Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond Tweakers,

Ik werk nu al een tijdje voor een bedrijf dat mensen kunnen bellen als zich problemen met de computer voordoen etc, deze mensen kunnen mij dan inhuren om te kijken naar hun problemen (hulp aan huis). Gemiddeld heb ik hier nu 1 keer per week een keer een klusje.
Zelf help ik nu ongeveer een jaar mensen in de buurt met hun problemen, dit zijn vooral vrienden en kennissen.

Samen met een klasgenoot ben ik op het idee gekomen om zelf een soortgelijke onderneming te starten voor hier in de regio (Achterhoek).
We willen graag kleinschalig mensen thuis gaan helpen met hun computer, een soort student aan huis.

Beiden zijn wij 3e jaar ICT-beheer studenten, en hebben allebei al wat ervaring met het verlenen van diensten (service desk/computerwinkel).

Het idee is om mensen te helpen voor een aantrekkelijke prijs. We willen dit graag naast onze schooluren gaan doen/in de avonduren/weekend.

Omdat wij allebei startende ondernemers zijn hebben we een hoop vragen zoals;

Wie is er aansprakelijk als een computer bijv. stuk gaat?
Hoe gaan we het regelen als klanten via ons onderdelen willen bestellen?
Hoe gaan we de administratie bijhouden?
Hoe kunnen we naamsbekendheid krijgen in de regio?

Op dit moment zijn wij benieuwd of jullie misschien nog tips hebben. Als we overal goed over nagedacht hebben willen we ons inschrijven bij de KVK.

Ik hoop dat er misschien Tweakers zijn met soortgelijke ervaringen. :)

Alvast bedankt,
Groet Maurice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Moet je dit wel willen? Mensen helpen met hun computers is in mijn gevoel een gebed zonder einde, en niemand die een cent over heeft voor je hulp. Been there, done that.

Mensen vinden het heel acceptabel dat je een heel weekend (gratis!) bezig bent om hun data van hun schijf te redden en hun PC te her installeren omdat ze voor de tigste keer een virus erop hebben gekregen. En twee weken later doen ze het weer. :| Je bent vaak een soort stratenmaker op zee.

Om nog maar niet te spreken van het gezeur als je iets oplost en kort daarna iets ongerelateerds stopt met werken, dan heb jij het natuurlijk gedaan. Niets zal ze op andere gedachte brengen. En natuurlijk heb je figuren die ook bij je gaan bedelen om gratis software. Je hebt verstand van computers dus heb je gratis MS Office of zoiets voor ze.

Je zal zat klanten hebben als je het gratis doet, maar zodra er betaald moet worden is het overgrote merendeel weg.

Ik zou er niet aan beginnen.

Voor wat betreft je vragen:
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:31:
Wie is er aansprakelijk als een computer bijv. stuk gaat?
Als dit komt door iets wat jullie gedaan hebben tijdens de reparatie dan moeten jullie het oplossen. Maar sowieso zal het lastig zijn om aan te tonen hoe iets is gekomen. Zie ook mijn punt hierboven dat men nieuwe problemen vaak zal linken met jullie oplossing.
Hoe gaan we het regelen als klanten via ons onderdelen willen bestellen?
Het lijkt me dat jullie het dan weer elders bestellen voor ze. Maar let wel, je zal geen korting krijgen tenzij je in grote volumes besteld. En als wederverkoper zal je de garantie op je moeten nemen.
Hoe gaan we de administratie bijhouden?
Schoolschriftje, Excel, genoeg keuze. Ik denk dat in het begin iets als een Excel sheet prima zal volstaan.
Hoe kunnen we naamsbekendheid krijgen in de regio?
Je kan briefjes ophangen bij de lokale supermarkt op het prikbord. Maak een website voor je bedrijfje Maar er is geen betere reclame dan klanten die je aanbevelen bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kunt het altijd proberen. Kvk inschrijving is gratis tegenwoordig en het enige dat je dan moet doen is BTW aangifte en een administratie bijhouden.

Je merkt dan vanzelf of het een beetje loopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Luister naar het eerste stuk tekst van CMD-Snake. Mensen "helpen" met hun computer levert altijd een hoop gezeik op en je komt er nauwelijks meer van af.

Zelfs met duidelijke afspraken over wat je wel/niet doet, wanneer ze kunnen bellen en wat het kost is het altijd een gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-09 14:54

weebl

YARR!

MuisM4t schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:37:
Je kunt het altijd proberen. Kvk inschrijving is gratis tegenwoordig en het enige dat je dan moet doen is BTW aangifte en een administratie bijhouden.

