Leaseauto met onvrijwillige eigen bijdrage inleveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:38
Goeiendag,

Ik ga eind deze week weg bij mijn huidige werkgever en verder als zelfstandige. Logisch gevolg is dat ik mijn lease-auto moet inleveren.

Ik heb de auto in Juni 2012 gekregen en het leasecontract loopt nog tot Juni 2016. In 2012 heb ik bewust voor deze auto gekozen omdat deze goedkoop was, een ford fiesta, 14% precies binnen het standaard lease bedrag zodat ik geen eigen bijdrage heb. Dit laatste ook omdat ik niet het risico wilde lopen een afrekening te krijgen wanneer ik vroegtijd uit dienst ga, wat nu het geval is.

Nou is in 2014 er een nieuwe regeling gekomen waarbij zeer zuinige auto's geen vrijstelling meer krijgen voor houderschapsbelasting waardoor veel berijders ineens te maken kregen met een verhoogd leasebedrag omdat dit doorbelast werd naar de werknemer.
Ook ik kreeg toen ineens een verhoging van €90 waardoor mijn auto ineens €80 boven het standaard lease bedrag uit kwam en dat dus voortaan mijn eigen bijdrage zou zijn.

Tot nu toe heb ik dat netjes betaald, maar nu ik uit dienst ga, willen ze de eigen bijdrage tot het eind van het leasecontract doorbelasten.

Mijn vraag is of dit juridisch zomaar mag aangezien ik destijds heb gekozen en getekend voor een auto zonder eigen bijdrage.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
In 2012 was al lang duidelijk dat de MRB vrijstelling op 1-1-14 zou eindigen.

Afhankelijk van het contract tussen werkgever en leasemaatschappij mogen belastingwijzigingen worden doorbelast aan de werkgever. Dit zal vrijwel altijd het geval zijn; een leasemaatschappij kan dergelijke risico's namelijk niet overzien en financieel niet dragen.

Afhankelijk van de leaseregeling mag de werkgever een tussentijdse kostenstijging doorberekenen aan de werknemer. Dit kan per bedrijf verschillen. Kennelijk is dat bij jouw werkgever wel het geval, anders had je een jaar geleden met succes bezwaar gemaakt tegen de plotselinge 80 euro eigen bijdrage.

De afkoopsom is imho een gevolg van je keuze voor een tijdelijk-belastingvrije auto die na 1-1-14 boven budget viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
Ik heb de auto in april 2012 besteld en toen was zowel bij de leasemaatschappij als bij de dealer niets hierover bekend. Ik heb expliciet nagevraagd of deze wel tot het eind in de 14% zou blijven en of er geen andere regelingen zouden vervallen waardoor er wijzigingen zouden kunnen plaatsvinden op het leasebedrag. "Nee hoor meneer, maakt u zich geen zorgen, hij voldoet aan de laatste eisen dus tot het einde van het contract profiteert u van alle fiscale voordelen" was toen het antwoord...

Het feit dat ik had gekozen heb voor een tijdelijk-belastingvrije auto was dus geen bewuste keuze, ik ging voor permanent-belastingvrij.

Ik begrijp dat ik hier weinig tegen kan doen maar ik voel me toch enigszins ge***** doordat zowel de leasemij als de dealer mij destijds niet hierover geinformeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

Maar je werkt daar toch niet meer dan? Dus lijkt mij gewoon een gevalletje pech voor de werknemer. Als je die bijdrage moet betalen moet je ook beschikking hebben over de auto. Niet meer in dienst is ook geen auto meer, dus probleem voor je werkgever. Die mogen m proberen te slijten aan een andere werknemer lijkt mij.

(niet bekend met lease regelingen btw dus neem t niet meteen als feit aan, maar dat lijkt me wel het meest logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
Wat staat in je leaseovereenkomst danwel gebruiksovereenkomst met je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

KhaZ

Alfa Romeo

Er wordt in de topic meerdere keren werknemer en werkgever door elkaar gehaald heb ik het idee! Verwarrend..

