Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:46

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Sinds een jaar of langer is het bij mij aan het jeuken om een onderneming te starten. Het ziet er naar uit dat de technologie en de tijd rijp is om NU te beginnen. Probleem is echter dat ik nog niet weet in welke vorm ik de onderneming wil starten, maar ook de naam, ondernemingsplan en dergelijke zijn nog er niet. Dus ik voel me nog niet zeker genoeg om naar de KvK te gaan en me in te schrijven, laat staan dat ik genoeg inzicht heb om me te verantwoorden bij de fiscus.

Maar aan de andere kant kan ik gewoon beginnen met ontwikkelen en testen, hardware kopen, domein registeren, logo laten maken, etc. Dat zijn gewoon kosten die ik dan uit mijn zak moet betalen, terwijl ik die liever belasting technisch onder het onbestaande bedrijf wil laten vallen.

Ik vond al een antwoord op de vraag of het mogelijk is spullen te kopen voor het bedrijf als het nog niet in het KvK register staat genoteerd, maar ik kan niet herleiden hoe veel kosten je in rekening kan brengen en wat de periode van declaratie is. Ook begrijp ik dat op facturen je bedrijfsnaam en rekening moet staan wil je ze kunnen declareren, maar die heb ik dus nog niet.

Wat te doen? Gewoon stoute schoenen aan doen en maar iets neerleggen bij de KvK en de details later invullen? Of kan ik (mogelijk jaren) later de huidige gemaakte kosten nog declareren?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Bedrijfje starten kost geld, hoeft niet veel te zijn maar kost altijd wel iets. Dat heet investeren en zoals altijd: de kosten gaan voor de baten uit...

PS. wat denk je eigenlijk dat er voor nodig is om een bedrijf te starten ?

[ Voor 20% gewijzigd door Mike2k op 28-01-2015 14:18 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:30

Dido

heforshe

Wat houdt je tegen om je bedrijf in te schrijven bij de KvK?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:54
Ben hier zelf ook bezig om te kijken of het haalbaar is om een eigen bedrijf te beginnen. Vaak worden er cursussen gegeven door de gemeente (zoals de ROZ groep in Twente), die je helpen bij het starten.

Wat mij al wel is gezegd; zorg dat je de KvK als laatste doet, pas inschrijven als je 'echt' begint. Begin eerst met de randzaken, maken een balans en kijk wat je wil halen, welke omzet je daarvoor moet halen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
De inschrijfkosten van een eenmanszaak zijn zo laag, dat ik die stap gewoon zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Dido schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:21:
Wat houdt je tegen om je bedrijf in te schrijven bij de KvK?
Ja, mijn gevoel zegt dat ik eerst alle praktische concepten moet hebben overdacht vóór ik naar de KvK stap. Heb geen zin om met een valse start te beginnen, mocht er ergens een deal-breaker in de conceptvorming gekropen zijn.
Mike2k schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:15:
Bedrijfje starten kost geld, hoeft niet veel te zijn maar kost altijd wel iets. Dat heet investeren en zoals altijd: de kosten gaan voor de baten uit...
Natuurlijk. Maar ik zou het sneu vinden als later blijkt dat ik door een ditje en een datje allerlei belastingsvoordelen misloop. Ik ben nu al niet rijk zullen we maar zeggen.
RobKJ schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:23:
Ben hier zelf ook bezig om te kijken of het haalbaar is om een eigen bedrijf te beginnen. Vaak worden er cursussen gegeven door de gemeente (zoals de ROZ groep in Twente), die je helpen bij het starten.
Is een goede tip, alleen heb nu nog een fulltime baan.
Wat mij al wel is gezegd; zorg dat je de KvK als laatste doet, pas inschrijven als je 'echt' begint. Begin eerst met de randzaken, maken een balans en kijk wat je wil halen, welke omzet je daarvoor moet halen etc.
Wat is beginnen? Ik wilde deze week al gaan kijken om hardware te bestellen specifiek voor het bedrijf. Is dat dan het begin?

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 17:04

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Voor je begint met hardware bestellen zou ik eerst je businessplan op orde brengen. In je plan neem je ook een planning op, oa wanneer je allerlei randzaken af wilt hebben, maar ook wanneer je investeringen moet doen en wanneer je je eerste inkomsten verwacht.
Investeringen zou ik zoveel mogelijk en waar mogelijk uitstellen richting het moment dat je eerste inkomsten verwacht. De kvk inschrijving zou ik dan tussen de eerste investeringen en de eerste inkomsten regelen.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Als je al weet wat je ongeveer wil gaan doen zou ik me gewoon inschrijven. Als je geen BV start dan kan je echt bijzonder weinig gebeuren. Lukt het niet dan schrijf je je gewoon weer uit. Als je privé investeringen wil gaan doen en die later ten laste van je bedrijf wil gaan leggen dan maak je het jezelf echt onnodig lastig. Ook een business plan is zeker goed om over na te denken, maar echt geen vereiste voor een inschrijving bij de KVK en de belastingdienst.