Ik weet niet of dit nou zo'n goed advies is...
Stel je sloopt inderdaad de PC van een klant, die jou vervolgens aansprakelijk stelt voor het verlies van data. Een rechtszaak aan je broek als onderneming zonder rechtsbijstandsverzekering is geen pretje...
Nog een scenario: klant betaalt niet omdat ie vind dat je geen goede dienst verleent hebt, terwijl je er 20 uur werk oid in hebt zitten. Wat doe je om alsnog je geld te krijgen.
En dit zijn alleen nog maar een aantal praktische zaken waar je mijns inziens over na moet denken voordat je aan zoiets begint.

Daarnaast is dergelijk werk gewoon ronduit ruk, zoals CMD-Snake al aangaf. Voor vrienden en familie is het nog wel leuk, omdat je daar geen zakelijke relatie mee hebt. Zodra je dit opeens voor wildvreemden gaat doen is het een heel ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door weebl op 28-01-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Om te reageren op het eerste deel van je post: natuurlijk moet je daar over nadenken en niet in zeven sloten tegelijk lopen. Als je minder risico wilt geen hardware vervangen maar alleen softwareproblemen (80%van het totaal in mijn tijd) aanpakken en altijd aan huis werken (= geen aansprakelijkheid voor computers van anderen die bij jou staan). En altijd boter bij de vis als dat kan.

En over het tweede deel:Ik heb het tussen mijn 16e en 18e altijd met veel plezier gedaan, ook (juist) bij onbekenden en het was toen (tot ca 5 jaar geleden) een eenvoudige manier om wat bij te verdienen. Over het algemeen krijg je namelijk positieve reacties als je mensen weet te helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door MuisM4t op 28-01-2015 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Dit had ik nog niet gelezen maar ik moet hier toch nog even op reageren:
CMD-Snake schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:32:
Moet je dit wel willen? Mensen helpen met hun computers is in mijn gevoel een gebed zonder einde, en niemand die een cent over heeft voor je hulp. Been there, done that.

Mensen vinden het heel acceptabel dat je een heel weekend (gratis!) bezig bent om hun data van hun schijf te redden en hun PC te her installeren omdat ze voor de tigste keer een virus erop hebben gekregen. En twee weken later doen ze het weer. :| Je bent vaak een soort stratenmaker op zee.

Om nog maar niet te spreken van het gezeur als je iets oplost en kort daarna iets ongerelateerds stopt met werken, dan heb jij het natuurlijk gedaan. Niets zal ze op andere gedachte brengen. En natuurlijk heb je figuren die ook bij je gaan bedelen om gratis software. Je hebt verstand van computers dus heb je gratis MS Office of zoiets voor ze.
Je zal zat klanten hebben als je het gratis doet, maar zodra er betaald moet worden is het overgrote merendeel weg..

Ik zou er niet aan beginnen.
Als niemand een cent over heeft voor je hulp lever je geen goed werk of kun je niet communiceren.

Kortom: maak van tevoren duidelijk dat het om een betaalde dienst gaat en werk op basis van een uurloon.

Ik heb dit probleem zelf nooit gehad omdat het bij iedereen die via je website binnenkomt onmiddelijk duidelijk is dat het zo werkt. Tegen de moeder van de tante van de buurvrouw kan het geen kwaad om dat nog eens te vermelden voor je aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:32
Vind het nogal spijtig dat iedereen het idee hier meteen afkraakt. Natuurlijk is het geen nieuwe Facebook, maar de ondernemersgeest de vrije loop laten is natuurlijk prima.

Als je hier nu indd al ongeveer een klusje per week voor hebt, en je denkt dat er nog wat rek in zit (meer klanten) dan zou ik zeker kijken of je er een "bedrijfje" (op papier dan) omheen kunt zetten. Is een mooie en leerzame ervaring.

Dat gezegd hebbende moet je, zoals velen heer zeggen, niet te hard van stapel lopen. Begin eerst met wat je nu hebt en nu doet (alleen software?) en bouw het dan uit naar meer klanten en meer functionaliteit. Meteen beginnen met hardware inkopen lijkt me erg moeilijk. Denk even aan een doom-scenario waarin je een klant hebt die een pc van 1000 euro wil, maar een van het volgende gebeurd: allemaal onderdelen blijken DOA (jij gaat dan van je eigen geld nieuwe spullen moeten kopen/voorschieten om de klant snel te helpen), dingen blijken niet compatibel, hij wil z'n geld terug, hij betaalt niet, etc. Veel buffer zul je niet hebben, dus dit soort dingen brengen je meteen aan de grond.

