• Amin96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-01 14:35
Hey Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nas. Recent is de hardeschijf van mijn laptop kapot gegaan heb deze vervangen met een ssd (super blij mee!), ben dus de gegevens van de schijf naar alle waarschijnlijkheid kwijt. Maar ik ben dus op zoek naar een nas alleen er is zoveel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil de nas gebruiken om backups te maken (niet heel veel data +- 150gb) en films vanaf te streamen naar de televisie (en tablet).

Ook zou ik het fijn vinden als bittorent mogelijk heden zijn waardoor ik mijn laptop niet aan hoef te houden. Ook vraag ik me af of ik een nas kan vinden waarbij ik de hardeschijven uit kan zetten en wanneer ik de schijven 'aanroep' deze aan gaan, bestaat dit of niet? Het liefst twee bay's zodat ik een kopie van mijn kopieën kan maken (geen must). Kan dit alles voor onder de €200? Zo niet wat kan ik dan verwachten voor de door mij genoemde prijs en wat zou dan een aanrader zijn?

Schijven, ik heb een 500gb 2.5 inch WD schijfje (van een externe Lacie hdd aansluiting is kapot :() daarmee zou ik willen beginnen. Gaat dit niet werken dan zou ik wel een schijf willen kopen maar ik moet wel onder de €200 blijven.

Kan een vd tweakers mij helpen?

Anoniem: 202103

Je hebt geen bijzondere eisen en kent de Pricewatch niet? Een eenvoudig filter (2,5" geschikt, onder €210, min. 2 bays) levert een beperkt aantal producten (14) van een selecte groep producenten. Dat helpt je op weg om zelf na te gaan of de besturingssystemen de extra mogelijkheden aanbieden (maar P2P als bittorrent is erg standaard).
Nadeel van het filteren op 2,5" of 2,5"/3,5" heeft wel een risico: een instapmodel als de pricewatch: Synology DiskStation DS215j is ook geschikt, want er zijn trays voor te koop die montage van 2,5" schijven mogelijk maken (zie spec onder Opslagruimte - Compatibel Schijftype). En als je voor dit model kiest, besteedt dan aandacht aan het verder onderzoeken van de 2,5" harde schijf (je geeft geen nadere specificaties, wat vertelt het label op de uitgebouwde, kale HDD, welke aansluiting?) die je over wilt plaatsen: kijk in de compatibiliteitslijst van de NAS-producent (Synology: https://www.synology.com/nl-nl/compatibility) en eventueel op de fora als jouw schijf er niet bij staat (gebruikers kunnen meer producten - ook oudere - testen dan de fabrikant). Zodra je je keuze hebt beperkt tot 1 à 3 modellen ga je op zoek in de fora naar specifieke problemen of loftuitingen (streaming & DTS bijv.).

Verder raad ik je aan je te verdiepen in termen als RAID 1 (zelfde data in kopie op een 2e schijf verhoogt beschikbaarheid, maar is als enige maatregel tegen dataverlies geen back-up) en hibernate, de Engelse term voor winterslaap (schijven doen aan spin down om energie te besparen, maar lijkt ook afhankelijk te zijn van NAS & HDD-keuze).

M.a.w. als je aan de hand meegenomen wilt worden, plaats dan een advertentie in V&A voor een shopbuddy ;) , of ga met bovenstaande info zelf aan de slag.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 29-01-2015 12:36]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:43

br00ky

Moderator Harde Waren

• Amin96
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:26:
Je hebt geen bijzondere eisen en kent de Pricewatch niet? Een eenvoudig filter (2,5" geschikt, onder €210, min. 2 bays) levert een beperkt aantal producten (14) van een selecte groep producenten. Dat helpt je op weg om zelf na te gaan of de besturingssystemen de extra mogelijkheden aanbieden (maar P2P als bittorrent is erg standaard).
Nadeel van het filteren op 2,5" of 2,5"/3,5" heeft wel een risico: een instapmodel als de pricewatch: Synology DiskStation DS215j is ook geschikt, want er zijn trays voor te koop die montage van 2,5" schijven mogelijk maken (zie spec onder Opslagruimte - Compatibel Schijftype). En als je voor dit model kiest, besteedt dan aandacht aan het verder onderzoeken van de 2,5" harde schijf (je geeft geen nadere specificaties, wat vertelt het label op de uitgebouwde, kale HDD, welke aansluiting?) die je over wilt plaatsen: kijk in de compatibiliteitslijst van de NAS-producent (Synology: https://www.synology.com/nl-nl/compatibility) en eventueel op de fora als jouw schijf er niet bij staat (gebruikers kunnen meer producten - ook oudere - testen dan de fabrikant). Zodra je je keuze hebt beperkt tot 1 à 3 modellen ga je op zoek in de fora naar specifieke problemen of loftuitingen (streaming & DTS bijv.).

Verder raad ik je aan je te verdiepen in termen als RAID 1 (zelfde data in kopie op een 2e schijf verhoogt beschikbaarheid, maar is als enige maatregel tegen dataverlies geen back-up) en hibernate, de Engelse term voor winterslaap (schijven doen aan spin down om energie te besparen, maar lijkt ook afhankelijk te zijn van NAS & HDD-keuze).

