Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Geluidskwaliteit verbeteren - Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik zoek een?
Een component wat de geluidskwaliteit van mijn huidige 2.0 systeem verbetert.

Wat is je budget?
200 - 300 euro ongeveer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik mijn macbook als bron voor alle muziek (FLAC) die ik afspeel, maar ik kijk ook graag een film alhoewel dat niet de prioriteit geniet qua geluidskwaliteit. Deze sluit ik aan op mijn stereo versterker (Akai am-55). Hierop aangesloten zijn twee Boston Acoustics A25's, verbonden met 2.5mm speakerkabel.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een subwoofer is iets wat ik overweeg, alleen weet ik niet precies wat de impact daarvan zal zijn op de algehele geluidskwaliteit en of het misschien verstand is om een ander component te upgraden. Recentelijk heb ik een usb dac (Dragonfly v1.2) gekocht, maar de prestatiewinst is nauwelijks hoorbaar voor mij. Dus die stuur ik waarschijnlijk terug. Wellicht komt dat doordat de bottleneck ergens anders zit. Misschien is het verstandigst om de speakers te upgraden, of zelfs de versterker of kabels.

Zoals je kan lezen; ik sta open voor suggesties, maar ik betaal niet graag voor dingen die ik niet kan horen en wil ook 'audiofiele' bedragen betalen voor een minuscuul kabeltje. Ik sta ook open voor tweedehands producten. Alvast dank voor jullie input!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
1) Vergeet kabeltjes
2) Probeer vast te stellen wat je mist en waar je dus wil verbeteren, deel dit in je reply.
3) Heeft jou macbook een combi-output voor minitoslink?

De leeftijd van de versterker kan meespelen en de (buffer)condensatoren in de voeding kunnen zijn verlopen.
Het eerste dat in mij opkomt is het na(laten)kijken van de AKAI om te beoordelen of deze het überhaupt waard is hier iets aan te doen.

• BonJonBovi
  • Niet online
SmauG schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:50:
1) Vergeet kabeltjes
2) Probeer vast te stellen wat je mist en waar je dus wil verbeteren, deel dit in je reply.
3) Heeft jou macbook een combi-output voor minitoslink?

De leeftijd van de versterker kan meespelen en de (buffer)condensatoren in de voeding kunnen zijn verlopen.
Het eerste dat in mij opkomt is het na(laten)kijken van de AKAI om te beoordelen of deze het überhaupt waard is hier iets aan te doen.
Ik zou graag een wat vollere/dieper geluid willen. De macbook heeft geen output voor minitoslink, slechts voor een mini-jack.

De versterker is inderdaad een op leeftijd. Deze heb ik gekocht op marktplaats voor een paar tientjes. Hoeveel invloed op het geluid heeft een versterker eigenlijk? En bedoel je dat de dagwaarde van de versterker te laag is om er iets aan te doen, of dat een verbetering waarschijnlijk niet in de hoek van de versterker gezocht moet worden?

• SmauG
Een versterker zou in principe geen effect mogen hebben op de geluidskwaliteit maar een versterker waarvan de buffers niet meer in zo'n beste staat zijn, is niet in staat om vermogenspieken op te vangen en dit heeft effect op de kracht/impuls van het laag.

Het is dan aan jou om te beoordelen of hij het waard is om hem te laten opknappen of dat je gaat kijken naar iets anders.
Een goede versterker van "vroeger" hoeft zeker niet slecht te zijn.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:07
voor film,wil je meer laag hebben, dan is een sub geen overbodige luxe(De A25 is maar een kleine speaker).Of juist een paar vloerstaanders

Verder heb je een foto van hoe de speakers nu staan.

Op stands of op b.v een kast,kan groot verschil geven in geluid,hetzelfde als de ruimte welke je de speakers gebruikt.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 10:35
Michiel1231 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:05:
[...]

Ik zou graag een wat vollere/dieper geluid willen. De macbook heeft geen output voor minitoslink, slechts voor een mini-jack.

De versterker is inderdaad een op leeftijd. Deze heb ik gekocht op marktplaats voor een paar tientjes. Hoeveel invloed op het geluid heeft een versterker eigenlijk? En bedoel je dat de dagwaarde van de versterker te laag is om er iets aan te doen, of dat een verbetering waarschijnlijk niet in de hoek van de versterker gezocht moet worden?
Als het een recent model macbook is, heb je wel een minitoslink --> je mini-jack is 2 in 1.
Zie: http://support.apple.com/kb/PH13722

PSN: Sluuz

• freaky35
SmauG schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:23:
Een versterker zou in principe geen effect mogen hebben op de geluidskwaliteit maar een versterker waarvan de buffers niet meer in zo'n beste staat zijn, is niet in staat om vermogenspieken op te vangen en dit heeft effect op de kracht/impuls van het laag.

