik meer iets voor het tijdelijke wow effect zoals bij 3D films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Mwa... Ik denk dat dit zelfs als kostenbesparing gezien kan worden. 1 bril voor 800 euro? of tig schermen in het huis?

Nog minder troep hebben rondslingeren ook.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 16:01
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:34:
Ik ben meer geinteresserd in de HoloLens als in VR.
VR voor de huiskamer vind ik meer iets voor het tijdelijke wow effect zoals bij 3D films.
3D films en VR zijn zo vergelijkbaar als Wolfenstein 3D tegenover The Last of Us...beiden 3D en beiden een game met wapens, maar daar houdt het echt totaal bij op...

Hololens is leuk, en heeft zeer veel potentie, maar waarschijnlijk juist niet per se voor gaming en of films ;) En dan doel ik niet op handigheid zoals zelf scherm grootte instellen enzo, maar qua beeldkwaliteit, welke wel tegen zal vallen omdat het nooit helemaal opaque kan zijn, en beleving zal het voor triple A titels weinig toevoegen. Leuk or puzzel games en indies lijkt het me wel.en voor nongaming.

[ Voor 21% gewijzigd door Brutal1ty op 04-03-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 15:27
op het laatst in de video zag je Netflix, dat is alleen praktisch als je alleen bent, of je moet pittig veel hololenses hebben.

Waarom heeft Microsoft het eigenlijk holoLENS genoemt? waarom geen holoVR of holoGlass

«Nooit geschoten is altijd mis»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:24
Ik heb er mee mogen spelen. http://familie.hoekstraon...-vandaag-op-mars-gelopen/

Vooral het augmented reality stuk is het meest indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matthijs Hoekstra schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:22:
Ik heb er mee mogen spelen. http://familie.hoekstraon...-vandaag-op-mars-gelopen/

Vooral het augmented reality stuk is het meest indrukwekkend.
stomme vraag misschien, maar kan je het ook gebruiken als soort remote desktop naar je eigen pc? dus zeg maar programmas openen en browsen enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
niet standaard nee, zou je wel kunnen maken, waarom zou je dat willen? Wel heel dure remote lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matthijs Hoekstra schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:26:
niet standaard nee, zou je wel kunnen maken, waarom zou je dat willen? Wel heel dure remote lijkt mij :)
Omdat het me heel cool lijkt, stel je kan hem ook met 4G bedienen... ik ben boven op een berg en heb toevallig 4G, wou even snel wat opzoeken omdat ik mijn telefoon heb laten vallen.. verbind naar mijn desktop waar ik allemaal documentatie enz heb staan en zo dingen kan opzoeken (is maar een idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
Ding is daar echt niet voor bedoeld. Je hebt um niet de hele dag op. Naar mijn mening echt een device die je opzet om een bepaalde taak uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matthijs Hoekstra schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:46:
Ding is daar echt niet voor bedoeld. Je hebt um niet de hele dag op. Naar mijn mening echt een device die je opzet om een bepaalde taak uit te voeren.
Hmm ben benieuwd, hij staat op mijn wishlist zodra hij uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:26
Wat me niet helemaal duidelijk is. Op de Build hadden ze een speciale camera die hetzelfde augmented reality beeld toond als wat die kerel met hololens bril zag.
Echter hoor ik net van een collega dat die camera een veel breder 'beeld' toont dan je met zo'n hololens zult zien. Hij zegt dat het augmented reality beeld wat je met zo'n bril ziet een stuk smaller is.
Weet iemand daar iets over? :)

Ah, een aantal linkjes :)
http://www.reddit.com/r/o...lolens_robot_demo/cqt7dwa

Uit:
http://www.reddit.com/r/o...demo_at_build_april_29th/
http://www.reddit.com/r/o...b9vn/hololens_robot_demo/

[ Voor 25% gewijzigd door deBennie op 30-04-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff dit staat echt zo hoog op me 'i want' list.. super cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:15

Scrummie

Think different

In mijn fantasie zoveel toepassingen.. Geen idee of het allemaal kan uiteindelijk, maar toch :). Je hoofd kan echt wild worden als je dingen gaat lopen bedenken.