Mijn advies: zet het op (nadat je even uitzoekt hoe je de boekhouding doet (Excel?) en hou je een rekening/contract maakt met jouw verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden), en bouw het rustig uit (1 klant, 2 klanten, etc. computers opschonen, software leveren aan klant, muis en toetsenbordjes regelen (koop je 20 goeie tijdens een goeide aanbieding ergens in leg je die in de kast), harde schijven leveren, en als dit allemaal lukt naar andere hardware dingen (maar dan ben je vast minstens een jaar verder).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:10
Maak goede afspraken met je vriend, er vanuitgaande dat jullie een VOF willen starten is het zaak om duidelijk af te spreken hoeveel geld er wordt ingelegd en met name over te maken uren. Als je structureel 80% van de uren draait en uiteindelijk slechts 50% van de winst in je zak steekt is de kans groot dat er onenigheid gaat ontstaan.

Verder is de kleine ondernemersregeling van de belastingdienst waarschijnlijk wel interessant voor je, tot een bepaald bedrag (ik meen iets van 1900 euro btw na aftrek voorheffing) mag je de btw in eigen zak steken.

Edit: en zorg dat je een goed document met algemene voorwaarden hebt en de regels hieromtrent in acht neemt zodat je je aansprakelijkheid wat kan indammen.

[ Voor 12% gewijzigd door Logico op 31-01-2015 00:32 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-07 19:56
MuisM4t schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:37:

http://www.kvk.nl/over-de...ndel/inschrijfvergoeding/

50 euro voor de eerste inschrijving.

Goede voorwaarden opstellen en als een klant iedere keer terug komt met een "defect" dan rinkelt de kassa toch? Wees gewoon duidelijk naar de klant. Rustig opbouwen en niet te hard van stapel lopen. Oh ja en schrijf je bevindingen op in een plan van aanpak/bedrijfsplan. Dat zet je aan het nadenken en dan kan je het ook teruglezen voor jezelf om misschien weer op andere vragen en inzichten te komen.

[ Voor 30% gewijzigd door Saybia op 29-01-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MuisM4t schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:40:
Als niemand een cent over heeft voor je hulp lever je geen goed werk of kun je niet communiceren.
De niet communicerende IT'er. :')

Nee, je hebt een handigheid met computers en mensen vinden dat ze daar gratis gebruik van mogen maken. Dat is meer het mentaliteitsprobleem van de andere partij. Net zo goed als dat je ze helpt hun Adobe Reader te updaten, drie weken later hapert hun mail, nou jij hebt het gedaan wat hun betreft. :+ En geen rationeel of logisch argument zal ze anders doen denken, jij als cowboy met je Adobe updates. Dan eindigt het altijd met een soort welles-nietes gesprek.

Het is ondankbaar werk en de bereidwilligheid van mensen om er voor te betalen is zeer beperkt. Ik wil niet de ondernemersgeest van de TS plat slaan, maar dit zijn mijn ervaringen en ik merk toch dat meer mensen die delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 08:18
Ik heb juist hele andere ervaringen bij het ondersteunen van computerproblemen. Het komt altijd wel een keer voor dat je discussie krijgt over een probleem dat is ontstaan vlak nadat jij bepaalde software of updates heb geinstalleerd. Afhankelijk van de situatie ben je het beste en snelste af om de gebruiker dan weer snel op weg te helpen voor een gereduceerd tarief. Zorg ervoor dat je voor je standaard werkzaamheden een tarief hanteerd waarbij je dit soort "problemen" incalculeerd.

Daarnaast is het zo dat je ook bij mensen terecht gaat komen die een bedrijfje aan huis hebben hebben met een of twee werkplekken. Dat zijn voor jou interessante klanten. Ze zijn op zoek naar flexibiliteit (avonden/weekenden) willen ervoor betalen, maar niet de hoofdprijs.

Mijn ervaring is dat een particuliere klant snel te porren is voor abonnementjes. Vooral de onwetende computer gebruiker is hier vatbaar voor. Zorg dat je een marge pakt op de antivirus licentie die ieder jaar vernieuwd wordt. Maak daar een contactmoment van voor onderhoud aan de pc. Op die manier kan je dat langzaam uitbeiden. Bij de serieuzere klant kun je afspreken dat je voor xx EUR per maand ieder kwartaal of half jaar standaard langs gaat voor onderhoud.

