Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaqo_Wyn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-04 23:28
Hoi tweakers,

Ik maak deze topic met de hoop dat iemand ervaring met dit probleem heeft en misschien een oplossing heeft.

Ik heb een PS3 80GB (model: CECHL01) die al een tijdje raar doet. Namelijk, hij gaat plotseling uit en biept vervolgens 3 keer. Daarna blijft het licht rood blinken tot wanneer ik weer de aan-knop druk en hem weer opstart. Na het opstarten moet ik de file system restore doen voordat ik de PS3 weer normaal kan gebruiken (tot de volgende keer dat hij uitvalt)...

Weet iemand wat dit is en/of hoe ik het kan oplossen?

Ik zit al een paar maanden met dit probleem maar vond het niet zo erg omdat de games die ik over het algemeen het meest speel, nog zonder problemen kon spelen. Echter begint het nu wel irritant te worden omdat het alleen met bepaalde oudere games gebeurt en sommige nieuwe.

BF3 en GTA V kan ik uren lang spelen zonder enige probleem. Maar bij Splinter Cell: Blacklist (nieuw) en Bioshock 2 (heb ik al jaren heb en vroeger kon ik deze prima spelen) gaat de PS3 elke keer precies op dezelfde plek in de eerste cut-scene uit. Dit gebeurd ook bij Bioshock: Infinite. Battlefield: Bad Company 2 online (in het verleden honderden uren gespeeld) kan ik ook niet meer dan een kwartier spelen voordat mijn PS3 uitvalt.

Inmiddels heb ik deze PS3 meer dan 6 jaar. In juli 2011 had ik meer opslagruimte nodig dus heb ik de stock HDD vervangen met een nieuwe WD5000BPVT. Ik snap dat mijn PS3 best oud is, maar ik heb hem heel goed onderhouden en vind dit echt jammer.

Tot nu toe heb ik van alles probeerd. File system restore en database restore in safe mode en gezorgd dat de HDD goed zit. System restore en een nieuwe HDD heb ik nog niet geprobeerd. De laatste twee wil ik natuurlijk niet doen als het het probleem niet oplost.

Verder denk ik dat het niet de PSU of overheating is. Mijn PSU maakt geen rare geluidjes en wordt helemaal niet te heet. Mijn PS3 heb ik onlangs open gemaakt, schoon gemaakt en ik heb nieuwe thermal paste op de CPU en GPU gezet. De fan doet het goed, hij is niet luid en er komt gewoon heet lucht uit de achterkant van de PS3. Bovendien lijkt het me sterk dat het dit is gezien ik BF3 en GTA V online en story urenlang kan spelen zonder problemen. Het lijkt echt aan bepaalde games, oud en nieuw te liggen.
De game data re-installeren voor deze games heb ook al probeert.

Enige wat ik nog niet kan uitsluiten is dat het de HDD is, al werken bepaalde games prima.
Zou een nieuwe HDD de oplossing kunnen zijn?

Bedankt voor jullie aandacht.

Mvg,

Shaqo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-06 23:13

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:10

BM

Moderator Spielerij
Even een zetje richting het juiste forum :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:38

Nemesizz

Untouchable

Hang je hardeschijf eens in een PC en test die dan met HDTune (SMART tabje bekijken en uitgebreide oppervlakte scan doen, niet de quick scan).

Als er bijvoorbeeld bad sectors op je schijf zitten kun je deze beter vervangen.
In tegenstelling tot een PC, kunnen apparaten zoals TV's, en gameconsoles (oa PS3) niet goed overweg met bad-sectors, en proberen dan te schrijven/lezen van zo'n bad sector en dat veroorzaakt allerlei problemen.
Een PC markeert een bad-sector en schrijft er omheen (tenzij het er echt te veel zijn).
Mijn PS3 heb ik onlangs open gemaakt, schoon gemaakt en ik heb nieuwe thermal paste op de CPU en GPU gezet
Wel eerst de boel goed schoon gemaakt met alcohol of iets dergelijks?
En ook de juiste hoeveelheid thermal paste gebruikt? (te veel is nog slechter dan geen paste!)

Bovendien was het ook noodzakelijk? (if it ain't broken, don't fix it, kans dat er daarna wat mis gaat is een stuk groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaqo_Wyn
De situatie van de YLoD dat in dat artikel uitgelegd wordt is dus niet waar ik mee zit.

Mijn PS3 werkt nog, hij gaat gewoon aan en speelt sommige games zonder enige probleem.

Heb gisteren weer bijna 8 uur lang GTA V en BF3 met m'n maatjes gespeeld.

Maar bij Battlefield: Bad Company 2 bv gaat mijn PS3 binnen een half uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaqo_Wyn
Ik heb het natuurlijk allemaal ook zelf gegoogled voordat ik hier een topic ben komen maken.

