Macbook Pro Retina processor wordt heet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-03 06:15
Hoi,

Dit bericht heb ik ook al in een ander topic geplaatst, maar ik denk dat het daar niet op z'n plek staat dus maak er een nieuw topic van:

Ik heb sinds gister een 2e hands Macbook Pro Retina (Early 2013) aangeschaft.
Specs: 2.4 Ghz i7, 8GB, 256GB SSD, Yosemite.

Nou vind ik dat hij erg warm word (de onderkant in het midden, en boven het toetsenbord). Hij staat op een vlakke ondergrond (tafel) en zit niet in een seal. Zodoende heb ik een aantal apps (o.a. iStats en Temperature monitor) gedownload om mij de temperatuur te weergeven. Deze geven aan dat vooral de processor erg warm word. In activity monitor is te zien dat als de computer echt volledig idle is (er staat helemaal niks aan, ook geen achtergrondprocessen), dat de temperatuur van de processor op ongeveer 57 graden ligt (met een minimale fanspeed van 2100rpm).

Zodra ik iets ga doen waardoor de processor voor slechts 10% gebruikt wordt, bijvoorbeeld een webpagina bezoeken (zonder flash), dat de temperatuur al heel snel stijgt naar 80 graden (met een fanspeed van 3500 rpm!). Ik vind 23 graden verschil voor 10% meer erg veel, zeker als de fans (dat heb ik dan wel zelf gedaan) sneller draaien. Als de processor 80% gebruikt wordt met de fans op vol vermogen, dan wordt de processor 103 graden.

Mijn gevoel zegt dat dit niet helemaal klopt. Nou heb ik op internet al veel gelezen over dat een macbook zo warm mag worden omdat de processor hiervoor is gemaakt. Echter, een vriend van mij (met een MBPR 2012) stuurt een foto van zijn temperaturen bij 15%, en 2100rpm met slechts 60 graden cpu temperatuur. Dit is een behoorlijk verschil. Ik denk dus dat dit niet klopt aan mijn macbook.

Ik heb ook gelezen dat dit aan slecht aangebrachte thermal paste door Apple kan komen.

De dingen die ik zelf heb ondernomen:
- Met een CO2-IT-duster de Macbook doorgepsoten (voor zover dat kon via de zijkant en achterkant). Geen verschil
- OSX van Mavericks naar Yosemite geupgraded. Geen verschil
- De gebruikelijke PRAM/NVRAM/SMC resets. Geen verschil
- De SSD ge-erased en OSX Yosemite opnieuw geinstalleerd.
- Apple hardware test. Geen problemen gevonden.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Groetjes, Misha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Misha, 57 graden-60 graden is gewoon normaal voor een macbook pro. En klopt wel dat door het aluminium macbook pro's warmer aanvoelen dan andere laptops..
Je zou eventueel de macbook pro kunnen uitblazen, (als er wat stof in de fans zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:39
Hoi Misha,

Ik heb dit ook eerst gehad in combinatie met google chrome, sinds ik safari gebruik heb ik hier totaal geen last meer van.

Misschien is dit ook bij jou een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:24:
Hallo Misha, 57 graden-60 graden is gewoon normaal voor een macbook pro. En klopt wel dat door het aluminium macbook pro's warmer aanvoelen dan andere laptops..
Je zou eventueel de macbook pro kunnen uitblazen, (als er wat stof in de fans zit)
De 60 graden is ook niet waar ik me zorgen over maak, dan doe ik dus namelijk letterlijk helemaal niks. Maar met browsen in safari of uberhaupt spotify, waarbij de processor 15% gebruikt word, dan gaat de temperatuur naar 83 graden en bij 25% processorgebruik naar 93 graden, dat is wel heeel erg heet voor zon klein beetje processorgebruik toch?
Skoefel schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:26:
Hoi Misha,

Ik heb dit ook eerst gehad in combinatie met google chrome, sinds ik safari gebruik heb ik hier totaal geen last meer van.

Misschien is dit ook bij jou een oplossing.
Ik gebruik geen chrome meer, geen verschil. Bovendien kan ik zien hoeveel percentage cpu er wordt gebruikt in activity monitor, dus met software die als bug veel cpu verbruikt houd ik rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:05
Misschien een SMC resset proberen? Dat daardoor de fans weer normaal gaan draaien en de MBPr weer een normale temperatuur is.

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
icter-tje schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:34:
Misschien een SMC resset proberen? Dat daardoor de fans weer normaal gaan draaien en de MBPr weer een normale temperatuur is.
Zoals onderaan in mijn originele bericht te lezen is heb ik "De gebruikelijke PRAM/NVRAM/SMC resets" al gedaan... dit had geen effect gehad. De fans werken trouwens goed, deze draaien normaal. Ik heb ze alleen handmatig hoger gezet dan normaal met het iStats programma.

Nu heb ik nog iets ontdekt: op het moment dat ik de macbook optil, of verplaats, dan valt hij uit, waarbij bij het uitvallen het geluid (ik was een filmpje kijken) bleef hangen (3x een fragment van 0.5 seconcen herhaald) icm zwart beeld, daarna viel hij uit. Ik heb het crash report bewaard als mensen daar iets aan hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door MishaT op 29-01-2015 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
MishaT schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 00:25:
[...]

