Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Losse subwoofer of nieuwe 5.1 set?

Pagina: 1
Acties:

• Harold123
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 10:32
Ter vervanging van mijn Philips HTS5520 ben ik aan het kijken naar een nieuwe surround set.
Om een wat meer volwassen systeem te krijgen en voorbereid te zijn op de toekomst heb ik besloten om een losse receiver te kopen.
Het plan was om eerst de boxen van de HTS5520 te hergebruiken (ja weet het, het is niet top) en dan langzaam het systeem uittebreiden/vervangen met een subwoofer, betere front speakers, nieuwe satellietluidsprekers

Ter informatie: We kijken veel series/films, muziek zetten we vaak aan op de achtergrond (als we niet op de bank zitten).

Ik had de volgende eisen:
  • Spotify + internet radio (zodat tv en HTPC uit kunnen blijven)
  • Bedienbaar via netwerk, zodat ik later kan gaan hobbyen met domotica.
  • Ondersteuning voor 4 Ohm speakers (dacht dat dit belangrijk zou zijn voor me huidige speakertjes)
  • 7.1 & multiroom zodat ik later eventueel 2 speakers achter in de kamer kan plaatsen.
  • HDMI2/4K, voor de toekomst
  • Max 400 Euro.
En heb naar de volgende receivers gekeken:Eergisteren heb ik de Denon AVR-X1100W besteld, met de volgende redenen:
  1. Prijs, zag een "dag"-actie, 300 euro bij hificorner.nl is nu zelf nog iets goedkopen :|
  2. Hij ondersteund 4 ohm volgens handleiding
  3. Reviews waren positief
  4. Gevoel :)
Nu heb ik het gevoel dat als ik de boxen ga hergebruiken ik de subwoofer ga missen.
(deze kan niet aangesloten worden omdat hij passief is)

De boxen van de HTS5520 hebben de volgende specs
• De center speaker is 4 ohm, 150 - 20.000 Hz
• De front and rear zijn 8 ohm, 150 - 20.000 Hz

Ik kan/wil er nu nog max 350 euro uitgeven en dan over een jaar weer wat upgraden.

Wat is nu verstandig?

Nu alleen een losse subwoofer kopen en te sparen + tijd investeren in set goede boekenplank front speakers?
Ik (mijn vriendin) denk(t) dan aan een Jamo SUB 210 ivbm de kleur van het interieur en de prijs (113 euro (is goedkoper te vinden op google dan in de pricewatch)).

Of kan ik beter een nieuwe complete set 5.1 speaker kopen?
Bijvoorbeeld de:Wat is jullie advies??

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

Harold123 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:40:
Eergisteren heb ik de Denon AVR-X1100W besteld, met de volgende redenen:
  1. Hij ondersteund 4 ohm volgens handleiding
Niet dat het uitmaakt, maar een receiver van die (prijs)klasse zal nooit opgeven 4 Ohm-stabiel zijn. Volgens mij moet je daar bij Denon bij de AVR-X5200w zijn en hoger.
Nu heb ik het gevoel dat als ik de boxen ga hergebruiken ik de subwoofer ga missen.
Dat durf ik eigenlijk met 100% zekerheid te zeggen. De speakers beginnen pas bij 150 Hz, naast het echte laag mis je ook gewoon een heel stuk midlaag.
Nu alleen een losse subwoofer kopen en te sparen + tijd investeren in set goede boekenplank front speakers?
Ik (mijn vriendin) denk(t) dan aan een Jamo SUB 210 ivbm de kleur van het interieur en de prijs (113 euro (is goedkoper te vinden op google dan in de pricewatch)).

Of kan ik beter een nieuwe complete set 5.1 speaker kopen?
Bijvoorbeeld de:Wat is jullie advies??
Normaal kan je een subwoofer relatief blind kopen aangezien ze puur werken in frequentiegebieden waar kleuring in het geluid niet tot veel minder ter sprake is. De subwoofer in jouw set moet zo ver doorlopen in het hoog dat ik niet elke subwoofer zo aan zou kunnen raden. Je moet echt gaan bekijken of de subwoofer wel lekker tot die frequenties kan spelen en hoe het dan klinkt.

Nu ben ik sowieso redelijk allergisch voor dit soort setjes als er wordt gezegd dat er ook muziek mee wordt geluisterd. Voor puur en alleen films/series/games kan zo'n setje nog best vet klinken door een overheersende subwoofer. Al is het zelfs dan nog onnatuurlijk. Let wel dat je dat eigenlijk met elke set hebt bestaande uit kleine speakers en een subwoofer die een groot deel van het bereik op moet vangen. Door dat hele punt zou ik zelf altijd minimaal iets van een boekenplankspeaker neer zetten die wat meer body hebben zodat de subwoofer natuurlijker kan integreren in de set. Als je van bovenstaande geen last hebt dan ben je wellicht makkelijker af door het kopen van een complete set.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Harold123
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 10:32
FeaR schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 07:18:
Dat durf ik eigenlijk met 100% zekerheid te zeggen. De speakers beginnen pas bij 150 Hz, naast het echte laag mis je ook gewoon een heel stuk midlaag.
[...]
Normaal kan je een subwoofer relatief blind kopen aangezien ze puur werken in frequentiegebieden waar kleuring in het geluid niet tot veel minder ter sprake is. De subwoofer in jouw set moet zo ver doorlopen in het hoog dat ik niet elke subwoofer zo aan zou kunnen raden. Je moet echt gaan bekijken of de subwoofer wel lekker tot die frequenties kan spelen en hoe het dan klinkt.
150 Hz is voor dit type speaker toch niet erg hoog?
Als ik kijk naar de specs van de speakers bij het Jamo A 102 HCS 6 setje hebben ze dezelfde frequentiebereik.

Kan ik de boxen van het Jamo vergelijken met wat ik nu heb??

Zo ja, dan kan ik beter nu alleen een subwoofer kopen en gaan kijken naar een setje boekenplankspeakers.