Ik zie mijzelf al FIFA spelen namelijk. Niet op een scherm, maar waarbij de voetballers, inclusief stadion, op je vloer of tafel worden gehololenst (;)). Buitenspel is nog nooit zo realistisch geweest ;).

Of een remake van Last Action Hero. Of of of, zoveel zoveel.. Zelden zoveel potentie in iets gezien. De vraag is wel of Microsoft degene zal zijn die dit werkelijkheid gaat maken, of een ander bedrijf. Magic Leap lijkt dezelfde ervaring te bieden bijvoorbeeld, maar daar is nog maar zo weinig van bekend.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:11

matroosoft

Lone Christian

Microsoft heeft de overname van Minecraft speciaal voor de Hololens gedaan:

http://www.nu.nl/tech/404...e-minecraft-hololens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:26
Ah, zoals ik al hoorde:
En die eerste blik via HoloLens viel eigenlijk een beetje tegen. De verwachtingen waren wel heel hoog opgelopen na het zien van de video's en de verbluffende demonstratie van Microsoft tijdens de keynote, maar zo overdonderend was de eerste indruk niet. De bril werkt als een soort zonnebril en de werkelijkheid wordt wat verduisterd. Wat tegenviel is dat het blikveld waarop de beelden geprojecteerd worden, vrij beperkt is. Je kunt het je voorstellen als een vierkant transparant scherm, dat je op enkele tientallen centimeters van je ogen houdt. Binnen dat vlak zie je beelden, daarbuiten niet. Het gevolg is dat je de scène regelmatig maar half ziet. Dit is op te lossen door afstand te nemen, maar het doet wel afbreuk aan de immersieve ervaring.
reviews: Microsoft HoloLens: een eerste blik door sciencefiction-bril

Het is dus niet zo dat je bv een hele kamer 'vol' geprojecteerd kunt zien. Je blik is dus beperkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutje1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 22:39
Ik ben benieuwd of er meerdere fabrikanten een holobril zullen gaan maken die gebasseerd is op Windows Holografic. Soortgelijke aanpak als Android Wear zou een mooi voorbeeld kunnen zijn. Wat zouden potentiële merken zijn?

Sony werkt bijvoorbeeld al wel aan zijn eigen vr bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbraakman1950
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05-2024
Zelfs als valt de eerste indruk wat tegen, het is makkelijk te zien dat de Hololens een grote doorbraak is die onze maatschappij op heel veel gebieden drasties zal veranderen. De demo geeft daar nog maar een beperkt idee van. Het zal heel veel concurrenten opjagen tot soortgelijke maar start verbeterde versies van de hollens. Op zich zal dat niet meevallen want Microsoft heeft een voorsprong en jan met een hoop R&D geld gooien. Alleen Magic Leap/Google zit op hetzelfde niveau.

spam zien we liever niet ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BM op 18-05-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
deBennie schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:32:
Ah, zoals ik al hoorde:

[...]

reviews: Microsoft HoloLens: een eerste blik door sciencefiction-bril

Het is dus niet zo dat je bv een hele kamer 'vol' geprojecteerd kunt zien. Je blik is dus beperkt..
Ik vraag me af hoe dit verhoudt met een bril. die is namelijk ook alleen maar scherp daar waar er glas is.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Het lijkt me dat het net als met 3d een sweet spot heeft waarop het beeld perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:40
justice strike schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:32:
[...]

Ik vraag me af hoe dit verhoudt met een bril. die is namelijk ook alleen maar scherp daar waar er glas is.
Als het breed genoeg is hoeft het niet beeldvullend te zijn, maar wat ik heb begrepen is het nu (we hebben nog ff) erg beperkt.
Als is het wel fijn dat je kan zien op welke toetsen je drukt in vergelijking met de Oculus.