M.a.w. als je aan de hand meegenomen wilt worden, plaats dan een advertentie in V&A voor een shopbuddy ;) , of ga met bovenstaande info zelf aan de slag.
Bedankt voor de tips. Het is wat leesvoer, heb het op het moment nog een beetje druk met toetsen vandaar de late reactie. Ik wil je echt serieus hartelijk bedanken voor de hulp. Ik zal me erin verdiepen en kijken of ik er evt. zelf uit kan komen zo niet dan ga ik verder met je tip want V&A is vraag en aanbod neem ik aan?

PS: het (kale) schijfje dat ik op het moment heb is de: Seagate Momentus 5400.6 500GB, ding is dus al vijf jaar op de markt... Het schijfje heeft een normale SATA aansluiting, volgens het internet is het een SATA-300 (SATA-II toch?) Zat in een Lacie USB3.0 behuizing.

De DS215j ziet er trouwens mooi uit ik denk dat ik deze neem en er dan een 1TB WD (RED) schijf bij haal. Wat ik wel vreemd vind is dat mijn 840 EVO ssd van samsung 250gb niet bij supported staat...

Al met al, leesvoer en heel veel dank ;)
Exuses :D

Misschien had ik een disclaimer (ik ben nogal gecharmeerd van Synology, meer in het bijzonder van het uitgebreide operating system DSM en vanwege de relatief lange productondersteuning [4 à 5 jaar]) in mijn bericht moeten zetten. Kijk vooral ook bij andere aanbieders (QNAP, Thecus, e.a.).

V&A is Vraag & Aanbod, inderdaad.

Voor wat betreft het oudere schijfje: het kan natuurlijk nog vele jaren goede diensten bewijzen, maar inspecteer in elk geval de S.M.A.R.T.-parameters (zie: Check je SMART). Qua compatibiliteit kun je naast hier op GoT zoeken in het minder bezochte NL-forum of in het Engelstalige wereldwijde Synology forum inzake hardware compatibiliteit.

Op basis van het compatibel zijn met vele oudere systemen (Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS in https://www.synology.com/...e?capacity=500&format=All, zie de tekst bij 'Weergeven Note') maak je goede kans de schijf te kunnen hergebruiken (maar: YMMV).

Denk je eraan eerst de data op je schijfje veilig te stellen (heb je een back-up) voordat je het in de NAS steekt?

Succes met je keuze!

• Amin96
Haha dat is mooi. Dat is voor mij alleen maar een plus (dat je gecharmeerd bent van Synology). Ik hou wel van een mooi en simpel interface met de uitgebreide benodigde functies.

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de DS214 en de DS215J, ik denk ook dat de DS215J voldoet en zeker het geld waard is en daarom dus een slimmere keus is. De DS214 is wel veel mooier (zwart) en iets sneller alleen weet ik niet of dit al het geld waard is. Zeker omdat ik nog een scholier ben (over een aantal maanden niet meer, ben dan waarschijnlijk een arme student).

Ik zal je advies opvolgen wat betreft het oude schijfje, wel zal ik eerst nog een SATA to USB kabeltje moeten kopen.

Nog een keer heel erg bedankt voor je hulp!

Het prijsverschil (€70) vind ik aanzienlijk en de recentere DS215j zou mijn voorkeur genieten. Het verschil steek ik liever in een nieuwe grotere of tweede 3,5" HDD (of houdt ze in mijn zak).

Waarschijnlijk zou ik de oude kleine harddisk snel uitfaseren of eventueel in een andere goedkope externe behuizing (met USB) steken (heb je daar al aan gedacht?). Want als je voor de DS215j er een losse tray type C moet bijkopen (bij de DS214 kun je 2,5" schijven direct monteren) kost je dat ook minimaal €8,50 (pricewatch: Synology 2.5" Disk Holder - Type C) of zelfs meer (extra verzendkosten), omdat deze niet even ruim verkrijgbaar is (beperkt je in de keuze van de shop, maar navragen loont!).

De verschillen zijn ook naar mijn idee verder klein (aantal camera's, FPS, # connecties, # gebruikers), mogelijk vind je hot-swappable & USB-copy bij de DS214 een voordeel. Verschil in energieverbruik is m.i. te verwaarlozen (ik maak gebruik van het interne schakelschema). Qua dataoverdracht is er nauwelijks verschil in leessnelheid (van belang bij streamen), maar is de DS215j duidelijk langzamer met schrijven. Maar dat laatste zou mij enkel uitmaken bij grote datatransfers.

Over de kleur. Hier staat een op leeftijd gekomen DS409slim en die is glimmend zwart: je ziet er elk stofje op. Witte kunststoffen willen nogal eens verkleuren, al weet ik niet hoe witte Synology producten er na jaren uitzien (misschien staan er foto's van witte gebruikte in de V&A?). Omdat de NAS bij mij in een goedgeventileerde kast staat, kan mij de kleur niet zo veel schelen (de goedkoopste kleur). :+

Erg vriendelijk dat je mij looft, maar een mede-Tweaker bedank je vooral door zelf anderen vooruit te helpen!.Pay it forward. :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee