Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
beste Tweakers,

Ik ben me aan het verdiepen in een goede combinatie DAC/AMP (bij voorkeur koptelefoon AMP) en koptelefoon.

Het is voor de pc bedoeld en ik luister veel muziek en kijk regelmatig films en series op mijn pc. Het geluid moet goed zijn dus. :)

Als DAC/AMP heb ik de FiiO E10K op het oog. Goede reviews, USB-powered dus mogelijk ook te gebruiken met mijn telefoon.

http://www.head-fi.org/t/...ll-new-dac-and-amp-stages

Als koptelefoon heb ik nu de Beyerdynamic DT-770 in mijn vizier. Deze zie ik bijna overal als 250 Ohm versie. Je hebt ze ook met lagere impedanties. Wat voor een invloed heeft de impedantie op het geluid? Betekent een lagere impedantie niet meer dan dat je grotere drivers in je koptelefoon hebt? Betere bas? Bas moet in mijn ogen natuurlijk klinken of net iets dikker dan natuurlijk, maar het moet niet overheersen zoals bij Beats (mijn ervaring bij Beats is dat ie lekker dreunt, maar vaak TE).

http://europe.beyerdynamic.com/shop/dt-770-pro.html

De E10K is gespecificeerd op impedanties tussen de 16 en 150 Ohm. Wat betekent dit als ik er bijvoorbeeld een koptelefoon van 250 Ohm aan hang? Hij gaat minder hard, dat begrijp ik, maar ik luister nooit naar loeihard volume. Hoe luid kan een koptelefoon met 250 Ohm impedantie als je die aan een amp hang met een max. spec. van 150 Ohm?

Die E10K is wel redelijk definitief, maar qua koptelefoon ben ik nog een beetje aan het rondkijken. Bovengenoemde staat het hoogst in mijn lijstje, maar wellicht kunnen jullie me nog voorzien van een frisse kijk op de zaak.

Maw, wat is in jullie ogen de beste combinatie van DAC/AMP en koptelefoon?
(over-ear, niet in-ear!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-01 09:33
Ik heb zelf een dt770 pro 80 Ohm en ben er heel tevreden over! Vind vooral de bas mooi. Niet te hard en "onder controle" (weet even niet hoe ik het anders moet zeggen). Ik moet wel zeggen dat ik geen goed referentie materiaal heb.

Ik heb zelf geen DAC en momenteel ook geen AMP, nadat de vintage amp een ruis laat horen.. Mijn ervaring is dat een AMP wel een iets beter geluid geeft, maar dit zou ook een placebo-effect kunnen zijn.

Ik heb geen DAC, maar maak gebruik van de geluidskaart in de computer, die ik puur heb gekocht voor extra aansluitingen (asus xonar DX).

Ik heb wel goede verhalen gehoord over de combinatie van E17 en dt770. Volgens mij presteert de E10 heel vergelijkbaar, dus ik denk dat je daar wel goed mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-09 09:14
Molybdenum schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:25:
Hoe luid kan een koptelefoon met 250 Ohm impedantie als je die aan een amp hang met een max. spec. van 150 Ohm?
Hoe luid weet ik natuurlijk niet maar het is een punt van aandacht. Mijn DT770 is 250Ω en je moet de meeste apparaten behoorlijk ver opendraaien. Mijn externe USB audiointerface (Focusrite 6i6) moet echt op maximaal en bij een zwak monitorsignaal kun je dan niet meer compenseren. Ik zou 'm kopen in een winkel zodat je'm kunt testen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 22:39

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Als je die Beyerdynamic ook mobiel wilt gebruiken is het wellicht handiger om de 32Ohms versie te nemen. Zolang je koptelefoon maar luid genoeg kan en je apparaat een laag genoege uitgangsimpedantie heeft zou ik geen geld uitgeven aan een amp, dac of amp/dac combinatie. Zie ook Tom's Hardware hierover.