Ben benieuwd hoe krachtig het apparaat is, sterker dan een gemiddelde laptop geven ze aan dus dat beloofd wat.
En hoe zou Windows holographic eruit zien? Excel die tot kolom XY gaat? :P

Ik twijfel over een game pc, maar als deze het prima doet (beter dan een gemiddelde laptop is al redelijk) dan spaar ik beter voor deze.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Robolokotobo schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:37:
Hololens hands on:

http://www.wired.com/2015/01/microsoft-hands-on/

That said, there are no misfires during three other demos. I play a game in which a character jumps around a real room, collecting coins sprinkled atop a sofa and bouncing off springs placed on the floor.

Was dus nog niet zo verkeerd gedacht van mij, een platform game op de HoloLens.
Wordt tijd om dit topic weer nieuw leven in te blazen. Na het Microsoft Devices event van 6 oktober zijn er coole filmpjes en is er extra informatie wat de topic start zou kunnen verrijken...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Je mag wel mede auteur worden van mij. Ik ben nog weinig op GoT te vinden.
Swerfer schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:40:
[...]

Wordt tijd om dit topic weer nieuw leven in te blazen. Na het Microsoft Devices event van 6 oktober zijn er coole filmpjes en is er extra informatie wat de topic start zou kunnen verrijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Topicstart aangepast...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opafrans
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 21:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Gelijk maar besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:49
2 voor de ouders en 2 voor de kinderen, koopje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarCreative
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-06 14:47
Volgende week heb ik de eer om hem even te proberen, hier heb ik echt naar uitgekeken :9~ . Ik hoop dat het geen domper wordt... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe®
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 10:53

Fe®

Xblive: Fer Lets Rock

Ik ben enorm benieuwd , schrijf een review ;)

Walking on the bright side of life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarCreative
  • Laatst online: 18-06 14:47
Fe® schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:33:
Ik ben enorm benieuwd , schrijf een review ;)
Ik zal even kijken of ik daar tijd voor heb. 8)7 Sowieso maak ik foto's natuurlijk. Het viel me op dat er zo weinig over de Hololens gepost is hier... Ik had meer verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:38
Inderdaad..maar blijkbaar is er nog niet heel veel nieuws over te melden of ervaringen?
Hoop dat je volgende week inderdaad het 1 en ander zou kunnen/willen laten zien, reviewen.
Als je tijd hebt uiteraard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Vandaag een hololens op m´n neus gehad! Was tijdens een event van microsoft partners in utrecht. Hij is kleiner dan ik dacht. We kregen alleen een spelletje te spelen waarbij er aliens-robotjes uit een muur kwamen. De muur was een zeecontainer. Het spel werd voor je gestart en daarna kreeg je de hololens op. Ik heb dus alleen in/game ervaring.

hij is erg responsief, als je weet hoe je je hand-vinger(s) moet bewegen. De bewegingen van je hoofd worden echt heel goed gevolgd. Volgens mij sneller dan de occulusrift dk2 (die ik een jaar geleden ofzo ophad)

Field of view valt wel erg tegen. Ik lette er specifiek op hoe groot die was. Klein.

We stonden in een grote loods met in het plafond heel veel glas, een wit-grijze betonnen vloer die glimde en we hadden dus zoals gezegd een zee container (grijs) als muur. De zij muur was een glazen pui met daarachter een open ruimte en dan weer een glazen pui naar buitenlucht. Ik vond het tegen de glazenpui in kijkend nog redelijk goed zichtbaar. Het mocht wel beter (feller, contrastrijker) al was de game zelf niet bepaald kleurrijk. Rood, blauw oranje en grijs daarmee had je het wel. Rood en blauw als een indicator waar de vijand vandaan komt. Blauw als lazers, oranje als vuurballen vanuit de vijand en de aliens waren voornamelijk grijs met wat rode accentjes. Al met al niet de beste kleuren combinatie op een grijze vloer, grijze container en tegenlicht.

Het geluid was niet goed. Totdat ik m'n handen over m'n oren deed. Net als bij een mobiel wordt het geluid voller/beter als het een klankkast heeft.

De bril zat nog niet heel comfortabel (niet brildrager) hij was wat zwaar aan de voorkant waardoor ik de neiging had hem telkens omhoog te duwen/trekken wat geen effect had omdat die wel strak om m'n hoofd zat. Er zit een wieltje aan de achterkant waarmee je de hoofdband strak kan zetten. comfi, nee niet echt. De huidige VR's hebben padding, deze had dat niet.

Al met al was het nu een gimmick. Spelletje spelen was wel leuk, je ging echt de vuurballen van de tegenstander ontwijken met beweging. Maar veel zag je niet aankomen door de te kleine field of view. De alliens verdwenen zo uit je blikveld. De man die hem bij zich had kon er heeel vlot op spelen, bij mij reageerde die meer niet dan wel op mijn "schiet gebaar" maar dat was dus user error/wennen.

de omgeving was meer aanwezig dan de AR, al was de AR aanwezig genoeg binnen heet blikveld. Het was wel redelijk immersive, je lette echt niet meer op je omgeving. Deels denk ik omdat je constant aan het zoeken was naar de vijanden.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08 13:51
Ik heb al eerder een demonstratie gehad van de hololens, maar nu de kans om er echt mee te werken en voor te gaan ontwikkelen. Ik moet zeggen nu ik hem wat langer heb opgehad en de diverse demo's uitgebreid heb kunnen testen dat ik wel echt de meerwaarde zie. Het is namelijk een stuk minder blokkerend dan VR en het scannen en mappen van de omgeving is echt heel bijzonder. De bril wordt na een tijdje wel oncomfortabel, maar als je hem afzet zit je de omgeving af te speuren naar de hologrammen :P. Ik wou wat van mijn ervaringen delen.

Visualiseren van 3d models/gegevens
De demo over de menselijk anatomy geeft hier een goede indruk van. Dit zou ook in VR kunnen, echter in het echt met meerdere mensen samen werken aan een object lijkt mij natuurlijker dan in een geheel virtuele omgeving. Ook in educatie zie ik hier sterke toepassingen.

Games
Young conker scant de kamer en maakt in de gescande omgeving een level. Dit werkt beter dan ik had verwacht en kan redelijk goed omgaan met complexe obstakels. De precisie van de meshes die worden gegegenereerd zouden nog wel omhoog kunnen, maar het geeft nu al een heel bijzonder ervaring. God games zouden ook goed kunnen werken, waarbij je dus letterlijk als een god boven de wereld hangt.

Films/video
Door de beperkte FOV van de headset is dit niet echt handig omdat je toch naar een specifieke plek moet kijken. Het is leuk dat je virtueel een groot scherm neer kant hangen, echter als je hem niet kan zien als je even wegdraait is dat niet handig.

Geluid
Het geluid is positioneel erg goed, dit merk je vooral bij het schieten op de robots uit de muur. Projectielen vliegen langs je oren en dat hoor je erg goed terug komen. De kwaliteit van de boxen is niet super, maar genoeg om je een idee te geven van spatial sound met AudioGraph.

Naarmate de techniek vordert verwacht ik dat het minder oncomfortabel wordt en de FOV beter wordt, want dit is volgens mij wel de toekomst. Hoe hij de kamers mapped is ook wel erg bijzonder, want ik liep een andere kamer in en daar hingen nog de hologrammen van degene die hem een paar dagen voor mij had gebruikt. Dat voelde aan alsof ik spoken zag :+ .

Qua development zijn er eigenlijk twee modussen, de mixed mode waarin de (uwp) apps naast elkaar kunnen draaien en full screen 3d mode, waarbij eigenlijk een app exclusief draait. Ik heb in de mixed mode ook 3d apps gezien, maar dat zijn dan holographic views en die functionaliteit is nog niet public zover ik weet. Maar dit zal uiteindelijk ook toegankelijk worden voor onafhankelijk ontwikkelaars.

