• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:27

ITsEZ

parttime all-rounder

Topicstarter
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van camera's en lenzen dus ik dacht, wellicht zit hier de kennis die ik zoek ;) Met de btw actie bij de Mediamarkt wordt het wel erg aantrekkelijk om mijn tochal bijna versteende Olympus e410 te upgrade naar een camera met wat meer mogelijkheden en wat hogere kwaliteit. De afgelopen dagen heb ik veel webshops, filmpjes, reviews etc bekeken en ik ben min of meer tot de conclusie gekomen dat deze camera's het beste liggen voor mijn budget (liefst minder dan 500 euro). nu zijn deze beide camera's met een standaard 18-55mm kitlensje te krijgen voor ongeveer 400 euro, er is natuurlijk toch een beetje een drempel om een sony te kopen, klein cameratje, geen flitser, dure lenzen. Maar aan de andere kant heeft die een snellere burst, autofocus en is het natuurlijk een handig klein dingetje.

Mijn vraag voor jullie dus:
Heeft iemand een suggestie waarom wel of juist niet een van beide van deze camera's te kopen? En is de 18-105 kitlens (D5200) ipv de 18-55 het prijsverschil (+/- 140 euro) waard? Waar ik me op wil focussen is vooral natuur fotografie (hoge kwaliteit, wellicht met een groothoek) en wellicht later nog wildlife er bij.

Alvast bedankt voor de hulp!

What you see is always what you get.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:16
Kwaliteit van beide is prima, ze gebruiken allebei dezelfde 24MP sensor van Sony. Ook de autofocus van beide is prima. De Alpha 5100 is beter in video, heeft hogere burst-rates en is lichter. Voor de Nikon D5200 zijn meer lenzen beschikbaar, heeft een zoeker (optisch) en wat betere batterij duur.

Maar beide zijn erg goed, het is dus vooral een kwestie van welke jouw het best ligt. Kies de camera die je het lekkerst vast houd, het makkelijkst bedient en het leukst vind om mee te fotograferen :).

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Inderdaad, vasthouden en proberen!

Waarom overigens deze 2 varianten? Je hebt ook nog wel wat andere kandidaten die aan het profiel zouden kunnen voldoen en min of meer binnen het budget zouden vallen. Bij dat budget moet je overigens ook nog andere dingen meenemen zoals een tasje, extra accu, filtertje etc.

Zelf zou ik de a6000 ook eens ter hand nemen als we het over Sony aangezien de EVF wel een hele verbetering is tov de 5100. Daarnaast heb je ook wat meer mogelijkheden voor wat betreft de flitser en andere zaken. Er zijn op dit moment geen redenen om ze niet te kopen, maar jij maakt het verschil dus moet je ze uitproberen ;).

Als je alleen de a5100 bekijkt zul je vermoedelijk bij de Nikon uitkomen, met de a6000 vergeleken gok ik op de a6000.

Zelf zou ik overigens ook even kijken of je alvast een indruk hebt welke (soort) objectieven je wilt hebben en of ze leverbaar zijn bij de verschillende systemen (macro, tele, bla, bla) . Op de Sony kun je natuurlijk veel andere objectieven gebruiken via een adapter, geen AF, maar wel een objectief. Bij Nikon kan dat praktisch niet. Kijk ook even wat je dat zou gaan kosten, alleen voor het idee.

Hoe hard is trouwens je budget aangezien je dat nu al begint op te rekken met je vraag over de 18-105 ;).

De 18-105 van Nikon is naar mijn ervaring wel beter dan de 18-55, is het niet optisch dan zeer zeker qua inzetgebied. De 18-55 heb ik overigens alleen geleend, de 18-105 heb ik zelf. Maar ook die gebruik ik nauwelijks meer aangezien ik de 16-85 veel fijner en beter vind en ondertussen (vrijwel) volledig ben overgestapt op systeemcamera's. Na een langere fase van Sony overigens uiteindelijk bij Fuji uitgekomen, maar dat past niet ik je budget tenzij je een mooie set met de X-E1 koopt die erg schappelijk is. Niet supersnel, maar wel degelijk en erg goede foto's. Maar zo zijn er vast nog wel wat andere modellen te verzinnen als alternatief.

Verwijderd

Via de webshop is de A5100 iig niet verkrijgbaar... -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 19:45 ]