Pas wel op met remote support als je die gaat leveren. Als mensen weten dat ze jou altijd kunnen bellen en je helpt ze op afstand en ze hoeven er niet voor te betalen dan ga je heel veel gratis uren weggeven. Los dat op dmv bijvoorbeeld een strippenkaart. Die laat je ze aanschaffen. zodra ze remote support nodig hebben (of wanneer ze klant worden) en daar registreer je je remote support op.

Als laatste tip: durf geld te vragen voor de diensten die je levert! Klanten die niet willen betalen voor je hulp ben je echter liever kwijt dan rijk. Veel plezier met ondernemen :). Laat je vooral niet tegenhouden en dingen als administratie en BTW heb je snel geleerd als je er eenmaal mee aan de slag gaat. Wat betreft aansprakelijkheid: neem een zakelijke rechtsbijstand verzekring. Die zijn er al vanaf 10 eur per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik zou ook even controleren bij het bedrijf waar je nu werkt of het überhaupt wel mag. Heb je daar geen contract oid getekend met een soort van concurrentie/relatiebeding. Kan me voorstellen dat een dergelijk bedrijf zich beschermd tegen het 'stelen' van klanten door (oud)werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 12:54

DjVe

Hatsaflats!

Lever altijd topwerk af en blijf altijd vriendelijk en behulpzaam, natuurlijk moet er duidelijkheid zijn over prijzen, maar neem ook de kleine rotklusjes aan. Een 9+ ervaring bij een klant levert je gratis mond tot mond reclame op en daar win je over het algemeen je beste klanten mee. Ga niet teveel geld steken in marketing. Dat komt later wel als je meer te besteden hebt. Druk wat simpele flyers op A3. Zorg voor een simpele website en een telefoonnummer (met voicemail) zodat klanten je kunnen bereiken. Wees niet bang om op een vrijdagmiddag eens langs de deuren te gaan. Niet om te verkopen, maar gewoon om persoonlijk een foldertje af te geven. Het zal je verbazen hoe goed men daar op reageert.

Steek wat meer tijd in eventuele opzet van administratie en voorraadbeheer. Als alles eenmaal loopt, zijn dat lastige dingen om 'even snel' aan te passen.

Laat je daarnaast niet opjutten over alle negatieve reacties hierboven. Als je er goed over nagedacht hebt en je ziet er iets in (en het risico is niet hoog), dan moet je het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou beginnen zonder kvk inschrijving. Gewoon adverteren op je school en in de supermarkt en misschien de lokale krant. Als de omzet boven de paar duizend euro komt is het tijd om over een bedrijf na te denken (houd wel een administratie bij zodat kan aantonen wat je omzet is en maak goede afspraken over de verdeling van de inkomsten en inbreng van tijd). Formeel ben je wel aan het ondernemen (je verleent diensten, maakt reclame etc) maar als het maar bij 1-2 klantjes in de maand blijft dan is het nu nog niet de moeite om een ondernemening te starten.
(zoek op internet een naar bijverdienste en ondernemening starten, bv http://hallo.kvk.nl/hallo...ten/f/144044/t/21798.aspx)

Houd er wel rekening mee dat de belastingdienst wel zoekt naar mensen die geld verdienen (o.a. op marktplaats). Je moet het inkomen aangeven bij de belasting aangifte. Ook kan het zijn dat het impact op de hoogte van je studie beurs heeft. Zoek dat eerst uit.

Let ook op dat bij een vof je beide hoofdelijk aanspraakelijk bent, dus zorg idd voor een goede verzekering als je je zaak echt begint (en ook dat je als particulier goed verzekerd bent tot die tijd)

Voor het bestellen van onderdelen kan je meeste bij sommige zaken korting krijgen als wederverkoper, maar meestal bij een bepaald volume. Tot die tijd is de pricewatch je vriend. Ook kan je misschien met een lokale pc boer afspraken maken over het leveren van onderdelen (met name als je niet kan wachten tot levering)....

Hierboven staan goede tips over de afspraken die je met klanten moet maken

Succes

[ Voor 14% gewijzigd door jeanj op 29-01-2015 09:17 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Met betrekking tot het student zijn en bijverdienen, check even de test van duo of je wel of niet een plafond hebt waar je jezelf aan moet houden.
Beetje zuur als alles wat je binnenkrijgt dan rechtstreeds de schatkist van een ander in gaat, ipv naar die van jezelf.

