4K - Een probleem of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Accez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste tweakers,

Ik ben van plan binnenkort een ultrabook te kopen en bij degene die ik wil (SSD, 16GB RAM enzv) komt vanzelf een 4K scherm.
Het gaat om een 15,6-inch touchbeeldscherm met led-achtergrondverlichting, Truelife en UHD-resolutie (3.840 x 2.160) maw een aspect ratio van 16:9.

De ultrabook is ook te krijgen met 1080p, maar dan moet ik nog eens de SSD apart kopen, de HDD 'wegsmijten' en komt het op dezelfde prijs uit.

De grafische kaart (AMD Radeon R7 M270 4GB DDR3) en CPU (Vijfde generatie Intel® Core™ i7-5500U processor (4 MB cache, tot 3,00 GHz)) zijn niet de beste, maar ik ben niet van plan erop te gamen, dus dat kan geen problemen zijn in combinatie met het scherm. (de software die ik voorlopig gebruik kan een intel celeron dual core draaien, dusja..)

De grote vraag is dus wat het verschil is tussen 1080p en 4K.
Ja, ik weet wel dat het scherper is en alles dus veel kleiner lijkt, maar stel dat alles te klein is en ik zet de resolutie van het 4K scherm op 1080p, zal het dan gewoon als een 1080p scherm draaien en er ook zo uitzien?

Van mij moet de 4K kwaliteit dus niet, zolang de 1080p resolutie er ook goed uit ziet.
Ik heb geen ervaring met zo'n schermen dus ik wou even weten wat de grote nadelen ervan zijn omtrent scaling enzv.
Of je goed kan schalen, of windows dit vanzelf doet enzv.

En stel dat een 4K scherm geschaald tegenvalt (maw met oude software lijkt alles misschien heel klein) dan wil ik weten of de schermresolutie op 1080p zetten hetzelfde resultaat heeft alsof het scherm 1080p zou zijn.

Alvast dank!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als 1080p er op 15,6" scherp uit ziet (en dat doet het) dan is dat met een 4K paneel niet anders. Het enige dat voor de scherpte uit maakt is de resolutie in vergelijking met het beelddiagonaal en de kijkafstand.

www.maartendeboer.net

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-01 19:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Accez schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:26:
Ja, ik weet wel dat het scherper is en alles dus veel kleiner lijkt, maar stel dat alles te klein is en ik zet de resolutie van het 4K scherm op 1080p, zal het dan gewoon als een 1080p scherm draaien en er ook zo uitzien?
Nope. Als je een LCD-paneel draait op een non-native resolutie (dus een resolutie waar hij niet voor gemaakt is) zal alles er onscherp en wazig uit komen te zien. Absoluut niet doen dus.
Van mij moet de 4K kwaliteit dus niet, zolang de 1080p resolutie er ook goed uit ziet.
Beetje rare stelling vind ik. Meer = beter toch? Tegenwoordig hebben kleine 5" schermpjes op telefoons al 1080p en ik kan je vertellen: dat zijn prachtige panelen. Waarom zou een hogere resolutie voor notebooks er dan ook niet beter uitzien?
Ik heb geen ervaring met zo'n schermen dus ik wou even weten wat de grote nadelen ervan zijn omtrent scaling enzv.
Of je goed kan schalen, of windows dit vanzelf doet enzv.
Als je de boel te klein vindt, is de correcte optie inderdaad om van GUI-scaling gebruik te maken (ipv het paneel aansturen op een lagere resolutie). Hoe goed Windows dit tegenwoordig kan, weet ik eigenlijk niet. Ik kan me herinneren dat het vroeger slecht en inconsistent werkte, maar dat is ongetwijfeld verbeterd in Windows 8.1 (toch?) Dat kan vast iemand anders beantwoorden :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Vergeten jullie niet dat 4k = 2x 1080p?
Dus qua schaling zal het wel goed komen, aangezien 1080p precies 25% is van 4k. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij is Windows lang niet zo goed in schalen als Apple (nee, geen Apple fan) en worden vanaf Windows 10 pas 4K schermen goed ondersteund, al is dat ook twijfelachtig

http://answers.microsoft....e9-4203-a6ca-a5cae9d9b9c1

Voorbeeld:

http://techreport.com/blo...ws-8-1-still-not-so-great

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-01 19:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Frozen schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 01:36:
Vergeten jullie niet dat 4k = 2x 1080p?
Dus qua schaling zal het wel goed komen, aangezien 1080p precies 25% is van 4k. :)
Dat klinkt logisch, en ik ben het met je eens dat het technisch gezien mogelijk zou moeten zijn om 1080p weer te geven op een scherm wat er precies het 2-voudige van is.