Hopelijk krijg ik de komende tijd nog wat meer tijd met de hololens zodat ik wat meer over het ontwikkelen ervoor kan vertellen. Al met al een heel bijzonder vet apparaat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
Mocht je een VR bril hebben:

http://mspoweruser.com/ch...windows-10-pcs-next-year/

Misschien dat je ook wel een virtuele ruimte kan maken, zodat je soort van hologrammen/mixed reality zou kunnen simuleren. Ook goed om te zien dat zowel de Vive als de Oculus ondersteund gaan worden.

• Distrax1988
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Gisteren een paar uur met de Hololens kunnen spelen, eerste indruk is positief, niet omdat het apparaat zo leuk/mooi is, nee omdat je zoiets nog nooit hebt gezien/meegemaakt in mijn geval.

Naarmate de adrenaline weg was werd ik toch wel kritisch, en heb de volgende punten waar wel aan gewerkt mag worden;

-Zwaar aan de voorkant, het plastic druk op je neus na een kwartier, laat een streep achter en je voelt het, uiteraard niet pijnlijk maar wel vervelend.
-Krijg het snel warm, rond de band krijg je al snel een zweet/warm gevoel (ben totaal niet iemand die snel zweet for the record) ben benieuwd hoe dit na een jaar gebruik eruit ziet.
-Point of view is small, dit is lastig uit te leggen maar als je naar voren kijken zie je b.v. niet wat er bij je voeten gebeurd, je moet er dan eerst met je hoofd naar beneden bewegen voordat je ziet wat er daar gebeurd, dit kan nog wel eens vervelend zijn met content dat groot is en niet volledig in beeld is dus, zo had ik bijvoorbeeld een planeet in de kamer geplaatst liep er dicht naar toe en zie gewoon niks meer.
-Accu maar 3 uur, says it all.
-Helderheid van het scherm is dof in een normaal verlichte kamer, content komt hier soms wat minder mooi over, de brightness stond op auto toch was het soms slecht te zien.

Ik ben me ervan bewust dat ik een developer model beoordeel nu, maar 180graden draaien gaan ze niet doen.

• CR35
Kan mij wel herkennen in de meeste punten. Zelf doe ik als ik hem langer op heb de extra strap erop(bandje wat over het hoofd gaat). Daardoor kan ik alle druk van de neus ontnemen en wordt het een stuk meer comfortabel. Misschien een tip voor een volgende keer :)

Daarnaast gooit microsoft de holographic platform open, andere fabrikanten konden al Mixed reality headsets maken, maar nu komt dus ook de holographic shell naar bestaande VR brillen. Dus hopelijk gaat het comfort en de Field Of View ook omhoog.

Gebruikte je de Clicker ook?

• Distrax1988
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
CR35 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:43:
[...]

Gebruikte je de Clicker ook?
Nee heb hem niet gebruikt, na 15 minuten was ik wel achter de gestures en ging het wel :)
Is dat een stuk beter?

• CR35
Distrax1988 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:52:
[...]

Nee heb hem niet gebruikt, na 15 minuten was ik wel achter de gestures en ging het wel :)
Is dat een stuk beter?
Vind ik wel prettiger, je arm kan wat lam worden omdat je de gestures in je blikveld moet doen. Daarnaast zit er een orientatiesensor in de clicker, dus kun je er door te kantelen mee scrollen. Maar uiteindelijk is het plaatsen van hologrammen en venster met gestures wel weer natuurlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Nu online
Vandaag voor het eerst een Hololens op gehad en was op eerste gezicht geweldig! 8)
Ik was wat huiverig vanwege de vele reacties dat de FoV erg tegenviel, maar ik vond het meevallen, had het erger verwacht. Overigens vonden andere collega's (die nog geen reviews van de Hololens hadden opgezocht) de FoV wel tegenvallen....
Eerste uren wat ermee gespeeld, spelletjes gespeeld, etc. Uiteindelijk is het doel om 3d modellen en puntwolken te kunnen bekijken/bewerken, bijvoorbeeld via Sketchup.