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
mark-k schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:39:
Maar je werkt daar toch niet meer dan? Dus lijkt mij gewoon een gevalletje pech voor de werknemer. Als je die bijdrage moet betalen moet je ook beschikking hebben over de auto. Niet meer in dienst is ook geen auto meer, dus probleem voor je werkgever. Die mogen m proberen te slijten aan een andere werknemer lijkt mij.
Helaas is dat niet het geval, in het leasecontract staat opgenomen dat wanneer een werknemer vroegtijdig uit dienst gaat, de eigen bijdrage verrekend wordt tot het einde van het lease-contract. Dit is een gebruikelijke regeling.
Op het moment dat je bewust kiest voor een eigen bijdrage om een leukere, grotere, duurdere auto te rijden, betekent dit dat je ook bewust kiest voor het risico dat je moet aftikken wanneer je vroegtijdig de auto in moet leveren

Mijn probleem is dat ik niet vrijwillig heb gekozen voor de eigen bijdrage maar toch gehouden wordt aan die regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
Diepie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:44:
[...]

Mijn probleem is dat ik niet vrijwillig heb gekozen voor de eigen bijdrage maar toch gehouden wordt aan die regel.
Wat staat in je overeenkomst met betrekking tot het doorbelasten/doorberekenen van eventuele wijzigingen in het leasebedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

SuBBaSS

-has Ryzen

Geen mogelijkheid verder om dat contract door de nieuwe werkgever over te laten nemen?
En het is toch wat vreemd als je hem nu wel tot eind contract moet betalen om er vervolgens niet eens gebruik van te kunnen/mogen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
BB-One schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:47:
[...]

Wat staat in je overeenkomst met betrekking tot het doorbelasten/doorberekenen van eventuele wijzigingen in het leasebedrag?
Hier staat niets over vermeld. Het enige wat in leasecontract staat :

Indien, zoals reeds gezegd, de werknemer de categorie leasegrens overschrijdt, wordt het
meerdere als eigen bijdrage voor privé-gebruik, naast de in artikel 5.2 omschreven eigen
bijdrage voor privé-gebruik meerkilometers, op het salaris ingehouden. Deze eigen bijdrage
voor privé-gebruik is een bedrag, dat maandelijks op het salaris van werknemer zal worden
ingehouden, verhoogd met Omzetbelasting hoog tarief volgens wettelijke regeling.
Indien werknemer de arbeidsrelatie met werkgever beëindigt, verplicht werknemer zich om
de eigen bijdrage voor privé-gebruik over de resterende looptijd van het leasecontract
ineens aan werkgever te voldoen.
SuBBaSS schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:48:
Geen mogelijkheid verder om dat contract door de nieuwe werkgever over te laten nemen?
En het is toch wat vreemd als je hem nu wel tot eind contract moet betalen om er vervolgens niet eens gebruik van te kunnen/mogen maken?
Die nieuwe werkgever ben ik zelf, en nee das veel te duur ;)