Oh en nog een tip van iemand die 10+ bedrijven gestart heeft, valideer je idee zo goedkoop mogelijk! Als het ook maar een beetje mogelijk is zorg dan eerst dat je iemand daadwerkelijk geld laat betalen voor je concept voor je het 100% uitwerkt. Iedereen zal (als het een goed idee is) zeggen dat ze er geld voor over zouden hebben, maar dat weet je pas echt als het op je rekening staat. Als je dat kunt bereiken zonder vele duizenden euro's te investeren dan moet je dat zeker doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Stoffel op 28-01-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Formeel: Kan je de betaalde BTW pas terugkrijgen als je al een BTW nummer hebt.
Praktisch: Als er niet teveel tijd zit tussen de aanschaf en de daadwerkelijke start van je onderneming en verkrijging van je BTW nummer, kun je de betaalde BTW gewoon bij de aangifte BTW als voorbelasting in aftrek brengen.
(er is volgens mij ook een besluit van de staatssecretaris daarover, zou ik even op moeten zoeken...)
Blijkt in het handboek van de belastingdienst te staan http://download.belasting...emen_2014_aa9701z41fd.pdf:
1.8 U steekt nu al tijd en geld in uw onderneming
Misschien maakt u al kosten voordat u zich bij ons als ondernemer meldt, bijvoorbeeld als u alvast een
marktonderzoek laat doen. Bewaar alle bewijsstukken en facturen van de kosten die u maakt zorgvuldig. Als
wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw terugkrijgen die u
hebt betaald. Het is ook mogelijk dat u voor de inkomstenbelasting met terugwerkende kracht gebruik kunt
maken van de speciale regelingen voor ondernemers.
Houd ook steeds een registratie bij van de uren die u aan de onderneming besteedt. U kunt het aantal uren
dat u al vóór uw aanmelding als ondernemer aan uw onderneming besteedt, meetellen voor het
minimumaantal benodigde uren voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek.

Voor de inkomstenbelasting geldt zelfs een termijn van vijf jaar terug, artikel 3.10 Wet IB

[ Voor 49% gewijzigd door BB-One op 28-01-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik mis een beetje de ondernemersspirit die nodig is om een bedrijf tot een succes te maken. Als je een bedrijf wil beginnen heb je een visie nodig en de passie om daar vol in te geloven. Dan durf je ook tijd en geld erin te steken om het tot een succes te maken.
Als je nu al loopt te piepen over wat financiële plussen en minnen vraag ik me af of je wel van het juiste hout gesneden bent om een bedrijf op te zetten en of je niet beter loonslaaf kan blijven.

<<klinkt misschien een beetje hard, maar ik wil gewoon even duidelijk mijn mening geven over de indruk die je bij mij achterlaat. >>

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
djlinsen schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:40:
Voor je begint met hardware bestellen zou ik eerst je businessplan op orde brengen. In je plan neem je ook een planning op, oa wanneer je allerlei randzaken af wilt hebben, maar ook wanneer je investeringen moet doen en wanneer je je eerste inkomsten verwacht.
Investeringen zou ik zoveel mogelijk en waar mogelijk uitstellen richting het moment dat je eerste inkomsten verwacht. De kvk inschrijving zou ik dan tussen de eerste investeringen en de eerste inkomsten regelen.
Stoffel schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:42:
Als je al weet wat je ongeveer wil gaan doen zou ik me gewoon inschrijven. Als je geen BV start dan kan je echt bijzonder weinig gebeuren. Lukt het niet dan schrijf je je gewoon weer uit. Als je privé investeringen wil gaan doen en die later ten laste van je bedrijf wil gaan leggen dan maak je het jezelf echt onnodig lastig. Ook een business plan is zeker goed om over na te denken, maar echt geen vereiste voor een inschrijving bij de KVK en de belastingdienst.
Beide bedankt voor de concrete info. Ik heb wel al gelezen dat een degelijk businessplan wel belangrijk is om bij de belastingdienst aan te kunnen kloppen.

Dus ik leer hieruit dat ik toch echt eerst een plannetje moet opstellen, doelstellingen moet noteren en dergelijke voordat ik verder ga. OK!
Oh en nog een tip van iemand die 10+ bedrijven gestart heeft, valideer je idee zo goedkoop mogelijk! Als het ook maar een beetje mogelijk is zorg dan eerst dat je iemand daadwerkelijk geld laat betalen voor je concept voor je het 100% uitwerkt. Iedereen zal (als het een goed idee is) zeggen dat ze er geld voor over zouden hebben, maar dat weet je pas echt als het op je rekening staat. Als je dat kunt bereiken zonder vele duizenden euro's te investeren dan moet je dat zeker doen.
Sja, das een mooi punt. Dit klinkt als langs gaan bij de bank/investors/Kickstarter om te kijken of het concept waardevol is. Dat heeft al HEEL wat meer voeten in de aarde dan effe koffie te drinken bij KvK :+ Maar het is zeker iets wat ik al in gedachten had. Mijn idee was inderdaad om het een goedkoop mogelijk prototype+concept-art neer te zetten. Al was het om te kijken of het werkt.
Maar ik begrijp dus dat ik éérst een plan moet maken en dán pas het prototype.
BB-One schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:43:
Formeel: Kan je de betaalde BTW pas terugkrijgen als je al een BTW nummer hebt.
Praktisch: Als er niet teveel tijd zit tussen de aanschaf en de daadwerkelijke start van je onderneming en verkrijging van je BTW nummer, kun je de betaalde BTW gewoon bij de aangifte BTW als voorbelasting in aftrek brengen.
Duidelijk. BTW nummer krijg ik pas nadat ik een beetje begonnen ben natuurlijk, dus het zal in de al eerder genoemde volgorde moeten.
Ankona schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:48:
Ik mis een beetje de ondernemersspirit die nodig is om een bedrijf tot een succes te maken. Als je een bedrijf wil beginnen heb je een visie nodig en de passie om daar vol in te geloven. Dan durf je ook tijd en geld erin te steken om het tot een succes te maken.
Als je nu al loopt te piepen over wat financiële plussen en minnen vraag ik me af of je wel van het juiste hout gesneden bent om een bedrijf op te zetten en of je niet beter loonslaaf kan blijven.