Edit: inmiddels een dag verder, en weer wat meer mee gedaan. Vandaag bezig geweest om 3d modellen te importeren in de standaard 3d viewer (Autodesk heeft een gratis converter om vrijwel alle gangbare CAD bestanden om te zetten naar FBX wat de Hololens graag wil). Er achter gekomen dat bij de Hololens (en blijkbaar ook veel andere game engines) de Z van XYZ blijkbaar niet in hoogte is maar diepte, dus een gebouw stond een beetje scheef in de kamer :P
Verder werkt werkt de Hololens qua opslag het beste met Onedrive, hiermee kan je gemakkelijk bestanden uitwisselen met de pc.
Ook gaan ze er van uit dat er eigenlijk maar één gebruiker is, je moet je met een Microsoft account aanmelden en dit wordt gebruikt voor Onedrive, e-mail, skype, de app store, etc. Iets minder handig als je met meerdere personen ermee werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door FoxLenny op 17-01-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:12

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

FoxLenny schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:05:
Vandaag voor het eerst een Hololens op gehad en was op eerste gezicht geweldig! 8)
Ik heb komend weekend voor het eerst de HoloLens tot mijn beschikking om mee te expirimenteren.
Zijn er nog apps/eye openers die je kan aanraden, of bepaalde MUST DO's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Nu online
Armageddon_2k schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:30:
[...]

Ik heb komend weekend voor het eerst de HoloLens tot mijn beschikking om mee te expirimenteren.
Zijn er nog apps/eye openers die je kan aanraden, of bepaalde MUST DO's?
De spelletjes zoals RoboRaid zijn gewoon leuk :P
Je kan van tevoren ook kijken wat er allemaal in de app store ervoor staat, dan kom je vast dingen tegen die je interessant lijken.

Verder hebben wij 3D modellen (deels zelf gemaakt, deels gedownload) in de omgeving geplaatst om er omheen te lopen. De standaard 3DViewer Beta is toch wel heel erg beta, grote bestanden (ongeveer >5 mb van .fbx) kan hij niet aan, teveel meshes/vertices. We willen nog de Sketchup Viewer aanschaffen, die kan wel grotere bestanden aan.

Als je met meerdere mensen bent kan je het beeld van de Hololens ook op je pc krijgen. Er is een app voor in de Windows App Store, maar die krijg ik niet geïnstalleerd. Je kan ook naar het IP adres gaan in je browser, dan kom je er wel bij.

De clicker die erbij zit vind ik toch wel erg fijn, beter dan gestures. Alhoewel je die gestures ook zelf kan aanpassen, zo zag ik laatst iets langskomen dat mensen het standaard klikken hadden veranderd met een middelvinger geven.... Kon je robots van RoboRaid killen door ze the finger te geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
FoxLenny schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:43:
[...]

De spelletjes zoals RoboRaid zijn gewoon leuk :P
Je kan van tevoren ook kijken wat er allemaal in de app store ervoor staat, dan kom je vast dingen tegen die je interessant lijken.

Verder hebben wij 3D modellen (deels zelf gemaakt, deels gedownload) in de omgeving geplaatst om er omheen te lopen. De standaard 3DViewer Beta is toch wel heel erg beta, grote bestanden (ongeveer >5 mb van .fbx) kan hij niet aan, teveel meshes/vertices. We willen nog de Sketchup Viewer aanschaffen, die kan wel grotere bestanden aan.

Als je met meerdere mensen bent kan je het beeld van de Hololens ook op je pc krijgen. Er is een app voor in de Windows App Store, maar die krijg ik niet geïnstalleerd. Je kan ook naar het IP adres gaan in je browser, dan kom je er wel bij.