Persoonlijk zou ik de officiele weg zo lang mogelijk proberen te mijden; als je van 1 naar 2 klusjes in de week gaat en je zet het geld meteen weer om in boodschappen, dan gaat er niemand over vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 14:32
dyrc schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:31:

Persoonlijk zou ik de officiele weg zo lang mogelijk proberen te mijden; als je van 1 naar 2 klusjes in de week gaat en je zet het geld meteen weer om in boodschappen, dan gaat er niemand over vallen.
Mee eens. Scheelt je een hoop gedoe

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Ondernemerschap is altijd goed. Echter, eens met alle 'kritische' opmerkingen. Veelal dezelfde ervaring met klanten.

Als ik het goed heb doe je nu mbo ict beheer. In elk schooljaar zitten altijd 4-5 'ondernemers' die een 'student-aan-huis' bedrijfje hebben. In het begin lijkt het makkelijk starten: je hebt al een paar kennissen en familieleden als klant en in vele gevallen verdien je 10x meer dan vakkenvullen bij de AH.

Maar dan komt het: andere 'onbekende' mensen gaan je bellen. Ze hebben goede verhalen over je gehoord en hebben zoals iedereen ook problemen met hun PC. Fantastisch natuurlijk, maar ..... (lees vanaf hier de post van CMD-Snake).

Voorkom dat je aan de onderkant van de markt komt door je prijzen extreem laag te maken. Je komt dan heel snel in het hoekje "handig neefje". Echter die doet het gratis, dus bellen ze hem. Als je echt professioneel bent en kennis van zaken hebt, mag je daar best iets voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MuisM4t schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:58:
Om te reageren op het eerste deel van je post: natuurlijk moet je daar over nadenken en niet in zeven sloten tegelijk lopen. Als je minder risico wilt geen hardware vervangen maar alleen softwareproblemen (80%van het totaal in mijn tijd) aanpakken en altijd aan huis werken (= geen aansprakelijkheid voor computers van anderen die bij jou staan). En altijd boter bij de vis als dat kan.

En over het tweede deel:Ik heb het tussen mijn 16e en 18e altijd met veel plezier gedaan, ook (juist) bij onbekenden en het was toen (tot ca 5 jaar geleden) een eenvoudige manier om wat bij te verdienen. Over het algemeen krijg je namelijk positieve reacties als je mensen weet te helpen.
Bedankt voor je reactie's.
Je bedoelt dus om software problemen alleen maar bij klanten op te lossen, en hardware problemen bijvoorbeeld gewoon bij mij thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WWAS schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:50:
Vind het nogal spijtig dat iedereen het idee hier meteen afkraakt. Natuurlijk is het geen nieuwe Facebook, maar de ondernemersgeest de vrije loop laten is natuurlijk prima.

Als je hier nu indd al ongeveer een klusje per week voor hebt, en je denkt dat er nog wat rek in zit (meer klanten) dan zou ik zeker kijken of je er een "bedrijfje" (op papier dan) omheen kunt zetten. Is een mooie en leerzame ervaring.

Dat gezegd hebbende moet je, zoals velen heer zeggen, niet te hard van stapel lopen. Begin eerst met wat je nu hebt en nu doet (alleen software?) en bouw het dan uit naar meer klanten en meer functionaliteit. Meteen beginnen met hardware inkopen lijkt me erg moeilijk. Denk even aan een doom-scenario waarin je een klant hebt die een pc van 1000 euro wil, maar een van het volgende gebeurd: allemaal onderdelen blijken DOA (jij gaat dan van je eigen geld nieuwe spullen moeten kopen/voorschieten om de klant snel te helpen), dingen blijken niet compatibel, hij wil z'n geld terug, hij betaalt niet, etc. Veel buffer zul je niet hebben, dus dit soort dingen brengen je meteen aan de grond.

Mijn advies: zet het op (nadat je even uitzoekt hoe je de boekhouding doet (Excel?) en hou je een rekening/contract maakt met jouw verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden), en bouw het rustig uit (1 klant, 2 klanten, etc. computers opschonen, software leveren aan klant, muis en toetsenbordjes regelen (koop je 20 goeie tijdens een goeide aanbieding ergens in leg je die in de kast), harde schijven leveren, en als dit allemaal lukt naar andere hardware dingen (maar dan ben je vast minstens een jaar verder).