Het is dan aan jou om te beoordelen of hij het waard is om hem te laten opknappen of dat je gaat kijken naar iets anders.
Een goede versterker van "vroeger" hoeft zeker niet slecht te zijn.
In principe niet, maar zeker maakt een versterker wel verschil uit qua geluid :X .V

Voor de TS een kwestie misschien om de speakers mee te nemen naar de winkel en daar naar een paar amps te luisteren in combinatie met een goede bron natuurlijk..
Of nog beter een amp mee naar huis te nemen en het daar uit te proberen.

Wacht nog maar even met het terug sturen van het dac, probeer eerst maar eens een andere versterker

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 28-01-2015 14:29 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
freaky35 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:27:
In principe niet, maar zeker maakt een versterker wel verschil uit qua geluid :X
Nee, alle amps, en zeker in deze klasse, klinken eender. Tenzij gebruikt wordt gemaakt van DSP-achtige dingen.
In een normale, Pure/Direct, stand zal er geen enkel verschil hoorbaar zijn.

Tenzij het apparaat het signaal kleurt. Of beter nog: ietsjes harder staat. Déze zal dan vrijwel altijd beter klinken.

Nickname does not reflect reality

• BonJonBovi
  • Niet online
Ik wil wel duidelijk hebben dat er niet direct sprake is van slechte geluidskwaliteit. Naar mijn idee is er niets defect of erg ondermaats, maar toch zou ik mijn systeem graag (zinvol) upgraden.
freaky35 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:23:
voor film,wil je meer laag hebben, dan is een sub geen overbodige luxe(De A25 is maar een kleine speaker).Of juist een paar vloerstaanders

Verder heb je een foto van hoe de speakers nu staan.

Op stands of op b.v een kast,kan groot verschil geven in geluid,hetzelfde als de ruimte welke je de speakers gebruikt.
De speakers staan ongeveer op 80 centimeter van de grond op een soort kast. Ongeveer 3 meter uit elkaar en zo'n 25 centimeter van de muur af, licht naar binnen gedraaid.

En dat deze speakers klein zijn, was ook de aanleiding om in eerste instantie een subwoofer te overwegen. :)
Sluuz schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:24:
[...]

Als het een recent model macbook is, heb je wel een minitoslink --> je mini-jack is 2 in 1.
Zie: http://support.apple.com/kb/PH13722
Dankje voor de tip. Dan zou je dus een digitaal signaal van laptop naar de DAC van versterker sturen, ipv via de DAC van laptop een analoog signaal naar versterker sturen. Zal om het even zijn toch?
Brad Pitt schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:37:
[...]

Nee, alle amps, en zeker in deze klasse, klinken eender. Tenzij gebruikt wordt gemaakt van DSP-achtige dingen.

Tenzij het apparaat het signaal kleurt. Of beter nog: ietsjes harder staat. Déze zal dan vrijwel altijd beter klinken.
Dus een andere versterker zou dus geen of geringe impact hebben op de geluidskwaliteit? Strepen we die door. :P
-----------

Zal de impact van een andere set speakers (eventueel vloerstaande) wellicht niet groter? Ja, dan zou mijn budget groter moeten zijn, maar ik ben enigszins flexibel.

[ Voor 20% gewijzigd door BonJonBovi op 28-01-2015 14:47 ]

• SmauG
Ze je speakers eens wat dichter bij elkaar <1m80 om te beginnen. speel hiermee en luister. Krijgen stemmen meer body?

• freaky35
ga zelf luisteren maar eens luisteren ,maar je speakers verdienen wel een betere amp!,naar mijn mening dan.

Echter als je heel veel muziek luistert waar meer laag voor nodig is en je hebt de ruimte, dan zou ik zeker naar een goede vloerstaander kijken

Overweeg de speakers trouwens op stands te zetten, heeft in positieve zin invloed op het geluid.
Eigenlijk zijn ze niet bedoelt om op een kast te staan

• freaky35
Brad Pitt schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 14:37:
[...]

elke amp kleurt het signaal wel :X ,of je moet een echt neutrale amp hebben :X

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-11 13:39
freaky35 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:07:
elke amp kleurt het signaal wel :X ,of je moet een echt neutrale amp hebben :X
Als je verschil hoort tussen versterkers X en Y als deze even hard afspelen en geen DSP-foefjes gebruiken is er eentje niet goed. Deze zullen geheel identiek klinken.

Iemand die een Onkyo van een Marantz kan onderscheiden, geen DSP/gelijk volume, heeft unieke oortjes.