De clicker die erbij zit vind ik toch wel erg fijn, beter dan gestures. Alhoewel je die gestures ook zelf kan aanpassen, zo zag ik laatst iets langskomen dat mensen het standaard klikken hadden veranderd met een middelvinger geven.... Kon je robots van RoboRaid killen door ze the finger te geven :+
Wij hebben er voor ons werk (bouwbedrijf) ook een aangeschaft en ik mag hem binnenstebuiten keren en proberen werkend te maken.

De Hololens an-sich vind ik een geweldig dingetje; je merkt wel dat er nog véél ontwikkeld en verbeterd kan worden, maar ik vind het een goede eerste zet. Kwestie van tijd voordat de hardware erin nog beter word en aangezien er zoveel geklaagd word over de FOV kan ik mij niet voorstellen dat ze daar niets mee gaan doen (zeker gezien er concurrenten zijn die dit aanzienlijk beter doen).

Ik vroeg mij wel af hoe ver jij inmiddels bent; ik probeer voor mijn werk IFC-bestanden in te laden en doe dit nu inderdaad via FBX conversies om ze in de 3D viewer beta in te laden. We willen graag Trimble Connect en de Sketchup Viewer gaan testen, maar zo ver zijn we nog niet. Onze modellen zijn echter honderden mb's groot en exporteren naar FBX word er vaak niet beter op. We kunnen dus nog geen volledige gebouwen 1 op 1 inladen, maar moeten nu kleine modellen maken, onderdelen apart bekijken et cetera. Iets wat je niet wilt als aannemer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Nu online
Thrilled schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:14:
[...]

Wij hebben er voor ons werk (bouwbedrijf) ook een aangeschaft en ik mag hem binnenstebuiten keren en proberen werkend te maken.

De Hololens an-sich vind ik een geweldig dingetje; je merkt wel dat er nog véél ontwikkeld en verbeterd kan worden, maar ik vind het een goede eerste zet. Kwestie van tijd voordat de hardware erin nog beter word en aangezien er zoveel geklaagd word over de FOV kan ik mij niet voorstellen dat ze daar niets mee gaan doen (zeker gezien er concurrenten zijn die dit aanzienlijk beter doen).

Ik vroeg mij wel af hoe ver jij inmiddels bent; ik probeer voor mijn werk IFC-bestanden in te laden en doe dit nu inderdaad via FBX conversies om ze in de 3D viewer beta in te laden. We willen graag Trimble Connect en de Sketchup Viewer gaan testen, maar zo ver zijn we nog niet. Onze modellen zijn echter honderden mb's groot en exporteren naar FBX word er vaak niet beter op. We kunnen dus nog geen volledige gebouwen 1 op 1 inladen, maar moeten nu kleine modellen maken, onderdelen apart bekijken et cetera. Iets wat je niet wilt als aannemer..
We liepen ook erg tegen de beperkingen op van 3D viewer beta. Sketchup Viewer hebben we nog niet geprobeerd, maar we zijn nu bezig om direct vanuit Unity te werken. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld een LOD2 stadsmodel van Utrecht zichtbaar. Waarbij je ook omgevingsgeluiden hoort, bijvoorbeeld omroepberichten van de NS als je bij het station in de buurt bent en terrasgeluiden als je in het centrum bent.
Er kan erg veel als je direct van Unity werkt, maar het kost wat meer tijd om alles werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:23
Het is erg rustig hier, zijn er nog maar zo weinig HoloLenses (Beta) in omloop?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
Jumpman schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:20:
Het is erg rustig hier, zijn er nog maar zo weinig HoloLenses (Beta) in omloop?
De Hololens is en duur (3000 euro minimaal) en vooralsnog bedoeld voor developers en ook nog eens moeilijk verkrijgbaar.

Ja, er zijn dus weinig Hololensen in omloop...

Pagina: 1