Het doorbetalen van de eigen bijdrage is heel normaal in de lease. Normaal gesproken kies je daar vrijwillig voor (bij mijn werkgever in ieder geval). Gevolg zou anders ook zijn dat een andere werknemer die eigen bijdrage zou moeten gaan betalen als hij mijn auto zou krijgen terwijl hij daar niet voor heeft gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Diepie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:35:
Ik heb de auto in april 2012 besteld en toen was zowel bij de leasemaatschappij als bij de dealer niets hierover bekend. Ik heb expliciet nagevraagd of deze wel tot het eind in de 14% zou blijven en of er geen andere regelingen zouden vervallen waardoor er wijzigingen zouden kunnen plaatsvinden op het leasebedrag. "Nee hoor meneer, maakt u zich geen zorgen, hij voldoet aan de laatste eisen dus tot het einde van het contract profiteert u van alle fiscale voordelen" was toen het antwoord...
Je vraag lijkt als ik die zo lees vooral te zijn of de auto in de 14% categorie bleef vallen. Dat kan na afsluiting van je contract nooit meer veranderen tot het contract over is. MRB is lastiger, maar ik ken genoeg leaserijders die ook een prijsverhoging kregen omdat de leasemij de MRB doorberekende.
Diepie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:58:
Indien, zoals reeds gezegd, de werknemer de categorie leasegrens overschrijdt, wordt het
meerdere als eigen bijdrage voor privé-gebruik, naast de in artikel 5.2 omschreven eigen
bijdrage voor privé-gebruik meerkilometers, op het salaris ingehouden. Deze eigen bijdrage
voor privé-gebruik is een bedrag, dat maandelijks op het salaris van werknemer zal worden
ingehouden, verhoogd met Omzetbelasting hoog tarief volgens wettelijke regeling.
Indien werknemer de arbeidsrelatie met werkgever beëindigt, verplicht werknemer zich om
de eigen bijdrage voor privé-gebruik over de resterende looptijd van het leasecontract
ineens aan werkgever te voldoen.
Hier staat niets wat jouw situatie zou uitsluiten. Je hebt met een unieke situatie in zoverre te maken dat hierdoor je leasebedrag omhoog is gegaan.

Overleg anders met je baas hierover of misschien het contract overnemen naar je eigen bedrijf? Geen idee of het een dure auto is per maand, maar dan ben je ook voorzien van vervoer als je zelf aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 16:35
In 2014 had je er misschien nog wat aan kunnen doen, omdat er toen voor jou, in jouw ogen, niets veranderde: zelfde auto, zelfde werkgever. Maar toen heb je niets gedaan, of is het niet gelukt.

Afkoopregeling is vrij standaard. Als er een afkoopregeling is en je krijgt het toch kwijtgescholden (door een aardige werkgever) dan wordt dát bedrag zelfs gezien als loon en moet je daar belasting over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Je contract stelt dat je eigen bijdragen gaat moeten ophoesten.
Had je in 2014 toen je eigen bijdrage moest gaan betalen je hielen in het zand gestoken (ik betaal geen eigen bijdragen - neem anders de auto maar terug) dan had je een kans gehad.

Nu betaal je dus al een klein jaar een eigen bijdrage => dus dat is gewoon een stevige indicatie dat er daar een overeenkomst over bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 14:39

Het feit dat ik had gekozen heb voor een tijdelijk-belastingvrije auto was dus geen bewuste keuze, ik ging voor permanent-belastingvrij.

Ik begrijp dat ik hier weinig tegen kan doen maar ik voel me toch enigszins ge***** doordat zowel de leasemij als de dealer mij destijds niet hierover geinformeerd hebben.
Dat ze vanaf 2014 niet meer waren vrijgesteld had jezelf ook kunnen weten, maar ik vind het wel zeer opmerkelijk dat zowel de dealer als leasemaatschappij hadden aangegeven dat ze hier niets van wisten. In 2011 was namelijk al bekend dat de MRB vrijstelling voor 'schone/zuinige' auto's boven de 50 co2 g/km zou vervallen op 1 januari 2014.

Maar goed, daar heb je nu natuurlijk niets meer aan. Ik vermoed ook dat je het gewoon moet betalen, aangezien je het nu al een jaar hebt geaccepteerd. Dan had je vanaf het eerste moment er tegen in moeten gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb de auto in april 2012 besteld en toen was zowel bij de leasemaatschappij als bij de dealer niets hierover bekend.
Ik kan me niet anders herinneren dan dat de belastingvrijstelling tijdelijk was. Volgens mij was de einddatum 1-1-14 al bekend bij de invoering ergens in 2010.