Nickname does not reflect reality

• BonJonBovi
  • Niet online
SmauG schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:06:
Ze je speakers eens wat dichter bij elkaar <1m80 om te beginnen. speel hiermee en luister. Krijgen stemmen meer body?
Nee, heeft geen impact op het geluid.
freaky35 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:06:
ga zelf luisteren maar eens luisteren ,maar je speakers verdienen wel een betere amp!,naar mijn mening dan.

Echter als je heel veel muziek luistert waar meer laag voor nodig is en je hebt de ruimte, dan zou ik zeker naar een goede vloerstaander kijken

Overweeg de speakers trouwens op stands te zetten, heeft in positieve zin invloed op het geluid.
Eigenlijk zijn ze niet bedoelt om op een kast te staan
Zou je kunnen beargumenteren waarom deze versterker niet goed genoeg is voor mijn speakers?
De speakers staan niet echt op een kast, maar een (metalen) behuizing van het airco-systeem. Trilt weinig mee.

Heb je tips voor vloerstaanders?

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 14:02
Dragonfly zou een toch een merkbare kwaliteitsverschil moeten opleveren. Bottleneck zit dan inderdaad wellicht ergens anders.Heb je het verschil met ormale audio out en Dragonfly ook beoordeeld met (goede) koptelefoon?

• BonJonBovi
  • Niet online
Jojakim schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:27:
Dragonfly zou een toch een merkbare kwaliteitsverschil moeten opleveren. Bottleneck zit dan inderdaad wellicht ergens anders.Heb je het verschil met ormale audio out en Dragonfly ook beoordeeld met (goede) koptelefoon?
Ja, dan hoor ik wel (een beetje) verschil. Geluisterd met een sennheiser HD 435 Manhattan, dus ook niet je van het.

Verwijderd

spam

[ Voor 99% gewijzigd door Kees op 28-01-2015 18:21 ]

• BonJonBovi
  • Niet online
Zou het upgraden van de versterker naar een Marantz pm6005 een verstandige upgrade zijn, ook met het oog op de toekomst?
Dat zou relatief een goedkope optie zijn, gezien de marantz schijnbaar een redelijke goede DAC erin heeft zitten, waardoor ik mijn Dragonfly kan retourneren.

• BonJonBovi
  • Niet online
Even een update. Ik ben gaan rondkijken naar vloerstaande speakers. Nu heb ik de kans om een twee Kef Q7s te kopen voor 400 euro. Deze zijn volgens de verkoper in zeer goede staat. Helaas kan ik over deze speakers niet al te veel informatie en reviews vinden op het web, alhoewel weet ik wel deze speaker het vroegere vlaggenschip van Kef was.

De andere optie is om twee Teufel Ultima 40 mk2 te kopen voor 400 euro. Deze zijn dus nieuw, en hebben 12 jaar garantie, is veel over te vinden qua reviews en tests en wordt (zeer) goed ontvangen.

Wat vinden jullie een verstandige keuze?

Verwijderd

Ik zou zo'n Akai geen ''klasse'' versterker noemen. De voeding is van zo dermate lage kwaliteit dat je daar echt geen grotere speakers aan kan/mag hangen. De condensators zullen wel zover zijn capaciteit verloren zijn dat met nog zwaardere speakers je Akai in rook opgaat.
Overigens vind ik wat er wordt gesuggereerd dat er geen verschil zit in een versterker / merk etc een slecht onderbouwd verhaal is. Er zit wel degelijk verschil in een klankleur/diepte/vermogen van een versterker. Dit alles is te verklaren aan de zuivere onderdelen die er worden gebruikt.

Ik zou eerst eens je versterker upgraden en je speakers op een standaard zetten i.p.v. ''op een kast''. Dat is funest want alles resoneert door. Het vermogen van de versterker moet vermogen opbouwen om de speaker te laten klinken. Daarnaast zal een goede kabel (bi-amping / bi-wiring) een nog betere diepte kunnen realiseren zodat je gaat genieten van muziek.
Er is overigens niets mis met de Dragonfly 1.2, Een van de mooiste DAC's en die betaalbaar is. ( opvolger 1.3 )

Je zal je gelduitgave goed moeten besteden aan je hardware. Maak een keuze tot een goede versterker/systeemopstelling/kalibratie anders klinkt het duurste speakertje als bagger.