<<klinkt misschien een beetje hard, maar ik wil gewoon even duidelijk mijn mening geven over de indruk die je bij mij achterlaat. >>
Fijn dat je het zo stelt :+
Geloven in het concept doe ik. Ik zal zeker concessies moeten doen (vrije tijd, slaap, sociaal leven) om het allemaal in goede banen te leiden, maar je moet iets over hebben om ondernemen/start-up te zijn.

Het gaat er meer over dat ik nog niet veel inzicht heb in wat er allemaal nodig is om het direct redelijk goed op orde te krijgen. Ik kan me voorstellen dat sommige keuzes later pijnlijk kunnen uitvallen. Ik heb nu al een paar mooie pointers gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

XanderDrake schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:33:
Natuurlijk. Maar ik zou het sneu vinden als later blijkt dat ik door een ditje en een datje allerlei belastingsvoordelen misloop. Ik ben nu al niet rijk zullen we maar zeggen.
[...]
Wat is beginnen? Ik wilde deze week al gaan kijken om hardware te bestellen specifiek voor het bedrijf. Is dat dan het begin?
Zoals Ankona ook een beetje aangeeft, bovenstaande komt over alsof het je meer geeft om het verkrijgen van belastingvoordeeltjes voor aanschaf hardware. Hardware aanschaf e.d. zijn relatieve kleinigheden vergeleken bij de investeringen die je moet doen en voor het einddoel, dus richt je op de belangrijke dingen ipv dergelijke details :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

XanderDrake schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:00:
[...]

Sja, das een mooi punt. Dit klinkt als langs gaan bij de bank/investors/Kickstarter om te kijken of het concept waardevol is. Dat heeft al HEEL wat meer voeten in de aarde dan effe koffie te drinken bij KvK :+ Maar het is zeker iets wat ik al in gedachten had. Mijn idee was inderdaad om het een goedkoop mogelijk prototype+concept-art neer te zetten. Al was het om te kijken of het werkt.
Maar ik begrijp dus dat ik éérst een plan moet maken en dán pas het prototype.
Mijn punt was meer dat je een idee in vele gradaties kunt uitwerken. Als je constant blijft denken dat het nog niet 'af' genoeg is om te verkopen dan ben je zo een jaar en heel veel geld verder. Mocht dan blijken dat je toch een andere richting uit had moeten gaan, omdat je dan pas in de markt gaat testen, dan is dat redelijk zonde. Je zou moeten bedenken wat het absolute bare minimum is waarmee je idee verkoopbaar is, dat daadwerkelijk doen, en vanaf dat punt kijken wanneer het verantwoord is om te investeren en hoeveel. Als ik dat zelf consequent had gedaan had ik een paar mooie auto's kunnen kopen. Leergeld zullen we dat maar noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:04:
Zoals Ankona ook een beetje aangeeft, bovenstaande komt over alsof het je meer geeft om het verkrijgen van belastingvoordeeltjes voor aanschaf hardware. Hardware aanschaf e.d. zijn relatieve kleinigheden vergeleken bij de investeringen die je moet doen en voor het einddoel, dus richt je op de belangrijke dingen ipv dergelijke details :)
Dat de aanschafkosten nu later peanuts zullen lijken, durf ik aan te nemen. Ik probeer gewoon niet halsoverkop aan iets te beginnen om er later spijt van te krijgen. Thats all :)
Misschien kom ik te voorzichtig over, maar op een relatief anoniem forum durf ik dat te riskeren. Bij toekomstige salespitches zal het wel los lopen hehe.
Stoffel schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:09:
[Je zou moeten bedenken wat het absolute bare minimum is waarmee je idee verkoopbaar is, dat daadwerkelijk doen, en vanaf dat punt kijken wanneer het verantwoord is om te investeren en hoeveel.
Inderdaad, mee eens.
Als ik dat zelf consequent had gedaan had ik een paar mooie auto's kunnen kopen. Leergeld zullen we dat maar noemen :)
DIT probeer ik dus te vermijden met mijn vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:55

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

XanderDrake schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:00:
Duidelijk. BTW nummer krijg ik pas nadat ik een beetje begonnen ben natuurlijk, dus het zal in de al eerder genoemde volgorde moeten.
Dit is niet waar. Voorheen ging je naar de KvK, schreef je jezelf in als eenmanszaak, en een aantal weken later kreeg je van de belastingdienst een BTW nummer toegewezen.