Succes!
Bedankt voor je reactie.
Wat u hierboven komt redelijk overheen met wat onze visie nu is.
We zijn goed aan het bekijken hoe wij de aansprakelijkheid gaan regelen, misschien kunnen we iets van een algemene voorwaarde schrijven waarin staat dat wij als studenten niet verantwoordelijk zijn voor eventuele schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Dat kun je er best inzetten maar dat gaat geen stand houden bij de kantonrechter. Een rechtsbijstandsverzekering vafsluiten kan wel, maar een aansprakelijkheidsverzekering is vrij duur. Je moet je gewoon afvragen of je het risico kan dragen als je een computer sloopt en bedenken dat als je weet wat je doet het risico niet zo heel groot is.

Wat ik bedoelde is dat je minder risico loopt als je voornamelijk bij klanten thuis werkt. Als je vanuit je eigen huis werkt en er wordt ingebroken en er worden drie computers van klanten meegenomen ben je mooi de sigaar.

En voor software bedoelde ik dat als je alleen software doet je minder kan slopen. Ik heb bijvoorbeeld alleen hardwareproblemen bij desktops opgelost omdat ik laptops lastig vond (klein dus je sloopt eerder iets+slechte verkrijgbaarheid onderdelen).

[ Voor 51% gewijzigd door MuisM4t op 29-01-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

BKJ

Kwestie van verwachtingsmanagement. Als je duidelijk maakt (bij een nieuwe onbekende klant) dat je x vraagt per uur, afgerond op hele kwartieren, dan of haken ze af (prima, een soort automatisch filter) of ze zeggen ja en je hebt daarmee een goede klant.

Te vaak maak ik mee dat je als onervaren ondernemer te makkelijk je laat verleiden tot bijvoorbeeld
beloftes in de trant van: uurtje gratis, daarna zal ik vaker beroep op je doen, etc etc.

Een zaak vereist zakelijk opstellen....

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Wat u hierboven komt redelijk overheen met wat onze visie nu is.
We zijn goed aan het bekijken hoe wij de aansprakelijkheid gaan regelen, misschien kunnen we iets van een algemene voorwaarde schrijven waarin staat dat wij als studenten niet verantwoordelijk zijn voor eventuele schade.
Als je kiest om ondernemer te willen zijn, heeft een term als student daar geen reet mee te maken. Je bent ondernemer, of je bent het niet. Ondernemen is risico's nemen, wil je dat niet, moet je niet gaan ondernemen.

Een AV opstellen klinkt leuk, maar een AV is altijd nog onderhevig aan de wet, dus als jij een AV opstelt die wettelijk incorrect is, houdt het toch geen stand. Genoeg AV's (en zelfs arbeidscontracten) die gewoon grotendeels bluf zijn.

Dus mocht je zelf gaan zitten om een AV op te stellen, laat dat door een jurist even toetsen voordat jij denkt je ingedekt te hebben terwijl de realiteit anders is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:25:
[...]

Als je kiest om ondernemer te willen zijn, heeft een term als student daar geen reet mee te maken. Je bent ondernemer, of je bent het niet. Ondernemen is risico's nemen, wil je dat niet, moet je niet gaan ondernemen.

Een AV opstellen klinkt leuk, maar een AV is altijd nog onderhevig aan de wet, dus als jij een AV opstelt die wettelijk incorrect is, houdt het toch geen stand. Genoeg AV's (en zelfs arbeidscontracten) die gewoon grotendeels bluf zijn.

Dus mocht je zelf gaan zitten om een AV op te stellen, laat dat door een jurist even toetsen voordat jij denkt je ingedekt te hebben terwijl de realiteit anders is.
Ik snap wat je bedoelt. Je kan natuurlijk niet zomaar klakkeloos dingen in een AV zetten.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
MuisM4t schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:13:
Dat kun je er best inzetten maar dat gaat geen stand houden bij de kantonrechter. Een verzekering afsluiten lijkt me ook geen optie vanwege de hoge premie. Je moet je gewoon afvragen of je het risico kan dragen als je een computer sloopt en bedenken dat als je weet wat je doet het risico niet zo heel groot is.
Zonder verzekering is het best een risico. Wil je het als bedrijf aanpakken, dan merk je dat daar kosten bij komen die in je tarief moeten zitten. De vraag is of particuliere klanten dergelijke tarieven willen betalen.
Maar in je tarief moeten ook zaken als voorrijkosten en een marge voor je niet declarabele uren zitten. Anders is het zakgeld bij een hobby in plaats van een bron van inkomsten.

Wat je in je voorwaarden wel af moet dichten is dat je niet aansprakelijk wilt zijn voor vervolgschade en enkel niet beroepsmatig ingezette apparatuur support. Straks krijg je een claim van iemand dat hij door jou al drie dagen zijn werk niet heeft kunnen doen of jou aansprakelijk stelt voor het verlies van data.

