Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Google Apps i.c.m. Postfix onderling mails laten sturen.

Pagina: 1
Acties:

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Mijn bedrijf is sinds een paar dagen overgegaan naar Google Apps, voornamelijk vanwege de mail functionaliteit. De MX tags op het domein zijn dan ook ingesteld om af te leveren bij Google.

Google Apps is nu zo ingesteld, zodat alle accounts die niet bekend zijn binnen het domein in Google Apps doorgestuurd worden naar onze eigen postfix server. Om een makkelijk voorbeeld te geven:

"domein.com" heeft binnen Google Apps de volgende users:
"user1"
"user2"
"user3"

Als ik nu een mail stuur naar user1@domein.com komt deze aan binnen Google Apps (zeg maar GMail).
Als ik een mail stuur naar test@domein.com wordt deze doorgestuurd naar onze eigen mailserver op smtp.domein.com.

We gebruiken deze server voornamelijk voor automatisch gegenereerde berichten vanuit ons server park. (Bijvoorbeeld: notify@domein.com en noreply@domein.com)
Deze accounts hebben echter geen account op Google Apps (simpelweg omdat dat geld kost, wat ik niet echt nodig vindt voor de tientallen accounts die we gebruiken om automatisch mail te sturen), maar bevinden zich alleen op de postfix server.

Het probleem is dat mailtjes vanuit deze postfix server wel bij externe partijen aankomen, maar niet bij de accounts die zich bevinden op Google Apps. Ik kan dus niet vanuit "notifier@domein.com" naar "user1@domein.com" mailen.

Op zich is dat natuurlijk logisch, voor de postfix server is "user1@domein.com" lokaal en dat account bestaat daar niet, dus kan het mailtje daar ook niet afgeleverd worden.

Mijn vraag is dus eenvoudig, is het mogelijk om specifieke "lokale" accounts op de postfix server af te laten leveren op Google Apps? Het is geen probleem om een mapping te maken, zoveel accounts zijn het niet.
Iets als: "user1@domein.com -> smtp.googlemail.com, user2@domein.com -> smtp.googlemail.com" o.i.d.

(Overigens is het geen probleem om via Google Apps vanuit user1@domein.com naar notifier@domein.com te mailen, Google Apps herkent deze user niet en stuurt die automatisch door naar smtp.domein.com)

• nassau
  • Laatst online: 22:13
Ik denk dat je voor het verzenden van dit soort systeem mail de smtp-relay van gmail kunt gebruiken. Zie hier https://support.google.com/a/answer/2956491?hl=en

Wij gebruiken dit zelf ook om vanaf onze externe VPS'en mail te routeren. Het enige wat nodig is dat het sender address wel bekend is binnen Google Apps. Kun je ook d.m.v. groups regelen (heb je dus geen mailbox voor nodig). Of je gebruikt aliassen op je google mailbox.

Begrijp niet waarom je ook nog mail wil ontvangen op die postfix server? Wat is daar het nut van?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Of anders misschien eens kijken of het niet gewoon als spam gemarkeerd wordt ? Krijg je een foutmelding ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

of gewoon hetzelfde trukje uithalen wat gmail doet:

https://forums.zarafa.com...-server-if-mailbox-not-ex

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In Exim is dit overigens enorm simpel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• OverSoft
  • Laatst online: 27-11 22:25
Met een combinatie van wat jullie hebben gezegd ben ik tot de volgende oplossing gekomen.

Postfix instellingen:
1) In /etc/postfix/transport het volgende ingeven:
user1@domein.com relay:[smtp-relay.gmail.com]
user2@domein.com relay:[smtp-relay.gmail.com]
user3@domein.com relay:[smtp-relay.gmail.com]

2) "postmap /etc/postfix/transport" draaien

3) In /etc/postfix/main.cf de volgende regel toevoegen:
transport_maps = hash:/etc/postfix/transport

4) Postfix reloaden

Let wel: de users moeten wel daadwerkelijk bestaan, anders bounced postfix de berichten direct.

Dan in Google Apps in de admin console het volgende instellen:
Bij Apps -> GMail -> Advanced settings

Bij Spam: E-mail whitelist en Incoming gateway het IPv4 en IPv6 van de oude server opgeven.
Bij Forwarding: SMTP-relay service aanzetten vanaf de IPv4 en IPv6 van de oude server.

Nu werkt het weer perfect. De accounts blijven gewoon werken zoals ze horen op de Postfix server en de specifieke accounts die ik heb ingegeven worden weer terug geroute naar Google.

Thanks voor de tips. :)

BTW: Ik wil e-mail blijven ontvangen op de postfix server, omdat ik een hoop scripts gebruik voor klanten om bijvoorbeeld berichten en foto's in te mailen. (Zodat ze niet in hoeven te loggen op de website, maar bijvoorbeeld direct vanaf hun telefoon een foto in kunnen sturen)
Hier draaien een hoop verschillende accounts op, en als ik die allemaal een Google Apps account zou moeten geven wordt dat een hele dure geschiedenis.

BTW2: Nee, de mail wordt niet aangemerkt als spam, de Postfix server zei simpelweg: ik ken die accounts niet, bounce!

[ Voor 20% gewijzigd door OverSoft op 30-01-2015 16:09 ]

Pagina: 1