Tegenwoordig krijg je direct bij je inschrijving in de KvK een BTW nummer toegewezen, en dat is je BSN (v/h sofinummer), gevolgd door B.01 als het je eerste onderneming is (B.02, 03 04 etc. bij meerdere ondernemingen/nevenvestigingen).

Een aantal weken nadat je je hebt ingeschreven ontvang je dan van de belastingdienst een bericht dat je bent aangemeld voor de omzetbelasting, en per welk tijdvak (standaard = kwartaal) je aangifte moet gaan doen. Een aantal weken daarna ontvang je een inlogcode en wachtwoord en kun je aan de gang.

V.w.b. het aftrekken van kosten voordat je bij de KvK geweest bent, dit kan zoals gezegd prima. Je mag alle kosten die je maakt gewoon als aanloopkosten opgeven bij je eerste aangifte BTW, en dan mag je er op dat moment dus ook de voorbelasting van terugvragen.

Heb je nog geen kosten of nog geen omzet? Dan log je in, kruis je aan dat je niets aan te geven hebt, en log je weer uit. Klaar...

Officieel gezien hoef je om te beginnen überhaupt niet eens naar de KvK, je mag immers ook privé je geld verdienen zonder dat dit als onderneming geregistreerd staat, zolang je dit maar opgeeft bij je aangifte inkomstenbelasting als zijnde "Resultaat uit Overige Werkzaamheden".

Eventueel hiermee gepaard gaande kosten mag je dan ook prima aftrekken, maar je mist in dat geval wel de ondernemersfaciliteiten zoals het terugvragen van BTW en zaken als starters- en/of ondernemersaftrek, en ook mag je geen BTW in rekening brengen bij je klanten, omdat je geen BTW plicht hebt.

Verder valt het qua kosten reuze mee om te beginnen. Je gaat naar de KvK om je in te schrijven, opent - als je dat wilt (en iets van professionaliteit uit wilt stralen) - een zakelijke rekening bij een willekeurige bank, en je kunt aan de gang. Natuurlijk komen zaken als logo's, briefpapier en domeinnamen ook aan bod, maar er is niemand die je verplicht om direct een logo te gebruiken of om 120 grams conqueror papier aan te schaffen om je facturen op te versturen.

Een wit A4-tje van de Makro met simpelweg "Jan Jansen Aannemersbedrijf" is voldoende en - mits uiteraard voorzien van de juiste gegevens - prima rechtsgeldig.

Houdt er overigens wel rekening mee dat een zakelijke rekening makkelijk 10, 20 of 30 keer duurder kan zijn als een privé-rekening. Werkelijk o-ver-al vragen de banken geld voor aan een ondernemer, hoewel de meeste wel iets van een startersregeling hebben waardoor je bijvoorbeeld het eerste half jaar geen extra kosten hebt. Is die periode eenmaal voorbij, dan betaal je bij de meeste banken naast je normale kosten, ook nog eens een "x" bedrag per ontvangen bedrag, per betaald bedrag, per in- of excasso, en als je een beetje geluk hebt ook nog eens voor het inloggen op je telebankieren omgeving.

V.w.b. het ontbreken van een ondernemingsplan, ook dat is natuurlijk - wanneer je geen financiering of iets dergelijks nodig hebt - niet onoverkomelijk, en het biedt je ook geen enkele garantie dat je onderneming gaat slagen. Wat het wel kan zijn is een eye-opener om te kijken of je idee wel haalbaar is binnen het door jou gestelde tijdsbestek, of je wellicht kosten over het hoofd gezien hebt, of je omzet iets te royaal ingeschat hebt.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
PsychoMantis_NL schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:15:
[...]

Dit is niet waar. Voorheen ging je naar de KvK, schreef je jezelf in als eenmanszaak, en een aantal weken later kreeg je van de belastingdienst een BTW nummer toegewezen.

Tegenwoordig krijg je direct bij je inschrijving in de KvK een BTW nummer toegewezen, en dat is je BSN (v/h sofinummer), gevolgd door B.01 als het je eerste onderneming is (B.02, 03 04 etc. bij meerdere ondernemingen/nevenvestigingen).

Een aantal weken nadat je je hebt ingeschreven ontvang je dan van de belastingdienst een bericht dat je bent aangemeld voor de omzetbelasting, en per welk tijdvak (standaard = kwartaal) je aangifte moet gaan doen. Een aantal weken daarna ontvang je een inlogcode en wachtwoord en kun je aan de gang.

V.w.b. het aftrekken van kosten voordat je bij de KvK geweest bent, dit kan zoals gezegd prima. Je mag alle kosten die je maakt gewoon als aanloopkosten opgeven bij je eerste aangifte BTW, en dan mag je er op dat moment dus ook de voorbelasting van terugvragen.

Heb je nog geen kosten of nog geen omzet? Dan log je in, kruis je aan dat je niets aan te geven hebt, en log je weer uit. Klaar...

Officieel gezien hoef je om te beginnen überhaupt niet eens naar de KvK, je mag immers ook privé je geld verdienen zonder dat dit als onderneming geregistreerd staat, zolang je dit maar opgeeft bij je aangifte inkomstenbelasting als zijnde "Resultaat uit Overige Werkzaamheden".