Gezocht, gevonden: een blog uit 2011: http://www.wegenbelasting...egenbelastingvrij/page/4/
en een discussieforum uit april 2012: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,4885073
Ik heb expliciet nagevraagd of deze wel tot het eind in de 14% zou blijven en of er geen andere regelingen zouden vervallen waardoor er wijzigingen zouden kunnen plaatsvinden op het leasebedrag. "Nee hoor meneer, maakt u zich geen zorgen, hij voldoet aan de laatste eisen dus tot het einde van het contract profiteert u van alle fiscale voordelen" was toen het antwoord...
Dat antwoord was fout m.b.t. "alle fiscale voordelen"; waarschijnlijk heeft men zich gericht op de bijtelling (die inderdaad gedurende de hele leaseperiode tot max. 60 maanden op 14% blijft gefixeerd) en voorbijgegaan aan de wegenbelasting.

Het doorberekenen van een belastingwijziging van leasemaatschappij aan werkgever, daar heb ik weinig twijfel over. Alle leasemaatschappijen hebben die mogelijkheid in hun voorwaarden staan, opdat ze niet ineens op de fles gaan als de belastingtarieven flink worden verhoogd.

Het doorberekenen van werkgever aan werknemer (waarvan de afkoopsom een indirect gevolg is), daarvoor zie ik tot nu toe geen goede basis. Helaas heb je een jaar geleden geen aktie ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Diepie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:07:
Goeiendag,

Tot nu toe heb ik dat netjes betaald, maar nu ik uit dienst ga, willen ze de eigen bijdrage tot het eind van het leasecontract doorbelasten.

Mijn vraag is of dit juridisch zomaar mag aangezien ik destijds heb gekozen en getekend voor een auto zonder eigen bijdrage.
Ik ben geen jurist - dus dit is gewoon uit de lucht gegerepen natuurlijk - maar ik heb het idee dat je jezelf in de voet geschoten heb door de eigen bijdrage in 2014 te accepteren, zoals al eerder aangegeven.

Er vanuit gaan dat je geen opzegtermijn had van 12 maanden, wist je dat je vanaf 2014 moest gaan bijbetalen tot aan het einde van je lease contract - en dus voor je besloot je baan op te zeggen. En daarom denk ik dat je helaas geen poot hebt om op te staan - dan had je maar tot 2016 daar moeten blijven werken, dan wel de auto meenemen, of dan had je eind 2013 een verhoging van je leasebedrag moeten aanvragen, desnoods door inleveren van salaris - dan had je gewoon de sleutels kunnen inleveren zonder enige kosten.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 16:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wacht eens even... ik ben niet helemaal op de hoogte van alle wettelijke regels, maar uit de quote van TS uit zijn leasecontract blijkt dat de eigen bijdrage maandelijks wordt ingehouden op zijn salaris (exact die bewoordingen). Als hij uit dienst gaat, is er geen sprake meer van salarisbetaling, en kan er dus ook niks worden ingehouden. De wg probeert dit nu ineens te vorderen van TS, maar daarover staat niets in zijn quotes... en is er dus geen vorderingsgrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Leaseregelingen bevatten vaak een clausule over vervroegd inleveren van de auto, waaronder ook de situatie dat je uit dienst gaat. De bepaling dat werknemer in dat geval verantwoordelijk is voor de eigen bijdrage over de resterende maanden, is niet ongebruikelijk.

Het idee is ook wel logisch: werkgever betaalt auto (zijnde bedrijfsmiddel) tot X euro per maand. Ga je uit dienst? Inleveren of doorschuiven van de auto is voor risico van de werkgever.

Werknemer besluit een duurdere auto te rijden (tegen een eigen bijdrage). Dat stukje bovenop het leasebudget is gekozen door de werknemer, en de bijbehorende kosten voor afkoop vallen ook aan de werknemer toe.