De meeste van die topics en artikelen heb ik gelezen. Er wordt weinig tot niks qua oplossing aangeboden.
De meesten worden verteld dat ze YoLD hebben en dat ze een reflow/reball moeten doen, dat doen zij dan ook alleen om enkele dagen later te vertellen dat het probleem niet is opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaqo_Wyn
Nemesizz schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:06:
Hang je hardeschijf eens in een PC en test die dan met HDTune (SMART tabje bekijken en uitgebreide oppervlakte scan doen, niet de quick scan).

Als er bijvoorbeeld bad sectors op je schijf zitten kun je deze beter vervangen.
In tegenstelling tot een PC, kunnen apparaten zoals TV's, en gameconsoles (oa PS3) niet goed overweg met bad-sectors, en proberen dan te schrijven/lezen van zo'n bad sector en dat veroorzaakt allerlei problemen.
Een PC markeert een bad-sector en schrijft er omheen (tenzij het er echt te veel zijn).

[...]

Wel eerst de boel goed schoon gemaakt met alcohol of iets dergelijks?
En ook de juiste hoeveelheid thermal paste gebruikt? (te veel is nog slechter dan geen paste!)

Bovendien was het ook noodzakelijk? (if it ain't broken, don't fix it, kans dat er daarna wat mis gaat is een stuk groter).
toon volledige bericht
Bedankt voor de suggesties! :)

Ik heb op dit moment geen PC om de HDD te testen :(. Maar ik ben opzoek naar een 2de HDD om in de PS3 te testen. Ik ga ook kijken bij wie ik even de HDtune test kan draaien op de oude HDD.

Nou, noodzakelijk was het achteraf niet om mijn PS3 te openen. Gezien, het het probleem niet heeft opgelost. Ik heb het wel op de juiste wijze gedaan, zoals dat ook bij een PC moet. Met isopropyl alcohol (96%) eerst het oude spul goed verwijdert. Qua hoeveelheid thermal paste heb ik echt net genoeg gezet.

Verder is de werking van mijn PS3 niet beter of slechter geworden van het proces. Dus ik denk niet dat ik iets heb beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Let wel op, als je een andere HDD in je PS3 zet dat dan je 'oude' (orginele) HDD ook gewist word wanneer je deze terug zet. Dus zorg wel dat je eerst goed backups maakt van je savegames!

Je kan wel bijvoorbeeld je HDD testen in een PC, en dan terug plaatsen, maar zo gauw je een andere HDD in je PS3 stopt en je besluit de 'oude' terug te plaatsen word deze ook weer geformateerd. 't Is misschien een beetje lastig uit te leggen, maar hopelijk snap je wat ik bedoel :P

HDD PS3 > PC > terug naar PS3 kan (data behouden)
HDD PS3 > andere HDD > terug naar oude HDD = format (en data kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaqo_Wyn
Nemesizz schreef op zondag 01 februari 2015 @ 14:00:
Let wel op, als je een andere HDD in je PS3 zet dat dan je 'oude' (orginele) HDD ook gewist word wanneer je deze terug zet. Dus zorg wel dat je eerst goed backups maakt van je savegames!

Je kan wel bijvoorbeeld je HDD testen in een PC, en dan terug plaatsen, maar zo gauw je een andere HDD in je PS3 stopt en je besluit de 'oude' terug te plaatsen word deze ook weer geformateerd. 't Is misschien een beetje lastig uit te leggen, maar hopelijk snap je wat ik bedoel :P

HDD PS3 > PC > terug naar PS3 kan (data behouden)
HDD PS3 > andere HDD > terug naar oude HDD = format (en data kwijt)
Inderdaad, dat herinner ik nog van toen ik de stock HDD heb om gewisseld voor de WD5000BPVT die er nu in zit. Ik heb een backup van mijn save games gemaakt op een exterene HDD. Verder heb ik niks op de HDD staan die mee moet dus dat mag allemaal weg tijdens het formatteren. Alleen jammer dat sommige games, locked save games hebben..

Nog een vraagje, ik dacht om misschien een sata to USB adapter te kopen om de oude HDD te testen.

http://www.informatique.n...aar-sata-ide-adapter.html

Is dat een goed idee? Opzicht kan ik voor 25,00 ook gelijk een nieuwe tweedehandse HDD kopen.. maar de tweakers die op mijn V&A advertentie reageren werken niet echt mee. :P

Stel HDtune vind bad sectors, kan hij die dan ook repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb zo geen ervaring met zo'n USB naar sata/ide adapter, dus durf niet te zeggen of zo'n ding goed werkt.

Als HDTune badsectors vind is het betreft voor een PS3 einde verhaal.
Een PC kan nog bad sectors (mits het er niet té veel zijn) markeren en er omheen schrijven, een PS3 doet dat niet (TV's en HDD recorders hebben het zelfde probleem, bad sector > schijf vervangen).
Pagina: 1