Eventueel hiermee gepaard gaande kosten mag je dan ook prima aftrekken, maar je mist in dat geval wel de ondernemersfaciliteiten zoals het terugvragen van BTW en zaken als starters- en/of ondernemersaftrek, en ook mag je geen BTW in rekening brengen bij je klanten, omdat je geen BTW plicht hebt.

Verder valt het qua kosten reuze mee om te beginnen. Je gaat naar de KvK om je in te schrijven, opent - als je dat wilt (en iets van professionaliteit uit wilt stralen) - een zakelijke rekening bij een willekeurige bank, en je kunt aan de gang. Natuurlijk komen zaken als logo's, briefpapier en domeinnamen ook aan bod, maar er is niemand die je verplicht om direct een logo te gebruiken of om 120 grams conqueror papier aan te schaffen om je facturen op te versturen.

Een wit A4-tje van de Makro met simpelweg "Jan Jansen Aannemersbedrijf" is voldoende en - mits uiteraard voorzien van de juiste gegevens - prima rechtsgeldig.

Houdt er overigens wel rekening mee dat een zakelijke rekening makkelijk 10, 20 of 30 keer duurder kan zijn als een privé-rekening. Werkelijk o-ver-al vragen de banken geld voor aan een ondernemer, hoewel de meeste wel iets van een startersregeling hebben waardoor je bijvoorbeeld het eerste half jaar geen extra kosten hebt. Is die periode eenmaal voorbij, dan betaal je bij de meeste banken naast je normale kosten, ook nog eens een "x" bedrag per ontvangen bedrag, per betaald bedrag, per in- of excasso, en als je een beetje geluk hebt ook nog eens voor het inloggen op je telebankieren omgeving.

V.w.b. het ontbreken van een ondernemingsplan, ook dat is natuurlijk - wanneer je geen financiering of iets dergelijks nodig hebt - niet onoverkomelijk, en het biedt je ook geen enkele garantie dat je onderneming gaat slagen. Wat het wel kan zijn is een eye-opener om te kijken of je idee wel haalbaar is binnen het door jou gestelde tijdsbestek, of je wellicht kosten over het hoofd gezien hebt, of je omzet iets te royaal ingeschat hebt.
Wouw. Dit is alles wat ik er over wil weten denk ik. Super bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
PsychoMantis_NL schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:15:
[...]

Ik heb al 5 jaar gewoon een extra rekening geopend bij mijn bank... pasje erbij.. klaar... Heb ze niet vertelt dat het voor een eigen zaak is... Technisch gezien kunnen ze aan mijn bij- en afschrijvingen wel zien dat het een "bedrijfsrekening" betreft, maar heb nog nooit klachten of kosten gehad (behalve 1,70 per maand aan kosten voor de extra rekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
P.O. Box schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:11:
[...]

Ik heb al 5 jaar gewoon een extra rekening geopend bij mijn bank... pasje erbij.. klaar... Heb ze niet vertelt dat het voor een eigen zaak is... Technisch gezien kunnen ze aan mijn bij- en afschrijvingen wel zien dat het een "bedrijfsrekening" betreft, maar heb nog nooit klachten of kosten gehad (behalve 1,70 per maand aan kosten voor de extra rekening).
Wat is het praktische verschil dan?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de naam van het bedrijf op de rekening en de pas staat (dat is wel zo netjes op facturen lijkt me). Betaal je daar je premium voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Misschien dat je gewoon de voorwaarden schendt als je een particuliere rekening zakelijk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou dat ook wel willen weten, ik moet binnenkort ook een rekening openen (doe het nu nog via mijn betaalrekening. Ik weet dat het is handig om er een andere rekening voor te hebben, zodat je makkelijker aan kan tonen dat de uitgave zakelijk is)...

On topic
Maak je businessplan, hiermee werk je alles uit, o.a. welke investering je wilt gaan doen en wanneer je verwacht te omzet te maken. Dis is o.a. je planning die je kan gebruiken om je eigen voorgang en de realistatie van je verwachtingen te meten. Zodra dat klaar is, naar de KVK. Komt je businesplan niet af, dan geen onderneming

PS ik ben wel gestart zonder buinessplan, en dat heeft er oa. toe geleid dat ik een jaar verder ben en nog niet veel opgeschoten. Iets te doen met geen focus hebben :)

[ Voor 24% gewijzigd door jeanj op 29-01-2015 09:33 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Ik gebruik mijn privé rekening zakelijk. Na 2 jaar heb ik wel een losse privé rekening geopend puur voor mijn zakelijke activiteiten omdat het de boekhouding makkelijker maakt. Ik heb ook meerdere handelsnamen. Totaal geen probleem.

Verder voor de topic starter: KVK inschrijven met een algemene beschrijving wat je gaat doen. Ook btw nummer aanvragen. Kost bijna niks en je kan het maar hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

pirke schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:53:
Ik gebruik mijn privé rekening zakelijk...

