• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Ik heb hier een supermicro x8dth-if liggen uit een speciale 4U behuizing van supermicro. Vanwege de herrie die de voeding maakt heb ik het geheel uitgebouwd en in een enorme tower gezet.

Ik krijg nu echter ineens over hit waarschuwingen, en als ik in de BIOS kijk zie ik de IOH temps ook richting de 80 graden gaan!!

De kast is nu nog geheel open, de lucht die uit de fans komt die op de processor zit is gewoon koud. Dit is toch op ze minst ook al wel vreemd?

Nieuwe koelpasta en andere fans heb ik al geprobeerd. Heb ook 2 sythe mugen max koelers besteld, maar ja de bord layout laat dit natuurlijk niet toe. Niet echt over nagedacht.

Maar in de supermicro kast was alles nog wel goed, dat is letterlijk het enige wat er nu anders is.. Dus ik zou bijna denken dat ik een of ander stekkertje ofzo vergeten ben. Maar ik heb nog nooit gehoord van een stekkertje wat invloed heeft op de cpu temperatuur. Maar de coolers zitten er gewoon goed uit, heb ze dus inmiddels wel los gehad maar ze zaten er ook al goed op.

De behuizing heeft toch geen invloed op de cpu temperatuur?? Althans geen 50 graden??

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

50 graden verschil door enkel een andere behuizing lijkt me sterk. Wat me aannamelijker lijkt is dat er ergens nog een stekkertje is naar een tempdiode die nu geen waardes meer doorstuurt, waardoor het lijkt alsof het ding veel te heet wordt, terwijl dat niet het geval is.

• Operations
TERW_DAN schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:11:
50 graden verschil door enkel een andere behuizing lijkt me sterk. Wat me aannamelijker lijkt is dat er ergens nog een stekkertje is naar een tempdiode die nu geen waardes meer doorstuurt, waardoor het lijkt alsof het ding veel te heet wordt, terwijl dat niet het geval is.
En hoe kom ik daar achter? In de oude behuizing zitten er wel een aantal stekkertjes op het bord, waarbij ik niet kan zien waar ze heen gaan.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan zou ik die eens uit de behuizing halen en ze aansluiten op je bord. In veel van die serverbehuizingen vind je dit soort sensoren die die dingen meten.

• Operations
TERW_DAN schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 13:15:
Dan zou ik die eens uit de behuizing halen en ze aansluiten op je bord. In veel van die serverbehuizingen vind je dit soort sensoren die die dingen meten.
Heb de plek waar ze op het moederbord even opgezocht, dit betreft alleen maar extra ventilators en usb controller. :(

• Wulfklaue
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-04-2021
Dit is een oud topic maar het kan handig zijn voor andere mensen om te realiseren dat de IOH-36D chipset ( twee op dit moederbord ) enorm warm worden.

De Originele poster zette al zijn focus op de CPU maar gaf zelf aan dat de metingen van de IOH in de 80 graden liepen. De IOH chipsets zitten onderaan het moederbord en niet rond de CPU.

In een geforceerde cooling server case zou de luchtstroom van de ventilators de IOH chipset actief gecooled hebben. Door dit MB in een normale case te zetten, is er weinig luchtstroom over de IOH chipsets. Welke dan enorm heet worden en dan gaat het moederbord natuurlijk klagen.

Dit is een gekend probleem voor mensen dat X8DAH / X8DTH enz moederborden gebruiken waar één of twee van die IOH chipsets ingebouwd zijn en deze niet draaien in typische server cases.

M.a.w, de behuizing heeft een grote invloed voor bepaalde moederborden want sommige zijn ontworpen ( zeker server moederborden ) met het idee dat ze zouden draaien onder een gedwongen cooling scenario. En onder gedwongen cooling verstaan we een rij van 40/60/...mm dubbel ventilators over de breedte van de case, dat volop lawaai maken.
Pagina: 1