Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb vorige week op de bovenverdieping op drie kamers Cat6 gelegd.
Deze kabels worden gevoed door een Cat6 kabel vanaf mijn router op de begane grond.
Daar heb ik de kabel afgemonteerd in een Cat6 inbouwdoos.
Met een patchkabeltje naar een TP-Link TL-SG105 Gb switch waarop ik de 3 kabels heb aangesloten.

In deze situatie haal ik overal 1Gbps, tot zover prima.
Maar als ik een test uitvoer die bij de drivers van mijn onboard Intel 82579V Gigabit netwerkkaart geeft hij aan dat de kabel kwaliteit slecht is.

Poor quality cable detected
Possible causes: Faulty cable, faulty
connector, or a speed/duplex mismatch.
Verify that the speed/duplex setting
on the switch/hub is configured for
auto-negotiation.

Als ik de switch er tussen uithaal, dan geeft de test geen problemen en is de kabel kwaliteit goed.
Ik heb ook geprobeerd met een kabel rechtstreeks van de computer naar de switch (met een andere kabel) maar dan blijft het resultaat hetzelfde.
Als ik de switch er tussen plaats geeft de test aan dat de kwaliteit van de kabel slecht is.
Ook heb ik andere poorten van de switch gebruikt en aeen ander patchkabeltje van de inbouwdoos naar de switch.

Is dit normaal, dat een switch dit veroorzaakt, of zal de switch misschien niet goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Wat geeft windows aan als je kijkt hoe snel je netwerk is ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Daar krijg ik gewoon 1,0 Gbps te zien als ik op "LAN" klik in het netwerkcentrum.
En internet werkt ook mooi snel boven, snelle ping, geen problemen zo op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Probeer eens bestanden te verplaatsen van PC naar NAS of Laptop. Welke snelheid behaal je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Dat zal ik morgen even proberen, de kinderen liggen nu te slapen.

Ik heb een map met films van 16 GB gekopieerd naar een pc boven.
Dat gaat met zo'n 110 MBps.
Lijkt goed.

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~di14808/netwerksnelheid_intern_Stef-Sa.JPG

[ Voor 60% gewijzigd door sssensss op 29-01-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Nu online
Was je situatie met of zonder switch toen je die films ging kopiëren naar een pc boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als er verder toch geen gevolgen zijn, wat maakt het dan uit wat zo'n test zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou het niet kunnen dat de switch wat power management op zijn poorten toepast (green), waardoor de netwerkkaart concludeert dat de kabel dan maar brak is?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
plizz schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:13:
Was je situatie met of zonder switch toen je die films ging kopiëren naar een pc boven?
De films heb ik gekopieerd mét switch er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Haribo112 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:16:
Als er verder toch geen gevolgen zijn, wat maakt het dan uit wat zo'n test zegt.
Het is ook geen grote ramp, maar het viel me gewoon op.
Misschien dat iemand dit fenomeen kent en dat ik zodoende kom te weten dat het normaal is met een Gbit switch.
Ik heb tijd en moeite en geld besteed aan het netwerk dus wil ik graag dat het zo goed mogelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
spone schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:27:
Zou het niet kunnen dat de switch wat power management op zijn poorten toepast (green), waardoor de netwerkkaart concludeert dat de kabel dan maar brak is?
Dat zou misschien kunnen.
Hieronder een opsomming van punten van de website van TP-link.
Vooral het gedeelte "Stroombudget naar kabellengte" klinkt eventueel verdacht.

Wat doet dit product?

De 10/100/1000 Mbps Desktop switch met 5 aansluitingen van TP-LINK biedt een eenvoudige manier om de overstap naar gigabit ethernet te maken. U kunt de snelheid van uw netwerkserver en backbone verbindigen verhogen, of van gigabit op uw desktop een realiteit maken. De TL-SG105 heeft bovendien een laag energieverbruik. Dankzij zijn innovatieve energiebesparende techniek kan met de TL-SG105 tot 65% op het stroomverbruik worden bespaard, waardoor hij een milieuvriendelijke oplossing voor uw bedrijfsnetwerk is.
Gigabit switch

Met zijn 5 stuks 10/100/1000 Mbps aansluitingen kunt u met de TL-SG105 de capaciteit van uw netwerk flink uitbreiden en direct grote bestanden overbrengen. Dus kunnen gebruikers thuis, op kantoor, in een werkgroep of creatieve werkomgeving grote, bandbreedte-intensieve bestanden sneller verzenden. Afbeeldingen, CGI, CAD, of multimediabestanden kunnen direct via het netwerk worden overgebracht.
Zet uw ethernet op groen

U hebt nu de keuze om voor groen te gaan bij het upgraden naar een gigabit netwerk! De nieuwe generatie van de TL-SG105 10/100/1000 Mbps desktop switch met 5 aansluitingen is uitgerust met de allernieuwste energiezuinige technieken, die uw netwerkcapaciteit vergroten en het stroomverbruik aanzienlijk reduceren. Het energieverbruik wordt automatisch aangepast aan de verbindingsstatus en kabellengte, om de CO2-voetafdruk van uw netwerk te beperken.

Niet-actieve aansluitingen uitschakelen

Als een computer of netwerkapparaat uit staat, blijft de bijbehorende aansluiting van een traditionele switch aanzienlijke hoeveelheden stroom verbruiken De TL-SG105 kan de verbindingsstatus van elke aansluiting controleren en het stroomverbruik van aansluitingen die niet actief zijn verlagen, waardoor tot 65% minder stroom wordt verbruikt.

Stroombudget naar kabellengte

In het ideale geval zou een kortere kabel minder stroom verbruiken en minder vermogensverlies moeten geven. Dit is bij de meeste apparaten echter niet het geval, omdat ze dezelfde hoeveelheid stroom via de kabel verbruiken. De TL-SG105 analyseert de lengte van de aangesloten ethernetkabel en past het stroomverbuik daar op aan.
Eenvoudig te gebruiken

De automatische functies van deze gigabit switch maken installatie plug-and-play en zonder enig probleem mogelijk. Configuratie is niet nodig. Dankzij Auto MDI/MDIX zijn er geen crossover kabels nodig. Auto-negotiation op elke aansluiting registreert de verbindingssnelheid van een netwerkapparaat (10, 100, of 1000 Mpbs) en past zich automatisch aan t.b.v. compatibiliteit en optimale prestaties.

UPDATE 30-01-2015
ik heb vandaag een Netgear Prosafe GS105 besteld om te kijken of die hetzelfde "probleem" veroorzaakt.
Morgen is hij binnen en meld ik hier mijn bevindingen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Vandaag de Netgear switch gebruikt, en die geeft precies hetzelfde probleem.
Dan zal dat wel zo horen bij switches, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Nu online
Gewoon de melding negeren en de switch in gebruik nemen. Als er problemen optreedt dan pas verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Ja, ga ik doen.
Nu weet ik in ieder geval dat er geen defect is bij de TP-link switch, dat is voor mij het belangrijkste om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 19:08
Je server / workstation kan ook de bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Niet online
Hoe bedoel je dat precies?
Pagina: 1