...Ook btw nummer aanvragen. Kost bijna niks en je kan het maar hebben...
Een BTW nummer krijg je dus voortaan direct mee bij de inschrijving bij de KvK, en voor jou, en de heren hieronder:
P.O. Box schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:11:
Ik heb al 5 jaar gewoon een extra rekening geopend bij mijn bank... pasje erbij.. klaar...
jeanj schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:30:
Ik zou dat ook wel willen weten, ik moet binnenkort ook een rekening openen (doe het nu nog via mijn betaalrekening. Ik weet dat het is handig om er een andere rekening voor te hebben, zodat je makkelijker aan kan tonen dat de uitgave zakelijk is)...
Koos Werkloos schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:30:
Misschien dat je gewoon de voorwaarden schendt als je een particuliere rekening zakelijk gebruikt?
Wat Koos zegt dus. Uit art. 22 van de Algemene Voorwaarden voor betaalrekeningen en betaaldiensten van de Rabobank 2013 (iedere bank heeft wel zo'n bepaling in zijn algemene voorwaarden staan):
22. Bestemming rekening
U mag de rekening alleen privé gebruiken. U mag de rekening dus niet
gebruiken voor een bedrijf
Ik haalde het aan omdat het wel kan en ook - zoals bijvoorbeeld door P.O. Box - gedaan wordt, maar officieel mag het niet. Zo lang er geen honderdduizenden euro's (?) over die bankrekening gaan zal het niet zo'n vaart lopen, maar goed, ook een bank moet geld verdienen, en aan jouw particuliere betaalrekening verdienen ze niets, of beter gezegd, naar het idee van de bank niet genoeg.

Om even een klein verschil aan te geven tussen de zakelijke en particuliere rekeningen:

Particulier
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Oeb3Y6l.jpg

Zakelijk
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DSUbe8V.jpg

En v.w.b. de zakelijke variant zijn dat nog niet eens alle kosten, die staan in een 9 pagina's tellend document.

Vandaar dat ik in de aanloopfase lekker de privé-rekening zou gebruiken, maar op het moment dat er wat omzet komt dan zou ik overschakelen naar zakelijk, al was het alleen maar omdat je dan op je facturen "Rekeningnummer 1234.56.789 t.n.v. A. Jansen aannemersbedrijf" kunt zetten i.p.v. "t.n.v. Dhr. A. Jansen" maar goed, zoals uit bovenstaand schema al blijkt (jij betaald € 0,15 per keer dat je geld ontvangt (wtf?!)) lopen de kosten van een zakelijke rekening wel op als er veel gebeurd, vandaar dat ik in het begin, als er vaak alleen nog maar kosten zijn, lekker de privé-rekening aan zou houden.

En @jeanj v.w.b. het makkelijker aantonen dat het zakelijk geweest is, dat maakt niets uit. Je bon is leidend, en of dat nou van een privé-rekening, een zakelijke rekening, d.m.v. een creditcard of per contant is voldaan is irrelevant. Jij geeft d.m.v. de aankoopbon aan dat product gekocht te hebben, klaar.

De andere kant op werkt het ook, ik heb namelijk zat klanten die de zakelijke pas ook gebruiken om zaterdags lekker met de vrouw boodschappen voor de hele week te gaan doen, of die met de zakelijke pas - om maar eens wat op te noemen - hondenvoer kopen.

Als je zelf een dierenwinkel zou hebben dan kan je de aanschaf van hondenvoer misschien nog rechtbreien, maar anders is dat - net als de boodschappen - gewoon een privé-uitgave die ten laste komt van het eigen vermogen van de ondernemer. Dat het betaald is met de zakelijke pas wil niet zeggen dat het ook zakelijke kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Tip: Als startende (kleine) ondernemer zou ik me qua bank bij knab aanmelden, €5 per maand, 1000 gratis transacties per jaar, verder geen poespas....niet heel duur, maar vooral heldere prijsstructuur. weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Ik ben zelf pas privé overgestapt en ben er eigenlijk heel goed over te spreken.

[ Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 29-01-2015 22:51 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Even de lange tekst gelaten voor wat het waard is, maar waarom zou een ondernemer ooit overwegen een zakelijke rekening te openen als daar zulke kosten aan verbonden zijn? En is hier geen concurrentie?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Omdat, zoals Koos en ik al aangaven, je een privé-rekening niet voor zakelijke doeleinden mag gebruiken zoals ook in de Algemene voorwaarden te lezen valt van iedere bank ;)

En v.w.b. concurrentie, de banken zullen elkaar best ergens mee beconcurreren, maar of dat de tarieven zijn waag ik te betwijfelen. Ik heb niet alle tarieven van alle banken in mijn hoofd zitten, maar ik schat dat dit dubbeltjeswerk is, en dat het voornamelijk neerkomt op persoonlijke voorkeur. NovapaX geeft aan tevreden te zijn bij de KNAB, maar ik zou daar nooit bankieren, puur omdat ik die toko niet ken.

Idem met de SNS, wat tegenwoordig een internetbank is. Niets tegen zaken online regelen, maar zo heel af en toe als je dan iets moet regelen bij een bank wil ik wel persoonlijk contact, en niet via een chatbox en een webcam...

ING, ook niet aan mij besteed aangezien je daar in het verleden altijd een paar dagen langer op je geld moest wachten.

Zo valt er vast voor iedere bank wel wat te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Ankona schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 08:51:
[...]