Persoonlijk zou ik zeer terughoudend zijn met dit idee. Lees wat de ervaringsdeskundigen erover zeggen en realiseer je dat particulieren altijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en 20 euro voor een computer probleem al een boel geld is.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 08:48
Om alle genoemde nadelige situaties met klanten te voorkomen: maak duidelijke afspraken met je klanten en leg deze vast.
Mocht er iets stuk gaan en het heeft niets te maken met jouw eerdere werkzaamheden aan een computer, probeer dat de klant duidelijk te maken door e.e.a. in begrijpelijke taal uit te leggen. Veel klachten ontstaan bij de klant door een te kort aan kennis.

Indien je op locatie bij de klant werkt, probeer dan on the fly uit te leggen wat je aan het doen bent, zo creëer je begrip bij de klant en zal hij sneller door hebben dat een later probleem geen verband heeft met hetgeen wat jij hebt gedaan aan zijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De eerste tip: check in het lokale suffertje voor advertenties van soortgelijke bedrijven. Dikke kans dat je niet de enige in de buurt bent. Bel ze, vraag simpelweg hoe ze werken en in welke regio (uiteraard niet zeggen dat je zelf zoiets wilt starten) en vraag terloops hoeveel concurrentie en werk er is.

Na een dergelijk gesprek, of wellicht zelfs al na een blik in de krant, weet je ws dat de concurrentie groter is dan verwacht en of je plan levensvatbaar is.
Ik hoop alvast dat je een rijbewijs hebt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:25

LankHoar

Langharig tuig

The Eagle schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:13:
Ik hoop alvast dat je een rijbewijs hebt ;)
En een auto :)

Leuk plan, maar zeker punt om kritisch te zijn. Laat je niet kisten door alle negatieve reacties, maar neem ze zeker in aanschouw en overweeg ze. Elk dubbeltje heeft twee kanten, zoals je kunt lezen. De een bevalt het goed, de ander minder of zelfs niet.

Ik doe het sinds een paar maand in Praag/Tsjechië ook, en bevalt me zover prima. Alleen nog maar positieve reacties gehad. Het is nog niet officieel, en weet ook niet of ik dat wel wil en of dat levensvatbaar is. We zien nog wel :)

Succes!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
Ervaring als ondernemer is natuurlijk altijd een groot pluspunt op je cv!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-09 17:55
In abo vorm lanceren? 10 euro per maand bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mijn tip: als je het parttime wil blijven doen, lekker via het bedrijf laten lopen waar je dat nu bij doet. Als je het officieel wil doen, krijg je een hoop "geregel" die je veel tijd kost en die je nauwelijks meer zal opleveren dan nu.

Als het iets is om uit te breiden naar fulltime... begin dan eventjes onder de radar, dus zonder KvK en bijbehorende juridische en fiscale verplichtingen. En stel al wel vast algemene voorwaarden op. Het echt officieel maken kun je dan doen op het moment dat je en weet dat het lonend is en weet dat je er tijd voldoende voor hebt. Succes en veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-07 19:56
justVR schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:18:
Ervaring als ondernemer is natuurlijk altijd een groot pluspunt op je cv!
Absoluut niet altijd waar! Directeuren/bedrijven vinden dit niet altijd een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
Saybia schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:13:
[...]

Absoluut niet altijd waar! Directeuren/bedrijven vinden dit niet altijd een pluspunt.
True, maar in deze context en de opleiding van de TS kan het in de toekomst een voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
MuisM4t schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:13:
Dat kun je er best inzetten maar dat gaat geen stand houden bij de kantonrechter. Een rechtsbijstandsverzekering vafsluiten kan wel, maar een aansprakelijkheidsverzekering is vrij duur. Je moet je gewoon afvragen of je het risico kan dragen als je een computer sloopt en bedenken dat als je weet wat je doet het risico niet zo heel groot is.

Wat ik bedoelde is dat je minder risico loopt als je voornamelijk bij klanten thuis werkt. Als je vanuit je eigen huis werkt en er wordt ingebroken en er worden drie computers van klanten meegenomen ben je mooi de sigaar.

En voor software bedoelde ik dat als je alleen software doet je minder kan slopen. Ik heb bijvoorbeeld alleen hardwareproblemen bij desktops opgelost omdat ik laptops lastig vond (klein dus je sloopt eerder iets+slechte verkrijgbaarheid onderdelen).
Waarom zou dat geen stand houden? Behoudens opzet/bewuste roekeloosheid kun je aansprakelijkheid prima uitsluiten of bijvoorbeeld beperken tot de opdrachtwaarde. Dit nog los van de situatie dat geen mens naar de kantonrechter zal stappen hiervoor.