[ Voor 11% gewijzigd door Kanarie op 28-01-2015 17:54 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Kanarie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 17:54:
Als je die Beyerdynamic ook mobiel wilt gebruiken is het wellicht handiger om de 32Ohms versie te nemen. Zolang je koptelefoon maar luid genoeg kan en je apparaat een laag genoege uitgangsimpedantie heeft zou ik geen geld uitgeven aan een amp, dac of amp/dac combinatie. Zie ook Tom's Hardware hierover.
Hierbij wil ik nog wel een opmerking plaatsen; de 32OHm versie klinkt volgens veel mensen anders dan de 80, 250 en 600 Ohm versies.Die laatste drie liggen veel dichter bij elkaar. De 32OHm versie heeft meer bass volgens mij, maar dat kan ik me alleen herinneren van toen ik mijn koptelefoon ging uitzoeken. Daarom ben ik ook voor de 80Ohm versie gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 22:39

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

WouterT13 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:36:
[...]

Hierbij wil ik nog wel een opmerking plaatsen; de 32OHm versie klinkt volgens veel mensen anders dan de 80, 250 en 600 Ohm versies.Die laatste drie liggen veel dichter bij elkaar. De 32OHm versie heeft meer bass volgens mij, maar dat kan ik me alleen herinneren van toen ik mijn koptelefoon ging uitzoeken. Daarom ben ik ook voor de 80Ohm versie gegaan.
Ik heb onlangs de 250Ohm en 32Ohm naast elkaar gehoord en die klonken vrijwel identiek. De 600Ohm heb ik niet gehoord, maar klinkt volgens de headphone.com graphs wel anders, de 80Ohm staat daar helaas niet tussen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Kanarie schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 20:34:
[...]

Ik heb onlangs de 250Ohm en 32Ohm naast elkaar gehoord en die klonken vrijwel identiek. De 600Ohm heb ik niet gehoord, maar klinkt volgens de headphone.com graphs wel anders, de 80Ohm staat daar helaas niet tussen.
Als jij het gehoord hebt, ben jij een betere bron; ik kon me zoiets herinneren, maar wist het niet meer zeker. Bedankt voor de verbetering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De E10K is gespecificeerd op impedanties tussen de 16 en 150 Ohm. Wat betekent dit als ik er bijvoorbeeld een koptelefoon van 250 Ohm aan hang? Hij gaat minder hard, dat begrijp ik, maar ik luister nooit naar loeihard volume. Hoe luid kan een koptelefoon met 250 Ohm impedantie als je die aan een amp hang met een max. spec. van 150 Ohm?
Hij zal een hogere spanning moeten leveren om hetzelfde volume te geven, wat betekend dat hij minder lineair is. Tegelijk is zijn loop gain wel weer hoger en dat kan de lineariteit weer een boost geven.

Hoe het in de praktijk werkt durf ik zelf niet te zeggen, waarschijnlijk prima als je het volume wat verder open draait, maar hij is er natuurlijk niet voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Dank allen voor de reacties. Het is me duidelijk dat ik het beste onder die 150 Ohm kan gaan zitten, ook met het oog op situaties waar ik de headphone evt wil gebruiken icm mijn telefoon (onversterkt dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CykkVii
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-07 18:30
beste Tweakers,

Ik ben me aan het verdiepen in een goede combinatie DAC/AMP (bij voorkeur koptelefoon AMP) en koptelefoon.

Het is voor de pc bedoeld en ik luister veel muziek en kijk regelmatig films en series op mijn pc. Het geluid moet goed zijn dus. :)

Als DAC/AMP heb ik de FiiO E10K op het oog. Goede reviews, USB-powered dus mogelijk ook te gebruiken met mijn telefoon.

http://www.head-fi.org/t/...ll-new-dac-and-amp-stages

Als koptelefoon heb ik nu de Beyerdynamic DT-770 in mijn vizier. Deze zie ik bijna overal als 250 Ohm versie. Je hebt ze ook met lagere impedanties. Wat voor een invloed heeft de impedantie op het geluid? Betekent een lagere impedantie niet meer dan dat je grotere drivers in je koptelefoon hebt? Betere bas? Bas moet in mijn ogen natuurlijk klinken of net iets dikker dan natuurlijk, maar het moet niet overheersen zoals bij Beats (mijn ervaring bij Beats is dat ie lekker dreunt, maar vaak TE).

http://europe.beyerdynamic.com/shop/dt-770-pro.html

Die E10K is wel redelijk definitief, maar qua koptelefoon ben ik nog een beetje aan het rondkijken. Bovengenoemde staat het hoogst in mijn lijstje, maar wellicht kunnen jullie me nog voorzien van een frisse kijk op de zaak.