Even de lange tekst gelaten voor wat het waard is, maar waarom zou een ondernemer ooit overwegen een zakelijke rekening te openen als daar zulke kosten aan verbonden zijn? En is hier geen concurrentie?
Omdat het in de praktijk peanuts is? Tenzij je echt enorm veel kleine transacties doet heb je bij een beetje een serieuze omzet wel belangrijkere kosten dan die paar euro van de bank. Ter info, ik betaal voor een BV die bij de Rabobank zit rond de 50 euro per kwartaal voor een omzet van 200k. Een andere die wel heel veel kleine transacties (betalingen via internet) heeft krijgt die via een payment provider dagelijks binnen, waardoor het ook maar 1 transactie per dag is.

Alleen al de zakelijke klantenservice t.o.v. die van consumenten is dat bedrag al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Laatst online: 08:14
Stoffel schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:22:
[...]

Omdat het in de praktijk peanuts is? Tenzij je echt enorm veel kleine transacties doet heb je bij een beetje een serieuze omzet wel belangrijkere kosten dan die paar euro van de bank. Ter info, ik betaal voor een BV die bij de Rabobank zit rond de 50 euro per kwartaal voor een omzet van 200k. Een andere die wel heel veel kleine transacties (betalingen via internet) heeft krijgt die via een payment provider dagelijks binnen, waardoor het ook maar 1 transactie per dag is.

Alleen al de zakelijke klantenservice t.o.v. die van consumenten is dat bedrag al waard.
Daar komt ook nog bij dat de bedragen die je kunt uitvoeren voor een particulieren rekening behoorlijk krap zijn (onder de 2,5k per dag transactie heb ik wel eens gelezen) voor een zakelijke ondernemen (begint vanaf 25k per dag). Uiteraard kan dit verschillen per bank.

Ik zou zelf gelijk een zakelijke rekening nemen, het zijn de kosten niet. Tevens staat het wel zo professioneel als je bedrijfsnaam genoemd wordt in de transactie en niet je naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Die "kleine" bedragen zouden voor het begin ruim voldoende moeten zijn toch? Als je transacties van 10 of € 20.000,- uit gaat voeren dan maal je niet meer om die € 10,- extra bankkosten :p

offtopic:
Volgens mij geldt die € 2.500,- trouwens voor opnames bij een bank/pinautomaat en niet zozeer voor overboekingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Ik heb mijzelf ~3 jaar geleden ook gewoon ingeschreven (kostte toen nog een paar tientjes). Dit omdat de kosten reuze meevallen en je gewoon wat serieuzer genomen wordt. Ook al is het bij een groothandel, klant of wat dan ook. Plus ik houd graag zaken gescheiden.
jeanj schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 09:30:
On topic
Maak je businessplan, hiermee werk je alles uit, o.a. welke investering je wilt gaan doen en wanneer je verwacht te omzet te maken. Dis is o.a. je planning die je kan gebruiken om je eigen voorgang en de realistatie van je verwachtingen te meten. Zodra dat klaar is, naar de KVK. Komt je businesplan niet af, dan geen onderneming

PS ik ben wel gestart zonder buinessplan, en dat heeft er oa. toe geleid dat ik een jaar verder ben en nog niet veel opgeschoten. Iets te doen met geen focus hebben :)
Een bedrijfsplan is geen slecht idee, maar wel 1 a4tje maximaal imo. Ik vind dit altijd een goed template. Als je niet in een paar woorden/zinnen kan uitleggen wat je gaat doen dan heeft het schrijven van een ellenlang saai document ook geen zin.
NovapaX schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:49:
Tip: Als startende (kleine) ondernemer zou ik me qua bank bij knab aanmelden, €5 per maand, 1000 gratis transacties per jaar, verder geen poespas....niet heel duur, maar vooral heldere prijsstructuur. weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Ik ben zelf pas privé overgestapt en ben er eigenlijk heel goed over te spreken.
Hier ook mijn zakelijke rekening overgezet naar KNAB. Voor de zzp'er kleinere ondernemer zeker een aanrader. 60 euro per jaar, dat is 50% minder dan de ING in mijn geval.
Ook het gratis openen van meerdere (spaar)rekeningen is zeer handig. Ik zet bijvoorbeeld de ontvangen BTW op een aparte spaarrekening zodat ik dat elke 3 maanden kan betalen aan de Belastingdienst . En automatisch 100 euro per maand op een spaarrekening voor het upgraden van mijn hardware (laptop, monitor etc). Is allemaal niet nodig, maar vind het zelf wel handig om het zo een beetje gescheiden te houden.

edit:

Voor wat juridische zaken kan ik de generatoren van ICTRecht.nl aan raden. Niet te duur en makkelijk en snel geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn19 op 30-01-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:12

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben zelf al jaren een beetje bezig met dit soort zaken. Een ondernemingsplan vind ik zelf verschrikkelijk en heb ik dus niet gedaan. Wat ik doe is alles kleinschalig uitproberen, kijken wat werkt en wat niet. Gelukkig kan dat met wat ik doe (creatief).

Ik heb vorig jaar wel een zakelijke bankrekening geopend, met name voor het overzicht en omdat t professioneel staat. Verder heb ik ook een kvk inschrijving, maar ben inmiddels wel veranderd met wat ik precies doe. Van vormgeving meer naar vrije kunst en ambacht.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Wellicht ook van de pratische kant als het allemaal niet zo zonnig verloopt; als je je prive rekeningen gebruikt is het lastig langs de AH als als je rekeningen zijn bevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hier ook een ondernemer. Het is goed om over de valkuilen na te denken, maar doe dat niet te lang. Start gewoon! Wel is het zo dat als het makkelijk zou zijn, het iedereen zou doen.