Ik heb zelf mijn twijfels of de prijsverhoging per 1-1-2014 wel had mogen worden doorberekend. Maar TS heeft dat geaccepteerd. Als je een eigen bijdrage accepteert, accepteer je in deze regeling ook de inleverboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Icephase schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:44:
Wacht eens even... ik ben niet helemaal op de hoogte van alle wettelijke regels, maar uit de quote van TS uit zijn leasecontract blijkt dat de eigen bijdrage maandelijks wordt ingehouden op zijn salaris (exact die bewoordingen). Als hij uit dienst gaat, is er geen sprake meer van salarisbetaling, en kan er dus ook niks worden ingehouden. De wg probeert dit nu ineens te vorderen van TS, maar daarover staat niets in zijn quotes... en is er dus geen vorderingsgrond?
Helaas is dat niet het geval, in het leasecontract staat opgenomen dat wanneer een werknemer vroegtijdig uit dienst gaat, de eigen bijdrage verrekend wordt tot het einde van het lease-contract. Dit is een gebruikelijke regeling.
Op het moment dat je bewust kiest voor een eigen bijdrage om een leukere, grotere, duurdere auto te rijden, betekent dit dat je ook bewust kiest voor het risico dat je moet aftikken wanneer je vroegtijdig de auto in moet leveren

Die is er dus wel.

Net zoals de TS wel vrijwillig heeft gekozen om die eigen bijdrage te betalen.
Gewoon door niet te protesteren toen het werd ingehouden van zijn loon.
Dat staat gewoon gelijk aan stilzwijgende aanvaarding.

Nog afgezien van het feit dat die verhoging van eigen bijdrage werd veroorzaakt door een beslissing van de overheid.
Dus ik vraag me wel af of je indertijd wel had kunnen protesteren of niet.
Tussen leasebedrijf en werkgever is het contract waarschijnlijk waterdicht, leasebedrijf mag belastingsverhoging waarschijnlijk wel doorrekenen.

Vraag is of dat ook zo is gesteld in de overeenkomst tussen werknemer en werkgever.
Als dat daar in gesteld wordt => dan heb je het zwart op wit
Als dat daar niet in gesteld wordt ... dan zit je nog met het feit dat de TS al een tijdje die eigen bijdrage ophoest zonder protest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben niet van mening dat de werkgever elke belastingverhoging zomaar mag doorbelasten.

Als er niets zwart of wit staat. heb je het over een eenzijdige wijziging in de arbeidsvoorwaarden. Dat kan inderdaad, mits er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang. De werkgever kan in dat geval eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen, waartegen de werknemers naar de rechter kunnen. De rechter maakt dan de afweging of er inderdaad sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang.

Maar inderdaad, werknemer heeft de aanpassing stilzwijgend aanvaard.

En de inleverboete is een gevolg van de eigen bijdrage. De relatie tussen eigen bijdrage en inleverboete lag al vast in het leaseregelement. Eigen bijdrage aanvaarden is inleverboete aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
Hier kom je volgens mij niet onderuit.
Er was voor juni 2012 al bekend dat vanaf 1-1-2014 de vrijstelling van MRB zou vervallen, behalve voor auto's met minder dan 50g/km (dan tot 1-1-2015). Dat ze dat jou niet wisten (of wilde) te vertellen is niet netjes, maar zelf stond het internet er toen vol van. 5 minuten Google had waarschijnlijk al antwoord opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Was dat echt al 1,5 jaar eerder bekend?
Auto staat toch op naam en contract van juni 2012? Dus dan rijdt je die bijtelling gedurende de hele looptijd. Ik heb daar zelf in die periode niks van gemerkt en opheb ook andere collega's hier niet over gehoord eigenlijk.

Zelf had ik die eigen bijdrage dan ook echt nooit geaccepteerd.