Maar weet het paneel dit ook? Ik zou er niet gek van op kijken als dat ding gewoon gaat lopen interpoleren (en dus voor blurryness zorgen) ook al past het precies zonder interpolatie.

Iemand met een 4K-paneel die dit eens wil testen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 29-01-2015 01:41 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 17:08

aap

Ik moet de eerste scaler nog tegenkomen die zo slim is op "gehele verhoudingen" 1:1 te schalen i.p.v. te interpoleren. Dat is makkelijker - voor de fabrikant - want dan kunnen ze voor iedere willekeurige resolutie hetzelfde doen.

Het wordt dus blurry. Maar wel blurry op een 4K scherm, misschien kan dat nog best acceptabel zijn. Je zult het met je eigen ogen moeten zien om een oordeel te kunnen vellen.

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Compizfox schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 01:41:
[...]

Dat klinkt logisch, en ik ben het met je eens dat het technisch gezien mogelijk zou moeten zijn om 1080p weer te geven op een scherm wat er precies het 2-voudige van is.

Maar weet het paneel dit ook? Ik zou er niet gek van op kijken als dat ding gewoon gaat lopen interpoleren (en dus voor blurryness zorgen) ook al past het precies zonder interpolatie.

Iemand met een 4K-paneel die dit eens wil testen? :)
1080p op een 4k display ziet er prima uit :+

• Accez
Iuigi schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:57:
[...]

1080p op een 4k display ziet er prima uit :+
Dus als je photoshop opent op een 4K laptop en de resolutie op 1080p is die oke?
Kan je eventueel s een foto nemen?

• Iuigi
Accez schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:01:
[...]

Dus als je photoshop opent op een 4K laptop en de resolutie op 1080p is die oke?
Ik heb een 4k monitor, geen laptop. Foto's wil ik mits je geïnteresseerd bent uiteraard nemen

• Accez
Iuigi schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:05:
[...]

Ik heb een 4k monitor, geen laptop. Foto's wil ik mits je geïnteresseerd bent uiteraard nemen
Is de 4K op een monitor niet sowieso beter dan op een laptop?

• Iuigi
Accez schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:18:
[...]

Is de 4K op een monitor niet sowieso beter dan op een laptop?
Hoezo?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Accez schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:01:
[...]

Pak een 15,6" laptop met 1080p scherm, ziet er éxact het zelfde uit hoor! Maar beter nog, waarom wil je 1080p op een 4K scherm als je gewoon de DPI kan schalen? Alles wordt dan gewoon groter alsof het een 1080p scherm zou zijn maar je benut wel álle pixels en het beeld is dus een stuk scherper. Dit kun je vaak ook nog selectief toepassen dus op alleen de user interface en niet de foto in Photoshop.

Meer is beter, zeker nu alle OS'en wel aardige scaling opties hebben, in ieder geval vanaf Windows 8.1 :)

www.maartendeboer.net

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 17:08

aap

Ventieldopje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:26:
[...]
Dit kun je vaak ook nog selectief toepassen dus op alleen de user interface en niet de foto in Photoshop.
Photoshop schijnt nu juist een van die programma's te zijn die beroerd schalen.

• Accez
Ventieldopje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 14:26:
[...]

Pak een 15,6" laptop met 1080p scherm, ziet er éxact het zelfde uit hoor! Maar beter nog, waarom wil je 1080p op een 4K scherm als je gewoon de DPI kan schalen? Alles wordt dan gewoon groter alsof het een 1080p scherm zou zijn maar je benut wel álle pixels en het beeld is dus een stuk scherper. Dit kun je vaak ook nog selectief toepassen dus op alleen de user interface en niet de foto in Photoshop.

Meer is beter, zeker nu alle OS'en wel aardige scaling opties hebben, in ieder geval vanaf Windows 8.1 :)
Wel ik heb m'n oog laten vallen op eentje en daar zit gewoon een 4K in, kan niet anders ;p
Enkel denk ik dat 4K een probleem kan worden..

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Photoshop CC (en wellicht CS6 met updates) ondersteunen nu gewoon HiDPI beeldschermen met Windows 8 en vast ook OSX. Het was een tijd een probleem omdat de API's van Microsoft niet deugde maar ze daar pas achter kwamen toen grote programma's als Photoshop het gingen gebruiken.

Adobe heeft samen met Microsoft aan die problemen gewerkt en die zouden nu geimplementeerd moeten zijn. Al met al zou dat probleem dus opgelost moeten zijn al kan ik me voorstellen dat er nog een handjevol programma's zijn die er wat minder goed mee omgaan.

Beetje kip of het ei verhaal maar zodra 4K en andere HiDPI schermen meer gemeengoed worden zullen de problemen ook verdwijnen.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1