Wellicht heb ik makkelijk praten met als afkomst uit een ondernemersfamilie, maar ik ben begonnen zonder een cent. Ieder verdiende € ging de zaak in, heb vier jaar lang niks aan mezelf prive gegund. Liep bijna in sokken waar gaten in zaten en een kocht geen nieuwe kleren, maar de schuur staat inmiddels vol gereedschappen en machines en neem steeds grotere klussen aan.

Inmiddels vele ervaringen rijker en gun ik mijzelf maandelijks een beetje "loon". De vrije uurtjes gebruik ik om te lezen, dingen uit te zoeken en uit te rekenen om mijzelf te blijven prikkelen.

Zoals reeds gezegd, gaan kosten voor de baat uit. Een ondernemer heeft een visie, weliswaar niet in tekst op papier uit te drukken maar hij gaat ervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Emperor_ schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:44:
[...]

Daar komt ook nog bij dat de bedragen die je kunt uitvoeren voor een particulieren rekening behoorlijk krap zijn (onder de 2,5k per dag transactie heb ik wel eens gelezen) voor een zakelijke ondernemen (begint vanaf 25k per dag). Uiteraard kan dit verschillen per bank.

Ik zou zelf gelijk een zakelijke rekening nemen, het zijn de kosten niet. Tevens staat het wel zo professioneel als je bedrijfsnaam genoemd wordt in de transactie en niet je naam.
En zaken als autorisatie (zodra je echt ondernemer bent en je niet zelf alle boekhouding wil doen is het wel handig als er andere mensen kunnen inloggen maar niet of tot bepaalde bedragen kunnen betalen). Zaken als een G rekening etc. Er zijn wel wat verschillen tussen een prive en zakelijke rekening. Maar de meeste eenpitters zullen er niet tegenaan lopen, zeker niet als je onder je eigen naam handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Ondernemen doe je met je hart. Het lijkt er niet op dat je daarmee bezig bent. Zoals ook eerder in deze topic al gezegd is lijkt het er nu op dat je beter in loondienst kunt blijven.

Een concept is leuk, maar dat is nog geen 5% van wat er nodig is om een succesvolle onderneming op te starten.

Zelf ben ik ook al een tijd aan het denken over het opzetten van een eigen bedrijf, maar omdat mijn ouders en veel anderen in de familie een eigen bedrijf opgezet hebben ben ik me ook bewust van wat hierbij komt kijken. De financiële beloning, al is deze nog zo hoog, weegt niet altijd op tegen het risico dat je moet nemen, de onzekerheid waarin je zult blijven leven alsook het permanente gebrek aan 'vrije tijd'.

Vooralsnog werk ik lekker in loondienst en geniet ik daarvan. Als ik toch ooit de stap wil maken om op mezelf te beginnen dan zorg ik eerst voor een grote buffer en ga ik er vervolgens 200% voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook ik zit in het zelfde scheepje maar ben begonnen vanuit de hobby.
De afzet markt is er want dat weet ik al, ondanks dat ik me al jaren in de achtergrond heb gehouden en alleen aan mijn directe kennissen kring leverde heb ik afgelopen jaar meer dan 15.000 aan spullen verkocht. Veel artikelen nog tegen kostprijs. Maar door die omzet heb ik nu een goed contact met mijn leveranciers en kan ik dadelijk als bedrijf inkopen met 10-30% korting op de inkoop.

Waar ik zelf beetje tegen op kijk als bedrijf met kvk registratie is vanaf wanneer moet je administratie 100% op orde zijn? Ik kan nu in de opstart fase wel een kvk registratie aanvragen echter heb ik nog niet alles op orde om echt te beginnen met verkopen aan de grote markt. Maar daarentegen kan ik ook veel niet regelen door het ontbreken van de kvk registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waar zie je tegenop qua administratie? In principe is het niet meer dan al je inkoopfacturen en verkoopfacturen goed bewaren en dingen optellen/aftrekken. Als je daar geen zin in hebt (zoals ik, heb wel wat beters te doen) dan besteed je het uit.

Mijn administratiekantoor heeft al mijn verkoopfacturen en ik lever 4x per jaar mijn bankafschriften in. En op bijna magische wijze krijg ik elk jaar duizenden euro's teruggestort van de belastingdienst.

Veel inkopen en verkopen zonder een bedrijf te zijn is jezelf tegenwerken doordat je de btw niet terug krijgt. Dát kost je al geld, maar het betekent ook dat je verkoopprijs hoger moet zijn voor een bepaalde marge dan als je in kan kopen zonder btw. Uiteindelijk wordt daar niemand beter van, behalve de belastingdienst.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou niet zo zeer de administratie op zich. meer van als ik me nu registreer dan loop ik achter de feiten aan met mijn administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik begrijp je niet helemaal goed geloof ik. Als je je inschrijft bij de KvK hoef je niet meteen belastingaangifte te doen of je administratie uit het verleden te laten zien. Dat gaat gewoon met de normale termijnen voor de aangifte waar je voortaan mee moet werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1