Toch denk ik afgaande van je verhaal hier dat je juist wel een heel goed punt hebt. Ik zou dan ook niet akkoord gaan met die afkoop. Of dat juridisch juist is, had ik dan graag aan mijn rechtsbijstand over gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
Tankiej schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:02:
[...]
Dat ze vanaf 2014 niet meer waren vrijgesteld had jezelf ook kunnen weten, maar ik vind het wel zeer opmerkelijk dat zowel de dealer als leasemaatschappij hadden aangegeven dat ze hier niets van wisten. In 2011 was namelijk al bekend dat de MRB vrijstelling voor 'schone/zuinige' auto's boven de 50 co2 g/km zou vervallen op 1 januari 2014.
Ik begrijp nu dat er destijds wel informatie beschikbaar was maar op dat moment had ik geen enkel weet van dit specifieke onderwerp en dan zoek je er ook niet op. Enige waar ik naar keek was of deze in de 14% zou blijven de gehele looptijd omdat ik daar wel iets over had gehoord.

Ik had inderdaad toen al meer actie moeten ondernemen. Uiteraard is er wel een discussie geweest toen dit bekend werd gemaakt maar onderling met collega's waren we er al snel uit dat er weinig aan de verhoging van het leasebedrag te doen was. Toen ook niet stil gestaan bij het feit wat er zou kunnen gebeuren als ik uit dienst zou gaan, die plannen waren er totaal niet.
Icephase schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:44:
Als hij uit dienst gaat, is er geen sprake meer van salarisbetaling, en kan er dus ook niks worden ingehouden. De wg probeert dit nu ineens te vorderen van TS, maar daarover staat niets in zijn quotes... en is er dus geen vorderingsgrond?
Volgende maand krijg ik nog een afrekening van vakantiegeld en dergelijken en daar houden ze het op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
Ik snap ook wel dat je aan dat soort dingen niet denkt en dat je ook uit gaat van wat een leasebedrijf zegt. Maar ik heb even gezocht, op 01-06-2011 was dit al bekend.
http://www.rijksoverheid....oon-en-zuinig-rijden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nog een punt van zorg: een eigen bijdrage wordt meestal verrekend met de bijtelling.

De meeste werkgevers met wagenpark hebben een convenant met de belastingdienst dat ook een eigen bijdrage wegens normoverschrijding wordt behandeld als een eigen bijdrage in relatie tot het privegebruik van de auto. Onder de streep kost een eigen bijdrage je dus netto de helft.

Nu heb je in 2015 een forse eigen bijdrage (18 maanden * 80 euro) en een lage bijtelling (14% bijtelling * cataloguswaarde * 1/12e jaar). Ik vrees dat door deze ongelukkige combinatie van omstandigheden het gros van je boete netto moet worden betaald. Misschien kun je met je werkgever afspreken om al in 2014 een hogere eigen bijdrage te betalen (de boete naar voren halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
t_captain schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:36:
Nog een punt van zorg: een eigen bijdrage wordt meestal verrekend met de bijtelling.

De meeste werkgevers met wagenpark hebben een convenant met de belastingdienst dat ook een eigen bijdrage wegens normoverschrijding wordt behandeld als een eigen bijdrage in relatie tot het privegebruik van de auto. Onder de streep kost een eigen bijdrage je dus netto de helft.

Nu heb je in 2015 een forse eigen bijdrage (18 maanden * 80 euro) en een lage bijtelling (14% bijtelling * cataloguswaarde * 1/12e jaar). Ik vrees dat door deze ongelukkige combinatie van omstandigheden het gros van je boete netto moet worden betaald. Misschien kun je met je werkgever afspreken om al in 2014 een hogere eigen bijdrage te betalen (de boete naar voren halen).
Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt maar snappen doe ik het niet helemaal ;)

Mijn werkgever zou dus met terugwerkende kracht ipv een eigen bijdrage van 80 één 200 moeten verrekenen met mijn salarissen in 2014, bruto er af en netto er op. Vraag me af of ze die moeite willen doen maar wellicht het proberen waard :) Heeft dat voor mijn werkgever ook voordelen, altijd makkelijker onderhandelen als dat zo is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je eigen bijdrage kunt verrekenen met bijtelling, betaal je de EB netto maar gaat hij van de bijtelling (bruto) af. Per saldo is het alsof je de EB "bruto" betaalt; een eigen bijdrage van 80 kost je dus maar een euro of 40 aan nettoloon.