Maw, wat is in jullie ogen de beste combinatie van DAC/AMP en koptelefoon?
(over-ear, niet in-ear!)
Een DAC gaat niet veel doen, tegenwoordig hebben de meeste moederborden prima geluid en zul je alleen een versterker nodig hebben. Heb zelf de DT990 250ohm, maar prefereer ik een stereoversterker ivm geluidsinstallatie en vermogen. (Denon PMA 860)

DACs zoals Schiit zijn wat mij betreft niet noemenswaardig, uiteindelijk ligt het allemaal aan de source waarbij je moet denken aan kwaliteit van opname en kwaliteit van bestand. Een versterker voegt zijn eigen karakteristieke eigenschappen toe aan het geluid en dat is imho het enige wat je nodig zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een goede dac geeft een groot verschil, vooral als je er een goede koptelefoon op aansluit, met van die goedkope oor dingetjes heeft het natuurlijk weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom niet de Beyerdynamic Custom One Pro ? Geen gedoe met losse apparaten en toch een degelijk geluid. De COP is gemaakt voor music pleasure en de DT770 voor gebruik in de studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 02:33:
Waarom niet de Beyerdynamic Custom One Pro ? Geen gedoe met losse apparaten en toch een degelijk geluid. De COP is gemaakt voor music pleasure en de DT770 voor gebruik in de studio.
De COP heeft wel een hele lange burn-in tijd. Toen ik de DT770 en de COP heb vergeleken in de winkel, won de DT770 met vlag en wimpel, maar deze COP was natuurlijk niet ingespeeld. Hou hier rekening mee als je hem gaat beluisteren. De bass-poort is wel een mooie functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Ik heb me laten overtuigen door bergen aan lovende reviews over de Philips Fidelio X2. Iets meer dan mijn budget in eerste instantie was, maar ik zit nu enorm te genieten van het geluid uit deze koptelefoon!!

Wauw!

En direct op mijn smartphone klinkt het ook super!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Molybdenum schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:41:
Ik heb me laten overtuigen door bergen aan lovende reviews over de Philips Fidelio X2. Iets meer dan mijn budget in eerste instantie was, maar ik zit nu enorm te genieten van het geluid uit deze koptelefoon!!

Wauw!

En direct op mijn smartphone klinkt het ook super!!
Ik ben blij te horen dat je een goede koptelefoon hebt gevonden! Heel veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Leuk om even te vermelden dat de FiiO E10K herkend wordt door mijn Oppo Find7 (draaiend op Android Lollipop).

Nog steeds heel erg genieten van het geluid van deze combi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 20:22

JWR

Op dit moment gebruik ik een Sennheiser HD650 in combinatie met een buizenversterker bij mij PC.
De buizenversterker is van Bottlehead en heet Crack (het is een kit) hierbij heb ik toen ook direct de upgrade, genaamd speedball bij besteld. Het is erg leuk om te bouwen en ik maak er dagelijks gebruik van :) .

De Sennheiser en de Crack gaan perfect samen, ik ben heel erg tevreden!
De geluidkaart die ik gebruik is de x-fi titanium HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Heb je voor zo een buizenversterker een koptelefoon nodig met een hoge impedantie? Dat heb ik zo wel eens gelezen, maar ik was skeptisch.

Hoe zit het met opwarmtijd voor de buizen? Of is dat achterhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 20:22

JWR

De Sennheiser HD650 is een 300Ohm headphone.

De opwarmtijd valt mee, je moet na het aanzetten van de amp 20 sec wachten en dan kun je luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors1999
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07 16:41
Heel wat jaar naar data, geld eigenlijk dezelfde vraag voor mij. Ik ben opzoek naar een DAC/AMP onder de 100 euro voor mijn DT 770 Pro 80 Ohm. Iemand tips? vind het geluid wat zacht klinken voor muziek/films. Moederbord z270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 22:19

FeaR

In GoT we trust

Sjors1999 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:35:
Heel wat jaar naar data, geld eigenlijk dezelfde vraag voor mij. Ik ben opzoek naar een DAC/AMP onder de 100 euro voor mijn DT 770 Pro 80 Ohm. Iemand tips? vind het geluid wat zacht klinken voor muziek/films. Moederbord z270
Een topic van haast zes jaar oud kicken is zelden de moeite. Om het topic daarna te kapen is gewoon not done. Dit soort vragen hoort in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Let wel op de minimale eisen van een topic daar. Een short list is toch wel het minimale.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.