Tip Pak een goede Onkyo stereo / Yamaha DSP ( misschien van een paar jaar geleden als je wilt besparen maar dan is je bron ''OK'' )

• BonJonBovi
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 16:39:
Ik zou zo'n Akai geen ''klasse'' versterker noemen. De voeding is van zo dermate lage kwaliteit dat je daar echt geen grotere speakers aan kan/mag hangen. De condensators zullen wel zover zijn capaciteit verloren zijn dat met nog zwaardere speakers je Akai in rook opgaat.
Overigens vind ik wat er wordt gesuggereerd dat er geen verschil zit in een versterker / merk etc een slecht onderbouwd verhaal is. Er zit wel degelijk verschil in een klankleur/diepte/vermogen van een versterker. Dit alles is te verklaren aan de zuivere onderdelen die er worden gebruikt.

Ik zou eerst eens je versterker upgraden en je speakers op een standaard zetten i.p.v. ''op een kast''. Dat is funest want alles resoneert door. Het vermogen van de versterker moet vermogen opbouwen om de speaker te laten klinken. Daarnaast zal een goede kabel (bi-amping / bi-wiring) een nog betere diepte kunnen realiseren zodat je gaat genieten van muziek.
Er is overigens niets mis met de Dragonfly 1.2, Een van de mooiste DAC's en die betaalbaar is. ( opvolger 1.3 )

Je zal je gelduitgave goed moeten besteden aan je hardware. Maak een keuze tot een goede versterker/systeemopstelling/kalibratie anders klinkt het duurste speakertje als bagger.

Tip Pak een goede Onkyo stereo / Yamaha DSP ( misschien van een paar jaar geleden als je wilt besparen maar dan is je bron ''OK'' )
Zou een Marantz pm6005 genoeg power hebben om deze speakers aan te sturen?

Is er een kans dat ik met deze versterker bovengenoemde speakers zou opblazen dan?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Je kunt beter een versterker hebben die teveel vermogen uitstuurt dan een vervormd signaal; 40w vervormd signaal op een 80w versterker doet meer schade dan een schoon 120w signaal. Na het lezen van het topic zou ik je het volgende kunnen aanraden:
• Op Marktplaats een leuke tweedehands sub uitzoeken
• 2 kleine tegeltjes en spikes voor je speakers. Spikes onder de speakers, tegels onder de spikes. Een plaatstalen behuizing is zeker geen stevige ondergrond.
• Kijk of je je speakers kunt beluisteren op een beetje recente versterker. Want wellicht zou het qua klankkleur niks uitmaken maar het gaat wel degelijk uitmaken als de onderdelen van de oude versterker versleten zijn.

Spikes moet je lekker uit China halen, scheelt bakken geld. Ben je voor 10e klaar. 200e voor een subwoofer en dan evt 100e voor een versterker als het verschil maakt en dan ben je denk ik helemaal happy :) Vergeet ook niet: niemand heeft ooit in een blindproef aan kunnen tonen dat dure kabels beter klinken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 31-01-2015 21:21 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Overigens vind ik wat er wordt gesuggereerd dat er geen verschil zit in een versterker / merk etc een slecht onderbouwd verhaal is.
Pot, ketel:
Er zit wel degelijk verschil in een klankleur/diepte/vermogen van een versterker. Dit alles is te verklaren aan de zuivere onderdelen die er worden gebruikt.

----

Daarnaast zal een goede kabel (bi-amping / bi-wiring) een nog betere diepte kunnen realiseren zodat je gaat genieten van muziek.
Er is op dit forum al genoeg geschreven over de "verschillen" tussen (goedwerkende) versterkers/kabels/DACs/etcetera, zie bijvoorbeeld:
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

Meningen kunnen natuurlijk erg nuttig zijn, maar enige voorzichtigheid met dit soort claims zou mijns inziens niet misstaan in een advies-topic.

Terug on-topic:

De genoemde speakers zijn niet bijster inefficiënt. Nu heb ik toevallig een jaartje geleden een Akai-versterker weggedaan (falend kanaal, ding was zo'n 30 jaar oud), maar daar zat toen nog genoeg power in voor mijn speakers (XTZ 99.25, 88dB, kort getest). Dit is dan misschien niet helemaal te vergelijken, maar daarom heb ik wel een vermoeden dat het probleem mogelijk ergens anders zit. Hoe ziet de luisterruimte eruit (grootte, veel stof/harde oppervlakken in de kamer?), en wat is de luisterafstand?

• BonJonBovi
  • Niet online
Tijd voor een update. Ik heb sinds een paar dagen Teufel Ultima 40 mk2's staan en sinds vandaag een yamaha A-S201 versterker. Dit heeft voor de verbetering (dieper en voller geluid) waar ik naar op zoek was gezorgd.

Tot zover ik kan beoordelen heeft deze nieuwe versterker een positieve impact op het geluid in de zin van dat het laag nog dieper kan t.o.v. de oude Akai.
In de planning staat nog een raspberry pi + hifiberry media streamer/dac. Maar dat komt binnenkort. Bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Prima keuze als opwaardering
Pagina: 1