Zoals onderaan in mijn originele bericht te lezen is heb ik "De gebruikelijke PRAM/NVRAM/SMC resets" al gedaan... dit had geen effect gehad. De fans werken trouwens goed, deze draaien normaal. Ik heb ze alleen handmatig hoger gezet dan normaal met het iStats programma.

Nu heb ik nog iets ontdekt: op het moment dat ik de macbook optil, of verplaats, dan valt hij uit, waarbij bij het uitvallen het geluid (ik was een filmpje kijken) bleef hangen (3x een fragment van 0.5 seconcen herhaald) icm zwart beeld, daarna viel hij uit. Ik heb het crash report bewaard als mensen daar iets aan hebben.
Oh sorry overheen gelezen! 8)7
Maar dat is inderdaad wel raar! Ik had zelf laatst een MacBook Air die erg warm werd en constant uit viel maar daar was de stroom dan compleet vanaf. Nadat ik de MacBook open gehaald had en compleet uit en in elkaar had gezet was dit probleem over dus ik weet ook niet waar dit aan lag. Ben je er al mee naar de Apple store mee geweest of een APR? Want waarschijnlijk heb je onder het mom van consumentenrecht nog wel recht op support van Apple. En was er nog iets raars opgevallen in het crashrapot

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
icter-tje schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:31:
[...]

Oh sorry overheen gelezen! 8)7
Maar dat is inderdaad wel raar! Ik had zelf laatst een MacBook Air die erg warm werd en constant uit viel maar daar was de stroom dan compleet vanaf. Nadat ik de MacBook open gehaald had en compleet uit en in elkaar had gezet was dit probleem over dus ik weet ook niet waar dit aan lag. Ben je er al mee naar de Apple store mee geweest of een APR? Want waarschijnlijk heb je onder het mom van consumentenrecht nog wel recht op support van Apple. En was er nog iets raars opgevallen in het crashrapot
Even voor de duidelijkheid, de macbook valt niet uit door de hitte. De macbook viel uit toen ik hem optilde. Ik ben er nog niet mee naar de Apple Store geweest. Dit omdat ik de bon niet heb omdat de macbook 2e hands is (maar de meneer waarvan ik hem gekocht heb zegt dat hij de bon gaat zoeken). Wat is APR precies? Is dat hetzelfde als iCentre?

Maar even om technisch te speculeren wat er aan de hand zou kunnen zijn: de processor kan binnen 1 seconde een temperatuur bereiken van 80 graden, met een kleine processorpeak waarbij hij voor 3 seconden voor 20% gebruikt wordt. Als ik logisch redeneer dan is de processor niet kapot, want anders zou hij het niet meer doen. Mij lijkt dat de processor simpelweg zn warmte gewoon niet kan weg laten vloeien. Ik denk dat dit komt doordat de heatsink misschien niet meer goed is verbonden met de processor, of de thermal paste niet meer goed tussen de heatsink en de processor zit. Klinkt dit volgens jullie plausibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Download smcFanControl als je het niet eens bent met je temparaturen en stel een hogere minimale faxspeed in.

Als je echte verbetering wil kan je nog je koelpasta vervangen. Zoals eerder aangegeven is een hoge temperatuur niet gek, zeker voor een i7 niet.

De heatsink op Apple MBP's zit eigenlijk altijd goed vast. Het is niet zoals een PC-heatsink dat je je schroeven precies goed aan moet draaien voor de juiste druk, ze hebben gewoon allemaal eindstops, en veren, zodat ze altijd even strak zitten. Wat de pasta betreft kan het trouwens nog wel zijn dat het uitgedroogd is. Stel dat hij altijd heel intensief gebruikt is met productie software dan is dat een probleem wat redelijk snel kan voorkomen.

Als je het niet zelf durft (open maken, pasta vervangen) kan je het natuurlijk altijd door iemand anders laten doen. Het is niet moeilijk en met het juiste gereedschap en een goede werkruimte 100% veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
MishaT schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:23:
[...]

Even voor de duidelijkheid, de macbook valt niet uit door de hitte. De macbook viel uit toen ik hem optilde. Ik ben er nog niet mee naar de Apple Store geweest. Dit omdat ik de bon niet heb omdat de macbook 2e hands is (maar de meneer waarvan ik hem gekocht heb zegt dat hij de bon gaat zoeken). Wat is APR precies? Is dat hetzelfde als iCentre?

Maar even om technisch te speculeren wat er aan de hand zou kunnen zijn: de processor kan binnen 1 seconde een temperatuur bereiken van 80 graden, met een kleine processorpeak waarbij hij voor 3 seconden voor 20% gebruikt wordt. Als ik logisch redeneer dan is de processor niet kapot, want anders zou hij het niet meer doen. Mij lijkt dat de processor simpelweg zn warmte gewoon niet kan weg laten vloeien. Ik denk dat dit komt doordat de heatsink misschien niet meer goed is verbonden met de processor, of de thermal paste niet meer goed tussen de heatsink en de processor zit. Klinkt dit volgens jullie plausibel?
Ja, zou opzich wel kunnen. Maar dat de koelpasta al versleten is lijkt me wel erg snel. Volgens mij heb je bij Apple ook garantie op serienummer maar dat weet ik niet zeker. En ja een APR (Apple Premium Reseller) is hetzelfde als een iCenter of aMac.

Je moet connected zijn

Pagina: 1