Ik zou ts aanraden om elke klant een klein standaardcontractje te laten tekenen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Als je daarin zet dat je werkt op basis van 10 euro per uur (excl. btw), je je best doet maar geen resultaat kunt garanderen, en dat je aansprakelijkheid uitsluit/beperkt, dan ben je al een heel eind.

Succes ts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 17:11
Laat klanten na je behandeling gewoon tekenen dat ze hun computer in goede staat ontvangen hebben inclusief al hun bestanden. Dan kunnen ze achteraf niet gaan zeggen dat het weg is door jou o.i.d. Ik weet alleen niet of dat mag. Mijn bedrijf had dat namelijk niet.

Nog wat andere tips:
-Maak een marktplaatsadvertentie als reclame
-Maak een simpele maar degelijke website (alleen als je dat zelf kan)
-Plak flyers bij supermarkten in de buurt
-Plaats wellicht een advertentie in een lokale krant
-Vraag aan kenissen om je bedrijfje een beetje te promoten
-Koop wat goedkope randapparatuur, want redelijk vaak gaan klanten daar ook om vragen (heb je nog een muis ik ben mijn oude kwijt, ik wil een muis voor mijn laptop etc.). Heb je makkelijk wat extra winst. Koop je bijvoorbeeld deze muis en vraag je er vervolgens 15 of 20 euro voor: pricewatch: Logitech B100 Zwart . Of dit toetsenbord: pricewatch: Microsoft Wired Keyboard 200 for Business . Voor dat toetsenbord kan je gemakkelijk 20 euro vangen.
-verkoop "gaming" apparatuur. Om de een of andere reden zijn mensen bereid daar veel meer voor te betalen (kijk maar op gamepc.nl :X)
-zet een voip telefoon netwerk op. Stel het zo in dat je vaste telefonie via een mobiel kan ontvangen.

Ik heb zelf een vergelijkbaar bedrijf gedaan (ongeveer 30-40 klanten per week, met 3 man). Was in totaal bij mij zo'n 12 uur werk en beide collega's van mij zo'n 8 uur per week per persoon. Groot gedeelte problemen waren zeer makkelijk op te lossen (losse sata kabel, los ram, stuk ram, cpu koeler niet ingeplugd etc.). Betaalde redelijk goed.

[ Voor 82% gewijzigd door Centelte op 29-01-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 23:06
Je hoeft in ieder geval niet zo bang te zijn voor de belastingdienst. Het klinkt allemaal heel eng, maar dat valt wel mee.
Over alles wat je doet hoor je 21% BTW te heffen. Dat komt bovenop je uurloon. In principe hoor je dit aan het einde van het jaar (of het kwartaal als je kwartaal aangifte doet) naar de belastingdienst over te maken. Als je echter minder dan € 1345,- aan het einde van het jaar zou moeten afdragen mag je deze BTW houden. Dit heet de kleine ondernemersregeling. Alle aankopen die je voor je bedrijf doet hebben natuurlijk ook BTW. Deze BTW bedragen mag je aftrekken van de BTW die je af hoort te dragen. Dus als je €1500,- BTW zou moeten afdragen aan het einde van het jaar, maar je bijvoorbeeld voor €300,- BTW hebt geïnvesteerd trek je die € 300,- van de €1500,- af en zit je dus ruim onder de grens van €1345,- af te dragen BTW. Je mag het volledige bedrag dus in je zak steken.

Overigens deel ik wel de kritische noot van veel van de andere tweeakters hier: PC's repareren kan best leuk verdienen maar ook potentieel heel veel gezeik opleveren. Ik zou de tips van iedereen echt eens goed lezen en afwegen over het het waard is.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat Kwartjuh zegt, klopt helemaal. Moeilijk is het niet, het vergt alleen tijd en (vooral) discipline.
Alles netjes bijhouden per dag of er eenmaal per kwartaal een halve dag voor uittrekken en dan is de btw-aangifte geregeld.
Einde jaar nog wel een balans opstellen, een w&V-rekening en dan aangifte als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Op zich ook niet moeilijk, maar ook dit vraagt weer tijd en discipline.

En alles valt of staat met een gedegen boekhouding. Is geen reden niet voor jezelf te beginnen, wel even iets om je te realiseren.
Pagina: 1