Je probleem is dat de EB in 2015 (januari + afkoop toekomstige maanden) hoger dreigt te worden dan de bijtelling. Die is immers slechts 1/12e van 14% van de cataloguswaarde. Bijtelling kan nooit minder dan 0 zijn, dus kun je maar beperkt verrekenen.

Je werkgever zou kunnen helpen door je loonstrook van december te corrigeren en de afkoopsom (eigen bijdrage) alvast in die maand te boeken i.p.v. in je eindafrekening in 2015. Dan kan namelijk worden verrekend met de bijtelling in 2014 waardoor je netto slechts de helft van de kosten hebt. Na correctie blijkt dat je in december flink teveel loon hebt ontvangen, dat kan de werkgever verrekenen met de salarisbetaling van januari of de eindafrekening. Of je kunt het teveel ontvangen bedrag terugstorten als je werkgever liever niet de betalingen van 2014 en die van 2015 met elkaar verrekent of anderzins deze uit elkaar wil houden.

Belastingtechnisch zie ik geen problemen. Afkoop eigen bijdrage is ook een vorm van eigen bijdrage (zoals boeterente op je hypotheek ook gewoon hypotheekrente is). En het staat jou en je werkgever vrij om afspraken te maken over zo'n eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
@t_captain : Dank voor je heldere uitleg, ik heb je optie voorgelegd bij mijn werkgever afgelopen vrijdag maar helaas was alles al richting de belastingdienst en kon er niet meer in gewijzigd worden. Wel netjes van mijn werkgever dat hij geprobeerd heeft het toch voor elkaar te krijgen.
Ik heb nu een andere regeling getroffen waardoor het toch iets lager uitvalt. Ik ben weg bij mijn werkgever maar ik blijf bij mijn opdrachtgever. Mijn voormalig werkgever blijft er nog wel tussen zitten en dus ga ik factureren naar mijn voormalig werkgever. Ik heb nu afgesproken dat we het bedrag in mindering gaan brengen op de eerstvolgende factuur die ik ga versturen. Op die manier kan ik het in ieder geval van de omzet aftrekken en betaal ik er dus geen belasting over.

Dank voor jullie hulp en adviezen in deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dank voor je heldere uitleg, ik heb je optie voorgelegd bij mijn werkgever afgelopen vrijdag maar helaas was alles al richting de belastingdienst en kon er niet meer in gewijzigd worden.
Er kan een suppletieaangifte voor de loonbelasting gedaan worden.
Ik heb nu afgesproken dat we het bedrag in mindering gaan brengen op de eerstvolgende factuur die ik ga versturen.
Ze kunnen beter kosten in rekening brengen, kan je de BTW nog verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het bedrag kan ook buiten de boeken blijven. Je factureert de tussenpartij een (tijdelijk) lager tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-10 09:17
Ik vind het toch een beetje frapant. Ik begrijp dat de regels voor wat betreft bedrag kunnen wijzigen gedurende het contract maar dat hier 1-op-1 inleveringsvoorwaarden aan zijn gekoppeld verbaasd me. Als ik naar mijn eigen contract kijk dan maak ik daaruit op dat aan het begin van de looptijd wordt vastgesteld hoe lang je aan de auto vastzit. Dat soort constructies lijken mij persoonlijk een stuk logischer. Bij het soort constructie waar jij nu in zit moet je als werknemer eigenlijk zelf zo'n contract opstellen omdat je anders aan de grilligheid van de overheid bent overgeleverd.

Mocht je een rechtsbijstandverzekering m.b.t. arbeisdconflicten hebben dan zou ik het in dit geval toch proberen. Ongeacht het contract is het mogelijk wel onredelijk gedrag van de werkgever omdat er mogelijk niet verwacht kan worden dat jij op de hoogte was van de aankomende situatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 02-02-2015 11:41 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1